Sivu 5/10

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 13:55
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Tuo jalalla vaihdettava etuvaihde toimii täydellisesti, kunhan malttaa hiukan opetella.

Pitäis kyllä joskus käydä jorilla opissa, en minä kyllä saa mitenkään jalalla vaihdettua vaihdetta, ja käsinkin toisinaan saan pudotettua ketjun uloimman rattaan ulkopuolelle, ja joutuu pysähtymään.
Et Jori sattumalta ole kuvannut homman toteutuksesta videota?


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 15:23
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuo jalalla vaihdettava etuvaihde toimii täydellisesti, kunhan malttaa hiukan opetella.

Pitäis kyllä joskus käydä jorilla opissa, en minä kyllä saa mitenkään jalalla vaihdettua vaihdetta, ja käsinkin toisinaan saan pudotettua ketjun uloimman rattaan ulkopuolelle, ja joutuu pysähtymään.
Et Jori sattumalta ole kuvannut homman toteutuksesta videota?

Ei ole videota. Täytyy ottaa projektiksi.
Tekniikka perustuu vaiteensiirrinjalan kantapään asettamiseen rattaan piikkejä vasten. Kun sitten toinen jalka pyörittää ratasta, tämä vaihteensiirrinjalka pyörii mukana ja nostaa ketjun vaihteelta toiselle. Kantapään pyöreä osa toimii siten, että yläosa ensin nostaa ja sitten ketju liukuu kantapään ympäri uudelle rattaalleen.
Ainoa ongelma on tuo lukkokengän irroittaminen vaihtamista varten, siksi joskus tulee ongelmia esim pyörätietunnelista ulos tullessa, kun nopeuden joutuu äkisti hidastamaan ja edessä on lyhyt jyrkkä nousu takaisin tien tasolle. Sekin onnistuu, kun muistaa ennakoida. Selvästi suurempi suurin takarataskin auttaisi paljon.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 16:26
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:

Pitäis kyllä joskus käydä jorilla opissa, en minä kyllä saa mitenkään jalalla vaihdettua vaihdetta, ja käsinkin toisinaan saan pudotettua ketjun uloimman rattaan ulkopuolelle, ja joutuu pysähtymään.
Et Jori sattumalta ole kuvannut homman toteutuksesta videota?

Mä oon tuon saanut vaihtumaan pienemmälle rattaalle siten, että toisella pyöritän ja toisella kengän kärjellä ihan hellästi painan ketjuputkea vasemmalle jolloin ketju vaihtuu, jos painaa liian kovaa niin helposti ketju tipahtaa mutta kun pyörittää hiljaa niin taaksepäin pyörittämällä tilanne palautuu.

Isommalle rattaalle vaihtamiseen pitää mun keskittyä enemmän ja vielä vähän harjoitella, että se menee jouheasti. Tähän saakka olen kengän kärjellä nostanut ketjuputkea ja samalla vetänyt ketjua oikealle, tämäkin kannattaa tehdä suht hitaasti pyörittämällä niin ei hyppää yli. Ainakin alussa pitää noi vaihdot tehdä ennakkoon, luulisin, että nopeasti keskellä mäkeä on aika paljon haastavampaa.

Äsken kokeilin vaihtaa kantapäällä isommalle rattaalle siten, että painoin vaan ketjuputkea oikealle, kyllä se vaihtui mutta helpommin meni yli (Liian voimallinen painaminen kai)mutta kun pyörittää hiljaa niin tilanteen ehtii korjata taaksepäin pyörittämällä.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 16:58
Kirjoittaja Nojanalle

Miksi näin vikeasti. Onhan ketjunsiirin keksitty. :mrgreen:


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 17:13
Kirjoittaja terppa
Nojanalle kirjoitti:

Miksi näin vikeasti. Onhan ketjunsiirin keksitty. :mrgreen:

Vaan ei oo mulla semmosta ylellisyyttä kun ostaessa oli navassa nuo kolme vaihdetta :wink: Kyl tuo aika simppeliä on vaihtaa kengän kärjelläkin varsinkin pienemmälle rattaalle. Käytännössä harvoin tarvitsee tuota pientä ratasta ja kotoseudulla isoimmat mäet muistaa, niin vaihtaa ennakkoon :) eli tuskin ketjunsiirtäjää asennan. Helppahan se toki sillä olisi.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 18:02
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Miksi näin vikeasti. Onhan ketjunsiirin keksitty. :mrgreen:

Miksi pitää polkea. Onhan moottori keksitty. :mrgreen:
Oikeastaan samoista syistä, kuin vaihdan jaloilla vaihdetta, kuljen polkupyörällä enkä mopolla. Ymmärrän kyllä myös hyvin, miksi nojanalle käyttää vaihdinlaitetta. Minulla tavoite on äärimmilleen viety yksinkertaisuus nallella päinvastoin. :D


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 18:14
Kirjoittaja Nojanalle

