Sivu 1/1

SWB-projekti

Lähetetty: 29 Elo 2010, 22:47
Kirjoittaja Henkka

Innostuin sitten minäkin muistelemaan hitsauksen perusteita Peurungan myöhäisillan keskusteluista rohkaistuneena. Siinä sivussa rakentuu 26-26" SWB-viritys.
"Saumat" alkavat näyttää siedettäviltä vasta nyt, kun projekti alkaa olla hitsausten osalta valmis.

Tässä tämän illan tilanne:

Kuva

Huomenna pitäisi laittaa ketjulinja kuntoon että pääsisi ottamaan tyypit. Jaa; tarvii varmaan penkinpätkän ja jonkinlaisen jarrunkin.
Parin viikon ajan on iltoja tullut vietettyä tuossa takapihalla, ja olen viihdyttänyt naapureita rälläkän kanssa. Kun ei ole verstas vielä siinä kunnossa, että pystyisi sisätiloissa puuhaamaan.
Mutta näyttäähän tuo onnistuvan taivasallakin.

Henkka


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 29 Elo 2010, 23:11
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Hienoa!

Niin hän se tahtoo olla että monesti kun pääsee vauhtiin niin homma jo valmistuu. :lol:


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 16:52
Kirjoittaja Henkka

Alkaa olla projekti loppusuoralla. Pientä säätöä ja viritystä on vielä jäljellä, mutta tämmöinen tästä nyt tuli:

Kuva

Pieni lenkkikin on jo ajeltu ja hyvältähän tuo tuntuu. Tuntuisi rullaavan jopa paremmin kuin Fujin.
Etuvaihtajasta puuttuu vielä vaijeri, ja vaihdevivut menevät uusiksi; nyt tuossa on kiinni Positronin tuplavipu ja niistä vain toinen on kitkatoiminen ja toinen tarkoitettu pianolangalle. Ja etuvaihtaja menee varmaankin vaihtoon, koska en keksinyt miten vaijerin saa kiinni ennen vaihtajaan ruuvaamista. On vissiin ollut aiemmassa pyörässä veto suoraan runkoputken kiinnikkeestä.

Mutta kaikenkaikkiaan; toimiva peli lopputuloksena on kuitenkin.

Henkka


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 17:40
Kirjoittaja irakas

Onnea! :mrgreen:

Tulipa siistin näköinen peli! Kyllä yksinkertainen on aina kaunista. Raikas tuo sinisen sävy!

Sakari


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 17:54
Kirjoittaja PW

Samaa mieltä, yksinkertainen on kaunista. Mikäs takanapa tuossa on ? Entä renkaat, ihmettelin vaan miten se voi Fujinia paremmin rullilla kun on kuitenkin korkeempi selvästi.

Petri W


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 18:16
Kirjoittaja Henkka
PW kirjoitti:

Samaa mieltä, yksinkertainen on kaunista. Mikäs takanapa tuossa on ? Entä renkaat, ihmettelin vaan miten se voi Fujinia paremmin rullilla kun on kuitenkin korkeempi selvästi.

Petri W

Voi olla, että on vaan uutuuden huumaa :wink:
Tosin tässä on kapeammat kumit kuin Fujinissa. Ja laakerit on juuri rasvattu, eli herkkyys on kohdallaan.

Aika suoraviivainen ja pelkistetty laite tämä tosiaan on. Takakiekko on kierrätetty vanhasta Nopsasta samoin kuin etukiekkokin. Takahaarukka on tyttären hylkäämän Helkaman etuhaarukka ja etuhaarukka on vanhasta Marvilin maasturista.
Ohjaustanko taas on Nopsan runkoputkea ja Marvilin stemmin pätkä yhdistettynä Bilteman perusmalliseen alumiinitankoon.
Takavaihtaja on myös Nopsaa, eli 5-vaihteinen Simplex. Se kun oli ikään kuin kotonaan tuon takakiekon kanssa. kampisarja on toistaiseksi em. Marvilista, mutta vaihtunee kunhan löydän sopivan; rattaat alkaa olla lopussa.
Kumit kävin hakemassa eilen Biltemasta.

Henkka


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 19:14
Kirjoittaja jviirret

Hieno! Onko esikuvana ollut tämä www.atomiczombie.com highroller:

Kuva

Henkka kirjoitti:

Ja etuvaihtaja menee varmaankin vaihtoon, koska en keksinyt miten vaijerin saa kiinni ennen vaihtajaan ruuvaamista. On vissiin ollut aiemmassa pyörässä veto suoraan runkoputken kiinnikkeestä.

Näin se etuvaihtajan vaijeri yleensä menee. Kuori on kiinni runko nippelissä, joko niin että vaijeri vetää ylös tai alaspäin.

Jukka


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 20:00
Kirjoittaja Henkka

Kiitosta vaan. Kyllä tuo Atomiczombien malli on ollut lähtökohtana. Oli sopivan simppeli näin hitsausharjoitteeksi ja osatkin olivat aika pitkälle jo hallussa.
Wanhasta varastossa asuvasta Motobecanesta löysin Huretin etuvaihtajan, jossa on vaijerin vetokorvake kiinteästi mukana, mutta se on taas tarkoitettu pienemmälle putkikoolle.
Eli virittäminen jatkuu...

Henkka


Re: SWB-projekti

Lähetetty: 16 Syys 2010, 21:27
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Entä renkaat, ihmettelin vaan miten se voi Fujinia paremmin rullilla kun on kuitenkin korkeempi selvästi.

Eihän se korkeus rullaavuuteen vaikuta. Iso rengas vaan rullaa pientä paremmin, mitä epätasaisempi asfaltti sitä suurempi ero.
Korkeus haittaa ilmanvastuksen kautta vasta suuremmissa nopeuksissa ja vastatuuleen. Penkin nojakulmalla on suurempi vaikutus ilmanvastukseen kuin istumakorkeudella.

Jukka