Mistä napamoottoreita ?
Onko herroille tietoa mistä (mielummin EU alueelta)löytisi täydellisiä napamoottoreja vanteineen? Koko 26-28 tuumaa ja tehoja n.250W.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onko herroille tietoa mistä (mielummin EU alueelta)löytisi täydellisiä napamoottoreja vanteineen? Koko 26-28 tuumaa ja tehoja n.250W.
Napamoottori hakusana tuotti mm. seuraavan http://www.kuetron.fi/E-SPIN%20osasarja.pdf
Jukka
jviirret kirjoitti:Napamoottori hakusana tuotti mm. seuraavan http://www.kuetron.fi/E-SPIN%20osasarja.pdf
Jukka
Tilasin napamoottorit 20" ja 26" vanteisiin asennettuna á 180 € tuosta osoitteesta eli Keski-Uudenmaan Elektronikka Oy:stä = Mikko Torvinen (info@kuetron.fi)
Toimitusaika Kiinasta venyi yli 4:ään kuukauteen (kuulemma laivausongelmista johtuen), mutta nyt ovat paikalleen asennetut ja toimivat hyvin.
Säästin reilusti yli 100 €, kun ostin muut tarvittavat osat Biltemasta ja pailkallisista elektroniikkaliikkeistä.
Sakari
Minä myös ostin Keravan kuetronista täydellisen 26" takakiekon napamoottorilla 180€ + akkulaukun ( minun tuli kyllä Belgiasta )
Mutta kertokaas mistä saisi: hyviä, halpoja,tehokkaita & KEVYITÄ akkuja?
Nyt käytän sarjassa 2 x 12V / 12Ah kiinalaisia järkäleitä (6,5kg), ja vielä olisi suunnitelmissa lisätä joku 6V akku perään tehon lisäämiseksi!
saass kirjoitti:Minä myös ostin Keravan kuetronista täydellisen 26" takakiekon napamoottorilla 180€ + akkulaukun ( minun tuli kyllä Belgiasta
)
Mutta kertokaas mistä saisi: hyviä, halpoja,tehokkaita & KEVYITÄ akkuja?Nyt käytän sarjassa 2 x 12V / 12Ah kiinalaisia järkäleitä (6,5kg), ja vielä olisi suunnitelmissa lisätä joku 6V akku perään tehon lisäämiseksi!
Minä olen saanut tiedon, että ne ovat alunperin Kiinasta. Viittaahan tuo hintakin siihen.
Täytynee kysyä Mikko Torviselta.
Minä ostin Biltemasta 2 kpl geeliakkuja http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... kauppa.htm. (Pistä hakuun: geeliakut)
Painoa on kyllä 4 + 4 kg, mutta hyvin toimivat.
Sakari
Teitkö Sakari elektroniikan itse? Ajattelin rakentaa moottorin on/off kytkennän mosfetillä(ilman mitään pehmo käynnistystä). Poljinanturinkin jättänen pois.
Jappi67 kirjoitti:Teitkö Sakari elektroniikan itse? Ajattelin rakentaa moottorin on/off kytkennän mosfetillä(ilman mitään pehmo käynnistystä). Poljinanturinkin jättänen pois.
Kytkennät tein yhdessä kelloseppämestri/nojakisti Seppo Lähdekorven kanssa ja hänen opastuksellaan. Minullakaan ei ole poljinanturia. Ohjaustangossa oleva kytkinnappi on ohuemmilla johdoilla kytkinreleen (ST050101)avulla yhdistetty muuhun verkkoon. Kytkimelle ei siis mene 24 V:n virtaa.
Minulla on Sepon laatima koko sähköistyksen kytkinkaavio, jonka voin tarvittaessa skannata ja panna tulemaan, jos kiinnostaa.
Sakari
irakas kirjoitti:Minulla on Sepon laatima koko sähköistyksen kytkinkaavio, jonka voin tarvittaessa skannata ja panna tulemaan, jos kiinnostaa.
