Low ~ Mid Racer

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=1802

kaskas... hintaki tippunu... ite maksoin 7.20€ ja tullu muitaki värejä ku punainen.... :evil:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahtaakohan sopia Campon vaihtajaan... Siihen kun ei simpan vaijerin päätyholkitkaan mahdu...

No toisaalta voihan väliin laittaa parin sentin vaijerinkuoren pätkänkin.

M5 kauppaa sitä reverse-settiä jolla vaijeri käännetään vaihtajaan toisin päin mutta siitäkin tulee verraten mutkainen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Tuo vaijerin kiinikkeeseen menevä pää oli ohkaisempi ku Shimanon ja Goodridgen vaijerin pääte. Eli saattaapi sopiakki... Tuota CRC:n kuvassa näkyvää säätöruuvia ei ollut tuossa mulle tulleessa...

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Hiilikiekkoon pinnat ladottuna... Ny pitäs alkaa suunnitella rihtaus pukkia että saa pinnat kireälle ja kiekon suoraksi....

Liitteet
Eka puoli
Eka puoli
Ja toinen puoli
Ja toinen puoli
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Köyhän miehen tsydeemi on käyttää vanhaa (pysty-) pyörää ylösalaisin ja kun on suurin piirtein saanut vanteen suoraksi niin (ilman kasettia) kääntää sen haarukassa toisin päin.

Tällä saa eliminoitua mahdollisen haarukan vinouden ja näin vanteen navan suhteen keskelle.

No miten sitten oikaisin M5:n monofork-451:n ? Avuksi piti ottaa mauseri, MDF-levyn kappale ja pari rimaa. Rimat levyn päälle siten etteivät pinnat niihin kosketa ja napa jää levystä ilmaan, ja sitten molemmin puolin ratasta mittaamaan navan etäisyys levystä.

Oli nimittäin jo uutena vanne lähes 5mm sivussa keskilinjasta, ja eka oikaisuyritys paikallaan vei sen 2.5mm toiselle puolelle kieroon.

Oma haasteensa tuossa oli löytää sopiva holkkiavain (5.5mm pitkällä ohuella kaulalla, IKH:lta) koska nippa ei tule vanteesta näkyville vaan on nk mutteri-mallia.

Mukavasti palautui taidot mieleen parin tunnin paskartelulla sitten 90-luvun :lol:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Tarkoitus oli tilata kiinasta pari heittokelloa ja tehä semmonen penkki jossa kiekoista saa ihan oikeasti suoria ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

THuhtamaki kirjoitti:

Tarkoitus oli tilata kiinasta pari heittokelloa ja tehä semmonen penkki jossa kiekoista saa ihan oikeasti suoria ;)

Mutta mistäs saat niihin sitten oikeasti suoria kumeja :shock: :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla oikean rihtauspenkin teko on aina jäänyt siihen että panostaa materiaalien laatuun niin vähemmän tarvii rihtailla.

Tästä poikkeuksena parin kesän "mielenhäiriö" MTB-kisailusta jossa edes Manitou-joustokeula ei pelastanut etupyörän profiilivanteen kieroutumiselta.

Nojakissa rattaat joutuvat niin paljon vähemmälle että nämä 80-luvulta kierrätetyt 2.5mm pinnoilla olevat Mavic GP4 -rattaat ei mene ikinä kieroon.

Ja yllättävän tukevat ovat nuo M5 eturattaan puolauksetkin.

Kun on riittävästi valoa, ei liikaa janon sammutusta eikä turhan kiire saa rattaiden heitot ihan haarukassakin tuonne puolen millin alle joka riittänee meidän 60-80km/h max-nopeuksille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Mutta mistäs saat niihin sitten oikeasti suoria kumeja :shock: :wink:

Tämä onkin mielenkiintoisempi aihe... katkoin sen M5 451:n vanteen kanssa muutamat ei-metalliset rengasraudat Schwalben kumeja päälle laittaessa... kunnes keksin että vanha auton rengastajan vinkki pätee näihinkin: saippuavettä kumille ennen vanteelle laittoa.

Helpottaa myös gummin keskittymistä oleellisesti.

Tuubien suhteen, joita ainoastaan käytän 700c takarattaissa, pätee laatu: venäläiset tuubit pitää itse keskittää huolellisesti, mutta laatugummit istahtaa about heittämällä keskelle.
Toki yleensä on sormet liimassa mutta tuohon olen ainakin itse jo tottunut.. Ja onhan ne ripeet vaihtaa tien päällä kun vahinko sattuu.

Nojakilla jostakin syystä tulee vältettyä pahoja paikkoja joten kun ennen vanhaan meni muutama venäläinen per kesä noin keskimäärin ei tänä kesänä ole mennyt yhtään tuubia tien päällä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Tuohan on 700c tuubikiekko ja tarkoitus on alkaa käyttään niitä tuubi teippejä. Jostain syystä en oikein viitsisi liiman kans alkaa väsäilemään... :lol:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hyvä pointti, kehitys kehittyy... ei 90-luvulla mitään teippejä ollut... ja nykyään ei juuri mitään tuubeihin liittyvää ainakaan lähikaupoista saa.

Metallisista vanteista saa vanhat liiman jämät kohtuudella irti mutta kuitukiekosta hirvittäis alkaa raapimaan.

Täytyypäs muistaa kun seuraavan kerran jotakin tilailee että tulee mukaan noita tuubiteippejä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja terppa »

THuhtamaki kirjoitti:

Varustelu sen kun jatkuu....

Tänään asensin Ortliebin Bike-Box 2:n tavaratelineelle. Kuvista joku saattaa jo huomatakin että asensin laatikon takaperoisesti. Muotoilu sopii mielestäni paremmin näinpäin asennettavaksi...

Tuo takaboksisi vaikuttaa hyvälle, sisustan saa osioitua ja siinä on pikkutaskuja, eikä koskaan haittaa jos näyttää hyvälle. Omassa Motonetin laatikossa tavarat tuppaa kolistamaan valtoimenaan kun se on yhtenäinen muovikaukalo, no ehkäpä tarranauhalla saa pikkupusseja kiinni ja niihin pikkuhilut... sitten joskus :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Ny tuli rengas ja vararengas tuolle hiilikiekolle...

noja kuvat taas kertokoon mitä tuli ostettua...

Liitteet
010320111127.jpg
010320111127.jpg (93.01 KiB) Katsottu 3928 kertaa
010320111129.jpg
010320111129.jpg (86.82 KiB) Katsottu 3928 kertaa
010320111130.jpg
010320111130.jpg (86.15 KiB) Katsottu 3928 kertaa
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Metallisista vanteista saa vanhat liiman jämät kohtuudella irti mutta kuitukiekosta hirvittäis alkaa raapimaan.

Tulipas sitten läjättyä uusi takaratas Hope Pro III navan ympärille purkamalla vanhasta rattaasta napa veks. Sitten liimasin uudella sementillä iskemättömän venäläisen talvituubin ja seuraavalla lenkillä alko gummi hypyttään oikein urakalla...

Ajelin takaisin kotiin ja katosin tarkemmin mikä vikana... ja tuubi lähti vanteelta kun vähän laskin paineita ! (?)

Noh, tuubia tarkasteluani olikin käynyt niin että vanteeseen useana kerroksena laitetut tuubisementit olivat kovettuneet sen verran reippaasti että uusi sementti tarttui kuin tauti mutta vähän vääntöä kampiin ulkona pakkasessa ja vanhat irtosivat läskeineen vanteelta.

Noh, ei muuta kuin ihailin näin puhdistunutta vannetta, rapsin sormin nuo vanhat sementit tuubista irti ja uutta sementtiä vanteelle. Sen jälkeen on tuubi pysynyt vanteella mukisematta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

THuhtamaki kirjoitti:

Ny tuli rengas ja vararengas tuolle hiilikiekolle...

noja kuvat taas kertokoon mitä tuli ostettua...

No onpas muikean näköinen kiekko ! Täytyy tunnustaa että kyseistä tuubia olen itsekin ihaillut mutten vielä tilannut.

Onko kuitukiekossa jarrupintaa lainkaan ? Jos on vaatiiko erikois jarrupalat ? Edit: näköjään napana on levyjarruille sopiva...

Hintakin on tainnut jossakin vilahtaa mutta jos kehtaisi vielä kysyä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin