Python, kausi 2010 ketjussa käsiteltiin ohessa pythonin stabiilisuustekijöitä.
Olin itsekin hiukan hakoteillä, mutta nyt, oppia saaneena, uskallan taas esittää aiheesta uuden vaatimattoman videoinnin. Seuraavat huomiot olen kerännyt kokeista oman pyöräni kanssa. Joillakin toisilla kokoonpanoilla tulokset voivat poiketa suuntaan tai toiseen. Koejärjestelyt eivät vastaa oikeaa ajotilannetta, mutta puutteineenkin kertonevat taas jotain.
Ajattelin, että polkupyörän stabiilisuus voisi ilmetä mm. siinä, että sitä voi suhteellisen helposti kuljettaa satulasta työntäen. Pyörän kulkusuuntaa säädellään sopivilla kallistuksilla jolloin pyörä reagoi loogisesti kallistuksen suuntaan.
Pythonin tapauksessa, ilman erikoisjärjestelyjä, hallitusta etenemisestä ei tule mitään. Kuormittamattomana etupyörä reagoi oikeaan suuntaan, mutta käännös on luokkaa joko-tai, maksimi oikealle tai vasemmalle.
Mutta ei kun testaamaan.
Testijärjestelyt:
Peruspython, jonka penkille lisättiin painoa tarpeen mukaan.
Etupään painona toimi pelkkä haarukan ja polkimien tuottama kuorma.
Pythonia työnnettin selkänojaan kiinnitetystä putkesta takapyörän maapisteen yläpuolelta. Maapisteen yläpuolelta siksi, ettei ohjausote olisi haitannut rungon taittumista. Jos pyörää työnsi vain hiukan edempää suoraan selkänojasta, hallittavuus oli huomattavasti parempi. (Putki oli tosin hiukan vasemmalle sivussa, joten jotain epäsymmetriaa testiin taaskin jäi)
Videolla näkyy ensin, miten holtiton kuormittamaton python on.
Seuraavaksi penkille kasataan 10kg rautaa. Eteneminen on jo jonkinverran rauhallisempaa, vaikka vieläkin heilahdukset ovat melko rajuja. Tempperamenttia on, mutta välillä menee paremminkin.
Sitten painoja lisätään 7,5kg:lla. Tässä ollaan hyvin lähellä etupään ja penkin tasapainoa. Käännöksiä on huomattavasti helpompi hallita, alun u-käännöskin menee putkeen, toisessa jouduin vekslaamaan. Tempperamenttikin on lannistettu; python ei enää millään kallistuksella taivu täyteen kulmaan. Penkki painaa jo niin paljon, että se haraa vastaan etupään 'oikeansuuntaista' vääntöä.
Tien asfalttipinnat olivat hiukan kouruja ja kallellaan. Tällä kuormituksella huomasi, miten suuri vaikutus kaltevuudella oli vapaaseen ohjautumiseen.
Lopuksi ämpäriin nostetaan vielä 10kg. Nyt penkin paino on jo niin suuri, että käännökset vaativat kallistusta ulkokurvin puolelle. Monien mielestä tällainen pyörä olisi jo täysin ajokelvoton...
Tässä kokeessa huomiotta jää mm. 'keskipakovoiman' vaikutus kääntymistaipumuksiin. Voisiko penkkipainotteisessa kuormituksessa tiukentaa kääntöä?
Alustavia kokeita on ollut myös oikeasta ajosta pythonilla, jonka etupäähän on lisätty painoa. Valitettavasti lisäpaino pääsi hiukan heilahtelemaan, joka johti siihen, että python vaihtoi yllättäen tien toiseen laitaan...
Katsotaan nyt, josko tulee vielä kokeiltua paremmilla kiinnityksillä.