Sivu 9/10

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 21:13
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Mihin niitä isoja kun pienelläkin saa lukkoon kun kunnolla puristaa kahvasta :roll:

Levyjarrun jarrutusteho riippuu myös rengaskoosta, isompi rengas vaatii isomman levyn ollakseen yhtä tehokas kuin pieni rengas pienellä levyllä. Oletan että pyöräsi on tuo avatar-kuvassa oleva?
Eroa on myös jarruissa, ei minulla mee 26" etukiekko lukkoon vaikka jarruttaa 203mm mekaanisella levyjarrulla ja vannejarrulla yhdessä, täysillä. Kumeina kojakit ja pyörä ilmeisesti hieman takapainoinen. Joo, ja on voideltu vaijerit ja säädetty oikein.

Jukka


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 21:32
Kirjoittaja Syväri

Asiaan saattaapi vaikuttaa myös sellainen jännä asia nimeltä massa. 100 kiloiselle tarvitaan isommat levyt kuin 65 kiloiselle. Ja kestävempi kiekko :D
Taino, kyllä ne kilpakiekotkin kai kestää kunhan ei rymistele :D


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 05:33
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Eroa on myös jarruissa, ei minulla mee 26" etukiekko lukkoon vaikka jarruttaa 203mm mekaanisella levyjarrulla ja vannejarrulla yhdessä, täysillä.

Ei minulla kyllä ole kantti riittänyt siihen että kokeilisin jarruttaa täysillä etujarrulla. Pitäisi kai sitäkin kokeilla...


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 09:32
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Ei minulla kyllä ole kantti riittänyt siihen että kokeilisin jarruttaa täysillä etujarrulla. Pitäisi kai sitäkin kokeilla...

Tuo kai kuuluu ihan suomalaisten perisynteihin, hankitaan tehokkaat jarrut ja käytetään 10% niiden kapasiteetista. Vertaa juhannukseen kun tehdään iso nuotio ja mennään kauas lämmittelemään. Pitkät perinteet on...
Paniikissa kuitenkin sitten vedät ne jarrut pohjaan, eli kyllä sekin kannattaisi joskus kokeilla, ilman paniikkia.

Jukka


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 09:44
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ei minulla kyllä ole kantti riittänyt siihen että kokeilisin jarruttaa täysillä etujarrulla. Pitäisi kai sitäkin kokeilla...

Tuo kai kuuluu ihan suomalaisten perisynteihin, hankitaan tehokkaat jarrut ja käytetään 10% niiden kapasiteetista.
...
Paniikissa kuitenkin sitten vedät ne jarrut pohjaan, eli kyllä sekin kannattaisi joskus kokeilla, ilman paniikkia.

Jep, kyllä tää tarvii ottaa tässä harjoitusohjelmaan.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 10:08
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuo kai kuuluu ihan suomalaisten perisynteihin, hankitaan tehokkaat jarrut ja käytetään 10% niiden kapasiteetista.
...
Paniikissa kuitenkin sitten vedät ne jarrut pohjaan, eli kyllä sekin kannattaisi joskus kokeilla, ilman paniikkia.

Jep, kyllä tää tarvii ottaa tässä harjoitusohjelmaan.

Suosittelen lämpimästi. Tuossa männä viikolla ajelin liikenneympyrässä kun sivusta meinas lava-auto ajaa päälle... jarrutus oli sen verran tehokas että takapyörä sladissa autoa väisteltiin...

Kannattaa harjoitella kesällä ja kuivalla miten nopsasti värkki pysähtyy. Ja silloin tällöin kokeilla muillakin keleillä, kuten nyt syksyisellä kylmemmällä ja kosteammalla miten tilanne on muuttunut. Ja etenkin talvikeleillä joutuu joka lenkillä kokeileen mikä on päivän tilanne.

Näin välttyy monilta yllätyksiltä... mun mielestä levyjarrut on jo vähän liioittelua Suomen olosuhteissa, ehkä pois lukien Jyväskylän mäkiset seudut. Mutta jos niiden paino ei häiritse ja ovat huoltovapaammat kuin vannejarrut niin siitä vaan. Minulla ei ole mitään näistä ongelmista vannejarrujen kanssa.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 15:48
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eroa on myös jarruissa, ei minulla mee 26" etukiekko lukkoon vaikka jarruttaa 203mm mekaanisella levyjarrulla ja vannejarrulla yhdessä, täysillä.

Ei minulla kyllä ole kantti riittänyt siihen että kokeilisin jarruttaa täysillä etujarrulla. Pitäisi kai sitäkin kokeilla...

Kannattaa kokeilla, vieläpä useamman kerran kesässä jos tulee paljon kilometrejä, yleensä tehojarrutuksen jälkeen on hokassut jarrujen säätötarpeen.

mhelander kirjoitti:

mun mielestä levyjarrut on jo vähän liioittelua Suomen olosuhteissa, ehkä pois lukien Jyväskylän mäkiset seudut. Mutta jos niiden paino ei häiritse ja ovat huoltovapaammat kuin vannejarrut niin siitä vaan. Minulla ei ole mitään näistä ongelmista vannejarrujen kanssa.

Vähäisempi huolto on kiva lisä mutta isoin etu levyjarruista varmaan tulee sateella jarrutellessa, nykyisillä saa kuivalla kelillä tehojarrutuksessa perää nousemaan mutta jarrutustunto on mitä on ja sateessa teho on tosi paljon huonompi ja nyt kuluneilla (taitaa olla yli 5000 km ajetut) paloilla sateessa teho on suorastaan surkea. Mun pyörässä takanan jarrupalat on semmoisessa paikassa, että keräävät kaiken paskan mikä taas edesauttaa vanteen kulumista...

Jos vertaa nykyisiin jarruihin niin eteen tuleva nestelevyjarru lisää painoa 45g, taakse tulee mekaaninenversio ja ilman kahvaa ja vaijeria se on jo 90g painavampi eli lopullinen lisäys on varmaan yli 200g. Takana on muistaakseni 185 mm levy ja edessä 160 mm levy (painoeroa oli muistaakseni 65g). Hyvillä vannejarruilla saisi kyllä painoa putoamaan mutta tässä kohden oma turvallisuus ja mukavuus menee ohi kun noita mäkiä on tännepäin siunaantunut.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 16:45
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:

Jos vertaa nykyisiin jarruihin niin eteen tuleva nestelevyjarru lisää painoa 45g, taakse tulee mekaaninenversio ja ilman kahvaa ja vaijeria se on jo 90g painavampi eli lopullinen lisäys on varmaan yli 200g. Takana on muistaakseni 185 mm levy ja edessä 160 mm levy (painoeroa oli muistaakseni 65g). Hyvillä vannejarruilla saisi kyllä painoa putoamaan mutta tässä kohden oma turvallisuus ja mukavuus menee ohi kun noita mäkiä on tännepäin siunaantunut.

En halua pelkästään kettuilla :P mutta onko nuo painoerot:

  • eroja toisiin levyjarru vaihtoehtoihin ?

  • eroja vannejarruihin ?

Koska jos grammoja lähdetään veistelemään pitää ottaa huomioon myös napavaihtoehtojen painoerot, ehkä mahdollisesti kevyempien vanteiden (=ei jarrupintoja tarvita) jne.

Eli: minulla on nyt SRAM Force jarrut sekä Tektro TL720 jarrukahvat (jätetään vaijerit ulkopuolelle). Jos upgreidaisin vaikka taakse (MP:hen) levyjarrut, mutta pitäisin Hope Pro III -tyyppisen takanavan, mikä on vaikutus painoon ?


