Sivu 1/7
sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 18:53
Kirjoittaja irakas
Olen Jyväskylän kansalaisopiston teknisessä työssä aloittanut hitsailemaan uutta nojapyörää, merkinnältään sh14:
Kiitos! 
Vinoon asennettava runkoputki asettaa mielenkiintoisia tähtäysongelmia.
Kummallisen kova on tämä intohimo löytää yhä tarkoituksenmukaisempia ja yksinkertaisempia ratkaisuja rakentaa nojapyörä, ja tässähän on avainasemassa ollut tässä foorumissa esille tulleet ideat ja oivallukset!
Kiitos!
Takapyörä on tavallisen pyörätuolin pyörä, joka oli minulle jäänyt perävaunupojektista.
Vaikka pitkään epäilin etuvedon toimivuutta, tulee tähänkin etuveto, joka on samanlainen kuin sh11:ssa:

Siinä se on toiminut ällistyttävän hyvin! 
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 19:13
Kirjoittaja PW
Mistä näitä nojapyöriä oikein tulee ? 
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 19:16
Kirjoittaja irakas
Laitoin sh14:n bentrideriin, jossa voi seurata mahdollisia kommentteja linkistä: http://www.bentrideronline.com/messageb ... 7#poststop 
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 19:23
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Mistä näitä nojapyöriä oikein tulee ? 
Siitä suuresta tuntemattomasta, josta muutkin ideat tulevat. 
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:01
Kirjoittaja Pastori
Epäsymmetrisiä rungon konstuktioita:
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:05
Kirjoittaja jori
Kyllä tuolla epäsymmetrisyydellä helposti säästää painossa. Eikös tuon vetävän taittopyörän akseli ole liian takana, vetelee oikealle kovaa polkiessa. Vetävän ketjun pitäisi siis olla mahdollisimman hyvin emäputken laakerointilinjan suuntainen. Jos tarkoitus on hallita haarukan taivutuksen väistö, lienee parempi valita ylempää taivutettu haarukka.
Toinenkin asia pisti silmään. Eikös tuossa sivuprojektiossa pitäisi näkyä tuo takapyörä kokonaisena, kun tuo haarukka - eiku runkoputki - on tuolla takapuolella.
Jori
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:09
Kirjoittaja Pastori
Ja perinteisesti esillä ollut Ratracer SL.
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:12
Kirjoittaja Pastori
Toi on mun mielestä nerokas ja elegantti idea. Olen tuota aihetta surffaillut, kuten noista kuvista voi arvailla.
Haaveilen että sitten isona teen tommoisen ratkaisun.
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:24
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Epäsymmetrisiä rungon konstuktioita:
Mistäs nämä cadimallit ovat kotoisin. Teitkö itse. Olisi kiva kehitellä tällaisia konstruktiivisia yksityiskohtia porukalla. Tylsä piirrellä yksin, kun ei kuitenkaan ehdi itse tekemään valmiiksi. Tuossa mallissa on pirusti liikaa massaa akselissa ja sen kiinnitysholkissa. Akseli pitää olla ontto, tai vähintään kartiomainen. Parhaimmillaan molemmat.
Jori
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 22:46
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Kyllä tuolla epäsymmetrisyydellä helposti säästää painossa. Eikös tuon vetävän taittopyörän akseli ole liian takana, vetelee oikealle kovaa polkiessa. Vetävän ketjun pitäisi siis olla mahdollisimman hyvin emäputken laakerointilinjan suuntainen. Jos tarkoitus on hallita haarukan taivutuksen väistö, lienee parempi valita ylempää taivutettu haarukka.
Toinenkin asia pisti silmään. Eikös tuossa sivuprojektiossa pitäisi näkyä tuo takapyörä kokonaisena, kun tuo haarukka - eiku runkoputki - on tuolla takapuolella.
Jori
Piirustuksessa on useampia suuripiirteisyyksiä, läpinäkyvyyksiä ja epätarkkuuksia, joista osa on tahallisia ja osa huomaamattomuuksia kuten tuo viimeinnen Jorin huomaama virhe.
Tuo vetävän ketjun linja tuli tosiaan yläosastaan liian taakse. Ajattelin, että sen akseli leikkautuisi ohjausakseliin, mutta eihän sen tartte ulottua sinne saakka.
Ylempää taivutettua haarukka voi olla ehkä vaikeaa löytää.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 23:29
Kirjoittaja Höregrö
Re: sh14
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 23:50
Kirjoittaja PW
Kannattaskohan tuon malliseen pyörään kuitenkin laittaa kovapenkki ?
Re: sh14
Lähetetty: 01 Huhti 2010, 07:21
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Kannattaskohan tuon malliseen pyörään kuitenkin laittaa kovapenkki ?
Kyllä, jos tyytyy istumaan kovalla penkillä. Olen tehnyt ainkin neljään nojakkiin vanerista taivutetun kovan penkin pehmustuksineen, mutta (en tiedä johtuuko se häntäluuni asennosta) ovat ne kaikki tuntuneet pitemmillä matkoilla tukalilta. Jousitettu remmi-istuin on mukava ja ergonominen ja korvaa muun jousituksen. 
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 01 Huhti 2010, 15:03
Kirjoittaja irakas
sh14:n tekemistä helpottaisi, jos ei aivan samaan tasoon laittaisi etu- ja takapyörää.
Tai sitten trimmaisi homman niin, että ajolinjat kohtaisivat tien pinnassa, jolloin etu- ja takapyörien tasot olisivat kulmassa keskenään.
Olisikohan tällaisista tempuista haittaa ajettaessa? Aiheuttaisiko tällainen huojuntaa kovemmissa vauhdeissa?
Joskus näkee polkupyöriä, jotka kulkevat kuin koira juostessaan, vinossa asennossa.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 01 Huhti 2010, 22:21
Kirjoittaja PW
Oisko tuossa linkissä sakarille apuja, saman tapasia kuvia ja suunnitelmia?