Mielipiteitä kallistuvasta deltasta
Aiheen pohjaksi youtube-video Tim Hicksin kallistuvasta delta-trikesta.
Erään foorumin säikeessä esitetään aika kärkeviä mielipiteitä konstruktion kelpoisuudesta trike-kisoihin .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Aiheen pohjaksi youtube-video Tim Hicksin kallistuvasta delta-trikesta.
Erään foorumin säikeessä esitetään aika kärkeviä mielipiteitä konstruktion kelpoisuudesta trike-kisoihin .
Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman?
Jukka
jviirret kirjoitti:Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.
Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa. Kaarteessa pyörä kallistetaan kurvin peruskallistuskulmaan ja lukitaan siihen. Jos kurvin aikana täytyy kaartosädettä muuttaa, onnistuu se kiityvyysvoimaresultantin pysyessä kolmipyörän tukikolmion sisällä. Jos kaartosäde kiristyy tai kitkakerroin (hiekkaa tiellä) pienenee niin, että etu- tai takapää luistaa, pystyy kaarteen kiihtyvyyskulma (keskipako-/painovoima) kuitenkin kapeankin kolmipyörän tukikolmion sisällä ja pyörä on hallittavissa. Kaksipyöräisellä takapään sladi kiristää kaartosädettä, jolloin tilanne voidaan pelastaa ohjaamalla luiston suuntaan (jos ehtii). Etupään sladi on yleensä menoa, koska etupyörän luistaessa kaarteesta ulos kaartosäde kasvaa ja pyörä kallistuu lisää sisään päin, vaikka kaartosäteen suuretessa täytyisi tapahtua toisin päin. Liiallisen kallistuman korjaaminen, kun pito ei riittänyt pienempäänkään, on yleensä toivoton yritys. Moottoripyörillä nämä tilanteet ovat vielä mahdollista hallita pyörän suuren nopeuden ja painavien pyörien kehittämien suurten hyrrävoimien ansiosta, fillarilla ainoa tuki tulee alustan pidosta.
Jori
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.
Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa.
No harvoin on tarvetta ajella sladissa, paitsi talvella, ja silloin harva jaksaa haalata kolmatta pyörää mukanaan.
Jukka
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.
Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa.
No harvoin on tarvetta ajella sladissa, paitsi talvella, ja silloin harva jaksaa haalata kolmatta pyörää mukanaan.
Jukka
Kyllä kaikki ylimääräinen paino on pitemmän päälle huono asia.
Sakari
Jos nyt oikein ymmärsin niin kyseessä oli trike kilpailu, eikä kolmi ja kaksipyöräisten sekakilpailu. Jolloin kallistuva trike saa trikeen joka ei kallistu huomattavaa etua mutkissa. Joka sitten saattaa aiheuttaa joissakin kilpailijoissa närää...
Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.
GodTdd kirjoitti:Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.
Jos eivät kiellä, niin seuraava askel on joku lowracer johon on lisätty tienpintaa seuraava "apupyörä" lukitustapilla. Jolloin se raahautuu passiivisena ajaessa mukana ja pysähtyessä saadaan tarvittaessa lukittua ja pidettyä pyörä sen varassa pystyssä.
Jukka
jviirret kirjoitti:GodTdd kirjoitti:Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.
Jos eivät kiellä, niin seuraava askel on joku lowracer johon on lisätty tienpintaa seuraava "apupyörä" lukitustapilla. Jolloin se raahautuu passiivisena ajaessa mukana ja pysähtyessä saadaan tarvittaessa lukittua ja pidettyä pyörä sen varassa pystyssä.
Ei pärjää apupyörälowracerilla trikekisassa. Trikekisoissa on tiukkoja mutkia peräkkäin molempiin suuntiin. Varsinkin äkkinäinen väistö satunnaiseen suuntaan on kaksipyöräisellä paljon vaikeampi ja hitaampi, kuin kolmipyörällä. Kolmipyörällä riittää, kun ohjaat vapaan tien suuntaan. Kaksipyöräisellä joutuu ensin ohjaamaan esteen suuntaan, jotta pyörä kallistuu riittävästi ja vasta tämän jälkeen ohjataan pois päin esteestä. Tässä muuten mainio kisaehdokas Jyväskylän LowRide 2010 iltaohjelmaksi.
Jori
Poljin kolmipyöräisellä viimeksi neljävuotiaana, joten kokemusta ei ole. Olen silti miettinyt millainen triken pitäisi olla, ja tämä vaikuttaa kyllä hyvältä. Etuvetoisena pyörä ei tarvitse pitkiä ketjuja ja kallistuvan rakenteen ansiosta laite voi olla myös kapea. Ehkäpä tärinäraidatkaan eivät haittaisi. Kaupalliset triket ja kinneritkin ovat minusta leveänpuoleisia. Videossa pyörällä ajetaan vapaata tietä pitkin eikä suuntavakaudesta ja ohjattavuudesta voi paljoa sanoa. Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin tuossahan olisi kinnerille pohja.
Kolmas pyörä hidastaa menoa yllättävän vähän, todisteena vaikkapa trikellä ajettu 24h ennätys:
http://www.recumbentjournal.com/views/c ... sport.html
Parhaimmillaan trike on kyllä minusta matkakamelina, esim. suurikaan kuorma ei kaada pyörää nurin paikallaan kuten 2-pyöräisen.
Umpikorisessa kinnerissä on melkein pakko olla ainakin 3 pyörää, jos käytännöllisyys on yhtään tärkeätä. Äkkipäätä ajatellen kallistuva etuvetotrike voisi olla tosiaan hyvä kinnerin alusta. Joitain haittojakin tulee mieleen, takapyörät ei mahdu katteen sisään ja tavaratila on vähäinen jos pyörät ovat lähekkäin. Ajajalta vaaditaan kallistustekniikan hallintaa: Helppo kaataa kallistus lukittuna.
jori kirjoitti:Ei pärjää apupyörälowracerilla trikekisassa. Trikekisoissa on tiukkoja mutkia peräkkäin molempiin suuntiin.
Aika loivalta tuossa videossa tuo mutka näytti ja jos näin on niin miksi kaksipyörät on säännöillä rajattu pois?
jori kirjoitti:Varsinkin äkkinäinen väistö satunnaiseen suuntaan on kaksipyöräisellä paljon vaikeampi ja hitaampi, kuin kolmipyörällä. Kolmipyörällä riittää, kun ohjaat vapaan tien suuntaan. Kaksipyöräisellä joutuu ensin ohjaamaan esteen suuntaan, jotta pyörä kallistuu riittävästi ja vasta tämän jälkeen ohjataan pois päin esteestä.
Tämä vastaohjaus ja väistön hitausko ei koske kallistuvaa kolmipyörää?
Jukka
Jarcco kirjoitti:Kolmas pyörä hidastaa menoa yllättävän vähän, todisteena vaikkapa trikellä ajettu 24h ennätys:
http://www.recumbentjournal.com/views/c ... sport.html
Aika yllättävää, mutta johtuuko tässä nopeus renkaiden määrstä vai siitä että trikessä on saatu "ergonomia" paremmaksi. Täsä pikaseen tavasin et tuossa on syke matalempi kuin samalla polkijalla tuotettua wattia kohden kaksipyörässä...
Jukka
Keskustelua aiheesta jenkkisivustolla:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=56105
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=56690
Mulle kelpaisi Raptobikeen lisäosa, jolla siitä saisi raptotriken. Ja sitten kinnerin kuoria vääntämään.
jviirret kirjoitti:Aika loivalta tuossa videossa tuo mutka näytti ja jos näin on niin miksi kaksipyörät on säännöillä rajattu pois?
Tuo mutka oli loiva ja sopi siksi tuolle kallistuvalle kolmipyörälle hyvin. Kaksipyöräiset ja monipyöräiset samalla radalla tuottavat kolareita erilaisten ajolinjojen takia.
jviirret kirjoitti:Tämä vastaohjaus ja väistön hitausko ei koske kallistuvaa kolmipyörää
Nimenomaan koskee myös tätä. Ainoa hyöty kaksipyöräiseen nähden on tällä kallistuvalla kolmipyörällä sladin kestävyys ja ajolinjan parempi korjausmahdollisuus kaarteen aikana.
Jori
Tekisi mieli tehdä haaste: voisin ajaa maastopyörälläni kolmepyöräistä nojakkia vastaan mutkaradalla. Jos häviän kisan, tarjoan voittajalle tölkillisen Kukko-lageria. Ehtona sellainen, että kisa ajetaan täällä Oulussa suljetulla radalla, esim. yliopiston parkkipaikalla viikonloppuna takaa-ajona.