Kertokaapas viisaat minkälaisia palikoita tarvitaan jos vaihdan Paseon kierteellisen 1 1/8 haarukan 1 1/8 ahead-haarukkaan?
Ilmeisesti pitää siihen laittaa ahead-headset, eli jotain tällaista:
Mutta eihän tämä nyt niin helppoa ole.
Systeemiin kuuluu stemmi, joka puristetaan tuohon ympärille. Voiko sen korvata klemmareilla tai muulla puristus-systeemillä?
Voiko systeemiin putken päähän kuuluvan 'korkin' korvata Paseon omalla stemmillä, joka on siis sinne putken sisälle tulevaa mallia?
Itsellä ei näytä tallissa olevan yhtään ahead-tyyppisellä virityksellä varustettua pyörää niin ei pääse itse tutkimaan rakennetta.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
* Systeemiin kuuluu stemmi, joka puristetaan tuohon ympärille. Voiko sen korvata klemmareilla tai muulla puristus-systeemillä?
Voiko systeemiin putken päähän kuuluvan 'korkin' korvata Paseon omalla stemmillä, joka on siis sinne putken sisälle tulevaa mallia?
Räpläsin juuri maastopyöräni ahead-settiä ja sanoisin että vastaus on kyllä molempiin kysymyksiin. Stemmin tehtävä on käytännössä estää etuhaarukan putkea valahtamasta "alas" ja korkki on vain korkki. En näe mitään syytä miksi niitä ei voisi korvata geneerisellä puristavalla systeemillä ja tuolla putken sisään tulevalla stemmillä (jos se vain mahtuu putken sisälle).
Ainoa asia, joka tässä tuottaa vaikeuksia, on ohjauslaakerin säätäminen. Sekin saattaisi onnistua, kun työnnät tuon perhosmutterin sinne haarukan putkeen niin syvälle, ettei se haittaa sisäpuolisen stemmin asentamista. Kiristät laakerin aheadsetin omalla korkilla ja pitkällä pultilla, joka ylettää sinne syvällä olevaan perhosmutteriin. Laitat aheadstemminkuvausholkin kiinni ja irrotat pitkän pultin ja aheadkorkin. Sitten vaan vanha stemmi kiinni ja eikun kovaa ajoa.
Siis tuo Star nut syvemmälle. Top cap ja pidemmäksi vaihdettu Bolt pois säätämisen ja stem and spacers :in kiristämisen jälkeen.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hommahan vaikuttaa ihan selvältä. Nyt tarvii vain jostain saada jotkut palikat testaamista varten,
ainakaan mitään satojen eurojken haarukkaa ja uusia headsettejä ei viitsisi ihan vaan testiä varten hankkia.
Meinaatteko tosiaan, että se laakeri myös pysyy kireällä ilman stemmin tai korkin antamaa tukea. Ahedsethan kiristetään siitä korkin mutterista stemmi löysällä ja sen jälkeen lukitaan stemmin kiristyksellä. Luulisi että tuo kuvassa oleva conical compression ring tarvitsisi yläpuolelleen jonkin stopparin.
Meinaatteko tosiaan, että se laakeri myös pysyy kireällä ilman stemmin tai korkin antamaa tukea. Ahedsethan kiristetään siitä korkin mutterista stemmi löysällä ja sen jälkeen lukitaan stemmin kiristyksellä. Luulisi että tuo kuvassa oleva conical compression ring tarvitsisi yläpuolelleen jonkin stopparin.
Siis idea oli nimenomaan että stemmi, tai joku muu vastaava puristin tulee. Mutteria, (kuten Jori selitti) tarvitaan siinä puristimen kiristyksen aikana, mutta ei muulloin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Meinaatteko tosiaan, että se laakeri myös pysyy kireällä ilman stemmin tai korkin antamaa tukea. Ahedsethan kiristetään siitä korkin mutterista stemmi löysällä ja sen jälkeen lukitaan stemmin kiristyksellä. Luulisi että tuo kuvassa oleva conical compression ring tarvitsisi yläpuolelleen jonkin stopparin.
Siis idea oli nimenomaan että stemmi, tai joku muu vastaava puristin tulee. Mutteria, (kuten Jori selitti) tarvitaan siinä puristimen kiristyksen aikana, mutta ei muulloin.
Juu, mutteri on kiristyksen jälkeen tarpeeton ja kiristyksenkin voi hoitaa isolla puupuristimella. Tuli vaan mieleen, että istuinputken kiristin ois siisti stemminkorvike, jos vaan löytyy oikeaa kokoa.
Nyt on tiedossa romuista purettu headset ja stemmi, ja 80mm joustoilla haarukka.
Keskiviikkona pääsee hakemaan ne, ja toivottavasti pian asentamaankin niin pääsee kokeilemaan.
Kamat haettu, ja vanhat laakerikupit hakattu irti hellapuulla ja vasaralla.
Haarukka ja headsetit olivat ongelmattomia, vaan ohjaustangon kanssa tuleekin suurempi ongelmia. Kierteelliset haarukkaputket ovat sisältä 25.4 mm, ja kierteettömät luultavasti mitä sattuu.
Ja nyt minua ainakin sattuu, tuo on noin 24.5 mm, eikä se alkuperäinen stemmi mahdu putken sisälle.
Pysyvämpään käyttöön voi rakennella/ostaa/teettää monenlaista, mutta testiä varten ei kovin paljoa viitsisi investoida.
Tarvinnee tehdä joku hämärä viritys että voi testata.
Tarvinnee tehdä joku hämärä viritys että voi testata.
Ensimmäinen yritys:
Vaan on jättöä niin paljon, että ohjaamiseen hitaassa nopeudessa tuli sen verran voimia, että parin heilahduksen ja noin 3 m ajon jälkeen viritys petti, ja kyljellään oltiin.
Näköjään tarvitsee tehdä vähän metallitöitä että saa ajettua edes hissuukseen muutaman metrin pihassa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Kierteelliset haarukkaputket ovat sisältä 25.4 mm, ja kierteettömät luultavasti mitä sattuu.
Ja nyt minua ainakin sattuu, tuo on noin 24.5 mm, eikä se alkuperäinen stemmi mahdu putken sisälle.
Varsinainen syy erilaiseen sisämittaan ei ole kierteellisyys tai -ttömyys, vaan haarukan putken materiaali. Alumiiniputken täytyy olla paksumpaa seinämältään, jotta lujuus-, ja varsinkin jäykkyysominaisuudet olisivat teräsputkea vastaavat.
Sakarilla oli jokin stemmiviritys, jossa kytkettiin yhteen ulkopuoleisen stemmin ohjaustangon paikka ja ohjainvarsi molemmille poskille asetetulla lattaraudalla ja pulteilla läpi molemmista rei'istä. Brikkoja ja muttereita väliin, niin saadaan tasaleveät.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos jossakin välissä kuitenkin tarkoitus kokeilla alaohjausta niin tuohon saisi nyt näppärästi suoran alaohjauksen Optima Condorin tyyliin:
IRC:ssä käydyn keskustelun perusteella vaatisi kuitenkin vaijeritöitä.
Jep, nyt kun meneillään on vasta testaus onko koko idea susi ei viitsisi alkaa kaikkea purkaa ja kasata uusiksi.
Porasin tuohon alumiiniseen ahead-stemmiin reijän, ja siitä pultti läpi, ja siihen tuo ohjaustanko.
Väljää oli, kun en kovin hampaat irvessä kiristänyt, ja reikäkin M8 pultille oli vielä 8.5 mm kun ei talosta 8 mm poraa löytynyt.
Ajelin kierroksen talon ympäri monttuisella nurmikolla. Aivan ajokelpoinen peli.
Todella hitaissa (arviolta alle 5 km/h) nopeuksissa suuren jätön ja väljän ohjaustangon kiinnityksen kanssa hiukan hutera, mutta senkin kanssa pärjäsi.
Istuinkorkeudeksi tuli 60 cm, kampikeskiö 85 cm ilman kuormaa, itse penkissä jalat maassa 83 cm.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"