creation-from-slovenia lowracer

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Näyttääpi ihan sun seuraavalta rojektilta :wink:

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näppärän oloinen, jolla tekijä ei vielä ole edes itse kyennyt ajamaan:

" I am still learning how to cycle with it. I can got a long distance, but not really relaxed yet. I will add a spring to the steering so that it will hold it in the center position. This way I will have to use force to put the steering to the side instead of holding it straight like I have to do now."

Vaikeaa se varmasti onkin. Kaikki muut mbb pyörät on leveällä ja kädet suorana ajettavalla yläohjaustangolla. Keulapää pysyy siis hitaassa vauhdissa suorana kun pitää vain kädet jämäkkänä. Tämän pyörän opettelu on varmasti yhtä vaikeaa kuin Pythonin, ohjausliikkeet pitää tehdä jaloilla koska tuollaisella tangolla ei ole mitään mahdollisuutta vääntää jalkoja mihinkään suuntaan, tai edes pitää keulaa suorassa kun jalkojen paino on siellä. Eikä tuota millään jousilla korjata, riittävän jäykkä jousi hitaaseen vauhtiin keskittää kovassa vauhdissa suuren jätön kans liikaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

Suuri, etten sanoisin hirmuinen, jättö. Arviolta noin 250 mm positiivista millimetriä.Kuva
Ajo muistuttaa, enemmän, kuin pythonia, varmaankin flevoa, jonka ajamisessa täytyy tottua tuohon paikoillaan vinoon kääntyvään etupyörään. Väkisin sitä ei tosiaan saa suoraksi väännettyä, vaan täytyy vinoudesta piittaamatta ruveta vaan polkemaan. Vauhti kyllä kääntää etupään kulkusuuntaan. Jos projektiin rupeat, suosittelen, että pienennät jättöä kallistamalla ohjausniveltä pystymmäksi. Normaali jättö n. 50mm riittää varmasti. Olisin jopa valmis arvaamaan, että jättö voisi olla reilusti negatiinenkin, pythonin tapaan.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Suuri, etten sanoisin hirmuinen, jättö. (......) Jos projektiin rupeat, suosittelen, että pienennät jättöä kallistamalla ohjausniveltä pystymmäksi. Normaali jättö n. 50mm riittää varmasti. Olisin jopa valmis arvaamaan, että jättö voisi olla reilusti negatiinenkin, pythonin tapaan.

Tuossa linkki Kouign amannin mittapiirrokseen:
http://4.bp.blogspot.com/_atq6Cg90KPY/S ... mens11.jpg

Nuo kulmat ja jättö on haettu käsittääkseni juuri kuskille mieleiseksi ja mukavimmaksi ajaa. Olivat ainakin tehneet "raakakappaleen" teräsputkista ennen tuota hiilikuituista. Jättö on 11 cm positiivista ja ohjauskulma 55 astetta.

Lisää tarinaa:
http://malricsworld.blogspot.com/2008_1 ... chive.html

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Tuossa linkki Kouign amannin mittapiirrokseen:
http://4.bp.blogspot.com/_atq6Cg90KPY/S ... mens11.jpg

Nuo kulmat ja jättö on haettu käsittääkseni juuri kuskille mieleiseksi ja mukavimmaksi ajaa. Olivat ainakin tehneet "raakakappaleen" teräsputkista ennen tuota hiilikuituista. Jättö on 11 cm positiivista ja ohjauskulma 55 astetta.

Lisää tarinaa:
http://malricsworld.blogspot.com/2008_1 ... chive.html

Aivan, Kouign amannin pyörässä on tavanomainen jättö, kuten yli 99 prosentissa kaikista pyöristä. Tuskin niitä sen kummemmin on haettu. Käsittääkseni määrätietoisempaa kokeilua jätön merkityksestä ajokäyttäytymiseen ovat tehneet vain Esko Meriluoto, Erik Wannee ja jotkut pythonistit. En ymmärtänyt viestisi pointtia. Miten tämä Kouign liittyy tähän slovenialaiseen pyörään, jossa on 250 mm jättö. Vai tarkoititko, että pitäisi ottaa mallia siitä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Täytynee ottaa huomioon että tuo kaveri sanoo itsekkin että ei sitä ole kummemmin suunniteltu.
Hitsattu kasaan muistikuvien perusteella aiemmin nähdystä mbb pyörästä...

En kyllä ole tuollaista ajatellut seuraavaksi tehdä, mutta joku lowraaceri ois mielenpäällä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Aivan, Kouign amannin pyörässä on tavanomainen jättö, kuten yli 99 prosentissa kaikista pyöristä. Tuskin niitä sen kummemmin on haettu. Käsittääkseni määrätietoisempaa kokeilua jätön merkityksestä ajokäyttäytymiseen ovat tehneet vain Esko Meriluoto, Erik Wannee ja jotkut pythonistit. En ymmärtänyt viestisi pointtia. Miten tämä Kouign liittyy tähän slovenialaiseen pyörään, jossa on 250 mm jättö. Vai tarkoititko, että pitäisi ottaa mallia siitä.

Tuollahan se neljännellä rivillä linkin tekstissä sanotaan, miten tämä liittyy Kouginniin:

made this construction as a combination of Flevobike and Zockra MBB racer.

Tuo on tehty Flevon ja Kouginnin pohjalta. Kouginn Amann = Zockra MBB
Ihmettelin vain sitä, kun Kouginnin mitat on suoraan saatavilla ja konstruktio on todettu toimivaksi, niin mikä jottei lähtisi niillä mitoilla kokeilemaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: creation-from-slovenia lowracer

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Tuollahan se neljännellä rivillä linkin tekstissä sanotaan, miten tämä liittyy Kouginniin:

made this construction as a combination of Flevobike and Zockra MBB racer.

Tuo on tehty Flevon ja Kouginnin pohjalta. Kouginn Amann = Zockra MBB
Ihmettelin vain sitä, kun Kouginnin mitat on suoraan saatavilla ja konstruktio on todettu toimivaksi, niin mikä jottei lähtisi niillä mitoilla kokeilemaan.

Tässä on taas tällainen asian syvälliseen ymmärtämiseen ja jonkun muun tekeleeseen luottamiseen perustuva näkemysero. Tuokin slovenialainen kaveri oli yrittänyt Kouginia kopioimalla toteuttaa toimivan pyörän. Jotain jäi huomaamatta, jätöstä tuli ylisuuri ja pyörästä ajokelvoton. Ymmärtämällä, mitä pitää konstruktiolla tavoitella ja mikä on olennaista minkäkin asian suhteen, tulee pyörästä aina toimiva.

Olen yhä sitä mieltä, että jättö voi tämän tyyppisissä pyörissä olla pienempi -lähellä nollaa, jopa hitusen negatiivinen. Kuitenkin niin, ettei jalkojen putoaminen polkimilta muuta ohjausta labiiliksi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin