Alfine 11
Onko tuosta Shimanon Alfine 11 vaihteesta kellään tietoa ja kokemusta. Imatralainen pyöräkorjaaja/rakentaja sitä kehui, yks argumentti oli anakin tuo ett vaihteisto on öljykylvyssä.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onko tuosta Shimanon Alfine 11 vaihteesta kellään tietoa ja kokemusta. Imatralainen pyöräkorjaaja/rakentaja sitä kehui, yks argumentti oli anakin tuo ett vaihteisto on öljykylvyssä.
Petri
Eikse ollu vasta syksyllä tulossa markkinoille?
Nykyisessähän on vain 8 pykälää.
http://www.radfahren.de/news/detailansi ... -nabe.html
Tuolla on se alkuvuodesta ollut laajempi juttu.
Esituotantomallin testiajosta:
http://road.cc/content/news/13981-shima ... -park-test
ja täällä: http://www.rockx.eu/cfw/index.htm
kaveri väittää ettei siinä olisi 1:1 lainkaan ja eka vaihto olisi 29% hyppy, loput 13-14%. Tiedä sitten mistä tietonsa saanut.
Rohloff saa siksi kovan kilpailijan Nexus 11 Alfinesta kun pienimmän ja suurimman vaihteen suhde paranee Nexus 8:n 307 %:sta Alfinen 409%:iin.
Vaihteiden lukumäärä ei liene tärkeä vaan juuri tuo skaala.
Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?
Härmäpyörä kirjoitti:Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?
Eikö tuossa napavaihteessa yksi tavoiteltu ominaisuus ole juuri se, ettei ketjua tarvitse liikutella. Jos kerran laitetaan ulkovaihtaja, ei mielestäni ole juurikaan väliä onko rattaita 2 vai 9. Oletin että tarkoitit tuota tuolla kahdella rattaalla. Jos taas tarkoitit kahta "ratasta" navan sisään, niin taitaa olla politiikasta ja kustannuksista kiinni
Sram Dual Drive on tuollainen, tosin navassa vain 3 vaihdetta, loput pakassa. Ilmeisesti herkkä rikkoutumaan, näin ainakin muistelen lukeneeni.
Kiinnostaisi kuitenkin sellainen, että onko se jotenkin vaikeaa laittaa vaikka Nexus8:aan (tai sitten Alfineen) kaksi ratasta ihan jälkiasennuksena? Vaihtaja olisi jo....
Nexus8:aa tai Alfinea en ole ns "kädessä pitänyt" mutta ainakin tuohan Nexus7:aan en alkais toista ratasta virittelemään. On nimittäin se vaihteensiirtäjä hässäkkä siinä rattaan puolella ja vaikea kuvitella että sinne toista mahtuis. Eikö olisi "viisaampi" laittaa ne kaksi ratasta eteen ja hakea ne lisävälitykset sitä kautta Luulisin että vaikka sen toisen rattaan sinne napaan saisikin, menisi silti osa välityksistä "päällekäin", näinhän käy väistämättä myös useamman keskiörattaankin kanssa.
Tarvitsee varmaan sen ketjunkiristimen (vaihteensiirtäjän kaksi ratasta ja jousen) tämäkin nojakissa, ainakin näkemissäni Rohloffeissa sellainen on...
Härmäpyörä kirjoitti:Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?
Olisko toi Schlumpf:in keskiö vastaus tähän ongelmaan http://www.schlumpf.ch/md_engl.htm
Härmäpyörä kirjoitti:Rohloff saa siksi kovan kilpailijan Nexus 11 Alfinesta kun pienimmän ja suurimman vaihteen suhde paranee Nexus 8:n 307 %:sta Alfinen 409%:iin.
Vaihteiden lukumäärä ei liene tärkeä vaan juuri tuo skaala.
Sitä ihmettelen miksi napavaihteeseen ei voisi vielä laittaa lisäksi esim. kahta ratasta. Olisiko jälkiasennuksena mahdollista?
Shimano Nexus 7 olen nähnyt kaksi ratasta rinnakkain takana - tosin apumoottorin - ei ketjuvaihtajan takia. Ketjuvaihtaja tarvitsee kiinnityssilmukan rungossa, toisen vaihdevivun, -vaijerin ym. eli aika paljon muutakin, kuin vain sen toisen rattaan. Tuo 409 % ei sekään vielä vastaa maastopyörän ketjuratassettiä. Jos sen sijaan aluevaihtaja laitetaan, riittäisi pienempikin vaihdemäärä ja halvempi napa.
Itse laskeskelin joskus järjestelmää, jossa olisi kolme ratasta molemmissa päissä siten, että ketjun pituus olisi pareittain sama. Uloimmat rattaat parina, edessä suurin ja takana pienin, sisimmät parina: edessä pienin ja takana suurin ja keskellä siltä väliltä. Tällä systeemillä saisi jo Nexus 7 navalla (244%) kunnon maastopyörän välitysalueen (732%). Laitteesta voisi rakentaa jopa jalkajarrullisen, koska rattaita käytetään vain omien pariensa kanssa, eikä koskaan ristiin, jolloin ketjun kiristysvaraa ei juuri tarvita. Ainoa tekninen ongelma tässä on etu- ja takavaihtajan synkronoiminen yhteen siten, että suuremmalle vaihtaessa aloittaa takapää vaihtamisen ensin ja etupää seuraa perässä, alaspäin vaihtaessa päinvastoin, jotta ketju saa ensin löysää ja sitten vasta kiristyy uudelleen. Sopivasti rataskoot valiten keskimmäisillä rattailla ajettaisiin normaalisti ja pienempää ja suurempaa käytettäisiin vain erityistapauksissa.
Jori
TeemuN kirjoitti:
"Tämmösillä ei köyhät ajele", hinta yli 300 puntaa, eli oisko 400e. Ilmeisesti myös ns. "huoltovapaa" eli kertakäyttökamaa?
Jukka