Kyllä tuo perinteinen varpapurje on paljon hienompi kuin nykyaikainen läpilatoitettu iso ahvenselkäinen
PW kirjoitti:
Sitten joutunee pienentämään purjetta, menee takakulma aika taakse.
Ei välttämättä. Tuossa on nyt purjepinta-alan keskus jokseenkin taka-akselin päällä. Jos mastoa siirtää taaksepäin voi samalla rakea pienentää, ettei samainen keskus karkaa kauaksi taka-akselilta. Samalla skuuttikulma siirtyy lähemmäs maston jalkaa jääden suunnilleen nykyisella paikalleen.
Eksyin jääpursien maailmaan, ehkä vähän OT mutta aika moinen peli. On kyllä olosuhteetkin, jäänpinta huippu kunnossa. Tälle oli ruotsalaiset sivutkin, rakennusohjeita ym. Isabella nimellä. Mastona käyttävät purjelaudan mastoa mutta sille on tehty lyhyt tukimasto, johon varsinainen kiinnitetään. Luulis ett tuohon keksis fiksummankin ratkasun.
No pitää mietiskellä, jatkanko pyörän kehittämistä purjehduskuntoon vai rakennanko oikeen jääpurren https://aninaisabella.wordpress.com/isabella-jaapursi/
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eksyin jääpursien maailmaan, ehkä vähän OT mutta aika moinen peli. On kyllä olosuhteetkin, jäänpinta huippu kunnossa. Tälle oli ruotsalaiset sivutkin, rakennusohjeita ym. Isabella nimellä. Mastona käyttävät purjelaudan mastoa mutta sille on tehty lyhyt tukimasto, johon varsinainen kiinnitetään. Luulis ett tuohon keksis fiksummankin ratkasun.
No pitää mietiskellä, jatkanko pyörän kehittämistä purjehduskuntoon vai rakennanko oikeen jääpurren https://aninaisabella.wordpress.com/isabella-jaapursi/
Tuohan on erinomainen ratkaisu tuo pikkumasto, jonka taakse kiinnitetään purjelaudan purje. Purren ristikkorakenne pitää sitoa ja jäykistää jotenkin, Tähän on hyvä käyttää tuota puolitoistametristä apumastoa, joka pysyy paikoillaan, vaikka pelkillä hihnoilla (naruilla) kiinnitetty purjelaudan purje vaihdetaan. PUrjelaudan purjeeseen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, vaan sen kiinnittäminen ei tosiaan tarvitse kuin hihnan puomin tyven kohdalta maston ympäri ja maston jalan painamisen apumaston tyven hyllyn reikään. Nerokasta.
Voisi olla pyörässäkin käypäinen rakenne tuollanen vähän korkeampi mastonjalka, johon purjelaudan takila kiinnitetään naruilla. Tuo rakenne ei vaadi niin jäykkää mastoa, kun sitä tuetaan korkeammalta. Lisäksi narukiinnitys takilalle irrottaisi sen pyörän perusrakenteesta, jolloin maston paino ei niin pahasti vääntele runkoa, kun ei muodostu resonanssia narukiinnityksen välyksen takia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet.
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.
Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.
Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?
Onhan se nytkin puristimen kautta kiinni takarungossa.
Takarungossa on valmiina korvakkeet eturungon puristamiseen. Näitä korvakkeita voi käyttää takarunkoon kiinnitettävän puristimen tukemiseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.
Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?
Onhan se nytkin puristimen kautta kiinni takarungossa.
Takarungossa on valmiina korvakkeet eturungon puristamiseen. Näitä korvakkeita voi käyttää takarunkoon kiinnitettävän puristimen tukemiseen.
Totta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet.
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.
Joku tommonen hybridikin kävi mielessä, pyörät, luistimet ja/tai sukset. Siitä tulee helposti huono kompromissi, joka ei kunnolla toimi missään
Saimaalla se purjehdus osuus tietysti tapahtuisi, sinänsä ei oo ongelma - jääpurren pystysin säilyttämään venetelakalla. Ja rantaan pääsen oikealla polkupyörällä
Kai ne on tehtävä molemmat kuten Jooseha yllytti kun pyörään on jo purjekin melkein valmis. Jääpurren rakentamiseenkin taas innostunut ja Isabella-mallissa tykkään purjelaudan rikin käytöstä. Sitähän vois sitten vanhoilla päivillään vielä opetella purjesurfauksen jalon taidon
Pitänee pohdiskella materiaaleja ja jos niin avata jääpurrelle oma ketjunsa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet.
