Sivu 1/1

Sivuvetojarrut

Lähetetty: 11 Kesä 2010, 15:38
Kirjoittaja Jarcco

Sanotaan että jarrut ovat vauhdin surma, mutta hyvät jarrut voivat jopa lisätä vauhtia, koska ei tarvitse hidastaa niin aikaisin kuin heikoilla pysäyttimillä. Minulla on Lwb:ssä vanhat Weinmannin lukkiutumattomat "tinajarrut" joilla kyllä pärjää, mutta mitään äkkipysäytyksiä niillä ei tehdä.
Näihin oli tyydyttävä kun v- jarrutapit on 406 ja 559 vanteille ja nyt on 451 ja 622. Koska en halua nyt vaihtaa rengaskokoa, pitäisi löytää tehokkaammat sivuvetojarrut. Länkien väliin pitäisi mahtua 37 mm leveä rengas, toimiikohan enää normi maantiepyörän jarrujen kanssa vai pitääkö olla pitkälänkinen versio? Tuolla olisi jokunen vaihtoehto:
http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... 37&sd=3703
On selvää että länkien pituuden kasvaessa heikkenee jarrun teho. Onkohan kunnollista pitkälänkistä (long reach) side pull- jarrua olemassakaan? Jos uudemmat ei ole entisiä parempia niin pitää katsella sitten muita vaihtoehtoja.


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 11 Kesä 2010, 22:10
Kirjoittaja TeemuN

Eikös se onnistu modaamalla? Tähän tyyliin: http://www.yamaiko.com/community/custom/v.html


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 11 Kesä 2010, 22:19
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2010, 11:23
Kirjoittaja Jarcco
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.

Joo, siihen väliin osuu. Maantiejarrukahvoissa on eri vipusuhde kuin V-jarrukahvoilla joten nekin menisi kai vaihtoon? Jarrun kiinnityskin on erilainen kuin vanhoissa:
http://sheldonbrown.com/gloss_ra-e.html#recessed

TeemuN kirjoitti:

Eikös se onnistu modaamalla? Tähän tyyliin: http://www.yamaiko.com/community/custom/v.html

Tuo on hyvä idea, todennäköisesti toimii edessä kun palan kohta on vain 22,5 mm ylempänä. Takana teho ehkä heikentyy liikaa.


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2010, 12:44
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Jarcco kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.

Joo, siihen väliin osuu. Maantiejarrukahvoissa on eri vipusuhde kuin V-jarrukahvoilla joten nekin menisi kai vaihtoon? Jarrun kiinnityskin on erilainen kuin vanhoissa

Minulla oli sellainen kuva että Tektrolla olisi herätty ymmärtämään tuon mallin merkitys vanhojen klassikkopyörien elvyttäjänä, ja sitä olisi saatavilla sekä uudella että vanhalla kiinnityksellä. Runkoja ja haarukoita nyt suhteellisen suoraviivaisesti poraakin uutta kiinnitystä varten.

Jarrukahvat pitäisi varmaan vaihtaa, joo.


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 12 Kesä 2010, 20:43
Kirjoittaja Jarcco

Ongelma ratkesi puolittain, tein eteen v-jarrun modauspalat kuten tuossa:
Kuva
Pito on varsin riittävä, ainakin soralla menee kevyesti lukkoon. Länget jää hiukan enemmän levälleen mutta se ei vaikuta toimintaan. Pitänee kokeilla josko takanakin toimisi sama homma.


Re: Sivuvetojarrut

Lähetetty: 13 Kesä 2010, 09:49
Kirjoittaja Jarcco
Teemu Kalvas kirjoitti:

Minulla oli sellainen kuva että Tektrolla olisi herätty ymmärtämään tuon mallin merkitys vanhojen klassikkopyörien elvyttäjänä, ja sitä olisi saatavilla sekä uudella että vanhalla kiinnityksellä. Runkoja ja haarukoita nyt suhteellisen suoraviivaisesti poraakin uutta kiinnitystä varten.

Jarrukahvat pitäisi varmaan vaihtaa, joo.

Pitää paikkansa, molemmilla kiinnityksillä löytyy: http://www.sheldonbrown.com/harris/brak ... html#55-73
Jos olisi sporttisempi pyörä kyseessä niin voisihan noita harkita. Tässä laitteessa ei muutama ylimääräinen gramma haittaa joten pysyttelen halvoissa ja hyviksi havaitussa v-jarruissa.