Sivu 3/4

Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 08 Touko 2011, 22:01
Kirjoittaja Jarcco

Noita MBB pyöriähän on vaikka millaisia, ja varmaan eroavat enemmän toisistaan kuin pyyttoni vaskitsasta :D Voisihan näitä verrata välillä muuhunkin kuin Pythoniin, tämän ketjun esittelemä tyylikäs valmiste edustaa minusta Mid Racer tyyppistä ratkaisua ja Cruzbike taas on ajoasennoltaan lähellä jopa LWB tyyppisiä nojakkeja. Cruzbike tyylisten ulkonäkö vaan ei oikein iske ja silloin ei auta vaikka pyörä muuten olisi miten hyvä. Jotenkin niissä etu- ja takapää näyttävät eriparisilta. Monet uudemmat yritelmät ovat jo paremman näköisiä. Cruzbike tyyppiset pyörät ovat mulle olleet sarjaa: "Olisihan sellastakin kiva kokeilla, muttei kiinnosta niin paljoa että viitsisi rakentaa." Jos niistä löytyisi jotain merkittävää etua verrattuna muihin niin voisi harkita uudelleen.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 16:26
Kirjoittaja Marzie

Tämäkin pyörä sai vihdoin värin ylleen. Takapyörä pitäis levyttää tai vaihtaa vastaavan näköiseen kuin edessä. Pientä säätöä vielä mutta muutama kymmenen kilometriä on jo ajeltu :) Kuva


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 16:47
Kirjoittaja tm

Hieno peli, väriraidat ja kaikki :D . Laitahan "lisäanalyysia" ajokäytöksestä.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 17:13
Kirjoittaja PW

O hieno, etupää ei näy kuvassa, sekin kiinostas. Tuontapasen vois joskus tehdä, tulis sekin kokeiltua.

Petri


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 17:21
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

O hieno, etupää ei näy kuvassa, sekin kiinostas

Hiiren oikeaa nappia ja näytä kuva. Kännykässä (android) pitkään painaminen ja näytä kuva.

Jukka


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 19:00
Kirjoittaja jori

Hieno on, mutta puuttuuko etujarru. Minä en näe sellaista. :shock:

MBB-pyörät tulevat, hitaasti mutta varmasti valtaamaan suuremman osan nojapyörägenrestä. Joka tapauksessa yhä suurempi osa omatekoisista vetää etupyörällä. Aivan, kuin autoissa 70-luvulla.:mrgreen:


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 09 Kesä 2013, 20:58
Kirjoittaja irakas

Tulipa todella hyvän näköinen. Jännä, kun tuollaisilla osuvilla teippauksilla saa noin paljon näköä ja piristystä!

Olen kans kovasti kiinnostunut kuulemaan ajokokemuksia varsinkin pitemmiltä lenkeiltä.

Aion tuoda oman crutzbikeni eli SH20:n Nokialle kokeiltavaksi:

Kuva

Omat ajoharjoitukset ovat jääneet vähiin. Alamäkeen ja tasaisella ajo jotenkin sujuu, mutta vastamäkeen meno vaatisi paljon lisäharjoittelua.

Sakari


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 08:30
Kirjoittaja mhelander

Näin se aika kuluu. Aiheen etuveto on viittä vaille valmis. Itsekin ehdin tehdä etuvetosen Vendetta-kopion josta erittäin positiivisia kokemuksia:

Kuva

Kunhan saan poikki menneen rungon/stemmin hitsattua takaisin niin todennäköisesti ajan sillä suurimman osan maantielenkeistä sitten jatkossa. Ajaminen talven tauon jälkeen otti hetken aikaa mutta jo ekalla lenkillä alko sujumaan suurin piirtein ja seuraavalla jo riittävän hyvin että uskaltaa maantien laitaa ajaa.

Koko kaluston olen tuomassa Nokialle ja ehkä jopa kisaankin etuvetosella. Mukava olisi kokeilla tämä enemmän lowracer-tyylinen ja ranskalaisella haarukkakulmalla. Pituuskin natsaa riittävän hyvin että koivet yltää...


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 13:27
Kirjoittaja tm
mhelander kirjoitti:

...Mukava olisi kokeilla tämä enemmän lowracer-tyylinen ja ranskalaisella haarukkakulmalla. Pituuskin natsaa riittävän hyvin että koivet yltää...

Onkohan Marzie tulossa pyörineen Nokialle elokuun alussa? Kovasti houkuttaisi pyörä nähdä ja vähän kokeillakin, tosin harjoitteluun tuo mhelanderin korkeampi versio lienee paljon helpompi.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 13:44
Kirjoittaja Marzie
jori kirjoitti:

Hieno on, mutta puuttuuko etujarru. Minä en näe sellaista. :shock:

MBB-pyörät tulevat, hitaasti mutta varmasti valtaamaan suuremman osan nojapyörägenrestä. Joka tapauksessa yhä suurempi osa omatekoisista vetää etupyörällä. Aivan, kuin autoissa 70-luvulla.:mrgreen:

Etujarru ja oikean mallinen "takapyörä" on vielä lainassa toisessa projektissa etupyöränä josta tulee kylläkin ihan perinteinen takavetoinen :D
Ajotuntuma on edelleen vähän huterahko mutta eiköhän tuolla opi ajamaan. Ennen maalauksia tuli muutama sata kilometriä koeajoa ja polkaisimpa tasaisella huipuiksi 50km/h.

Nokialle saatan tulla päiväseltään käymään ja kokeilla toki pyörää saa jos vaan mitat sopii kohdalleen. Mitään säätöjähän tässä ei ole kun tein ihan vaan omille mitoille :)


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 15:08
Kirjoittaja mhelander
Marzie kirjoitti:

Ajotuntuma on edelleen vähän huterahko mutta eiköhän tuolla opi ajamaan. Ennen maalauksia tuli muutama sata kilometriä koeajoa ja polkaisimpa tasaisella huipuiksi 50km/h.

Hyvää vauhtia olet saanut tuon kulkemaan. Yleensä valittelevat että alamäissä on niitä ongelmia vakauden suhteen, etenkin jos rullauksen jälkeen lähtee polkemaan. Toisaalta ainakin Vendetta-geometrialla kun oppii ajamaan ei tuokaan ole ongelma.

Marzie kirjoitti:

Nokialle saatan tulla päiväseltään käymään ja kokeilla toki pyörää saa jos vaan mitat sopii kohdalleen. Mitään säätöjähän tässä ei ole kun tein ihan vaan omille mitoille :)

Reilu meininki. Samalla periaatteella tein maastonojakinkin, ei sen tartte olla muille passeli. Vendettan tein säädettäväksi josko saisin joskus tyttären opettelemaan sillä ajoa...

Koeajopäiväksi sopinee Nokialla parhaiten lauantai ja 200m - 1h kisojen väli. Tai ehkä vielä paremmin kisojen jälkeen. Koska tarkoitus on kisata niin ainakin viime vuonna jäi aikaa valitettavan vähän muuhun touhuun kuin valmistautumiseen yms. Ja sunnuntaina on tarkoitus olla "kiinni" koko ajan ajamisessa.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 22:03
Kirjoittaja Jarcco

Minua on askarruttanut näissä MBB:issä että kuinka paljon kädet ja yläkroppa tekevät työtä? Kun en ole sellaista ajanut, niin kuvittelen että käsillä väännetään polkemista vastaan, vuorotellen puolelta toiselle. Tästä voisi luulla tulevan lisätehoa polkemiseen.
Selittäisikö tämä osaltaan näiden pyörien hyväksi todetun suorituskyvyn? Normaalisti nojapyörässä yläkropan lihakset eivät tee paljon mitään, joten vähäinenkin rasitus niille olisi pelkkää plussa minun (ja fysioterapeuttini) mielestä :mrgreen:


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 22:46
Kirjoittaja Hirven Noja
Jarcco kirjoitti:

Minua on askarruttanut näissä MBB:issä että kuinka paljon kädet ja yläkroppa tekevät työtä? Kun en ole sellaista ajanut, niin kuvittelen että käsillä väännetään polkemista vastaan, vuorotellen puolelta toiselle. Tästä voisi luulla tulevan lisätehoa polkemiseen.
Selittäisikö tämä osaltaan näiden pyörien hyväksi todetun suorituskyvyn? Normaalisti nojapyörässä yläkropan lihakset eivät tee paljon mitään, joten vähäinenkin rasitus niille olisi pelkkää plussa minun (ja fysioterapeuttini) mielestä :mrgreen:

kyllä mä ainakin oon oppinu ajamaan kädet rentona meirän mbb:llä (Jorvil), sit jos koittaa kiivetä kovilla tehoilla mäkee niin tulee väännettyä käsillä vastaan aika paljo…


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 08:06
Kirjoittaja mhelander
Hirven Noja kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Minua on askarruttanut näissä MBB:issä että kuinka paljon kädet ja yläkroppa tekevät työtä? Kun en ole sellaista ajanut, niin kuvittelen että käsillä väännetään polkemista vastaan, vuorotellen puolelta toiselle. Tästä voisi luulla tulevan lisätehoa polkemiseen.
Selittäisikö tämä osaltaan näiden pyörien hyväksi todetun suorituskyvyn? Normaalisti nojapyörässä yläkropan lihakset eivät tee paljon mitään, joten vähäinenkin rasitus niille olisi pelkkää plussa minun (ja fysioterapeuttini) mielestä :mrgreen:

kyllä mä ainakin oon oppinu ajamaan kädet rentona meirän mbb:llä (Jorvil), sit jos koittaa kiivetä kovilla tehoilla mäkee niin tulee väännettyä käsillä vastaan aika paljo…

Mulla menee taas vähän muisteluksi kun etuveto levisi jokunen viikko sitten... mutta itsellä tulee käsillä lähinnä rytmitettyä kevyttä vastaliikettä polkiessa. En väittäisi että yläkropasta mitään varsinaista hyötyä tulisi mutta pientä liikettä se saa, kunnes oppii ajamaan riittävän rennosti ainakin tasaisemmat osuudet.

Tehoa ei tule kyllä yläkropasta lisää. Kun tarpeeksi laitetaan vauhtia on rajoittavana tekijänä happiaineenvaihdunta jossa yläkropan käyttö syö energiaa jaloilta joilla pääosa voimasta tulee tuottaa. Pienemmät häviöt lienevät tämän tehokkuuden syynä ja kaupallisissa etuvetosissa niiden suhteellisesti kevyempi paino.

Katsokaapas Vendetta V2:n (BROL:ssa, ja Cruzbiken foorumilla) muotoa. Nyt on selvästi aerodynamiikka ollut kehityksen kohteena, ja hienoinen painon säästö ja rakenteiden järkeistäminen samalla. Akseliväli on pidempi, penkki on parempi ja enemmän selällään...

Tässä näkyy vähän missä asennossa V2 Vendettalla ajetaan.

Kuva

Ja tässä iso kuva V2 Vendettasta:

Kuva

Tässä kuva Maria Parkerista edellisen Vendettan päällä lähdössä 12h ennätysyritykseen:

Kuva

Ajoasento on tässäkin erittäin lähellä NoCom:n ajoasentoa, vain kädet voisivat olla vielä suorempana mutta etuvetosella ajaminen vaan vaikeutuu silloin vähän.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 05 Heinä 2013, 22:21
Kirjoittaja Marzie

Kuva askartelin taakse levypyörän huvikseni. Pyörä alkaa tuntumaan jo tosi hyvältä ja maantienreunaakin uskaltaa ajella. Leytetty kiekko ei tuntunut mitenkään tuuliherkältä kun kävin 40 kilometriä polkaisemassa pienessä tuulessa :)