HIPPARION rakentelu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
POMO
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2010, 13:58

HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja POMO »

Onkohan kukaan rakentanut tuollaista hipsua, Meriluodon piirrosten mukaan? Piirros Hipparion 3:sta vain yhdestä suunnasta piirrettynä. http://personal.eunet.fi/pp/davinci/Hipsu3sivukuva.jpg
Toinen projektio puuttuu. Sivukuvan avulla on tietenkin mahdollista selvittää nuo loputkin mitat laskemalla, mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt? :shock:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja jori »

POMO kirjoitti:

...mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt? :shock:

Esko M on. Kysy siltä piirustuksia. Joku toinenkin on kuulemma Hipsun tehnyt, kuulemma valokuvien perusteella.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
POMO kirjoitti:

...mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt? :shock:

Esko M on. Kysy siltä piirustuksia. Joku toinenkin on kuulemma Hipsun tehnyt, kuulemma valokuvien perusteella.

Jori

Teinpä minäkin Komsan Hipsun pohjalta:

Kuva

Video koeajosta:

Eskon Protohippus 3:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja propel »

Hep!

Kaverin kanssa tehtiin yksi Hipparion valmiiksi asti vuosituhannen vaihteen tienoilla, ja tosiaan haalittiin kaikki kuvat ja piirustukset mitä netistä löytyi Meriluodon konstruktiosta, ja juman gegga, se toimii.
Tehtiin vähän jykevän puoleinen alumiinirunko mutta sittenpä on 150 kg parhaimmillaan ollut huoletta päällä, ei notku.
Laittelen tonne "pyöräsi kuva" osioon jotain kuvaa tässä piakkoin. Mehän ei maltettu olla soveltamatta joten kapine on sekalainen yhdistelmä Meriluodon eri variaatioista...
Tehtiin samalla vauhdilla vähän seuraavaankin osia, kai ne vielä jostain löytyis. Myös penkkiin käytettyä nylonkangasta on ISO rulla jos jotakuta kiinnostaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä propelin Hipparion siirtyi tuossa viimekuun vaihteessa Tampereelle. Sillä on ajeltu työmatkaa Ruskoon mäkeä ylös ja illalla alas.

Viime viikolla pantiin siihen muodikkaat 102-milliset kammet. Oli muuten hyvä, mutta poljinetäisyys muuttui liian lyhyeksi ja vaihteet olivat jo alkujaan liian suuret. Lyhyet kammet vielä lisäsivät molempia haittoja.

Tänään vaihdettiin takaras 16-piikkisestä 24-piikkiseksi ja siirrettiin kampikeskiötä edemmäs ja istuinta taemmas. Eturatas taitaa olla reilu 30-piikkinen. Nyt on kuulemma täydellinen. Saapas nähdä, miten huomenaamuna mäki nousee.

24-piikkinen löytyi jostain hyllyn perältä, joten se oli nykyisiä, enintään 22-piikkisiä paksumpi. Piti siksi ostaa tuohon 1/8 tuumaa leveä ns. yksivaihteisen ketju. Sellainen ei mene kiristäjän häkistä läpi lukkoineen, joten piti panna paikoilleen ilman lukkoa omalla tapillaan.

Lehtisammakko.jpg

Nimeän tämän pyörän omavaltaiseksi Lehtisammakoksi. Väri on autenttinen ja nyt on välityskin kiipeilyyn sopiva. :mrgreen:

lehtisammakko01.jpg
lehtisammakko01.jpg (83.37 KiB) Katsottu 3234 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä 24 piikkisiä takarattaita löytyy vieläkin paikallisista pyöräliikkeistä.
Lotek kinneriin laitoin tuollaisen, mutta leveä ketju oli liian leveä jorilta tulleisiin taittopyöriin. Laitoin rattaan kiinni sorviin pyörimään ja hioin rälläkän rättilaikalla ratasta ohuemmaksi 7/8 avovaihteisen ketjulle sopivaksi. Jos ei ole sorvia, niin ratasta voi pyörittää vaikka porakoneella.
Toinen vaihtoehto on 406 CF:ään laittamani sinkulan ketjunkiristin, josta leveä ketju menee läpi.
No tämä ongelma oli jo ratkaistu jättämällä lukko pois, mutta tämä oli vinkkinä tuleville rakentelijoille.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti: 05 Kesä 2022, 19:38

piti panna paikoilleen ilman lukkoa omalla tapillaan.

Oma tappi, paras tappi.

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Hienoa, että ainoa oikean näköinen (omani lisäksi) Hipparion Protohippus 2 on liikenteessä. Hipsusta on maailmalla pari muunnelmaa, joiden rakenteet on tehty mukaillen.

Oman Hipsuni peruskunnostin loppukeväästä ja olen nyt tämän vuoden aikana ajellut sillä 4 036 km. Hyvin on toiminut. Toimenpiteet olivat:

  • rungon maalaus, maali nopeasti kuivuva kolmen muovin spray-maali, ei hyvä, kuluu hankauksesta irti herkemmin kuin alkuperäinen/v. 2001 kaksikomponenttinen automaali ja myöhemmät sivellyt alkydimaalit, spray-maali on huonosti peittävää mutta kuivuu 20 minuutissa

  • uusi istuinverkko, ties kuinka mones

  • uusi etupyörä vaihteineen ja renkaineen (Shimano Nexus 8 kuten edellisetkin, viides vaihteisto koko elinaikana, n. 90 000 ajokilometriä), Marathon Plus -rengas 20" 406x47, oli vaikea löytää, tehty jossain kauko-idässä ja vähän epämuotoinen, ei istu suoraksi vanteelle, mutta ei ole haitannut

  • takarenkaiden vaihto keskenään niin, että kuluvat toiseltakin reunalta, kestoikä ei ole koskaan selvinnyt on joko 12 000 km tai 24 000 km (ei jarruja takapyörissä)

  • alkuperäisen Magura-vanne-nestejarrun asennus takaisin (edellinen oli mekaaninen vannejarru, koska BMX-vanne oli leveä Maguran U-pidikkeelle), jarrutusteho on taas huima, rullajarru jää tehossa toiseksi

  • ketjunkiristäjän vaihtaminen yksivartiseksi, aluksi oli kaksirattainen vaihtaja ketjunkiristimenä, nyt toimii äänettömästi ja tuntuu vievän selvästi vähemmän tehoa

  • uusi pienempi eturatas 42T, tuntuu sopivalta 20-hampaisen takarattaan kanssa

  • uusi iso eturatas 46T, edellinen iso ratas 51T oli liian iso lyhytvartiselle ketjunkiristäjälle ja muutenkin turhan raskas, etuvaihtajaa ei ole ollut koskaan, vaihto tehdään käsin (jos tehdään).

OMAT KOTISIVUNI katoavat vuodenvaihteessa. Elisa Oyj lopettaa ns. vanhanaikaisten Saunalahti-nettisivujen säilömisen servereissään ja kaikki materiaalini vuodesta 1995 alkaen katoaa bittien taivaaseen. KANNATTAA KATSOA NYT, niin kauan kuin ehtii! Sisältö on osittain nojapyöräilyn historiaa. Sivujen uudesta sijainnista ei ole mitään tietoa. Jos sellainen löytyy, sisältö tulee olemaan suppeampi. Osoite on vuodenvaihteeseen asti:

www.saunalahti.fi/dvinci/

Esko Pukinmäestä

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Vielä valokuva Hipparionin nykytilanteesta.

Liitteet
HIPPARION_Protohippus_2.jpg
HIPPARION_Protohippus_2.jpg (162.43 KiB) Katsottu 2468 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Esko M kirjoitti: 19 Loka 2022, 11:33

OMAT KOTISIVUNI katoavat vuodenvaihteessa. Elisa Oyj lopettaa ns. vanhanaikaisten Saunalahti-nettisivujen säilömisen servereissään ja kaikki materiaalini vuodesta 1995 alkaen katoaa bittien taivaaseen. KANNATTAA KATSOA NYT, niin kauan kuin ehtii!

Jes, eteenpäinsoutuairot ovat juuri sellaiset, mitkä piirtelin noin vuonna -85, samoihin aikoihin kun rakentelin eka MBB nojapyörän. Eteenpäinsoutuairot jäivät itseltäni toteuttamatta, mutta hyvä että Esko M on ne testannut toimiviksi. :D

Liitteet
Airot.gif
Airot.gif (7.07 MiB) Katsottu 2423 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja janx »

Esko M kirjoitti: 19 Loka 2022, 11:33

OMAT KOTISIVUNI katoavat vuodenvaihteessa. Elisa Oyj lopettaa ns. vanhanaikaisten Saunalahti-nettisivujen säilömisen servereissään ja kaikki materiaalini vuodesta 1995 alkaen katoaa bittien taivaaseen. KANNATTAA KATSOA NYT, niin kauan kuin ehtii!

Tuosta osoitteesta sivusto katoaa, mutta otin siitä tallenteen HTTrack-ohjelmalla. On mahdollista, että tehdään ainakin sivustosi nojapyöräosiosta peili (mirror) jonnekin päin internetiä, jos et nettisivuille uutta kotia (serveriä) aio hankkia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HIPPARION rakentelu

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Hienoa, että on varmiste jossain muuallakin kuin omalla WIN10-koneellani (sen kovalevyllä, ei SSD-levyllä). Taitaa olla jotain myös tallessa USB-kovalevyllä, kun noita varmisteita on tullut tehtyä, vaikka ei niistäkään aina selvää saa, liikaa tavaraa!

Eteenpäinsoutuairot: Kotisivullani on videonpätkä ihan oikeasta soutamisesta Katalla Vantaanjoella pari kolme vuotta sitten. Näkyy, että airot toimivat. (Tuon animaation tein Cinema 4D -ohjelmalla.) Sekin video siis häviää Elisan palvelimesta vuodenvaihteesta. Pysynee omassa koneessani. Soutaminen jäi välivuosina vähiin, viime vuonna vain kerran (n. 11 km) ja kuluneena kesänä kerran (n. 5 km). Moisen raskaan konstruktion (60...70 kg) kuskaaminen joen rantaan Hipparionin perässä tai tiilikärryyn kytkettynä jalkaisin ei houkutellut enempään. Ja olihan koronakin iso este mennä julkiselle uimarannalle.

Vastaa Viestiin