Yle 1
aamu-tv:ssä huomenna nojapyöräilystä juttu 8:51 ja joku harrastaja paikalla. Tunnustaako kukaan ett ois menossa tuonne
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
aamu-tv:ssä huomenna nojapyöräilystä juttu 8:51 ja joku harrastaja paikalla. Tunnustaako kukaan ett ois menossa tuonne
Tunnustan, vaikka olen aikojen kuluessa saanut pyyhkeitä muka liian monista TV-esiintymisistä. En ole televisioon pyrkinyt, mutta en myöskään kieltäytynyt, kun on kauniisti pyydetty. Jos jotakuta naama kiusaa, voi olla katsomatta.
Tahdin määrää tietysti toimittaja kysymyksillään. Aikaa on kuulemma (jopa) 10 minuuttia. Tyylini mukaan en aio pelkästään hyristellä nojapyöräaatetta, sillä -- ainakin jos kysytään -- kerron myös pyöräliikenteen ongelmista, jotka tuntuvat keskittyvän tänne Helsinkiin. Sporttinojakeista en paljon tiedä eivätkä pyörämerkit ja ajajien nimet tule helposti mieleen, kerron minkä osaan. Tuntuu nimien nopea lypsäminen aivoista olevan vaikeaa.
Kävin viime viikolla Sysmässä ja testasin uudistetun leirialueen. Hoitajapariskunta on vaihtunut ja uudet huoltorakennukset rakennettu. Telttailijat luetaan taas ihmisiin (monen vuoden jälkeen). Hyvältä näyttää. Leirialue on melkein keskellä kylää ja läheisellä laivarannalla on kylän suosituin kaljaterassi. Kannattaa polkea Lahdesta (70...80 km) tai Vääksystä (50...60 km), asvaltoitu pyörätie muuttuu Pulkkilan harjulla pomputtavaksi hiekkatieksi ja matkan varrella on pari suorastaan maastopätkääkin, jotka voi hyvällä omallatunnolla ohittaa asvalttiajorataa pitkin. Lahden ja Helsingin välin istuin bussissa. Hipparion mahtuu busseihin, joissa on korkea tavaratila ja useimmissa on. Kolmipyörä pysyy tavaratilassa hyvin paikoillaan ja on helppo sinne vetää. Kummallakaan ajokerralla en maksanut pyörän kuljetuksesta mitään. VR on menettänyt asiakkaan!
Esko (ja Hipparion)
Katson varmasti, kiitos ilmoittamisesta.
Höregrö kirjoitti:Katson varmasti, kiitos ilmoittamisesta.
Ihan hyvä että Esko jaksaa ja kehtaa
Esko M kirjoitti:asvaltoitu pyörätie muuttuu Pulkkilan harjulla pomputtavaksi hiekkatieksi ja matkan varrella on pari suorastaan maastopätkääkin, jotka voi hyvällä omallatunnolla ohittaa asvalttiajorataa pitkin.
Esko (ja Hipparion)
Yksi hyvä syy lisää pysyä asfaltilla on se, että tienpohja on tehty "renkaantappajamurskeella" ja ainakin Karisalmen sillan jälkeen kivituhka on huuhtoutunut pois ja käytännössä ajetaan pinnalla joka on täynnä veitsenteräviä kiviä. Kaksi kertaa pääsin tien läpi mutta kolmannella kerralla tuli jo rengasrikko, silloin rupesin tarkemmin tutkimaan tien pintaa... Sinänsä sääli koska metsään polveileva osuus on Suomen kauneimpia pyöräteitä... tai vedetään kotiseutumiehenä kotiinpäin, se on Suomen kaunein pyörätie
Hyvä esitys. Sopivan mittainen ja sisälsi sekä faktaa että ajamista. Mukava että lomalla on aikaa katsella tällaisiakin.
Kuvaaja sai tosi paljon irti Hipparionista, taisi olla erittäin kiinnostunut tekniikasta.
Eskolta sujuu esiintyminen rutiinilla.
Oletko Esko LowRideen tulossa?
Jori
jori kirjoitti:Eskolta sujuu esiintyminen rutiinilla.
![]()
Oletko Esko LowRideen tulossa?Jori
Joo, meni tosi hyvin!
Tulepa tosiaan Esko Lowrideen. Ei siellä kaikki paahda täysillä. Voi tehdä yksittäisiä matkoja tai ajella rauhallisemmin ajavien porukoissa. Telttapaikkoja kyllä löytyy lähistöltä.
Sakari
Hyvä pätkä!
Niin oli. Aika selkeä varmaan maallikoillekin.
Harmi vain kun ei ollut muita paikalla esim jollain tehdaspyörällä. Olisi saanut vielä lisää valaistusta erilaisista pyöristä. Hyvä juttu silti.
Eipä tuommoseen 10min pätkään kovin monipuolista juttua kannata edes yrittää survoa, tulee vain sekava. Yks henkilö joka kertoo omasta harrasttuksesta on hyvä. Jokainen meistä varmaan olisi osaan kysymyksistä vastannut omalla, erilaisella tavallaan. Tärkein kuitenkin tuli, selin maaten ajettava pyörä on nojapyörä. Yleisin "aito" kysymys joka minulle esitetään on "mikä tuo on?" tai "miksi tuollaisia sanotaan?" eli nojapyörä sanakaan ei ole isolle osalle pyöräilijöistäkään tuttu.
Jukka