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 17:39
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos vertaa nykyisiin jarruihin niin eteen tuleva nestelevyjarru lisää painoa 45g, taakse tulee mekaaninenversio ja ilman kahvaa ja vaijeria se on jo 90g painavampi eli lopullinen lisäys on varmaan yli 200g. Takana on muistaakseni 185 mm levy ja edessä 160 mm levy (painoeroa oli muistaakseni 65g). Hyvillä vannejarruilla saisi kyllä painoa putoamaan mutta tässä kohden oma turvallisuus ja mukavuus menee ohi kun noita mäkiä on tännepäin siunaantunut.

En halua pelkästään kettuilla :P mutta onko nuo painoerot:

  • eroja toisiin levyjarru vaihtoehtoihin ?

  • eroja vannejarruihin ?

Koska jos grammoja lähdetään veistelemään pitää ottaa huomioon myös napavaihtoehtojen painoerot, ehkä mahdollisesti kevyempien vanteiden (=ei jarrupintoja tarvita) jne.

Eli: minulla on nyt SRAM Force jarrut sekä Tektro TL720 jarrukahvat (jätetään vaijerit ulkopuolelle). Jos upgreidaisin vaikka taakse (MP:hen) levyjarrut, mutta pitäisin Hope Pro III -tyyppisen takanavan, mikä on vaikutus painoon ?

Eli siis painoa vertasin nykyisiin v-jarruihin (alkuperäiset Shimanon jotkin), edessä lisäpainoa tulee 45g (Avid Elixir 3), 100 € lisää hintaa niin melkein 100g kevyemmät nestelevyjarrut saisi mut noissa oli hyvä hinta-laatusuhde varsinkin tarjousaikaan. Taakse tulee avid bb7 mistä painonlisäystä tullenee yli 200g nykyisiin v-jarruhin verrattuna, nyt ei ole painolistaa käytössä mutta muistaakseni vanhat etujarrut painoi kahvoineen 360g ja takana 380g. Tuo 65g oli jarrulevyjen painoero. Vähän epäselvästi on tullut kirjoiteltua mutta netissä pitäisi olla käyttöesto jos on herännyt yöllä ennen klo 2 :)

Kauppamiehet yleensä ilmoitti noissa mavicin kiekoissa saman painon levy- ja vannejarruversiolle mutta joltain sivulta pääsin jyvälle, että levyjarrunavoilla setti painaa 100g enemmän mitä tietoa oma puntari tukee. BB7 160mm jarrulevyllä tehdaspainoksi ilmoitetaan 329 ja siihen 50g napapainoa lisää. Levyn koolla ja hinnalla voi sitten grammoihin vaikuttaa lisää ja jos haluaa personoida pyörää niin ihan kivoja levyjä löytyy : :lol:

Kuva


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:09
Kirjoittaja Nojanalle

mistä löysit noin räväkän levyn :mrgreen:


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:12
Kirjoittaja jviirret

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:15
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

mistä löysit noin räväkän levyn :mrgreen:

http://www.chainreactioncycles.com/Bran ... randID=777


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:26
Kirjoittaja terppa

Tuossa ylempänähän jo linkit olikin, valmistajan sivuja googletin http://www.dirtydogmtb.com/rotors.html on jollain välähtänyt hyvä tuoteidea...


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:41
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä noita vesileikurilla äkkiä tekee. Kunhan joku osaa tehdä vaan softan. Raaka-aine on suhkoh edullista . Täytyy harkita . Kuulemma kunon sopiva levy , niin kyllä siittä saa veroksen ja sitten vaan laatimaan sopivaa aihetta. :)


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Loka 2011, 21:44
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä noita vesileikurilla äkkiä tekee. Kunhan joku osaa tehdä vaan softan. Raaka-aine on suhkoh edullista . Täytyy harkita . Kuulemma kunon sopiva levy , niin kyllä siittä saa veroksen ja sitten vaan laatimaan sopivaa aihetta. :)

No siinä on ihan busineksen paikka, kun katsoo mitä nuokin levyt maksaa.