Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla on nyt ollut muutaman viikon ajan asennettuna sh9.ään 24 V / 250 W napamoottori ja 2 kpl Bilteman 12 v 10 A geeliakut. Olen tehnyt useita 20-30 km kruisailuja eri suuntiin Vaajakoskelta.

Kuva

sh9:n ketjussa http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=677 on sh9:n rakennushistoria.

Ensimmäisellä kymmenenellä kilometrillä ovat vastamäet menneet mukavasti. Tosin jyrkimmissä mäissä joutuu itsekin täysillä polkemaan. Liikennevilinässä, kun lähtee vihreiden valojen syttyessä reippaasti liikkeelle, on moottorista paljon apua. Muutenkin vaihteiden käyttö vähenee, kun hetkittäin nopeuden pudotessa, voi laittaa moottorin vetämään ja varsinkin välistä, jos laiskottaa polkea, on mukava panna moottori päälle ja matka joutuu kuin ilmaiseksi! :mrgreen:

Mutta sitten ainakin tuolla akkuvarustuksella, alkaa toisella kympillä tehot uuvahtamaan ja vastamäet ovat työläämpiä kuin ilman moottoria ja akkuja. Nehän painavat yhteensä n. 14 kg. Perille tultaessa yli 20 km:n lenkiltä, moottorista ei enää ole apua. Arvelen, että vika on akuissa.

Olenkin tilannut tällaisen paketin paikalliselta aika vasta perustetulta Motionme-firmalta ( http://www.motionme.fi ) : 24V/16Ah-litiumakku + laturi + kiinnityskisko + ohjausyksikkö + johdot. Tulevat aikanaan Kiinasta. Aion asentaa tuon varustuksen sh11:een, jonka haen huomenna kansalaisopiston kevätnäyttelystä.

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Onpa aihe juuri kiinnostukseni keskipisteessä, kiitos aloituksesta!

Toivon kovasti onnea kolmelle nuorelle yrittäjälle.

Olen välillä harkinnut tuota Goldenmotor -firman tuotteiden tilaamista, mutta jänistänyt aina, kun lukenut käyttäjien kokemuksista mm. goldenmotor.com keskusteluforumilta. Vaikuttaa siltä, että valmistajan esittelysivuilla mainoskieli kukkii epätavallisen vahvasti. Nyt jyväskyläläiset ehkä ovat pistäneet kielen vielä paremmaksi. Toivottavasti tuotteet ovat parantuneet ja lupausten veroisia, muuten tulee kalliit oppirahat. (Olin aikoinani sivusta seuraamassa aloittelevien yrittäjien tietokonetuontia Taiwanista: ensimmäisen etukäteen maksetun 50 koneen erästä 2 toimi ilman korjauksia, ja joitakin ei voinut edes korjata. Jäi viimeiseksi eräksi, ostivat sen jälkeen USA:sta).

Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin). Pystyitkö koeajamaan? Miten oli äänekkyys? Voisin ostaa jyväskylästä myös, mutta arveluttaa, jos joudun vaikeuttamaan nuorten yrittäjien asemaa takuukorjauksilla. Esim. regeneraatiossa esiintyvästä pahasta(?) mokasta on valmistajan kotisivuilla (se diodinlisäämisjuttu), mutta vaikuttaa siltä, että aika kevyesti on kuitattu pulmaa sanomalla jotain tähän tapaan "älä kytke koskaan akkua irti" .

Moottori ei aina olekaan pyörän keskellä, ja kulkuväline hyppelee iloisesti kuin pikku jänis (taiteellinen vaikutelma hiema liioiteltu).

Ruotsalainen blogaaja sai 110 V laturin, kun ei tajunnut valistaa kiinanpoikia Euroopan olosouhteista. Huokaus.

Pidän peukkuja, että tulee odotustenmukainen toimitus.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja irakas »

optimistx kirjoitti:

Onpa aihe juuri kiinnostukseni keskipisteessä, kiitos aloituksesta!

Toivon kovasti onnea kolmelle nuorelle yrittäjälle.

Olen välillä harkinnut tuota Goldenmotor -firman tuotteiden tilaamista, mutta jänistänyt aina, kun lukenut käyttäjien kokemuksista mm. goldenmotor.com keskusteluforumilta. Vaikuttaa siltä, että valmistajan esittelysivuilla mainoskieli kukkii epätavallisen vahvasti. Nyt jyväskyläläiset ehkä ovat pistäneet kielen vielä paremmaksi. Toivottavasti tuotteet ovat parantuneet ja lupausten veroisia, muuten tulee kalliit oppirahat. (Olin aikoinani sivusta seuraamassa aloittelevien yrittäjien tietokonetuontia Taiwanista: ensimmäisen etukäteen maksetun 50 koneen erästä 2 toimi ilman korjauksia, ja joitakin ei voinut edes korjata. Jäi viimeiseksi eräksi, ostivat sen jälkeen USA:sta).

Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).

En tiedä hintoja eritellysti. Olen pyytänyt firmaa toimittamaan tänne listan.

Pystyitkö koeajamaan? Miten oli äänekkyys?

Koeajoon ei ehkä ollut vielä mahdollisuuttakaan. Tilasin paketin ilman moottoria, jonka olen ostatut Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä http://www.kuetron.fi/seppa.htm ja joka on mielestäni aika hiljainen.

Voisin ostaa jyväskylästä myös, mutta arveluttaa, jos joudun vaikeuttamaan nuorten yrittäjien asemaa takuukorjauksilla. Esim. regeneraatiossa esiintyvästä pahasta(?) mokasta on valmistajan kotisivuilla (se diodinlisäämisjuttu), mutta vaikuttaa siltä, että aika kevyesti on kuitattu pulmaa sanomalla jotain tähän tapaan "älä kytke koskaan akkua irti" .

Moottori ei aina olekaan pyörän keskellä, ja kulkuväline hyppelee iloisesti kuin pikku jänis (taiteellinen vaikutelma hiema liioiteltu).

Ruotsalainen blogaaja sai 110 V laturin, kun ei tajunnut valistaa kiinanpoikia Euroopan olosouhteista. Huokaus.

Pidän peukkuja, että tulee odotustenmukainen toimitus.

Samoin!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Aloittelen itse toista kesää yhdistelmällä ZOX26 low + eZee conversion kit. Tässä vielä linkit omiin kuviin (noin megan kokoisia) http://koti.mbnet.fi/maaputki/eZee-switches.jpg, http://koti.mbnet.fi/maaputki/ezee-motor-batteries-controller.jpg.

Olen havainnut itsekin vaihtamistarpeen vähenemisen. Sähköavun myötä poistuu nojapyörien ainoa (pieni) akilleen kantapää eli raskaat ylämäet muuttuvat melkoisen loiviksi. Uusista LiPo-akuista (paino vajaa 4 kg) riittää apua jopa 100 km matkalle, jos malttaa vääntää kahvasta vain raskaissa ylämäissä. Yhteensä 50 km työmatkani loppupuolella on alkanut jännitetaso jo laskea, kun olen avustanut loivempiakin mäkiä. Kertaakaan ei ole akut (vielä) lopahtaneet niin pahoin, ettei tiukan paikan tullen saisi edes vähän apua, mutta en ole toisaalta juurikaan ajanut yli 50 km päivämatkoja enkä eksynyt kauas laturista. Nykyinen yhdistelmä voisi sopia retkeilykäyttöön esimerkiksi näin:

  • aamupäivällä 50-100 km vain raskaissa mäissä avustaen,
  • lataus 3-5 h: lounas, nähtävyydet ja lepoa
  • iltapäivällä toiset 50 - 100 km.
  • uusi lataus

Ihan halpaa LiPo-nautiskelu ei ole, akut maksaa noin 400 euroa. Toivottavasti riittäisi vääntöä edes neljäksi vuodeksi.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).

En minä tuolta keksinyt pelkkien akkujen hintoja?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).

En minä tuolta keksinyt pelkkien akkujen hintoja?

Oli mainittu kotisivulla vain alkaen -hinta paketille, 580 e sis. alv.
Kyselin sähköpostilla hieman. Ripeästi tuli vastaus. He saavat ehkä toukokuussa pintarahtina tavaraa myyntiin.

Lentorahtina Kiinasta voi ostaa yksitellen osia, mutta rahtikustannus on suhteellisen korkea, hintalaskuri löytyy hankalasti goldenmotor.com ---
eBike D.I.Y --- (punanen teksti) Order customized conversion kits here

Tuolla laskurilla voisi arvioida ensihätään hintaluokkaa siten, että otaksuu maahantuojan kateprosentin samaksi kaikille tuotteille.
Ehkä Sakarilla on enempi tietoa paketista ilman moottoria.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

hintalaskuri löytyy hankalasti goldenmotor.com
...
Tuolla laskurilla voisi arvioida ensihätään hintaluokkaa siten, että otaksuu maahantuojan kateprosentin samaksi kaikille tuotteille.

Karkeasti hintaluokka $ = € (559$ -> 580€). 36V/12Ah akkupaketti on 326$.

Ihan kilpailukykyiseen hintaan myyvät, koska tullit ja ALV:t päälle, niin eipä noita yksitellen ostamalla mitenkään saa tuota halvemmalla suomeen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

No niin on aika tuoda julki tyhmyyteni!
Saa vapaasti nauraa kysymykselleni mutta onko kukaan miettinyt sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi? Ne kun olisivat halpoja ja niissä olisi jonkunlainen "kaasun säätö" vakiona.
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

bowmonkey kirjoitti:

No niin on aika tuoda julki tyhmyyteni!
Saa vapaasti nauraa kysymykselleni mutta onko kukaan miettinyt sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi? Ne kun olisivat halpoja ja niissä olisi jonkunlainen "kaasun säätö" vakiona.
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.

Rohkea idea tuo. Mutta nykyään saa jo samaan hintaluokkaan harjattomia DC-napamoottorirakennussarjoja laillisine ominaisuuksineen (ilman akkuja, http://www.das-elektrorad.de/ 149 e sis. rahdin mutta lisättävä alv) nimenomaan polkupyörään suunniteltuina, joten kyllä tuon perämoottorin soveltaminen samaan on moninverroin työläämpää. Mutta voisihan se olla opettavaista.

Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen yhden tyypillisen sellaisen saaminen on hemmetinmoisen salapoliisityön takana, tai pengottava paikan päällä. Ei kai me ihan oikeasti ajatella, että kun kiinalaisten laatu on sitä mitä on (eli mitä?), niin ollaan mieluiten ilman, pää hiekassa kuin strutsilla. Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta. Vai onko luuloni sittenkin päin mäntyä?

Kokemus on sitä, että

  1. ensin tehdään
  2. ja sitten opitaan

Jos on kiire, voi hypätä vaiheen 2 yli.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen

Toki niitä kiinalaisiakin on enemmän. Ja kun ollaan köyhiä, niin onhan se sähköfillari halvempi kuin auto. Ja siellä ei paljoa taideta rajoitella paljonko on teho tai huippunopeus.

optimistx kirjoitti:

Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta.

Ei minun laskuoppini mukaan tässä ketjussa puhutussa motionme.fi:n hinnassa ilmaa ole. Vähittäishinta käytännössä sama kuin kiinassa, paitsi tietysti ALV ja tullit päälle.

Se mainitsemasi 149€ ei ihan pidä kutiaan, se on hinta kiinassa. ALV ja tulli päälle, niin täsmää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Aakusi
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Syys 2008, 10:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja Aakusi »

Hei!

Tuossa Sakari jo ehtikin pyytää tänne ilmoittamaan noita hintoja osille erikseen ostettuina.
Elikkä pääasiassahan me myymme tosiaan noita kaikkia osia pakettina ja hinnoittelemme myös paketin kokonaisuutena,
mutta kyllä meiltä erikseenkin saa osia tilattua, tottakai.

Tässä olisi nyt hintapolitiikkaa sitten osille erikseen:

Akku 24V/16Ah (sisältää asennuskiskon tarakalle) = 290€
Magic Pie -moottori (vanteen kanssa ja integroitu controlleri) = 220€
Kaikki muut tarvittavat osat = 80€
(eli johdot, kaasutin, jarrukahvat, vakionopeudesäädin ja poljintunnistin)

Muitakin osia voidaan tosiaan golden motorilta tilata, mutta emme ole kaikkia vielä ehtineet hinnoitella,
tosiaan siksi, koska pääpaino meillä on tällä hetkellä noissa kokonaisissa paketeissa.

Olemme järjestämässä koeajo-iltoja Jyväskylän seudulle heti kun vain saamme ensimmäiset moottorit Suomeen.
Niistä tulee lisätietoa nettisivuillemme lähiaikoina.
Muissakin kaupungeissa saattaa koeajomahdollisuuksia ilmaantua kesäkuun aikana.
Tervetuloa testaamaan!

-Aaku Siekkinen, Motionme

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

bowmonkey kirjoitti:

sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi?
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.

Lyhyesti: tuollaisen soveltaminen polkupyörään vaatii varmaan aika paljon rakentelua. Lisäksi: tuossa on tehoa enemmän kuin 250 wattia, joten sen asentamalla ajoneuvosta tulee moottoripyörä tai, jos sen rakenteellinen nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, mopo. Nuo molemmat on kuitenkin rekisteröitävä ja tyyppikatsastettava. Kuulostaa näin äkkiseltään hankalalta... Lisäksi moottoripyörään tarvitset ajokortin ja mopoon mopokortin.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Aakusi kirjoitti:

Olemme järjestämässä koeajo-iltoja Jyväskylän seudulle heti kun vain saamme ensimmäiset moottorit Suomeen.
Niistä tulee lisätietoa nettisivuillemme lähiaikoina.

-Aaku Siekkinen, Motionme

Koeajon voisi järjestää sinne Jyväskylään ainakin Lowriden aikaan. Jooko?
Olisi paikalla enempi mahdollisesti innokkaita nojakisteja.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen

Toki niitä kiinalaisiakin on enemmän. Ja kun ollaan köyhiä, niin onhan se sähköfillari halvempi kuin auto. Ja siellä ei paljoa taideta rajoitella paljonko on teho tai huippunopeus.

optimistx kirjoitti:

Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta.

Ei minun laskuoppini mukaan tässä ketjussa puhutussa motionme.fi:n hinnassa ilmaa ole. Vähittäishinta käytännössä sama kuin kiinassa, paitsi tietysti ALV ja tullit päälle.

Se mainitsemasi 149€ ei ihan pidä kutiaan, se on hinta kiinassa. ALV ja tulli päälle, niin täsmää.

Pari kolme vuotta sitten Shanghaissa sai kokonaisen sähköavusteisen polkupyörän (mopon)litiumakkuineen 170€ marketin tarjouksesta.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Pari kolme vuotta sitten Shanghaissa sai kokonaisen sähköavusteisen polkupyörän (mopon)litiumakkuineen 170€ marketin tarjouksesta.

Jori

Suurkiitos tiedosta, tuo alkaa olla sitä suuruusluokkaa, jota laskelmoin todennäköiseksi.

Eräs haarukointitapa oli katsoa ja samalla hieman ajatella kiinalaisen Fude-skooterin rakennetta ja verrata sähköpyörään. Fude uutena Suomessa on ollut alveineen ajokunnossa edullisimmillaan noin 600 euroa, ja painoa laitteessa noin 85 kg. Jos kiinalainen sähköpyörä on noin 25 kg-30 kg niin skooterin kilohinnalla sen pitäisi olla Suomessa alveineen ajokunnossa noin 175 e-210 e.

Jos sähköpyörästä jätetään pois osia , niin hinta tietysti alenee vielä tuosta. Eli vastaava rakennussarja voisi olla 100 euron paikkeilla.

Tässä siis etsin vertailukohdaksi halvinta tuotetta vielä tutkimatta, millaiset osat siihen sisältyvät. Ajelemani pari Fudea ovat olleet asiallisesti tehtyjä, ajamista varten, ei pätemiseen ja hienosteluun. Juuri sopivia minulle.

Vaikea uskoa, että yli 20 miljoonaa kiinalaista ajelisi käyttökelvottomilla sähköpyörillä.

Puheillani äkkirikastumisesta en viitannut Motionme -firmaan; pikemminkin olisin huolissani siitä, riittävätkö heidän katteensa, jos eivät saa ainakin 40-50 % määräalennusta nettihinnoista Goldenmotorilta.

Vastaa Viestiin