Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

HEI!

Tiedän että useat foorumin jäsenistä ovat sitä mieltä, että vain tyhmät lakeja noudattavat, mutta silti haluaisin viritellä vielä kerran vähän keskustelua tietyistä määräyksistä, jotka on tarkoitettu alunperin pystypolkupyörille, mutta jotka nyt ohjaavat myös nojapyörien ja kinnerien rakentelua. Esim. kinnerin suunnittelun näkökulmasta mm. seuraavat määräykset rajoittavat kehittelyä tarpeettomasti:

  • polkupyörän apumoottorin max teho 250W (pitäisi kinnerillä olla kai vähintään tuplasti että apu olisi sama)
  • suuntamerkki annettava käsin (kinnerissä olisi fiksuin käyttää vilkkua)
  • heijastinmääräykset: esim. polkimissa oltava heijastimet (teoriassa joku poliisi voi vängätä ettei katetta voi hyväksyä kun poljinheijastimet ei näy)

Tuleeko muuta mieleen?

Max leveys 1,25 m useampipyöräiselle ei kuitenkaan mielestäni tuo ongelmia ja se määräys on mielestäni perusteltavissa, pakkohan joku leveysvaatimus on hitaammille oltava. Ennemminkin ongelmana on tuon määräyksen soveltaminen. Muistaakseni joskus kuulin sellaista tarinaa, että nykyinen "aurinkopaneeliveneilijä" Jorma Ponkala rakenteli 1980-luvulla kinnereitä, jotka mahtuivat näihin mittoihin, mutta silti paikallinen poliisi kielsi vehkeiden käytön yleisellä tiellä juuri leveyssyistä. Asiasta suuttuneena Ponkala oli pistänyt kinnerit palasiksi - en tiedä onko vain legendaa.

Pointtini tässä kuitenkin on, että määräyksille on tietysti helppo nauraa niin kauan kunnes joku paikallinen virkaintoinen poliisi tulee ja sanoo, että jos vain vielä näen tuon pelin liikenteessä niin sakot ropsahtaa... silloin lainkuuliaista kansalaista ei ehkä hirveesti naurata, kun projektiin on vierähtänyt parin vuoden vapaat illat ja useampi tuhatlappunen.

Demokraattisessa yhteiskunnassahan tällaisiin asioihin pyritään yleensä vaikuttamaan siten, että jonkun etujärjestön (esim. tässä tapauksessa Kevutkulkuneuvojen ystävät) voimin kerätään epäkohdat kasaan, kirjataan paperille ja marssitaan sitten ministeriöön asiasta neuvottelemaan jonkun edustajan välityksellä. Tietenkään ei varmaan olisi poissuljettua kutsua virkavallan edustajaa alan tapahtumaan keskustelemaana asiasta tms. Olisi kiva kuulla, millaisia yhteydenottoja virkavallan puoleen on asiasta tehty?

Pohdiskeleepi,

Mikko

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja irakas »

Voi, kun puhut täyttä asiaa! :mrgreen:

Niillä kokemuksilla, mitä minulla on, tuntuvat lakimääräiset rajoitukset käsittämättömiltä ja varmasti rajoittavat kehitystä. On selvää, että 250 W on aivan liian vähän kunnolla toimivan nojakin/kinnerin moottorin tehoksi, samoin kuin 25 km/h maksiminopeus. Kulkeehan nojakit kevyesti ilman moottoriakin yli tuon nopeuden.

Tarttis todella tehdä jotakin! :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Voi, kun puhut täyttä asiaa! :mrgreen:

Niillä kokemuksilla, mitä minulla on, tuntuvat lakimääräiset rajoitukset käsittämättömiltä ja varmasti rajoittavat kehitystä. On selvää, että 250 W on aivan liian vähän kunnolla toimivan nojakin/kinnerin moottorin tehoksi, samoin kuin 25 km/h maksiminopeus. Kulkeehan nojakit kevyesti ilman moottoriakin yli tuon nopeuden.

Eipä hötkyillä. Ajatelkaapas, että tuo 250W laitetaan 6v pojan polkupyörään. Pyörä akkuineen ja moottoreineen painaa saman kuin poika. On ihan hyvä että on raja.
Polkupyörä on vehje jota saa ajaa kuka vain.

Se mikä pitäisi korjata on noiden 'kevyt mopojen' rekisteröinti ja rajoitukset. Minusta 250W riittää tehoksi, yhdessä polkemisen kanssa sillä mennäänn jo melko haipakkaa, ainakin nojakilla. Oma ehdotukseni: Kevyt-mopo on laite jossa on on max 250W moottori ilman nopeusrajaa tai max 750W moottori ja 35 km/h rajoitin. Moista vehjettä ei tarvitse tyyppihyväksyä eikä rekisteröidä, mutta sen kuljettamiseen vaaditaan mopokortti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

Joo jotenkin noin se varmaan täytyy mennä niinkuin tavasti puhuu. Tai kaippa se on loppujen lopuksi lainsäätäjän oma asia, että saadaanko nojapyörien ja kinnerien rakentelua helpottavat määräykset kevyt-mopojen puitteisiin, luodaanko ihan oma ajoneuvoluokka vai rakennetaanko polkupyöräluokan sisälle jotain säännöksiä, millä varmistetaan ettei toistaitoiset saa käsiinsä liian tehokkaita vehkeitä - pääasia että tarpeet tulee huomioitua.

Jotenkin vaan luulis, että tämän asian osalta ilmapiiri valtakunnassa on tällä hetkellä suotuisampi kuin koskaan aikaisemmin: hallitus julistaa jokaisen ministerin suulla, että ympäristöystävällisen teknologian saralla pitäisi nyt Suomessakin puuhailla kauheasti kaikenlaista. Pääministerimme juuri käytti pitkän puheenvuoron siitä, että nyt olis suomalaisilla hyvä rako päästä sähköautojen kehittelykilpailuun mukaan. Juuri nyt siis tarvittaisiin kannuksia ekologisten kulkuneuvojen kehittelyn tueksi.

T. Mikko

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Digimikko kirjoitti:

HEI!

  • polkupyörän apumoottorin max teho 250W (pitäisi kinnerillä olla kai vähintään tuplasti että apu olisi sama)
  • suuntamerkki annettava käsin (kinnerissä olisi fiksuin käyttää vilkkua)
  • heijastinmääräykset: esim. polkimissa oltava heijastimet (teoriassa joku poliisi voi vängätä ettei katetta voi hyväksyä kun poljinheijastimet ei näy)

Kuten jo joku muukin mainitsi, 250 W apumoottori ajoneuvossa, jota kuka tahansa saa ajaa, lienee riittävä. Kyllä varmaankin se kinnerikin kiipeää ylämäkiä 250 watilla kohtuuvauhtia. Tekee vaan siitä tarpeeksi kevyen.

Onko suuntamerkki todellakin annettava käsin? Enpä ole tällaistä rajausta vielä huomannutkaan. Veikkaisin, että jos on oikea sähkötoiminen vilkku, niin tuskinpa poliisisetä siitä pahakseen ottaa. Lain henki jne.

Polkimessa toki pitää olla kaksi heijastinta, mutta ei asetuksessa mielestäni mainita mitään siitä, pitääkö niiden näkyä mihinkään, kunhan suunnat vain ovat eteen ja taakse. Tosin tämäkään ei täyty nojakeilla ja lukkopolkimilla, koska kenkä peittää näkyvyyden taakse ja lukkopolkimissa ei ole heijastimia. Puhumattakaan kinnereistä. Olemme siis rikkureita kaikki...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

Itse haaveilen "kuormakinneristä", jolla voisi hoidella isommatkin ostokset ja viedä vaikka lapsen päiväkotiin. Siinä olis kyllä yli 250W apumoottori poikaa...
Mikko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Digimikko kirjoitti:

Joo jotenkin noin se varmaan täytyy mennä niinkuin tavasti puhuu. Tai kaippa se on loppujen lopuksi lainsäätäjän oma asia, että saadaanko nojapyörien ja kinnerien rakentelua helpottavat määräykset kevyt-mopojen puitteisiin, luodaanko ihan oma ajoneuvoluokka vai rakennetaanko polkupyöräluokan sisälle jotain säännöksiä, millä varmistetaan ettei toistaitoiset saa käsiinsä liian tehokkaita vehkeitä - pääasia että tarpeet tulee huomioitua.

Jotenkin vaan luulis, että tämän asian osalta ilmapiiri valtakunnassa on tällä hetkellä suotuisampi kuin koskaan aikaisemmin: hallitus julistaa jokaisen ministerin suulla, että ympäristöystävällisen teknologian saralla pitäisi nyt Suomessakin puuhailla kauheasti kaikenlaista. Pääministerimme juuri käytti pitkän puheenvuoron siitä, että nyt olis suomalaisilla hyvä rako päästä sähköautojen kehittelykilpailuun mukaan. Juuri nyt siis tarvittaisiin kannuksia ekologisten kulkuneuvojen kehittelyn tueksi.

Tuskin ne muutaman harrastelijan "adressin" perusteella alkaa tekemään EU-säädöksien vastaisia lakeja. Ei ole ilmaista luoda uutta ajoneuvoluokkaa ja kouluttaa koko poliisikuntaa huomioimaan se. Etujärjestöistä ei ole tässäkään kuin haittaa kickbiket ja nojapyörät rinnastetaan nykyään polkupyöriksi, kun taas villit ja järjestäytymättömät chopperikuskit saavat ajaa minkälaisilla pyörillä haluavat, kunhan tekevät riittävän matalia :roll:
Ympäristöpolittiikka on naamioitua kulutusverotusta. Näinhän kokoomus aikoi jo ennen viime vaaleja tehdä, tuloveroja kevennetään ja kulutuksen verotusta kiristetään. Kyllä se alv korotus tulee koskemaan yhtä tavalla sähkö kuin polttomoottoreitakin. Kilpailu sähköautoissa on jo hävitty, vieläkin on voimassa laki että niiden käyttövoimavero on 10x dieselin vero. Tällä menolla tulemme ennemmin näkemään veroja ja maksuja pyöräilijöille kuin helpotuksia moottoriajoneuvoille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Luulin että kickbike on yhä jalankulkija. Onko tuo muuttunut?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Digimikko kirjoitti:

Joo jotenkin noin se varmaan täytyy mennä niinkuin tavasti puhuu. Tai kaippa se on loppujen lopuksi lainsäätäjän oma asia, että saadaanko nojapyörien ja kinnerien rakentelua helpottavat määräykset kevyt-mopojen puitteisiin, luodaanko ihan oma ajoneuvoluokka vai rakennetaanko polkupyöräluokan sisälle jotain säännöksiä, millä varmistetaan ettei toistaitoiset saa käsiinsä liian tehokkaita vehkeitä - pääasia että tarpeet tulee huomioitua.

Hengitystä ei kuitenkaan kannata alkaa pidättää tuota odotellessa. EU-säädöksiin jos saisi esittämäni suuntaisen, niin hyvä juttu.
Toisaalta, järkevien, polkupyöräilyä ja kevyttä liikennettä edistävien parannusten saaminen EU-säädöksiin lienee jopa helpompaa kuin suomalaiseen lakiin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250, 5. luku:

"Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä."

Tuo soveltuvin osin minusta kattaa esim. sen, että polkimiin ei tarvi laittaa heijastimia eteen ja taakse jos taakse osoittavan joka tapauksessa peittää polkija. Eikä ohjaintangon kannattimen nostosääntöjä tarvitse noudattaa jos ajokissa ei ole kannatinta (tai ohjaustankoa). Ja niin edelleen.

En tiedä, että missään olisi alettu sniidaamaan teknisistä yksityiskohdista juurikin noita sähkömoottorin tehoa ja ajoneuvon leveyttä lukuunottamatta. Tiettyjä määräyksiä on mukava noudattaa jo oman turvallisuutensakin vuoksi. Esim. valoista en tingi, mieluummin vähän yli kuin yhtään vaille.

Poimintoja muusta sisällöstä: Tiesitkö, että "Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello." Muistaako tämän jokainen rakentelija? Ainakaan Loimaan Alun mukana ei tullut soittokelloa. Kuten ei myöskään etu- ja takaheijastimia. Pinnaheijastimet tulivat...

Käytännössä rakentelija pärjää aika pitkälle vaatimusten kanssa kunhan jarrut ja valot ovat hyväksyttyjä ja niitä on vähintään oikea määrä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Luulin että kickbike on yhä jalankulkija. Onko tuo muuttunut?

On. Tuossa yllä tulikin se lain kohta jossa se rinnastetaan polkupyöräksi. Soveltuvin osin tarkoittanee tosiaan että Kickbikessä ei tarvi olla poljin heijastimia :lol: Vai mitä tuossa tarkoitetaan potkupyörällä, onko se kickbike tyylinen potkulauta vai penkillä varustettu polkimeton pyörä? Mun käsittääkseni jos kickbikeen laittaa penkin ja polkimet alle 63,5cm korkeuteen niin silloin se pääsee tuon lakipykälän ulkopuolelle, kukaanhan ei pakota sillä penkillä istumaan eikä polkimilla polkemaan vaan ne voisivat olla hyvin pienet ja huomaamattomat :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Digimikko
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Digimikko »

Hyviä pointteja..silti mä en ihan hirveesti luota viranomaisten joustavuuteen näissä asioissa. Eikös Tanskassa viranomaiset vaatineet, että Leitraan piti tehdä sellaiset lipsakkeet korin kylkiin, että kuljettaja saa työnnettyä käden ulos suuntamerkkiä antaessaan? Jotenkin en luota, että Suomessa oltaisiin yhtään joustavampia...

Mikko

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

Moi,
tuon näkemystä sähkökinneriä käyttäneeltä. Rakentelupuolelta löytää tarkat painot mun "Appelsiini" sähkökinnerille, joten ne sieltä.

Oma kokemukseni on, että kaikkein jyrkimpiä mäkiä lukuunottamatta tuo 250w lähes riittää, jos 25km on yläraja. Itselläni on moottoripaketti, jonka maksiminopeus 28 tuuman vanteella on 24km/h eli yksi km jää käyttämättä. Oma systeemini on 36v järjestelmä joka lisää vääntömomenttia 24v järjestelmään nähden. Tästä tuntuisi olevan selkeästi hyötyä. Nopeudet kun ei polkemalla taistella moottoria vastaan ovat loivassa ylämäessä 22-23km tasolla ja ihan tasaisella mennään n. 25-26km/h. Loiva alamäki menee 26-29km/h. Jyrkemmässä alamäessä ennen kun oli pakko risteyksen takia jarruttaa vauhti on ollut parhaimmillaan 46km/h. Tyypillinen keskivauhti (15km matkalla) on ollut 21,5-22,5 pyörätieajoa, jossa välillä pitää pysähdellä valoihin jne. 10 km jaksolla, jolla ei tarvinnut juuri pysähtyä suurin keskivauhti on ollut 23,5 km/h. Joku voi ihmetellä, että vauhti on hiljainen "sulavalle kinnerille", mutta kyseessä on yli 50kg ajoneuvo, jota ei tee mieli lihasvoimalla puskea moottoria juurikaan lujempaa. Vauhtia voisi saada pari km/h lisää, mutta kalorikulutus varmaan kymmenkertaistuisi....ei mitään järkeä. Siihen on fiksumpiakin fillareita.

Itse ottaisin mieluiten ratkaisun, että tuo 250w poistettaisiin ja korvattaisiin pelkästään vaikkapa tuolla nykyisellä 25km nopeusrajoituksella. Maksimi voisi olla esim. 1kw, joka riittäisi mihinkä tahansa mäen nousemiseen kinnerillä. Napamoottori on muuten siinä näppärä, että sähkömoottorin teho ei rasita ketjuja mitenkään, päinvastoin. Eli 1kw ei olisi mikään ongelma. En kyllä panisi pahakseni nopeusrajoituksen nostoa USA:n ja Kanadan tasolle eli 32km/h.

Omassa Chrystalyten 4011 moottorissa tehot ovat kiinni siitä millä ohjaimella ja akulla sitä pyöritetään. Eli jos säännnöt joskus muuttuvat, pystyn vaihtamaan ohjaimen ja akun esim. 48v tasolle ja "cycle analyst" tietokoneella voin ohjelmoida uuden nopeusrajoituksen pyörään. Eli lainsäädännön kehittyminen kiinnostaa ihan aidosti. Kinneri on nykyisellään kiva peli ja jos sen saisi päivittää pykälän eteenpäin, se olisi aivan mahtava. Autossa voisi melkeinpä jättää kesärenkaat vaihtamatta :).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TAG67 kirjoitti:

Napamoottori on muuten siinä näppärä, että sähkömoottorin teho ei rasita ketjuja mitenkään, päinvastoin. Eli 1kw ei olisi mikään ongelma.

Tuo 1kW vastaa liki vanhaa mopon maksimitehoa 1,5hv. Jotakin ongelmaa voisi tulla kun niissä käytettiin paljon jykevempiä pinnoja, vanteita ja takahaarukkaa. Näitä kaikkia moottorin vääntö rasittaa, vaikka voima ei ketjun kautta kuljekkaan.
Isompi moottoritehon käyttö ottaa enepi virtaa akusta ja silloin niiden pitäisi olla isommat(raskaammat). Yhdessä tämä takapään tukevoittamisen kans nostaa painoa, lisääntynyt paino vaatii tehokkaammat jarrut ja vahvemmat etuvanteet... Varustelukierre on valmis, jo nyt kerrot ettei polkemisesta ole juuri apua, moottoritehon ja painon lisäys tekee niistä kokonaan tarpeettomat ja seuraavaksi istutaankin Mopoautossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakentelua ohjaavat lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuo 1kW vastaa liki vanhaa mopon maksimitehoa 1,5hv. Jotakin ongelmaa voisi tulla kun niissä käytettiin paljon jykevempiä pinnoja, vanteita ja takahaarukkaa. Näitä kaikkia moottorin vääntö rasittaa, vaikka voima ei ketjun kautta kuljekkaan.

Napamoottorin napa on niin iso, että pinnat tulevat jo yhden yli puolaamalla niin vinoon, ettei pinnojen katkeamisesta kannata huolestua. Sitäpaitsi mopossa se puolitoista heppaa saatiin ykkösvaihteella vääntämään paljon enemmän kuin napamoottori milloinkaan.

Olen samaa mieltä teidän molempien kanssa. Jyrkimpiä ylämäkiä varten pitäisi olla tehoreserviä, jotta vauhti ei vaihtelisi niin paljon. Lisätehon varaaminen johtaa kuitenkin helposti varustelukierteeseen ja lopulta mopoautoon.

Ylämäen vaatima teho kasvaa yllättävän nopeasti. Tasaisella maalla 25 km/h nopeudella 150W vievä 125 kg ajoneuvo (45+80) pääsee 250 W teholla tuota samaa 25 km/h vauhtia vain 1,2% ylämäkeä. Kilowatin teholla menisi jo 10% mäki, mikä kuulostaa jo vähän liian hurjalta. Yli 10% mäki kun on suomen maassa melko harvinainen. 500 W hoitaisi mäet 4% asti samoin ehdoin.

Näyttäisi siltä, että tuo 500 W edustaisi sellaista tehotasoa, jolla pystyisi ilman polkemalla tuotettua lisätehoa ajelemaan tuota 25 km/h nopeutta myös yleisimmät ylämäet. Tasaisella tämä 500 W tuottaisi kuitenkin järjettömän suuren nopeuden, joten tällaiselta ajoneuvolta pitäisi vaatia tuo pedelec. Alle 250-wattiselta sellaisen vaatiminen on minusta saivartelua.

Litiumakut ovat kehittymässä siihen suuntaan, että niistä on saatavissa tilapäisesti - mutta silti taloudellisesti - melko suuriakin virtoja. Kysymys on siis moottorin käämityksen, -ohjaimen ja akuston mitoittamisesta. Jos sinulla kerran on tietokone kinnerissäsi, voit mainiosti tehdä laitteistostasi 500-wattisen ja käyttää tuota lisätehoa sen muutaman sekunnin matkaa kohti, milloin se on tarpeen. Eihän sitä ulkoa päin pysty näkemään kuinka kovalla teholla kuski polkee -varsinkaan kinnerissä.

Liian uteliaita viranomaisia varten voit tehdä ohjaimeen 250W rajoittimen, jonka ohitat omalla salasanallasi, kun sitä tarvitset. Yllytän siis sinua soveltamaan ja lainsäätäjää muuttamaan määräyksiä kinnerille sopivammiksi. Mitä vaaraa tuosta lisätehosta muka on, jos pedelec estää liian suuret vauhdit.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin