Sivu 1/2
Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 25 Huhti 2010, 10:47
Kirjoittaja irakas
Minulla on nyt ollut muutaman viikon ajan asennettuna sh9.ään 24 V / 250 W napamoottori ja 2 kpl Bilteman 12 v 10 A geeliakut. Olen tehnyt useita 20-30 km kruisailuja eri suuntiin Vaajakoskelta.

sh9:n ketjussa http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=677 on sh9:n rakennushistoria.
Ensimmäisellä kymmenenellä kilometrillä ovat vastamäet menneet mukavasti. Tosin jyrkimmissä mäissä joutuu itsekin täysillä polkemaan. Liikennevilinässä, kun lähtee vihreiden valojen syttyessä reippaasti liikkeelle, on moottorista paljon apua. Muutenkin vaihteiden käyttö vähenee, kun hetkittäin nopeuden pudotessa, voi laittaa moottorin vetämään ja varsinkin välistä, jos laiskottaa polkea, on mukava panna moottori päälle ja matka joutuu kuin ilmaiseksi! 
Mutta sitten ainakin tuolla akkuvarustuksella, alkaa toisella kympillä tehot uuvahtamaan ja vastamäet ovat työläämpiä kuin ilman moottoria ja akkuja. Nehän painavat yhteensä n. 14 kg. Perille tultaessa yli 20 km:n lenkiltä, moottorista ei enää ole apua. Arvelen, että vika on akuissa.
Olenkin tilannut tällaisen paketin paikalliselta aika vasta perustetulta Motionme-firmalta ( http://www.motionme.fi ) : 24V/16Ah-litiumakku + laturi + kiinnityskisko + ohjausyksikkö + johdot. Tulevat aikanaan Kiinasta. Aion asentaa tuon varustuksen sh11:een, jonka haen huomenna kansalaisopiston kevätnäyttelystä.

Sakari
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 25 Huhti 2010, 12:20
Kirjoittaja optimistx
Onpa aihe juuri kiinnostukseni keskipisteessä, kiitos aloituksesta!
Toivon kovasti onnea kolmelle nuorelle yrittäjälle.
Olen välillä harkinnut tuota Goldenmotor -firman tuotteiden tilaamista, mutta jänistänyt aina, kun lukenut käyttäjien kokemuksista mm. goldenmotor.com keskusteluforumilta. Vaikuttaa siltä, että valmistajan esittelysivuilla mainoskieli kukkii epätavallisen vahvasti. Nyt jyväskyläläiset ehkä ovat pistäneet kielen vielä paremmaksi. Toivottavasti tuotteet ovat parantuneet ja lupausten veroisia, muuten tulee kalliit oppirahat. (Olin aikoinani sivusta seuraamassa aloittelevien yrittäjien tietokonetuontia Taiwanista: ensimmäisen etukäteen maksetun 50 koneen erästä 2 toimi ilman korjauksia, ja joitakin ei voinut edes korjata. Jäi viimeiseksi eräksi, ostivat sen jälkeen USA:sta).
Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin). Pystyitkö koeajamaan? Miten oli äänekkyys? Voisin ostaa jyväskylästä myös, mutta arveluttaa, jos joudun vaikeuttamaan nuorten yrittäjien asemaa takuukorjauksilla. Esim. regeneraatiossa esiintyvästä pahasta(?) mokasta on valmistajan kotisivuilla (se diodinlisäämisjuttu), mutta vaikuttaa siltä, että aika kevyesti on kuitattu pulmaa sanomalla jotain tähän tapaan "älä kytke koskaan akkua irti" .
Moottori ei aina olekaan pyörän keskellä, ja kulkuväline hyppelee iloisesti kuin pikku jänis (taiteellinen vaikutelma hiema liioiteltu).
Ruotsalainen blogaaja sai 110 V laturin, kun ei tajunnut valistaa kiinanpoikia Euroopan olosouhteista. Huokaus.
Pidän peukkuja, että tulee odotustenmukainen toimitus.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 08:14
Kirjoittaja irakas
optimistx kirjoitti:Onpa aihe juuri kiinnostukseni keskipisteessä, kiitos aloituksesta!
Toivon kovasti onnea kolmelle nuorelle yrittäjälle.
Olen välillä harkinnut tuota Goldenmotor -firman tuotteiden tilaamista, mutta jänistänyt aina, kun lukenut käyttäjien kokemuksista mm. goldenmotor.com keskusteluforumilta. Vaikuttaa siltä, että valmistajan esittelysivuilla mainoskieli kukkii epätavallisen vahvasti. Nyt jyväskyläläiset ehkä ovat pistäneet kielen vielä paremmaksi. Toivottavasti tuotteet ovat parantuneet ja lupausten veroisia, muuten tulee kalliit oppirahat. (Olin aikoinani sivusta seuraamassa aloittelevien yrittäjien tietokonetuontia Taiwanista: ensimmäisen etukäteen maksetun 50 koneen erästä 2 toimi ilman korjauksia, ja joitakin ei voinut edes korjata. Jäi viimeiseksi eräksi, ostivat sen jälkeen USA:sta).
Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).
En tiedä hintoja eritellysti. Olen pyytänyt firmaa toimittamaan tänne listan.
Pystyitkö koeajamaan? Miten oli äänekkyys?
Koeajoon ei ehkä ollut vielä mahdollisuuttakaan. Tilasin paketin ilman moottoria, jonka olen ostatut Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä http://www.kuetron.fi/seppa.htm ja joka on mielestäni aika hiljainen.
Voisin ostaa jyväskylästä myös, mutta arveluttaa, jos joudun vaikeuttamaan nuorten yrittäjien asemaa takuukorjauksilla. Esim. regeneraatiossa esiintyvästä pahasta(?) mokasta on valmistajan kotisivuilla (se diodinlisäämisjuttu), mutta vaikuttaa siltä, että aika kevyesti on kuitattu pulmaa sanomalla jotain tähän tapaan "älä kytke koskaan akkua irti" .
Moottori ei aina olekaan pyörän keskellä, ja kulkuväline hyppelee iloisesti kuin pikku jänis (taiteellinen vaikutelma hiema liioiteltu).
Ruotsalainen blogaaja sai 110 V laturin, kun ei tajunnut valistaa kiinanpoikia Euroopan olosouhteista. Huokaus.
Pidän peukkuja, että tulee odotustenmukainen toimitus.
Samoin!
Sakari
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 10:41
Kirjoittaja tkarttu
Aloittelen itse toista kesää yhdistelmällä ZOX26 low + eZee conversion kit. Tässä vielä linkit omiin kuviin (noin megan kokoisia) http://koti.mbnet.fi/maaputki/eZee-switches.jpg, http://koti.mbnet.fi/maaputki/ezee-motor-batteries-controller.jpg.
Olen havainnut itsekin vaihtamistarpeen vähenemisen. Sähköavun myötä poistuu nojapyörien ainoa (pieni) akilleen kantapää eli raskaat ylämäet muuttuvat melkoisen loiviksi. Uusista LiPo-akuista (paino vajaa 4 kg) riittää apua jopa 100 km matkalle, jos malttaa vääntää kahvasta vain raskaissa ylämäissä. Yhteensä 50 km työmatkani loppupuolella on alkanut jännitetaso jo laskea, kun olen avustanut loivempiakin mäkiä. Kertaakaan ei ole akut (vielä) lopahtaneet niin pahoin, ettei tiukan paikan tullen saisi edes vähän apua, mutta en ole toisaalta juurikaan ajanut yli 50 km päivämatkoja enkä eksynyt kauas laturista. Nykyinen yhdistelmä voisi sopia retkeilykäyttöön esimerkiksi näin:
- aamupäivällä 50-100 km vain raskaissa mäissä avustaen,
- lataus 3-5 h: lounas, nähtävyydet ja lepoa
- iltapäivällä toiset 50 - 100 km.
- uusi lataus
Ihan halpaa LiPo-nautiskelu ei ole, akut maksaa noin 400 euroa. Toivottavasti riittäisi vääntöä edes neljäksi vuodeksi.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 10:50
Kirjoittaja tavasti
optimistx kirjoitti:Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).
En minä tuolta keksinyt pelkkien akkujen hintoja?
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 14:19
Kirjoittaja optimistx
tavasti kirjoitti:optimistx kirjoitti:Paljonko maksoit, eritellysti? (muokkaus: olipa sittenkin maahantuojan sivulla hintojakin).
En minä tuolta keksinyt pelkkien akkujen hintoja?
Oli mainittu kotisivulla vain alkaen -hinta paketille, 580 e sis. alv.
Kyselin sähköpostilla hieman. Ripeästi tuli vastaus. He saavat ehkä toukokuussa pintarahtina tavaraa myyntiin.
Lentorahtina Kiinasta voi ostaa yksitellen osia, mutta rahtikustannus on suhteellisen korkea, hintalaskuri löytyy hankalasti goldenmotor.com ---
eBike D.I.Y --- (punanen teksti) Order customized conversion kits here
Tuolla laskurilla voisi arvioida ensihätään hintaluokkaa siten, että otaksuu maahantuojan kateprosentin samaksi kaikille tuotteille.
Ehkä Sakarilla on enempi tietoa paketista ilman moottoria.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 14:38
Kirjoittaja tavasti
optimistx kirjoitti:hintalaskuri löytyy hankalasti goldenmotor.com
...
Tuolla laskurilla voisi arvioida ensihätään hintaluokkaa siten, että otaksuu maahantuojan kateprosentin samaksi kaikille tuotteille.
Karkeasti hintaluokka $ = € (559$ -> 580€). 36V/12Ah akkupaketti on 326$.
Ihan kilpailukykyiseen hintaan myyvät, koska tullit ja ALV:t päälle, niin eipä noita yksitellen ostamalla mitenkään saa tuota halvemmalla suomeen.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 15:17
Kirjoittaja bowmonkey
No niin on aika tuoda julki tyhmyyteni!
Saa vapaasti nauraa kysymykselleni mutta onko kukaan miettinyt sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi? Ne kun olisivat halpoja ja niissä olisi jonkunlainen "kaasun säätö" vakiona.
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 16:43
Kirjoittaja optimistx
bowmonkey kirjoitti:No niin on aika tuoda julki tyhmyyteni!
Saa vapaasti nauraa kysymykselleni mutta onko kukaan miettinyt sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi? Ne kun olisivat halpoja ja niissä olisi jonkunlainen "kaasun säätö" vakiona.
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.
Rohkea idea tuo. Mutta nykyään saa jo samaan hintaluokkaan harjattomia DC-napamoottorirakennussarjoja laillisine ominaisuuksineen (ilman akkuja, http://www.das-elektrorad.de/ 149 e sis. rahdin mutta lisättävä alv) nimenomaan polkupyörään suunniteltuina, joten kyllä tuon perämoottorin soveltaminen samaan on moninverroin työläämpää. Mutta voisihan se olla opettavaista.
Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen yhden tyypillisen sellaisen saaminen on hemmetinmoisen salapoliisityön takana, tai pengottava paikan päällä. Ei kai me ihan oikeasti ajatella, että kun kiinalaisten laatu on sitä mitä on (eli mitä?), niin ollaan mieluiten ilman, pää hiekassa kuin strutsilla. Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta. Vai onko luuloni sittenkin päin mäntyä?
Kokemus on sitä, että
- ensin tehdään
- ja sitten opitaan
Jos on kiire, voi hypätä vaiheen 2 yli.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 17:28
Kirjoittaja tavasti
optimistx kirjoitti:Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen
Toki niitä kiinalaisiakin on enemmän. Ja kun ollaan köyhiä, niin onhan se sähköfillari halvempi kuin auto. Ja siellä ei paljoa taideta rajoitella paljonko on teho tai huippunopeus.
optimistx kirjoitti: Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta.
Ei minun laskuoppini mukaan tässä ketjussa puhutussa motionme.fi:n hinnassa ilmaa ole. Vähittäishinta käytännössä sama kuin kiinassa, paitsi tietysti ALV ja tullit päälle.
Se mainitsemasi 149€ ei ihan pidä kutiaan, se on hinta kiinassa. ALV ja tulli päälle, niin täsmää.
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 21:15
Kirjoittaja Aakusi
Hei!
Tuossa Sakari jo ehtikin pyytää tänne ilmoittamaan noita hintoja osille erikseen ostettuina.
Elikkä pääasiassahan me myymme tosiaan noita kaikkia osia pakettina ja hinnoittelemme myös paketin kokonaisuutena,
mutta kyllä meiltä erikseenkin saa osia tilattua, tottakai.
Tässä olisi nyt hintapolitiikkaa sitten osille erikseen:
Akku 24V/16Ah (sisältää asennuskiskon tarakalle) = 290€
Magic Pie -moottori (vanteen kanssa ja integroitu controlleri) = 220€
Kaikki muut tarvittavat osat = 80€
(eli johdot, kaasutin, jarrukahvat, vakionopeudesäädin ja poljintunnistin)
Muitakin osia voidaan tosiaan golden motorilta tilata, mutta emme ole kaikkia vielä ehtineet hinnoitella,
tosiaan siksi, koska pääpaino meillä on tällä hetkellä noissa kokonaisissa paketeissa.
Olemme järjestämässä koeajo-iltoja Jyväskylän seudulle heti kun vain saamme ensimmäiset moottorit Suomeen.
Niistä tulee lisätietoa nettisivuillemme lähiaikoina.
Muissakin kaupungeissa saattaa koeajomahdollisuuksia ilmaantua kesäkuun aikana.