Voi olla että tekninen monimutkaisuus kiinostaa tässä asiassa. Olenhan itse paljon monimutkaisia rakentanut. Mutta itsellä kyllä on hakea sellaiset systeemit , että vaihtaminen on mahdollisemman sujuvaa ja helpoa. Enkä vähättele yksinkertaista
rakennetta.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 18:37
Kirjoittaja jori

Tässä jaloilla vaihtamisessa on ideana, että vaihteet järjestetään peräkkäin siten, että eturatasta vaihtamalla vaihdetaan tavallaan aluetta ja ajossa tapahtuvat välityssuhteen muutokset tehdään takavaihtajalla. Siksi takapakaksi kannattaa valita progressiivinen setti (ainakin se suurin riittävän suureksi) ja tämä vaatii tietenkin pitkän häkin, mutta vaihtaminen onkin sitten yksinkertaista yhden vivun kääntelyä. Vain silloin tällöin vaihdetaan eturatasta jalalla kikkailemalla.

Tuo suojaputkesta tehtävä etuvaihteen käyttö onkin mielenkiintoinen. Minulla ei ole suojaputkea, joten en tiedä miten minulta onnistuisi. Voisikohan tuolle suojaputen etupäälle tehdä teräslangasta sopivan muotoisen silmukan, jossa se putken etupää liikkuessaan vaihtaa vaihdetta, mutta ei pudota ketjua kokonaan rattaalta. :roll:

Huomasin myös, että tuo minun tekniikkani voi takavetoisessa olla vähän vaikeampi, kun ketjun tulolinja on takavetoisessa selvästi alempaa.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 05 Kesä 2011, 19:32
Kirjoittaja terppa

5379 km

Ketjuohjainrullan keskekellä oleva o-rengas oli katkennut, eilen ilta-ajelulla kuuntelin, että pieni sävyero on ketjun äänessä mutta tänään vasta hokasin mistä johtu. Oy Isän verstas Ab tarjosi varaosa-avun pyhänäkin ja sai vielä kahvit kaupan päälle :)

Toi o-rengas on varmaan semmonen osa mikä vuosihuollossa kannattanee vaihtaa ihan vaan varmuuden vuoksi.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 24 Kesä 2011, 20:46
Kirjoittaja terppa

6082 km

Viirin kiinnityksen vaihdoin tuohon takapoksiin. Säilytysolosuhteet on semmoiset, että pyörä on eturengas kattoa kohti ja viirin joutuu aina nyppäämään pois ja se muovinen liitoskappale menee helposti poikki ja kyllästyin sitten teippi/liimaviritelmiin. Nyt viirikeppi ei ole tiellä poksia avatessa. Se hyväpuoli takapoksista on, että pyörä pysyy pystyssä takapoksin varassa (mitä nyt vähän naarmuja ottaa sementtilattiasta). Vielä pitää ostaa semmoinen puhallettava niskatuki ja laittaa se tarranauhalla poksinkanteen kiinni.

[attachment=0]viiri.jpg[/attach ment]


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 17:13
Kirjoittaja terppa

6687 km

Heh! Mäntyharjulla sain ilmaisen vinkin, että ketjunsuojaputkia kannattaa säännöllisesti käännellä niin ne kestää pitempään, ajattelin, että seuraavassa huollossa kääntelen... no ei tartte kun ne kului jo puhki :oops: kieltämättä niiden kestoiän saisi huomattavasti pitemmäksi jos vaikka 2000 km välein kääntäisi neljänneskierroksen. Sekin varmasti jatkaisi käyttöikää jos ne sillointällöin putsaisi crcllä kostutetulla rätillä, vaikkapa ketjunlenkkiin semmoinen. No sitten seuraavilla putkilla tietää tämänkin, nyt tällaisen huollon olen laiminlyönyt ja saanpahan rangaistukseksi kärsiä Etola shoppailua huomenissa. Jonkun verran nuo rikkinäiset putket tuntuu lisäävän vastusta, ilmeisesti sivuäänet ei synny tyhjästä :)

Ketjuohjainrullan toinen O-rengas kesti jotain 800 - 850 km ja sen siis vaihdoin Mäntyharjulla, viisaammat sanoi, että kun ketju pääsee syömään rullaa niin nuo O-renkaatkaan ei enää kestä, ekalla sentään meni yli 5300 km. Koitan semmoista, että hion rullaa hienolla hiomapaperilla sileäksi ja katon kauanko seuraava kestää ja varakumit kulkee mukana vaikkapa lompakossa :D

Samalla kun sormet likaan niin taidan ostaa 11-32 takarattaat niin saa kevennystä ylämäkiajoon.

