Härmäpyörä kirjoitti:jori kirjoitti:
Suurimman osan matka-ajasta lisäpaino siis hidastaa kulkua ja vain lyhyen aikaa hyödyttää,
Mitenkä suurempi paino (jos vaikka identtiset pyörä mutta lyijyä piilotettu toisen runkoputkeen) hidastaa kulkua tasaisessa vauhdissa.
Kitka?
Piilotettu lyijy tuottaa vierintävastukseen hyvillä renkailla vajaan prosentin painostaan. Sata grammaa lyijyä tuottaa siis vajaan gramman painon suuruisen voimalisän vierintää vastustamaan, tai kilo, kymmenen gramman voiman.
Vierintävastus riippuu siis ajoneuvon kokonaismassasta. Jos massa kasvaa, kasvaa vierintävastus samassa suhteessa. Vierintävastuslisä ei kuitenkaan ole olennaisin tekijä lisäpainon yhteydessä. Normaali vierintävastus vastaa siis noin sadasosaa, eli noin prosentin vastamäkeä. Jos tämän lisäksi on oikeaakin vastamäkeä, lisääntyy kulkuvastus kyseisen mäen jyrkkyysprosentin suhteessa. 10% ylämäessä sama sata grammaa lisälyijyä vastustaa jo kymmenen grammaa ylämäen takia ja yhden gramman (painovoiman) verran renkaiden vierinnän takia.
Tilanteen hahmottamiseksi kannattaa kuvitella vierintävastus jatkuvasti alla olevaksi noin 1% ylämäeksi, johon sitten ylä- ja alamäet lisätään ja summaprosentilla kerrotaan ajoneuvon kokonaispaino, niin saadaan kulkuvastusvoima hitaalla nopeudella. Kävelyvauhtia suuremmalla nopeudella täytyy sitten huomioida myös ilmanvastus.
Tuo prosentilla kerrottu kokonaispaino ei oikeastaan ole voimaa, vaan se täytyy kertoa vielä maan vetovoiman kiihtyvyydellä, eli 9,81 m/s², jotta tulos olisi voimaa, eli Newtoneita. Nämä Newtonit voi sitten kertoa nopeudella (m/s), niin tulos antaa ylämäkeen ja vierintävastukseen käytetyn tehon.
Esimerkki: Ajetaan kokonaispainoltaan 100 kg ajoneuvolla 2% ylämäkeen nopeutta 20 km/h. (g = 9,81m/s²)
Lasketaan ensin tarvittava teho ilman ilmanvastusta.
Ylämäki 2% + vierintävastus 1% = 3% = 3/100
Vastusvoima = Paino x vastusprosentti x g = 100kg x 3/100 x 9,81 m/s² = 29 N
Nopeus (m/s) = nopeus (km/h) : 3,6 = 20 km/h : 3,6 = 5,55 m/s
Teho (W) = vastusvoima x nopeus = 29 N x 5,55 m/s = 163,5 W
Ilmanvastus
Mummopyörän ilmanvastus on summittain 0,5 x nopeus potenssiin 3, nojakilla summittain puolet tästä.
tuolla 20 km/h vauhdilla ilmanvastusteho mummiskalla tyynessä kelissä olisi siis 0,5 x 5,55³ = 86 W
Yhteensä
Mummiskalla 2% Ylämäkeen 20 km/h vaatii siis yhteensä 163,5+86 = 249,2= 250W tehon.
5 kg painavammalla ilmanvastukseltaan puolet mummiskasta nojakilla samaa mäkeä ja vauhtia.
171.7 W + 43 W = 214,7 W = 215 W
Sama muuten, mutta nopeus vain 15 km/h
Mummis 29 N x 4,166 m/s = 120 W + 0,5 x (4,166 m/s)³=36 W yht. 156 W
Nojis 1,05 x 29N x 4,166 = 127 W + 0,25 x (4,166 m/s)³=18 W yht. 145 W
Sama pari, mutta tasaisella ja vauhti on 30 km/h
Mummis 9,81 N x 8,33 = 82 W + 289 W yht. 371 W
Nojis 10,3 N x 8,33 = 86 W + 145 W yht. 230 W
Sama pari parin prosentin alamäessä vauhdilla 40 km/h
Mummis -109 W + 686 W Yht. 577 W
Nojis -114 W + 343 W yht. 229 W
Jori