Tervetuloa testaamaan!
-Aaku Siekkinen, Motionme
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 23:14
Kirjoittaja ajarmala
bowmonkey kirjoitti:
sähköperämoottorin moottoria nojakkiin apumoottoriksi?
Esim. savenmaalla 624watin moottorin hinta 129euroa.
Lyhyesti: tuollaisen soveltaminen polkupyörään vaatii varmaan aika paljon rakentelua. Lisäksi: tuossa on tehoa enemmän kuin 250 wattia, joten sen asentamalla ajoneuvosta tulee moottoripyörä tai, jos sen rakenteellinen nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, mopo. Nuo molemmat on kuitenkin rekisteröitävä ja tyyppikatsastettava. Kuulostaa näin äkkiseltään hankalalta... Lisäksi moottoripyörään tarvitset ajokortin ja mopoon mopokortin.
T. Ari
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 26 Huhti 2010, 23:17
Kirjoittaja ajarmala
Aakusi kirjoitti:
Olemme järjestämässä koeajo-iltoja Jyväskylän seudulle heti kun vain saamme ensimmäiset moottorit Suomeen.
Niistä tulee lisätietoa nettisivuillemme lähiaikoina.
-Aaku Siekkinen, Motionme
Koeajon voisi järjestää sinne Jyväskylään ainakin Lowriden aikaan. Jooko?
Olisi paikalla enempi mahdollisesti innokkaita nojakisteja.
T. Ari
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 27 Huhti 2010, 00:43
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:optimistx kirjoitti:Muuten ihmetyttää yhä enempi, miten köyhässä Kiinassa on tiettävästi yli 20 miljoonaa sähköpyörää käytössä, mutta tänne Suomeen
Toki niitä kiinalaisiakin on enemmän. Ja kun ollaan köyhiä, niin onhan se sähköfillari halvempi kuin auto. Ja siellä ei paljoa taideta rajoitella paljonko on teho tai huippunopeus.
optimistx kirjoitti: Kun sitten joku yrittäjä tuo erän, hän arvelee äkkirikastuvansa näillä ja pistää 4-10 -kertaisen hinnan Kiinaan verrattuna , myy muutamia ja jäi äkkirikastumatta.
Ei minun laskuoppini mukaan tässä ketjussa puhutussa motionme.fi:n hinnassa ilmaa ole. Vähittäishinta käytännössä sama kuin kiinassa, paitsi tietysti ALV ja tullit päälle.
Se mainitsemasi 149€ ei ihan pidä kutiaan, se on hinta kiinassa. ALV ja tulli päälle, niin täsmää.
Pari kolme vuotta sitten Shanghaissa sai kokonaisen sähköavusteisen polkupyörän (mopon)litiumakkuineen 170€ marketin tarjouksesta.
Jori
Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta
Lähetetty: 27 Huhti 2010, 08:25
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:
...
Pari kolme vuotta sitten Shanghaissa sai kokonaisen sähköavusteisen polkupyörän (mopon)litiumakkuineen 170€ marketin tarjouksesta.
Jori
Suurkiitos tiedosta, tuo alkaa olla sitä suuruusluokkaa, jota laskelmoin todennäköiseksi.
Eräs haarukointitapa oli katsoa ja samalla hieman ajatella kiinalaisen Fude-skooterin rakennetta ja verrata sähköpyörään. Fude uutena Suomessa on ollut alveineen ajokunnossa edullisimmillaan noin 600 euroa, ja painoa laitteessa noin 85 kg. Jos kiinalainen sähköpyörä on noin 25 kg-30 kg niin skooterin kilohinnalla sen pitäisi olla Suomessa alveineen ajokunnossa noin 175 e-210 e.
Jos sähköpyörästä jätetään pois osia , niin hinta tietysti alenee vielä tuosta. Eli vastaava rakennussarja voisi olla 100 euron paikkeilla.
Tässä siis etsin vertailukohdaksi halvinta tuotetta vielä tutkimatta, millaiset osat siihen sisältyvät. Ajelemani pari Fudea ovat olleet asiallisesti tehtyjä, ajamista varten, ei pätemiseen ja hienosteluun. Juuri sopivia minulle.
Vaikea uskoa, että yli 20 miljoonaa kiinalaista ajelisi käyttökelvottomilla sähköpyörillä.
Puheillani äkkirikastumisesta en viitannut Motionme -firmaan; pikemminkin olisin huolissani siitä, riittävätkö heidän katteensa, jos eivät saa ainakin 40-50 % määräalennusta nettihinnoista Goldenmotorilta.