Bilteman etuvanteeseen laitoin keväällä uuden vannenauhan mutta vissiin vähän huonosti koska venttiilin reikä ei ollut ihan kohdallaan ja tänään ei enää renkaan alapuolella ollut ilmaa, vanne oli syönyt venttiilin juuren puhki, mutta ei se ole suruista suurin... ajohanskat tuli tänään loppuunajetuiksi, riekaleet enää jäljellä, voi kun ehdin niihin jo kiintyä :D

Heitetään vielä kuva niskatuesta:

niskatuki.jpg

Ei pöllömmän näköinen vaikka itse sanonkin, kiinnitys on tarranauhalla. Kiitokset idean isälle tällä foorumilla, ei vaan ole enää muistikuvaa kuka se oli.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 23:27
Kirjoittaja terppa

6721 km

Vaihdoin kertjunsuojaputket, laitoin semmosta vahvistettua, tukevaa letkua... mutta olisi pitänyt arvata, että liian letkua on :cry: paluupuolelle piti laittaa tukikeppi, että paremmin menee ketju sisään ja putki/letku ei heilu liikaa. Ruman näköinen sellainen raitanen letku on mutta laitoin pinnoitteeksi punaista roudarinteippiä, onpahan vähän pirteämpi. Rautakaupasta kävin tosin etsimässä vihreän väristä vastaavaa teippiä mutta sellaista en löytänyt.

Toinen huono puoli tuossa on, että on painavaa tavaraa, seinämässä on paksuutta mutta veikkaisin, ettei ole läheskään niin pitkäikäinen kuin alkuperäinen. Oiskohan sellainen muoviputki missä sähköjohdot kulkee hyvää tähän käyttöön? sellaista ajattelin kokeilla seuraavaksi.

Ostin myös 11-32 takapakan nykyisen 11-30 tilalle mutta eipä tullut laitettua paikalleen kun avaustyökalu unohtui matkasta...


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 23:48
Kirjoittaja jolaes

Se Nazcan käyttämä ketjuputki on kuin onkin sähköputkea, kyllänkin siellä Hollannissa ja saksanmaalla. Putki tosiaan kestää pitempään, jos muistaa sitä kierrellä. Ketkunohjausputki kuluu vain jyrkistä ohjauskohdista ts. näitä paikkoja silmäilemällä kolumakohdat löytyvät. Nazcan ketjurullan kuluminen johtaa siihen, että O-rengas ei pysy rullan keskellä ja siten alkaa katkeamaan jo muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Ketjurullaan pitäisi kai sorvata O-rengasta varten ura ja niin saattaa rengas kestään taas tuhansia kilometrejä? Löysin hydraulikkaliikkeestä öljyä kestäviä O-renkaita!
JormaL


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 15 Heinä 2011, 18:52
Kirjoittaja terppa

6851 km

Vaihdoin ketjunsuojaputket suomalaisesta muovisesta sähköjohtoputkesta. Muuten toimivat mutta ovat kovempaa materiaalia ja pitävät vähän turhan isoa mekkalaa, samoin varpaalla vaihtaminen isommalle rattaalle on hankalampaa kun on aika jämäkkää kamaa. Parempaa on tuo Jolaeksen mainitsema Hollantilainen versio tai ainakin se oli hiljaisempi.

Tilasin http://www.chainreactioncycles.com/ -nettikaupasta uusia jarruja, eteen tulee Avid Juicy 3 nestelevarit ja taakse Avid bb 7 mekaaninen levyjarru, Tavasti lupasi myydä etuhaarukan mihin tuota jarrua voi värkkäillä. Samalla tilasin kojakit, katotaan pääseekö niillä kovempaa... ja Nokialla pitemmälle :)


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 21 Heinä 2011, 19:13
Kirjoittaja terppa

Katetta yritin tehdä... Jatkojalostin äitin vanhaa 70-luvun kukkapöydän jalkaa.

kate.jpg

Kakkosversiota muotoilen ainakin niin, että yläosasta tulee vähän leveämpi eli kahvojen sisäreunan paikkeille. Tiedä sitten onko tuosta vastaavaa hyötyä? Nyt yhdellä alamäki osuudella testatessa tuntui, että ilmavirtaukset tuli otsan paikkeille eli saaneeko sateella kaiken veden silmille, lisäsuikale "visiirimuovia" saattaisi syys/talviajoihin olla paikallaan. Alareuna voisi olla terävä samalla kun kuumaliimalla vahvistaa kiinnitystä niin yritän saada alareunan raon umpeen, muuten muotoilu on semmoinen ettei juuri tunnu nappaavan jalkoihin kiinni. Kiinnitys on viidellä nippusiteellä jotka on sisäpuolelle kuumaliimattu mutta sen verran liima jo irtoili, että teipillä vahvistin pysyvyyttä kun koeajolta tulin.

Puoliksi ulkonäkösyistä tuota värkkäilin, RC-autoille tarkoitetuilla maaleilla yritän lopullista versiot maalailla. Jos ei tule hyvän näköinen niin tulee sitten ainakin kuskin näköinen :)