Sakari
Kiinnostaisi kovastikin. Laita vaikka mulle, niin tuuppaan sen HIRES kokoisena webiin ja linkki jakoon tarvitsijoille.
Pastori kirjoitti:irakas kirjoitti:Minulla on Sepon laatima koko sähköistyksen kytkinkaavio, jonka voin tarvittaessa skannata ja panna tulemaan, jos kiinnostaa.
SakariKiinnostaisi kovastikin. Laita vaikka mulle, niin tuuppaan sen HIRES kokoisena webiin ja linkki jakoon tarvitsijoille.
Tässä kaavio (siis laiton ):
Ja kytkinrele oli siis ST050101 ja ostettu Jyväskylän työkalu ja varaosa Oy:stä (IKH) hintaan 3,40 €.
Relesokkelista ulostuleva keltainen johto (87A) leikattiin tarpeettomana pois. Kaaviosta puuttuu volttimittarille ja sen katkaisijalle menevä johto.
Sakari
Kestäisikö tuo moottori pistää sähköjä väärinpäin? Silloinhan tuohon saisi sähkövinssin releellä tai kahdella eri releellä toteutetun kytkennä jossa olisi pakkikin.
Jukka
jviirret kirjoitti:Kestäisikö tuo moottori pistää sähköjä väärinpäin? Silloinhan tuohon saisi sähkövinssin releellä tai kahdella eri releellä toteutetun kytkennä jossa olisi pakkikin.
Jukka
Muistaakseni, kun kokeilin moottoria ensi kertaa suoraan akusta, pyöri moottori eteen- ja taaksepäin sen mukaan kummin päin johdot olivat.
Pakkiahan tarvitaan oikeastaan tosi harvoin ja se onnistuu hyvin jaloilla työntämällä. Ja laitteistolle on kai terveellistä, jos moottori käynnistetään vasta, kun nojakki on liikkeellä.
Sakari
Ymmärsinkö että toimintamalli on siis semmoinen että: käynnistät hanikasta moottorin kun katsot sitä tarvitsevasi - ja muussa ajossa moottori siis lataa akkkuja?
Mitenkäs se oli Jorilla - se meni jotenkin automaagisesti: alle 25kmh nopeudessa moottori avustaa ja yli 25kmh nopeudessa latasi akkua/akkuja? Olikos siinä siis mimmoinen elektroniikka osasto käytössä?
Minua on taas askarruttanut se kuinka paljon ko. moottori kestää ylijännitettä?
Eräs tuttuni tilasi Saksasta huomattavasti kalliimman 500W moottorin, mutta väitti että minun 250W moottorista saisi ulos samat tehot kun vaan nostetaan jännitettä!
En kyllä ole vielä uskaltanut kokeilla, kun en tiedä minkä verran sitä voisi nostaa ja kuinka kauan?
Akkujen napajännite näyttäisi nyt olevan 27V josta sitten käytössä tippuu 23V:iin. jossa sitten hyytyy....
Osaako kukaan neuvoa... oletteko joskus koettaneet!
Pastori kirjoitti:Ymmärsinkö että toimintamalli on siis semmoinen että: käynnistät hanikasta moottorin kun katsot sitä tarvitsevasi - ja muussa ajossa moottori siis lataa akkkuja?
Mitenkäs se oli Jorilla - se meni jotenkin automaagisesti: alle 25kmh nopeudessa moottori avustaa ja yli 25kmh nopeudessa latasi akkua/akkuja? Olikos siinä siis mimmoinen elektroniikka osasto käytössä?
Jaa, voi, kun asia olisikin niin. Mutta tässä systeemissä moottori on out eikä lataa silloin, kun en paina nappia. Siinä kai oli jotain ongelmia tuossa lataamisessa. Jori varmaan voisi asian selittää?
Muuten moottorin virran katkaisijan ohjaustankoon tein 1 mm polykarbonaattilevystä, josta osa toimii myös palautusjousena.
Sakari