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.
Joku tommonen hybridikin kävi mielessä, pyörät, luistimet ja/tai sukset. Siitä tulee helposti huono kompromissi, joka ei kunnolla toimi missään
Saimaalla se purjehdus osuus tietysti tapahtuisi, sinänsä ei oo ongelma - jääpurren pystysin säilyttämään venetelakalla. Ja rantaan pääsen oikealla polkupyörällä
Kai ne on tehtävä molemmat kuten Jooseha yllytti kun pyörään on jo purjekin melkein valmis. Jääpurren rakentamiseenkin taas innostunut ja Isabella-mallissa tykkään purjelaudan rikin käytöstä. Sitähän vois sitten vanhoilla päivillään vielä opetella purjesurfauksen jalon taidon
Pitänee pohdiskella materiaaleja ja jos niin avata jääpurrelle oma ketjunsa
Aina vaan parempi, mitå enemmän rakennetaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Uutta maston jalkaa työstämässä, josko sen tuohon heppais - pakoputkiklemmareilla kiinni. Vinotuki ehkä kannattas laittaa maston kengän takapuolelle. Hasen omiin puristusliitoksen osiin hankala saada kiinni kun ne on noin päin, en keksinyt miten niitä olisvoinu hyödyntää?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
1272020121524.jpg
Uutta maston jalkaa työstämässä, josko sen tuohon heppais - pakoputkiklemmareilla kiinni. Vinotuki ehkä kannattas laittaa maston kengän takapuolelle. Hasen omiin puristusliitoksen osiin hankala saada kiinni kun ne on noin päin, en keksinyt miten niitä olisvoinu hyödyntää?
Hyvä se on. Laita kuitenkin vielä yksi klemmari tuohon, mihin ajattelit vinotuen. Tuollainen kouru ei nimittäin ole kovin taivutusjäykkää. Kolme pakoputkiklemmaria ptiää kyllä riittävästi ilman mitään muuta tukea.
Olisit saman tien tehnyt puolitoistametrisen ja maston taakse hyllyn kuminivelelle, niin siihen olisi saanut purjelaudan maston kiinni sellaisenaan. Samalla tuolle itse tehdylle purjeelle olisi riittänyt paljon kevyempi mastopätkä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Klemmariputkesta on pulaa, ois siitä vähän pidemmän pätkän saanu mut en hokannu, ett se kannattas vetää tuon saan ylikin.
Masto uudessa jalassaan.
Purjeen alaliikki varmaan kannattaa leikata tasaiselle kaarelle, mastolle asti. Jos sitten virittäs siihen purjelauta tyyppisen puomin, jalustaminen ja käsittely ajossa olis helpompaa. Mastoo vois vähän ehkä lyhentää, purje pinta tulis hivenen alas. Maston vois myös tukee etuvantilla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Klemmariputkesta on pulaa, ois siitä vähän pidemmän pätkän saanu mut en hokannu, ett se kannattas vetää tuon saan ylikin.
1272020135513.jpg
Purjeen alaliikki varmaan kannattaa leikata tasaiselle kaarelle, mastolle asti. Jos sitten virittäs siihen purjelauta tyyppisen puomin, jalustaminen ja käsittely ajossa olis helpompaa. Mastoo vois vähän ehkä lyhentää, purje pinta tulis hivenen alas. Maston vois myös tukee etuvantilla.
Joo, ja fokan laittaa.
Joo, hyvä idea oikaista tuo alaliikki suoraksi niin, ettei jää kuskin naamapyyhkeeksi ja mastoa tosiaan vähän lyhentää. Voihan tuohon ihan oikean puominkin laittaa vinosti suoraksi leikatun alaliesman mukaisesti, Purjelaudan kehäpuomi lienee kuitenkin parempi, ettei tule kovia esineitä aivan pään lähelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma