Sivu 2/34

Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 09:59
Kirjoittaja PW

Runko putken painoa puntaroin 1000mm pätkä painaa 1700 g ja jos tekee tuosta ykspuoleisena 1800 mm pituisen niin kokonaispituus, pelkkä rungon putki on n. 3100 g. Taitaa olla samaa painoluokkaa kuin esim. Jukan viimeisessä.
Etuhaarukka ja emäputki painaa yhdessä karvaa vaille 1000 g. Jos takahaarukaksi laittaa 26" etuhaarukan se painaa karvaa päälle 1000 g jolloin runkoputki lyhenee 400mm ja painoa lähtee 680 g.
Petri


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 11:11
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Runko putken painoa puntaroin 1000mm pätkä painaa 1700 g ja jos tekee tuosta ykspuoleisena 1800 mm pituisen niin kokonaispituus, pelkkä rungon putki on n. 3100 g. Taitaa olla samaa painoluokkaa kuin esim. Jukan viimeisessä.

Siinä runkoputki n.2,5kg, mutta se onkin vain jotain 140cm pitkä ja akseliväli 118cm.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 14:07
Kirjoittaja PW

Poljin keskiö pitäs yhestä pystypyörästä purkaa jossain näin kuvan erikoistyökalusta jolla se ilmeisesti aukeais, vai saako sen kotikonstein irti. Siinä näyttäs olevan semmonen rinkula jossa on runsaasti lovia , ilmeisesti kierteillä putkessa kiinni. Onko toinen puoli vasen kätinen ?


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 17:04
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Poljin keskiö pitäs yhestä pystypyörästä purkaa jossain näin kuvan erikoistyökalusta jolla se ilmeisesti aukeais, vai saako sen kotikonstein irti. Siinä näyttäs olevan semmonen rinkula jossa on runsaasti lovia , ilmeisesti kierteillä putkessa kiinni. Onko toinen puoli vasen kätinen ?

Purkamiseen löytyy Biltemasta suht. edullisesti työkalut.

Keskiön irroittamisen olen tehnyt n. 12 pystypyörälle (vähän huonolla omalla tunnolla, jos runko on ollut hyväkuntoinen :oops: ). Tavallisesti (jos kasetti pyörii hyvin) en avaa keskiötä vaan irroitan rälläkällä rungosta keskiön kuorineen, ja jätän pätkän ylöspäin menevää runkoa vaihdinta varten.

Kuva

Normaalisti on oikeanpuoleinen kierre oikeakätinen ja vasemmanpuoleinen kierre vasenkätinen.

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 17:23
Kirjoittaja jviirret

Ja se bilteman työkalu on hyvä, kesti jopa pulttipyssyllä käytön kun ei käsivoimat riittäneet.

irakas kirjoitti:

Normaalisti on oikeanpuoleinen kierre oikeakätinen ja vasemmanpuoleinen kierre vasenkätinen.

Ei kai :shock: Viimeksi purkamassani pyörässä keskiö avautui siihen suuntaan kuin polkiessa kampia pyöritetään. Eli kuskin paikalta katsoen pyörä oikein päin on oikealla puolella vasenkätinen kierre.
edit: Tuolla vahvistus asialle: http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket eli jos keskiössä on erikätiset kierteet niin aina vetorattaiden puolella on vasenkätinen.
Tuommoisen halvan kasettikeskiön saa kyllä kiinni kierteettömään putkeenkin, kunhan löytää sopivaa putkea ja keksii sopivan keinon lukita se paikalleen. Seuraavassa projektissa teen kyllä näin, sen verran inhottavaa hommaa rälläköidä vanhoista romuista osia ja toivoa että kierteet toimii vielä kasaus vaiheessa hitsauksen jälkeen :evil:

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 17:49
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Keskiön irroittamisen olen tehnyt n. 12 pystypyörälle (vähän huonolla omalla tunnolla, jos runko on ollut hyväkuntoinen :oops: ). Tavallisesti (jos kasetti pyörii hyvin) en avaa keskiötä vaan irroitan rälläkällä rungosta keskiön kuorineen, ja jätän pätkän ylöspäin menevää runkoa vaihdinta varten.
Sakari

Huonoa omaatuontoa miekin poden siksi en raaski rälläköidä tuota runkoa, näyttää niin hyvältä alumiinirunko ym. muuta vikaa kun ett on pystypyörä. Joten aattelin irrottaa ja laittaa toiseen keskiöön. Kiitos vaan taas tiedosta.
Petri


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 19:01
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Ja se bilteman työkalu on hyvä, kesti jopa pulttipyssyllä käytön kun ei käsivoimat riittäneet.

irakas kirjoitti:

Normaalisti on oikeanpuoleinen kierre oikeakätinen ja vasemmanpuoleinen kierre vasenkätinen.

Ei kai :shock: Viimeksi purkamassani pyörässä keskiö avautui siihen suuntaan kuin polkiessa kampia pyöritetään. Eli kuskin paikalta katsoen pyörä oikein päin on oikealla puolella vasenkätinen kierre.
edit: Tuolla vahvistus asialle: http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket eli jos keskiössä on erikätiset kierteet niin aina vetorattaiden puolella on vasenkätinen.

Tarkoitatko nyt, että vetorattaiden puolella vasenkätinen kierre kiristyy vasemmalle?

Tuommoisen halvan kasettikeskiön saa kyllä kiinni kierteettömään putkeenkin, kunhan löytää sopivaa putkea ja keksii sopivan keinon lukita se paikalleen. Seuraavassa projektissa teen kyllä näin, sen verran inhottavaa hommaa rälläköidä vanhoista romuista osia ja toivoa että kierteet toimii vielä kasaus vaiheessa hitsauksen jälkeen :evil:

Jukka

Tämä on mielenkiintoinen asia ja minulle tämä on ollut pitkäaikainen mysteeri. :oops: :shock:

Monien keskiöavauksien jälkeen minulle on jäänyt käsitys, että kierteet ovat milloin mitenkin, mutta niiden pitäisi minun mielestä olla niin, että kampea pyöritettäessä eteenpäin pitäisi periaatteessa kierteiden kiristyä. Vai miten sen nyt sanoisi! :roll:

Aivan vast´ikään korjatessani ystäväni pystypyörää, olivat kierteet toisin päin ja kammet olivat ruvenneet hölskymään, kun kierteet olivat väärinpäin siis avautuivat polkiessa.

Jos on niin paljon tuuria, että löytää sopivan kokoisen puken kasetin kuoreksi, niin OK. Mutta samalla menettää mahdollisuuden valmiille vaihtajan kiinnitysputkelle. Tietenkin senkin voi hitsata paikolleen!

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 19:23
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Monien keskiöavauksien jälkeen minulle on jäänyt käsitys, että kierteet ovat milloin mitenkin, mutta niiden pitäisi minun mielestä olla niin, että kampea pyöritettäessä eteenpäin pitäisi periaatteessa kierteiden kiristyä.

Näin sen minunkin mielestä pitäisi olla, mutta eipä vain ole. Sama polkimien kierteissä, jos on jostakin syystä löysällä ja laakerit vähänkään jumittaa niin irti lähtee polkiessa.
oikeakätinen kierre on se kierre joka löytyy kilopulttihyllystä jokaisesta pultista
vasenkätinen kierre on se kierre jota et löydä kilopulttihyllystä vaikka kuinka hakisit :lol:

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 19:29
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Jos on niin paljon tuuria, että löytää sopivan kokoisen puken kasetin kuoreksi, niin OK. Mutta samalla menettää mahdollisuuden valmiille vaihtajan kiinnitysputkelle. Tietenkin senkin voi hitsata paikolleen!

Eihän se kasetti välttämättä tarvi putkea kuoreksi, vaan senhän voi kiinnittää suoraan noilla pakoputkiklemmareilla. Tällöin ei tosin ole sitten tuota vaihtajan putkea :roll:

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 02 Touko 2010, 21:36
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos on niin paljon tuuria, että löytää sopivan kokoisen puken kasetin kuoreksi, niin OK. Mutta samalla menettää mahdollisuuden valmiille vaihtajan kiinnitysputkelle. Tietenkin senkin voi hitsata paikolleen!

Eihän se kasetti välttämättä tarvi putkea kuoreksi, vaan senhän voi kiinnittää suoraan noilla pakoputkiklemmareilla. Tällöin ei tosin ole sitten tuota vaihtajan putkea :roll:

Jukka

Mainio oivallus, mikäli on kysymy kasetti-keskiöstä!!

Vaihtajan kiinnitykselle voi löytää muitakin vaihtoehtoja.

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 03 Touko 2010, 10:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Näin sen minunkin mielestä pitäisi olla, mutta eipä vain ole. Sama polkimien kierteissä, jos on jostakin syystä löysällä ja laakerit vähänkään jumittaa niin irti lähtee polkiessa.

Kierteet on niin päin ettei osat irtoile itsekseen silloin kun ne on kunnossa. Laakerien jumittuminen on selkeää epäkunnossaoloa. Tämä oli Wrightin veljesten suuri innovaatio, vasen poljin ja oikea keskiölaakerikuppi pitää olla väärillä kierteillä tai presessio pyrkii kiertämään ne auki.

Sama ongelma olisi periaatteessa auton renkaiden pulttikiinnityksessä toisella puolella (enkä nyt jaksa miettiä kummalla, näissä menee aina pää sekaisin), mutta se on korjattu (ehkä fiksummin kuin vasenkätisillä kierteillä) sillä, että kiinnityspulttien pinnat eivät ole suorat vaan lievästi kartiomaiset.


Re: pw1

Lähetetty: 03 Touko 2010, 17:15
Kirjoittaja PW

Haaveilen edelleen laittavani tuohon nexuksen 7 vaihteisen rummun . Eilen irrotin yhden navan ja tarkotus olis yrittää pinnottaa se 20" kehään. Onko tuohon pinnan pituuden mittaukseen joku kikka vai matematiikkaa ko pitää käyttää ? Saako noita pinnoja minkä mittasia ?


Re: pw1

Lähetetty: 03 Touko 2010, 17:44
Kirjoittaja jviirret

Netti on kuulemma pullollaan pinnaus ohjeita ja pinnan pituuden laskureita. Vielä vierasta hommaa minulle, eli en osaa suositella jotakin tiettyä. googlella näytti jotain löytyvän bicycle spoke calculator hakusanoilla.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 03 Touko 2010, 22:22
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Haaveilen edelleen laittavani tuohon nexuksen 7 vaihteisen rummun . Eilen irrotin yhden navan ja tarkotus olis yrittää pinnottaa se 20" kehään. Onko tuohon pinnan pituuden mittaukseen joku kikka vai matematiikkaa ko pitää käyttää ? Saako noita pinnoja minkä mittasia ?

Nexus on siinä mielessä huono valinta kaksipyöräiseen nojakkiin, koska sillä liikkeelle lähdettäessä on poljin työläs laittaa oikeaan asentoon.

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 04 Touko 2010, 06:54
Kirjoittaja bowmonkey
PW kirjoitti:

Haaveilen edelleen laittavani tuohon nexuksen 7 vaihteisen rummun . Eilen irrotin yhden navan ja tarkotus olis yrittää pinnottaa se 20" kehään. Onko tuohon pinnan pituuden mittaukseen joku kikka vai matematiikkaa ko pitää käyttää ? Saako noita pinnoja minkä mittasia ?

Itse puolasin oman 20 tuuman eturenkaan ja kyllähän se eka kerralla vaatii pitkää pinnaa :D
Pukin tein vanhasta pyörän takahaarukasta.
Tuossa linkki pinnojen pituuden laskentaan.
http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welco ... anguage=en
Dtswissin pinnoja löytyy ainakin pyörätohtorilta ja chainreactioncycles.com:sta

Tuolla on tietoa yllinkyllin http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Ja vielä suomeksi http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut ... 0rak_2.pdf