Menetelmä riippuu halutusta mittatarkkuudesta. Joihinkin halpiksiin ei voi muuta laittaakaan, kuin pelkän tuumalukeman, joka sellaisenaan tekee mittarista pahimmillaan pelkän suuntaa-antavan.
Toisiin voi kalibrointiluvun antaa useamman numeron tarkkuudella.
20" renkaalla ilmanpaineet, kuormitukset ja kulumat vaikuttavat suhteellisen paljon renkaan ajossa 'käyttämään' säteeseen ja kehän pituuteen. Jos renkan ympärysmitta mitataan ilman kuormitusta, tulos on hiukan pidempi kuin ajossa ilmenevä.
Tarkimman tuloksen saa, kun ajaa oikeasti jonkun tunnetun matkan ja rukkaa kalibrointilukua niin että mittari näyttää oikein.
Itse olen kalibroinut mainittuja halpiksia tienvarressa olevalla "virallisella" 1km:n mittasuoralla. Kummatkin päät on merkitty kahdella rautaputkella, niin että parallaksikin tulee eliminoitua.
Noin olen antanut itseni ymmärtää, riedä sitten...
Jossain olen nähnyt myös 400m:n suoria.
Tuollakin menetelmällä mittarin saa kalibroitua pelkästään silloiselle kuormalle, ilmanpaineelle ja renkaan kulutuspinnan paksuudelle. Jos tekijät vaihtuvat, lukemat pärkyvät hiukan suuntaan tai toiseen. Voivat silti olla täysin riittäviä.
Olen joskus havainnut, että noiden mittarien anturit eivät aina ehdi rekisteröidä kaikkia magneetin ohituksia. Varsinkin, jos anturiväli ei ole erittäin pieni. Oire ilmenee niin, että pienemmillä nopeuksilla kaikki toimii, mutta suuremmilla mittari alkaa seota ja lopettaa jossain vaiheessa laskennan kokonaan.
Syy on se, että anturin reed-rele (pieni magneettinen kosketin) ei ehdi sulkeutua liian nopeassa ohituksessa. Vikaa voi koittaa korjata välystä pienentämällä tai siirtämällä anturia lähemmäs keskustaa, jolloin relekosketin on pidemmän aikaa pyörähdyksestä magneetin vaikutuspiirissä.