Sivu 1/9
SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 13:40
Kirjoittaja jviirret
Alettasko kokoamaan käyttäjien jarrutus testien tuloksia tähän? Vähän tietopakettia auttamaan jarrujen valinnassa.
Testi lyhyesti: Nopeutta n.30km/h ja siitä täys jarrutus yhtä jarrua käyttäen. Mitataan jarrutusmatka ja äänestetään. Voit valita kaksi vaihtoehtoa, eli kummallekkin jarrulle oma.
Erittäin mukava jos vihtis kirjoittaa viestin tähän ketjuun, jossa mainitaan jarrutusmatka, jarrun tyyppi(levy/vanne neste/vaijeri), jarrulevyn ja renkaan koko, ajoneuvon arvioitu kokonaispaino ja jarrun merkki.
Trikekuskit jarrutus molemmilla etujarruilla ja tulos tuplataan? vai saisiko muuten vertailukelpoista tulosta?
Jukka
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 13:42
Kirjoittaja jviirret
Promax vaijerilevyjarru, levyn koko 160mm ja rengas 26". Kokonaispaino n.105kg. Jarrutus matka 12-14m, säätelin jarrua testin aikana ja nopeuskin varmaan vähän vaihteli.
Jukka
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 14:10
Kirjoittaja optimistx
Eikös pinnan laadulla olekaan mitään merkitystä: asfaltti, puu, betoni, savikko, hiekkatie, metsäpolku, uusi märkä asfaltti, rupuinen kulunut halkeillut asfaltti, mukulakivi, jääpinta, lumikinos, musta jää; tien kaltevuus: jyrkkä alamäki, jyrkkä ylämäki, tasainen, kallellaan ojan puolelle?
Lapsena jarrutettiin ihan tavallisella jalkajarrulla mahdollisimman pitkiä juovia hiekkatiehen lukitsemalla jarru. Ei ollut konsti eikä mikään lukita jarru heti. Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju? Ovatko nykyiset jarrut niin tyylikkäitä, ettei niillä pysty lukitsemaan pyörää?
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 14:30
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju?
Tarkoitus verrata jarruja toisiinsa. Paljonko lyhyempi jarrutus matka saavutetaan jarrulla a jarruun b verrattuna ja missä menee raja että jarrun tehon lisääntyminen ei enään lyhennäkkään pysähtymis matkaa.
Jukka
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 14:36
Kirjoittaja jviirret
LowLWB:n halvalla cantilever jarrulla sain hieman parempia tuloksia, mutta ei millään alle 10m pysähdy silläkään, pyörä on toki liki 10kg raskaampi, eli n. 115kg yhteensä. Vanteen koko 20", mutta vannejarruissa tällä ei kai ole juurikaan merkitystä koska jarrupinnan nopeus on liki pyörän nopeus.
Eli halpa pienilevynen levyjarru ei ole yhtään parempi kuin oikein säädetty vannejarrukaan, mutta vähempi huoltoa ja säätöä vaativa ja vähemmän herkkä olosuhteiden vaihtelulle(kai?).
Jukka
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 14:52
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:optimistx kirjoitti:Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju?
Tarkoitus verrata jarruja toisiinsa. Paljonko lyhyempi jarrutus matka saavutetaan jarrulla a jarruun b verrattuna ja missä menee raja että jarrun tehon lisääntyminen ei enään lyhennäkkään pysähtymis matkaa.
Jukka
Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy 
Kuivalla kelillä ei v-jarruilla ja levyllä juurikaan ero ole matkassa. Tärkeintä on jarrun tuntuma ja kuskin osaava käyttö. Lukkojarrutushan onnistuu kaikilta, mutta hallittu nopea pysähtyminen, tarvittaessa väistö, vaatii jo erilaista osaamista 
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 15:18
Kirjoittaja jviirret
Trek r200 kirjoitti:Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy 
On mulla tuolla varaston hyllyllä 80luvun maantiepyörän "jarru", jolla pysähtyminen 20km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen venyi yli 20metrin
Ois jännä nähdä kuinka lyhyessä matkassa osaava kuski tuolla "jarrulla" pyörän pysäyttää
Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?
Jukka
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 15:25
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?
1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatkan pitäisi olla 5 metriä. Se lienee teoreettinen minimi fillarille äärettömän pitävillä renkailla? Käytännössä jarrutuksessa koko ajoneuvoyhdistelmän paino olisi eturenkaalla, juuri sillä rajalla ettei fillari kippaa ympäri tai eturengas lukitu. Hyvällä jarrulla se on mahdollista tehdä, jos harjoittelee (ja pystyy unohtamaan etuperinvoltin pelon.
)
Mutta eiväthän hyvät jarrut ole muuta kuin kimallusta, esimerkiksi maastopyöräilyssäkin pärjäisi ihan hyvin jalkajarrulla, jonka voi aina polkaista soratiellä lukkoon kun haluaa. 
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 17:36
Kirjoittaja THuhtamaki
Maasturissa keula niiaa aika villisti ku alkaa arviolta 30km/h:n vauhdissa (ei oo mitaria nii ei voi varmaksi sanoa menikö noin kovaa) puristaan etukahvaa. Takapyörä tuli sellasen 20cm ilmassa ja alle 10m vauhti oli seis. Jarruna Hope Mono 6 Ti hydraulinen 6 mäntäinen 203mm levyllä.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 19:07
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:jviirret kirjoitti:Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?
1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatkan pitäisi olla 5 metriä. Se lienee teoreettinen minimi fillarille äärettömän pitävillä renkailla? Käytännössä jarrutuksessa koko ajoneuvoyhdistelmän paino olisi eturenkaalla, juuri sillä rajalla ettei fillari kippaa ympäri tai eturengas lukitu.
1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatka on 3,54m (nopeus²/gee/2, jossa nopeus on 30 km/h =8,3333m/s ja gee = 9,81 m/s) Jarrutuksen aloituksen pitää olla mahdollisimman nopea ja raju, sillä jokainen sekunti viivyttelyä alkupäässä pidentää jarrutusmatkaa tässä tapauksessa yli 8 metriä. Täydellinen jarrutus korkean pyörän eturenkaalla keventää takapyörän irti asfaltista, mutta ei nosta sitä yhtään ylemmäs. Jos pyörän painopiste on riittävän matalalla, ei etupyörän ympäri pääse sukeltamaan, vaan jarruttaa täytyy myös takapyörällä. Tätä etupyörän ympäri volttaamista voisimme tutkia LowRidessä jonain iltana. Voin rakentaa testipenkin. Tuon voltin vaara on olemassa, jos painopiste näkyy etupyörän ja tien kosketuspisteestä suuremmassa kulmassa (pystysuuntaan nähden) kuin arctan(renkaan kitkakerroin ao. alustalla)
Piirrän tähän myöhemmin kuvan selvennykseksi. Nyt täytyy mennä...
Jori
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 19:37
Kirjoittaja Trek r200
jviirret kirjoitti:Trek r200 kirjoitti:Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy 
On mulla tuolla varaston hyllyllä 80luvun maantiepyörän "jarru", jolla pysähtyminen 20km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen venyi yli 20metrin
Ois jännä nähdä kuinka lyhyessä matkassa osaava kuski tuolla "jarrulla" pyörän pysäyttää
Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?
Jukka
No joo, museovehkeet tietysti erikseen
tarkoitin nykyjarruja, v- ja levyjarruja. Cantileveritkin voi laskea noihin tehottomiin, on toki niissäkin muutama tehokkaampi malli mutta pääsääntöisesti häviävät reilusti v-jarrulle.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 21:20
Kirjoittaja Nebulus
Noni, etujarrulla jarruttaen mun maastopyörän kiihtyvyys on -0,84g 
Elikkä gps:llä mitattu nopeus 29,8km/h pysähtyi 4,2 metrin matkalla. Takarengas kävi pari kymmentä senttiä maasta ja eturengas jätti puoli metriä pitkän jarrutusjäljen jarrutusmatkan lopussa. Jälkikäteen meinasi hirvittää.
Pyöränä Commencalin Meta 4.2 -maastopyörä, Foxin Vanilla R keula 130 mm:n joustovaralla ja jarruina Shimano SLX hydrauliset levyjarrut 203 mm levyllä. Pyörä n. 13 kg, kuski ajokamoissa 95.
THuhtamaki kirjoitti:Maasturissa keula niiaa aika villisti ku alkaa arviolta 30km/h:n vauhdissa (ei oo mitaria nii ei voi varmaksi sanoa menikö noin kovaa) puristaan etukahvaa. Takapyörä tuli sellasen 20cm ilmassa ja alle 10m vauhti oli seis. Jarruna Hope Mono 6 Ti hydraulinen 6 mäntäinen 203mm levyllä.
Ihan varmasti saat fillarisi pysähtymään noilla alle neljän metrin pienellä itsesuojeluvaiston hylkäämisellä. Nuo on yhdet parhaista markkinoilla olevista levyjarruista ja teholtaan ihan eri luokkaa kuin nuo mun SLX:t. Ja ennen kaikkea, ovat niin tunnokkaat, että tuon kaiken voi tehdä yhdellä sormella jarrukahvaa käyttäen.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 21:33
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Saan näemmä asfaltilla etupyörän lukkoon kun painan oikein tosissani. Nopeusmittaria ei ole, mutta tuskinpa pysyisin pystyssä jos noin kovasta vauhdista yrittäisin nollaan asti etupyörän pyörimättä. Todellinen ennätystulos on siis lähinnä kiinni jarrutustaidosta että osaa pitää siinä rajalla, absia kun ei ole. Olen aina ollut kehno maastokuski joten sitä taitoa minulla ei kauheasti ole.
1 G ei muuten ole millään muotoa mikään teoreettinenkaan maksimi. Nähdäkseni kovaa-ajoautojen kuivan kelin renkailla asfaltilla ylitetään 1,2 kitkakerroin. Fillarilla tuollaisen hyödyntäminen vaatisi melko matalaa painopistettä, ehkä ne lwb:t.
Eiköhän tätä pidä kokeilla lowridessa vierekkäin niin että lähtönopeus on varmasti molemmilla sama ja sitten jarrutetaan.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 22:10
Kirjoittaja optimistx
Teemu Kalvas kirjoitti:...
1 G ei muuten ole millään muotoa mikään teoreettinenkaan maksimi. Nähdäkseni kovaa-ajoautojen kuivan kelin renkailla asfaltilla ylitetään 1,2 kitkakerroin. ...
Eikös formulakisoissa kärpäsenä -katossa ajaminen edellytä sitä, että auton osien siipimuodon avulla syntyy jopa auton massan ylittävä nostevoima?
Jarrutuksen alussa siis alustaa vasten on voima, joka ylittänee F = 2 * m * g. Polkupyöränopeuksilla 3o km/h alaspäin suuntautuva "nosteesta" syntyvä voima ilman näkyviä siipijuttuja lienee nollan luokkaa ja siis tasaisella hidastuvuus enintään luokkaa 1.0 * g. Jos liimaa on kumeissa, niin ehkä sitten enempi, mutta liima haitannee normaalia ajoa tuntuvasti.
Voidaan tässä kokeessa pysäyttää pyörä nopeastikin ajamalla tasaisella ja aloittamalla jarrutus juuri hyvin jyrkän ylämäen alussa. ( Kun ei olosuhteita kuvattu alkuoletuksissa...).
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 22:21
Kirjoittaja Nebulus
optimistx kirjoitti:Voidaan tässä kokeessa pysäyttää pyörä nopeastikin ajamalla tasaisella ja aloittamalla jarrutus juuri hyvin jyrkän ylämäen alussa. ( Kun ei olosuhteita kuvattu alkuoletuksissa...).
Tai ajaa päin seinää.