Sivu 1/1

Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000 [MYYTY]

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 10:11
Kirjoittaja Esko M

Myyn tarpeettomana uuden HELKAMA S3000 naisten hybridin, johon olen lisännyt tavaratelineen ja valaisimen. Kävi näet niin, että tytär ei huolinutkaan huhtikuussa 2009 ostettua fillaria, kun runko oli liian korkea ja oli ketjuvaihteet (24 v). Oli oppinut ajelemaan mukavalla Hipsu Kakkosella ja Helkaman Ainolla, joissa molemmissa on Nexus-rumpuvaihde. Vaimo osti tytölle uuden pyörän (rumpuvaihde + jalkajarru, matala "mummo"-runko) ja tämä hybridi jäi kellariin odottamaan tulevaa kesää ja tarvitsijaa.

Panin kuvan ja lisätiedot omalle www-sivulleni: http://www.davinci.pp.fi . Jospa tuosta saisi rahaa pois, ostaisin ehkä Bromptonin, jonka kanssa pääsisi helposti erilaisiin liikennevälineisiin kotimaassa ja ulkomailla. Ilmoittelen myös sfnet.harrastus.fillarit -nyysseissä. Huuto.netissä näyttää olevan satoja pyöriä myytävänä ja aivan eri hintaluokassa.

Hipsu Kakkonen kulkee taas viime lauauntaista lähtien. Ensimmäinen talvi 13 vuoteen, kun en polkenut talvikelillä (paria yritystä lukuun ottamatta). Helsingin pyörätieverkon ja katujen kunto oli entistä mahdottomampi. -- Panin Hipsuun uuden keltaisen istuinverkon. Ensimmäisellä ajokerralla jalat puutuivat jo 3 kilometriin jälkeen, suunnunaina 30 km jälkeen ja maanantaina 54 km jälkeen ei vielä ollut havaittavissa mitään erityistä. Äkkiäpä vanhat lihakset tottuivat! Tosin vauhti on ollut pari kilometriä tunnissa kesäistä pienempi, vaikka iso osa hiekoitussepelistä on jo Stadista poistettu. Muutenkaan ei vauhti päätä huimaa kesälläkään, keskiajonopeus kantakaupungin ympäristössä on vähän yli 15 km/h. Mutta mukavaa on!

Esko


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 19:11
Kirjoittaja Esko M

Helkama S3000 sai uuden kodin aivan haluamallani hinnalla. Meni tutulle. Vähän kuitenkin säälittää, että ihmisten pitää ostaa pystypyöriä. Sata vuotta sitten niitä sanottiin turvapyöriksi, mikä johtui siitä, että ne olivat turvallisempia kuin isopyöräiset. Nyt tilanne on toinen ja pystypyörää voi pitää turvattomuuspyöränä suhteessa nojapyörään, erityisesti kolmipyöräiseen nojapyörään.

Sivumennen: Kellarissa vuoden seisseen Helkaman mekaaniset levyjarrut ovat aivan liian äkäiset. Voiko kuivahkossa kylmässä kellarissa korroosio karhentaa jarrulevyjä?

Esko


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 19:48
Kirjoittaja jviirret
Esko M kirjoitti:

Sivumennen: Kellarissa vuoden seisseen Helkaman mekaaniset levyjarrut ovat aivan liian äkäiset. Voiko kuivahkossa kylmässä kellarissa korroosio karhentaa jarrulevyjä?

Kyllä kai se korroosio(ruoste) näkyisi ruskeana värinä :roll:

Jukka


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 21:59
Kirjoittaja jori

Arvaan, että kyse oli hienosta kivipölystä, jota pikku hiljaa tarttuu levyyn. Levystä se kulkeutuu jarrupaloihin aiheuttamaan ärhäkkyyttä. Ärhäkkyys kuluu pian pois.

Jori


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 05 Heinä 2010, 07:23
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:

Arvaan, että kyse oli hienosta kivipölystä, jota pikku hiljaa tarttuu levyyn. Levystä se kulkeutuu jarrupaloihin aiheuttamaan ärhäkkyyttä. Ärhäkkyys kuluu pian pois.

Jori

Jos kivipöly tosiaan aiheuttaa ärhäkkyyttä ("lisää jarrujen tehoa"?), niin eikö sitten tahallinen kivipölyn lisääminen olisi oiva keino parantaa jarruja? Hiekkapaperia jarrukumin päälle liimattuna...;). Varsinkin niille experteille, jotka ottavat riskin jyrkässä alamäessä tehdä paniikkijarrutuksen etujarrulla, viileän harkitusti ja hallitusti.


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 06 Heinä 2010, 13:04
Kirjoittaja Esko M

Helkaman uusi omistaja(tar) ajoi kuulemma viikonvaihteessa jo 50 km, joten ei ne jarrut tainneet olla kovin vaaralliset. Kellarista nostettuna pyörällä olisi helposti päässyt nokilleen, niin kova oli jarrujen pito. Leidi on tähän asti ajanut kolmivaihteisella, jossa on ilmeisesti jalkajarru.

24-vaihteinen pystypyörä ei kelvannut tyttärelleni, kun oli tottunut ajamaan Hipparion Protohippus Kakkosella. Ostivat vaimon kanssa 7-vaihteisen (Nexus) matalarunkoisen Cressun, jossa tietysti piti olla punottu kori ohjaustangossa. Ei sekään oikein miellytä, vaarallisen tuntuinen kun on. Tyttärellä on edelleen toive saada kolmipyöräinen Hipsu.

Pitääkö tässä taas ruveta rakentamaan (Hipsu Kakkonen valmistui jo v. 2001 ja on hyvässä käytössä minun allani)? Kellarissa on kyllä alumiiniputkia.

Esko


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 06 Heinä 2010, 16:04
Kirjoittaja PW

Lapsen pitää saada mitä lapsi pyytää, varsinkin jos se on hipsu. :D Ei ku rakentamaan.

Petri


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 07 Heinä 2010, 07:41
Kirjoittaja optimistx

Alumiiniputkia rakenteluun? Mistä ja mihin hintaan löytäisi? Katselin rautakaupasta duuri oy:n putkia, ja pienen putkenpätkän hinnallahan saapi kelvollisen romupyörän kaikkinensa. Kiinnostaisi opetella alumiinin, hiilikuidun ja muiden valuaineiden käyttöä, kunhan olisi hintasuhteiltaan järkevät hankintalähteet. Tietysti google kertoo yhtä ja toista, mutta eipä ole kokeneen ihmisen tietämyksen voittanutta.
Jos sinulla on alumiiniputkia ylenmäärin, myisitkö osan?


Re: Myyn uuden pystypyörän HELKAMA S3000

Lähetetty: 07 Heinä 2010, 09:34
Kirjoittaja Esko M

Alumiiniputkia rakenteluun? Mistä ja mihin hintaan löytäisi?

Ostin omat putkeni 1990-luvulla Herttoniemen Alumasta, joka myytiin kauan sitten Timgreille ja Herttoniemen halli putettiin asuntojen tieltä. Alumassa oli kattava valikoima perusprofiileita. Hipsut hitsannut Heikki Lavio (Ilmarin Vene Oy) osti suurimman osan profiileista firmansa kautta ja sai ilmeisesti alennusta, koska en pitänyt hintaa mitenkään mahdottomana. Profiilit olivat/ovat 6 m tankoina, joten varastotilan pitää olla aika iso.

Etsin googlaamalla putkifirmoja ja niitähän on, mutta valikoima on rajallinen. Esim. Timgrein perusprofiilivalikoima on pienempi kuin aikoinaan Alumalla. Useimmat myyvät ikkuna-ja kalusteprofiileita yms. Paras valikoima on ruukilla (ruukki.com, Rautaruukki, 'Alumiini ja teräs', esite 3 sivua), perusputkiprofiileissa on vähintää kaksi seinämäpaksuutta. Ruukin jälleenmyyjistä minulla ei ole tietoa. Otaniemessä on Protoshop Oy, jossa saattaisi olla jotain; en ole käynyt kyselemässä.

Hipsussa käytin seuraavia profiileita ja levyjä (6063, ns. merialumiini, helposti hitsattava):
Ø 22 x 1,5 (ohjaustako, istuin, tavarateline)
Ø 35 (umpitanko sorvausta varten / ohjausakselin holkki)
40 x 40 x 2 (takarunko, taka-akseli)
40 x 40 x 3 (etuputki, johon keskiölaakeri kiristetään)
18 x 100 x 1,5 (eturunko)
levyä 3, 4, 5, 10 mm (laipat, sidekappaleet yms.)

Hipsu Kakkosen etuakselin kiinnikkeet Matilaisen Heikki teki työstökoneella 20 mm paksusta alumiinista. Vähempikin riittäisi, kun tekee kolmiulotteisen rakenteen esim 4...5 mm levystä hitsaamalla.

Jos nyt tekisin Hipsu Kolmosen (= kuten Hipsu Kakkonen mutta liikkuva istuin), panisin tavaratelineen/istuimen alarunkoputkiksi suorakulmaputkea 15...25 x 40, että kestäisivät röykyttävää kuormaa enemmän kuin 15.000...20.000 km.

Hitsaaja on ongema; kai niitäkin on jossain. Lavion Heikki on muutaman vuoden ollut eläkemies.

Alumiini on materiaalina mielestäni ylivoimainen teräkseen nähden. Siinä ajassa, kuin teräksinen etulokasuoja on ruostunut hajalle, ei alumiiniputkissa ole mitään korroosio-ongelmaa. Vaikka maali raapiintuu pois, ei ruostetta tule. Oksidikerros alumminin pinnassa ohut ja suojaa hyvin.

Esko