Sivu 5/34

Re: pw1

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 23:49
Kirjoittaja Pastori

Laita joskus sivukuva pyörän tämänhetkisestä olemuksesta :)


Re: pw1

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 11:35
Kirjoittaja PW

Tässä muodossa pyörä oli Mäntyharjun reissulla

P1010829.JPG
P1010829.JPG (73.12 KiB) Katsottu 2230 kertaa

Haarukan muotoilua, tykkään tämän mallisesta haarukasta kun miusta tuohon runkoputken ja renkaan väliin ei tässä jää turhaa tilaa ja näin rakenteen saa matalammaksi.

P1010832.JPG
P1010832.JPG (48.74 KiB) Katsottu 2230 kertaa

Uus haarukka mallattavana, silmällä tuskin huomaa eroa mutt luulisin ett ajaessa tuntuu koska kammissakin huomas 18 mm lyhennyksen.

P1010833.JPG
P1010833.JPG (73 KiB) Katsottu 2230 kertaa

Vielä ketjulinjaa lähempää, siirtäjän eikä jarrun kiinnikkeet ole paikallaan mutt tuosta näkee ett rissaa voi siirtää reilusti eteenpäin.

P1010834.JPG
P1010834.JPG (77.48 KiB) Katsottu 2230 kertaa

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 19:06
Kirjoittaja PW

Tais tulla vahingossa parempi :D Ohjauskulma alkaa olla optimissaan jos yhtään pystympään niin voi mennä taas äkkinäiseksi ohjata. Jotain ehkä kertoo, ett pystyin ajamaan ilman käsiä pikkumatkan ja samalla polkemaan.
Keskiön laskukaan ei tunnu pahalta, päinvastoin.
Penkin alin kohta 28,5 cm ja keskiön keskikohta 42,5 cm eli 14 cm eroa.
Vetorissaa kun siirtää eteenpäin saattaa vielä ohjaus parantua kun ketju ei polkiessa vedä pyörää sivulle.
Paluurissaakin pitää nostaa niin ei ota renkaaseen käännyttäessä oikealla.
Pienen muutoksen eteen joutuu tekemään ison homman kun lähes kaikki muukin muuttuu samalla, nyt onneks parempaan suuntaan.
Ihmeen pienestä on kiinni ohjauksen tasapaino ja esim polkemisen tuntuma kampipituut/keskiön korkeus.
Tuota etuhaarukan rakennetta vois vieläkin muuttaa niin ett renkaan sais lähemmäks runkoputkee ja taas keskiön alemmas, mutt en nyt tässä vaiheessa viittiny enempää säätämään 1-2cm takia :D

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 21:25
Kirjoittaja Nojanalle

Kuinka lähellä tuo eturengas on nyt taainmaisesta emäputkesta. Oletko huomioinut haarukan jouston jarruttaessa. Itsellä ainakin haarukka taipuu useita sentejä taaksepäin äkkijarrutuksissa ja rotvallin ylityksissä. :oops:
muuten tuntuu että palikat rupee olemaan kohdallaan. Oletko huomanut että etipyörä sutisi tyhjää missään vaiheessa , niinkuin Sakarin pyörässä. :roll:


Re: pw1

Lähetetty: 09 Heinä 2011, 22:22
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Kuinka lähellä tuo eturengas on nyt taainmaisesta emäputkesta. Oletko huomioinut haarukan jouston jarruttaessa. Itsellä ainakin haarukka taipuu useita sentejä taaksepäin äkkijarrutuksissa ja rotvallin ylityksissä. :oops:
muuten tuntuu että palikat rupee olemaan kohdallaan. Oletko huomanut että etipyörä sutisi tyhjää missään vaiheessa , niinkuin Sakarin pyörässä. :roll:

Siin on sentin rako :D ei ainakaan äskeisellä lenkillä ottanu kiinni vaikka haarukassa oli melkonen klappi. Tuo haarukkahan on tosi lyhyt joten ei se voi niin paljon taipua ku pidemmät.
Tässä rungossa ei juurikaan sudi koska takarengas on aika kaukana joten eturenkaalle tulee suhteessa enempi painoa. Viikolla ajettiin melko jyrkkiä irtosora pintasia mäkiä ja nekin pääsin sutimatta ylös. Tommosissa jyrkissä paikoissa missä on vaara sutia, nousen yleensä penkissä mahdollisimman pystyyn jolloin paino siirtyy vielä edemmäksi. Luulisin ett tuo haarukan vaihto ja etupään pudotus alemmaksi edelleen parantais pitoa.
100 g keveni haarukka :D eli 800g painoa tuolla.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 19:28
Kirjoittaja PW

Taiteellinen tutkielma katetusta kakspyöräsestä, materiaalit : nojapyörä, muviputkea, rautalankaa, alumiini suikaleita :D

P1010864.JPG
P1010864.JPG (79.99 KiB) Katsottu 2179 kertaa

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 19:42
Kirjoittaja Api

Joskus käynyt mielessä, että kokeilis kattaa racerin pelkästään sivuilta ja ehkä takaa kokonaan. Alumiinilevyraina ja solumuovilevy materiaaleina.


Re: pw1

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 19:55
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:

Taiteellinen tutkielma katetusta kakspyöräsestä, materiaalit : nojapyörä, muviputkea, rautalankaa, alumiini suikaleita :D
Petri

Miten olisi tuommoinen kaksipyöräinen kinneri ja siihin sisäänvedettävät apupyörät lähtöjä, pysähdyksiä ja paikallaanoloa varten? :)


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 15:31
Kirjoittaja PW

Juttelin tänään tutun veneveistäjän kanssa nojapyörän kattamisesta ja hänellä oli miusta hyvä idea jota oli vastaaviin tekeleisiin kokeillut.
Otetaan kudottua lasikuitumattoa ja laminoidaan se epoksilla filmivanerin päällä levyksi, jota voidaan sitten taivuttaa sopiviin muotoihin. Kun levyt on kiinnitetty paikoilleen vaikka väliaikaisilla kiinnikkeillä, kaarilla tai laipioilla, voidaan laminoida tarvittavat tuet ja rakenteet oikeisiin paikkoihin. Paikat joihin valmiiksi laminoidut levyt eivät taivu voidaan laminoida paikallaan. Näin ei tarvitse tehdä suuritöistä muottia ja rakennetta voi muuttaa työn edistyessä.
Kunhan on aikaa pitää tehdä noita levyjä ja kokeilla vaikka tämän pw1:n kattamista näin aluksi.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 15:53
Kirjoittaja Nojanalle

Lasikuitukangas on aika painavaa. Kokeileppa samaa ideaa raakasilkillä. Tulee kevyempi ja yhtä luja. Ja jos tulee vaurioita , niin helpo korjata. Raakasilki on halpaa materiaali ja saa lähes joka kangaskaupasta. Sopii hyvin tälläisiin kokeelisiin rakenteluihin. Luin jostain että Sakemannit on kokeelisesti tuotanut auton osia hampusta laminoimalla ja väittivät siinä jutussa että siittä olisi tullut hiilariin verrattava tuote ja ekolookisempi. Jos mikään laminoitu nyt yleensä sitä on. :mrgreen:


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 18:03
Kirjoittaja jviirret

Joo, lasikuitu on raskasta. 2x raskaampaa kuin saman vahvuinen vaneeri ja 6x raskaampaa kuin tuo muovinen kennolevy(esim. vikuprop). Äkkiä tuntuu että jos painoeroa on neliölle kilo tai kaks ettei sillä ole merkitystä, mutta aika paljon niitä neliöitä vaan tulee ja raskas kori vaatii raskaammat kiinnikkeet ja tukevammat vahvikkeet.
Eikä tuollainen lasikuitulevy taivu kohtuudella kuin yhteen suuntaan, kuten vaneeri ja vikuproppikaan. Eli tee vikupropista, kulmista popniiteillä alumiinilistaan ja ilmastointiteippiä päälle. Tai saattaisihan tuohon ottaa lasikuitukin kiinni, en ole kokeillut.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 18:10
Kirjoittaja Nojanalle

Sanoivat kummicenterissä että kyllä siihen voi laminoida. Kokeilimme Olliverin kansa , niin ei tartunut kovin hyvin. Tietysti jos jollain sen ensin pintakäsittelis. On aika silee pinta. :roll:


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 18:47
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Sanoivat kummicenterissä että kyllä siihen voi laminoida. Kokeilimme Olliverin kansa , niin ei tartunut kovin hyvin. Tietysti jos jollain sen ensin pintakäsittelis. On aika silee pinta. :roll:

Melkein arvaisin, että tarkoittivat, että sitä voi käyttää laminointimuottina. Ei oikein tartu polypropeeniin mikään, ei ainakaan epoksihartsi.


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 19:57
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:

Luin jostain että Sakemannit on kokeelisesti tuotanut auton osia hampusta laminoimalla ja väittivät siinä jutussa että siittä olisi tullut hiilariin verrattava tuote ja ekolookisempi.

OT.
Suomessakin on tehty kuiduista puristamalla ja "laminoimalla" muotoon tehtyjä tuotteita. No. Melkein vastaavia. Tutun firma puristeli Alessille kippoja :) Siitä käteviä että ne voi kompostoida.


Re: pw1

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 19:59
Kirjoittaja PW

Pitää laskeskella tuon laskuitukatteen paino. Ihmettelen vaan miten voi painoeroa tulla kilo/m2 kun lasikuitumaton painoksi ilmotetaan 300g/m2 , toki tuohon tulee epoksi lisäksi. Noitahan on tietysti eripainosia ja paksuisia.
Joku muukin kangas voi tietysti tulla kysymykseen.
Jos materiaali on kovin ohutta saattaa tarvita enemmän tukirakenteita ja painoa tulee sitä kautta lisää.
Tutkitaan , tutkitaan :D

Petri