MBB-FWD 622

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näyttää tosi sirolta, oikealta kilpapyörältä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyllä on tyylikäs.

Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.

Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

mhelander kirjoitti:

Kyllä on tyylikäs.

Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.

Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...

Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää :) Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja irakas »

Marzie kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Kyllä on tyylikäs.

Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.

Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...

Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää :) Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle :)

Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.

mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

irakas kirjoitti:
Marzie kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Kyllä on tyylikäs.

Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.

Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...

Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää :) Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle :)

Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.

mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814

Sakari

MBB tulee sanoista Moving Bottom Bracket ja tarkoittaa tietysti kaikkia puomin mukana liikkuvalla keskiöllä tehtyjä rakenteita :) en vaan keksiny parempaakaan nimitystä vehkeelle :)

Vendetta kuten muutkin Cruzbike konversiot on suunniteltu suurinpiirtein normi pystärin ohjausgeometrialle mutta tämä minun ranskalaistyyppinen MBB on suht loivalla keulakulmalla (55 astetta) ja jättökin on juhlavat 13cm. Jälkimmäisellä konstruktiolla pystyy tekemään suht matalan pyörän kun taas Vendetan geometrialla tehdyt pyörät on enemmänkin High Racereita :)

Google on nyt antanu sulle Lemmy Kilmisterille (Motörhead) tehdyn motskarin kuvan :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Marzie kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.

mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814

Google on nyt antanu sulle Lemmy Kilmisterille (Motörhead) tehdyn motskarin kuvan :D

Juu, jostakin syystä en jaksanut kaivaa WISIL:stä tuota ketjua ja kuvaa, mutta tässäpä:

Kuva

"Originaali" Lemmybike jolla Larry Lem on voittanut kisoja. Tuplana isot pyörät mutta "vain" 650b.

Kuva

Warrenin 2x700c versio. Huomatkaa että hänellä on mittaa reippaasti joten värkki onnistuu tehdä helpommin. Silti aika tiukka paketti ja kammet osuu etupyörään.

Tässä toinen kuva jossa peräkkäin NoCom:nsa ja "Dual 700C lowracer", huomatkaa ero penkin nojakulmassa ja missä pistoolikahvat on:

Kuva

Mulla on mielessä jotakin vähän saman tapaista mutta ehkä tuosta tulisi vielä parempi kääntyväkeskiöisenä. Arvonta vaan vielä päällä josko ranskalaisella vai Vendettan haarukkakulmalla. Ehkä ranskalainen olisi lopulta parempi koska tämmösellä ei ajeta hiljaa, kuten Vendettalla jolla sopii kiivetä tiukempiakin mäkiä, ja näin loiva haarukkakulma rauhoittanee menoa.

En nyt välttämättä kettuile mutta jos kiinnostaa nähdä millä nojakkityypeillä kisataan tosissaan, ja millaisia itse rakentavat, kannattaa seurata WISIL:n foorumia. Esimerkiksi BROL:ssa suurin osa ei tiedä yhtään mistä väittelee tai keskustelee kun puhutaan kisavehkeistä tai niiden rakentamisesta.

Siellä esimerkiksi AA esitteli miten meinaa tehdä killeri Vendettan TT-käyttöön, tai MetaPhysic:n. Harmi että rikkoi luitaan liikaa NoCom:lla kisatessaan, ja on muutenkin erikoinen persoona, ettei enää ajele kuin hyrbiidillä metsäteitä.

Viimeksi muokannut mhelander, 07 Heinä 2013, 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja, BROL:ssa oli vuosi pari sitten tämmönen työn alla:

Kuva

Ei paha, mutta pienillä pyörillä. Ranskalaisella haarukkakulmalla tuokin. Tykkään päärungon rakenneperiaatteesta, ei tarttis välttämättä lähteä pakoputkilinjalle.

Sori jos tulin sotkemaan hyvää ketjua 622-versiosta. Pitää vissiin alkaa ite tekemään ja laittaa oma ketju sille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja PW »

Olisko tästä pyörästä mittoja kun meinasin samantapasta rakennella ?
Akseliväli, penkinkorkeus, keskiönkorkeus ym.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Olisko tästä pyörästä mittoja kun meinasin samantapasta rakennella ?
Akseliväli, penkinkorkeus, keskiönkorkeus ym.

Ketjun ensimmäisessä viestissä on jotakin:

Marzie kirjoitti:

Matkin kaikki ohjausgeometriaan liittyvät mitat ja kulmat ranskalaiselta esikuvalta joka kuskin mukaan toimii loistavasti.

tän hetkisiä speksejä
-keulakulma 55astetta
-offset 10cm
-poljinkeskiön korkeus 53cm
-penkin korkeus 43cm
-akseliväli 135cm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Kuva
Kokeilin omassa pyörässä pienempää keulan jättöä vaihtamalla 406 etupyörän tuon 622 tilalle. Jos joku haluaa mitata jätön kyseisestä kuvasta niin olis kiva kuulla paljonko se on.
Ei ollut kovin suurta eroa noiden välillä. Hiljaisessa vauhdissa kääntyminen oli ehkä vähän helpompaa mutta kovemmassa tuntui huterammalta. Tämän perusteella tykkään kyllä suuremmasta jätöstä. Omat keskinopeudet huitelee kuitenkin tuolla yli kolmessakympissä joten en kaipaa yhtään epävakautta maantienlaidassa ajelemiseen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä näyttäisi nyt olevan jättöä 45 mm offsettia 75 ja ohjauskulma 59 astetta. Tuo rengas on vähän kaivautunut, joten voi tuo jättö olla 50 tai jopa vähän ylikin.

On aivan selvää, että pienemmällä etupyörällä ohjaaminen on huterampaa ihan riippumatta jätöstäkin. Siihen vaikuttaa niin kovin moni muukin asia. Yllättävää kuitenkin, että pelkkä pyörän asennon muutos riitti noin suureen jätön muutokseen. PW voi sitten tehdä saman muutoksen toiseen suuntaan vaihtamalla takapyöräksi 406 kiekon. Sinäkin voisit kokeilla, millaiselta pyörä tuntuu, kun myös takana on pieni kiekko. :D

Liitteet
MBBFWD.png
MBBFWD.png (305.93 KiB) Katsottu 2917 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 16 Heinä 2013, 20:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viivottimella hahmottelin ja sain tuosta kuvasta jätöksi noin kumin paksuuden, eli jotakin 40-50mm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin