Pyörän valoista

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terässiipi kirjoitti:

Miten toimisi led + dynamo? Dynamoissa on ongelmana virran hallinta, eli mitä suurempi vauhti sen suurempi anto. Tietysti jossain kierrosnopeudessa sen rajat tulee eteen, mutta on se varmaan enemmän kuin 6 v ja 0,5 amp. Reippaammassa alamäessä palaa hehkulamput.
Olisiko sellaista lediä joka kestäisi tämän lisäksi alijännitteen, ja vieläpä antaisi kohtalaisesti valoa pienemmälläkin nopeudella?

Tavallinen napadynamo ei anna kuin 0,5A vaikka lasket sataa. Jännite sensijaan nousee jopa 80volttiin(muistaakseni, keskusteltu on käyty aiemminkin). Jännite on helppo tasasuunnata ja rajoitaa ledin tarvitsemaksi 3,xVoltiksi, mutta silloin maksimi teho on 3,xV*0,5A=1-2W, josta iso osa menee rajoittimen tehohäviöihin. Näihin käsittääkseni saa lamppuja joissa on hakkurivirtalähde ja jotka näinollen pystyvät hyödyntämään suurempaa jännitettä, mutta ne maksaa ja hitaassa vauhdissa taas napadynamon teho ei riitä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olipa hyvä saada tuostakin informaatiota, kun nurkat on täynnä dynamoita, joille ei oikein löydy käyttöä. Kyllä näin ledi-aikana ei juuri kannata dynamoa käyttää. Sehän hidastaa menoa eikä tahdo talvella toimia.

Ostin tänään Prismasta Helkaman polkupyörän valaisimen. Maksoi vain 12,95 €, mutta on yllättävän hyvä. Siinä on 3 watin ledi, roisketiivis, alumiinirunko ja hyvän näköinen. Melkein uskomaton valoteho. Pitäis löytyä pakkauksen mukaan netistä osoitteesta lululu.helkamavelox.fi, mutta eipä avaudu.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Dynamoissa ei ole mitään vikaa. Valoa ei tosiaan toimi alle 10 km/h vauhdissa, mutta harvemmin tulee ajeltua niin hitaasti ainakaan niin pitkään että valosta loppuisi konkasta varaus. Toki pullodynamot kannattaa heivaa mäkeen ja hankkia napadynamo jotta vastus on niin pieni ettei menossa huomaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Dynamoissa ei ole mitään vikaa. Valoa ei tosiaan toimi alle 10 km/h vauhdissa, mutta harvemmin tulee ajeltua niin hitaasti ainakaan niin pitkään että valosta loppuisi konkasta varaus. Toki pullodynamot kannattaa heivaa mäkeen ja hankkia napadynamo jotta vastus on niin pieni ettei menossa huomaa.

Nimenomaan näin. Napadynamo ja sen oma halogeenilamppu on ihan toimiva ja kohtuuhintainen yhdistelmä, mutta tehokkaan ledin virtalähteeksi siitä ei ilman elektroniikkaa oikein ole. Jos ledilampun siihen haluaa niin kannattaa ostaa napadynamokäyttöön tehty eikä alkaa ite värkkäämään akkulampusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, minä tosiaan tarkoitin pullodynamoita en napa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Päivitystä pukkaa...

mhelander kirjoitti:

Nonni, nyt tuli sitten uusin kiinanihme superlamppu, "4000" lumenia on valoteho ja lamppuhan on tämä (lights-box.com) :

Kuva

Kamppeessa on siis kolme kappaletta CRE E XM-L2 ledejä ja kolme moodia, 1/2/3 lediä päällä. Järkevästi ovat tehneet, yksittäinen ledi joka palaa on suoraan alimmaisena, kaksin sitten ylimmät ja kaikki kolme päällä ei kovin paljoa valoteho lisääntynyt.

Tommonen on sitten ollut ajossa maastonojakissa kohta vuoden, tällä linssillä:

mhelander kirjoitti:

Kuva

Yllä sama lamppu varustettuna valokeilaa levittävällä linssillä.

Jo yhdellä ledillä on tuo uusi lamppu melkein yhtä kirkas kuin vanha täydellä teholla, erona leveämpi keila. Kahdella on tehoa jo reippaasti, about ehkä tuplat. Kolmas ledi ei tuo kuin vähän lisää laajuutta keilaan.

No sitten ihmettelemään josko sama linssi passaisi ja sopihan se. Sillä on keila about samanlainen yhdellä ledillä mutta kahdella on jo huomattavasti kirkkaampi ja laajempi kuin vanhalla. Hyvältä hankinnalta vaikuttaa, saa nähdä miten toimii sitten käytännössä ja kestääkö lamppu ja miten akut.

Kokemukset erittäin positiiviset, ainoastaan vanhan kiinanlampun akkujen kesto alkoi arveluttamaan kun lamppu pelas pari tuntia max ja sitten loppu virrat.

Hommasin sitten lamppuun, kun vielä kevättalvella suostuivat toimittamaan, FastTech:lta Panasonic 3400 mAh kennot ja niille sitten DX.com:sta tämmösen kotelon:

Kuva

Tämän 8.4 V:n akkupaketin kapasiteetti on siis 6800 mAh. Kennojen kanssa tuli myös TrustFire powerbank:

Kuva

Tämä on mulla varavirtalähde käytössä, sillä kun saa virrat yhtä aikaa sekä lampulle että USB-liittimellä kännylle tai Garminit lataukseen (tai vaikkapa BT-headsetti).

Tässä tuli siis mukana halavat 2000 mAh:n kennot ja tämän sekä ekan kiinalampun laturilla nippuna ladattua eivät kovin kauaa kestäneet tuon kolmen ledin lampun kanssa. Koska Panasonic:n kennoja en tahtonut pilata niin fillarifoorumista hoksasin tilata Akkula.fi:stä tämmösen laturin:

Kuva

Laturi osaa ladata kaikki NiMH sormiparistot AAA ja AA kokoiset ja myös 18650 lithium-kennot. Tämä on niin sanottu tasapainoittava laturi ja lataa myös kiinakennot tasan jolloin niistä irtoaa virtaa paljon pidemmäksi aikaa kuin nippuna ladattuina.

No miten tämä valo sitten pelaa ? No aivan mainiosti ! Syksyn kosteassa metsässä näkee kahdella ledillä todella hyvin lähelle ja laajalle linssin ansiosta. Hajavaloa tulee myös kauemmas, uskaltaa ajaa mettässä myös 40:n vauhtia jos niikseen tulee. Pyöräteillä ajelen yhdellä ledillä, samoin metsässä kun lunta on maassa tai kuivaa, jolloin Panasonic-akuista riittää virtaa todella pitkään. Viimeksi sekosin jo laskuissa mutta reilusti yli 10 tuntia riitti yksi varaus. Koko paketti on kaikkea säätä kestävä, mm tälle syksylle tuli ajettua satasen lenkki vesisateessa, valo päällä 6 tuntia ilman ongelmia.

Huonoa lampussa on se että tehon säätöä tässä ei ole, voi valita joko 1, 2 tai 3 lediä päälle ja sitten tietysti pakollinen vilkku kaikilla jota ei tarvis olla. Toinen huono puoli on että kun akku alkaa olla tyhjä niin lamppu sammuu kerralla, siksi mulla oli edelliset 5+ tuntia ajossa mukana varalamppu kun en ollut varma kauanko virtaa riittää.

Hintaa tälle maasturin valosetille tuli:

  • 20,99 € - CREE XM-L2 3-led lamppu

  • 4,24 € - Linssi Action Led Lights:stä

  • 24,20 € - Panasonic NCR18650B 3400 mAh lithium-kennot 4 kpl

  • 10,21 € - Pannovo B-C04 kotelo 18650-kennoille

  • 59,62 € = yhteensä.

En pitäisi pahan hintaisena lamppuna, etenkin kun kennot on huippulaatua ja kun niitä lataa kennot erillään balansoivassa laturissa niin pysyvätkin kunnossa ja valoa riittää.

Akkulasta tuli samalla Sanyo Eneloop xXx 2550 mAh:n AA-kennoja kaksi satsia, toinen meni heti B&M Ixon IQ -lamppuun ja toista käytän Garmin eTrex 30:n kanssa maasturissa.

Nämä kennot on myös aivan mahtavat. Keväällä latasin IQ:n setin ja ajoin kaikki kesän maantielenkit sillä, mullahan on aina maantiellä IQ matalammalla teholla jolla vakioakut riittää jotain 15 tuntia, nämä kestää paljon pidempään. Samoin kun kennojen itsepurkautuminen on hyvin vähäistä niin vaikka en loppukesästä lamppua käyttänytkään niin toissa lauantaina ajoin lampulla vielä 112 kilsaa, lopussa tiputti puoliteholle.

Näille muille tuli hintaa:

  • 19,95 € - Intellicharger i4 V2 laturi

  • 16,25 € - 4 kpl Sanyo Eneloop xXx AA-kennot

  • 19,50 € - TrustFire E01 power bank, kennot ja laturi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tulikin jo jotakin turistua viiriketjussa mutta tässä vähän enemmän höpinää Lumilight Navigator 2500 lampusta jonka sain valostore.fi:stä koekäyttöön. Tämmösen paketin sain käpälään:

Kuva

Johdot on tukevammat kuin "kiinanlampuissa". Samoin akkupaketti on hyvin suojattu ja neopreenisessa paketissa jonka saa kätevästi nojakin runkoputken kylkeen kiinni. Lamppua tuli pimeällä pihalla kokeiltua pari kertaa mutta vasta eilen ajoin maasturilla ekan lenkin lampun kanssa.

Lähtiessä vertailin vähän pimeällä pihalla edellisen viestin mukaista omaa lamppua linsseineen tähän. Omassa on valotehoa paljon kahdella ledillä ja keila on laaja. Silti 2500:sta lähtee reippaasti kirkkaampi valo kuin omasta, keila on toki ilman linssejä pyöreä mutta vaikuttaa laajemmalta kuin oma lamppu ilman linssiä. Pitäisi vertailla jossakin tunnelissa molempia ja omaa myös ilman linssiä...

No ihan sama miltä ne pihalla näyttää, eikun liikkeelle. Sitä ennen suuntailin lamppua vähän enemmän alaviistoon ja kattelin edestä miten paljon valo häikäisee vastaantulijoita kahdella pienimmällä teholla. Ei paljoa, ihan normi fillarin valon verran. Valotehoa ei kyllä ole tuolloin paljoa märällä asfaltilla ajeluun, ei tule apuja katuvaloille mutta pilkkopimeällä tiellä näkee kyllä näinkin ajaa.

No sitten pääsin kivituhkareitille ja toiseksi tehokkain tila päälle. No johan on valoa, hyvin näkee ajaa lumettomalla ja etenkin lumisella paanalla. Pian käänsin elonkorjuu-lenkin alkupätkälle joka on sitten sitä maastoajoa. Yllättävän hyvin valolla näkee, tehoa on ehkä enemmän kuin omalla valolla mutta keilan leveys on melkein riittävä vaikeimpiinkin paikkoihin.

Jos en olis ajanu paljon linssin kanssa omalla valolla niin tämä varmasti riittäisi hyvin, jäin kuitenkin kaipaamaan lisää leveyttä ja kun valo on suunnattu lähemmäs eteen niin valoteho leikkautuu aika paljon kauemmas. Tästä on vähän harmia kun ajetaan vauhdikkaasti alamäkeen tms niin näkee esteet tai mutkat vähän huonommin.

Akkua en ladannut kertaakaan ennen lenkkiä, taisi olla tehtaan varauksessa kun persuksissa oleva valo paloi keltaisena ja suuremmalla teholla kun olin reippaan tunnin rymynnyt mettässä niin tiputti pienemmälle teholle jolla sillä pääsi metsästä hyvin pois. Olin jo aikaisemmin huomannut kun persusvalo kävi välillä punaisena ja lopulta paloi ainakin varttitunnin jos ei pidempään punaisena ennen valotehon alentumista. Tämmöset on ne tilat:

Kuva

Aika laadukas tuntuma jäi lampusta tuon yhden lenkin perusteella. Parasta oli että olisin voinut jättää varalampun vyölaukusta kotiin, tämähän toimi kuten pitikin kun akun varaus alkoi huveta. Valopää pysyi hyvin paikallaan, samoin akkupaketti. Valotehossa ei ollut mitään moittimista suuremmalla teholla ennen akun varauksen laskua.

Pitää ajaa lisää lenkkiä samalla teholla ja täydellä akulla jotta selviää kauanko sitä virtaa riittää, ja tietysti kattella millä valoteholla pärjää kun lumi on maassa. Ja suorittaa huolellisempi vertailu valon häiritsevyydestä muille tiellä liikkujille toimivilla valotehoilla.

Annoin jo valoa hakiessa palautetta valostore:n väelle että mun käytössä paras lamppu olisi sellainen jossa olisi StVZO -laillinen leikatulla ja leveällä valokeilalla oleva katulaillinen toiminto, mieluusti useammalla tehoasetuksella. Siihen päälle tai erikseen sitten "kaukovalo"-tila jolla lähikeilaa kauemmas normaali pyöreä valokeila ja täydellä teholla. Jos vielä moodin vaihtoon olisi nojakille kaukosäädin niin laite olisi täydellinen.

Omasta lampusta saisi tuollaisen tekemällä alimmalle yhdelle ledille linssin joka levittää ja leikkaa valokeilan, kaukovalo tulisi sitten linssittömillä yläledeillä 2-ledin valotilassa ja kaikilla kolmella sitten molemmat ja täysi teho.

2500:ssa on ledit sarjassa parhaimman hyötysuhteen takia ja näin tähän malliin ei tuollaisia valotiloja saa. Linssien käytön mahdollisuudesta keskusteltiin, nyt ajetun lenkin perusteella riittäisi aika vähän levittävä linssi peittoamaan oman lamppuni.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sopivat kelit pohtia lähestyvän syksyn valotarpeita. Itse keksin tällaisen edullisen ja tyhjää paremman ratkaisun:

Kuva

https://nojis.wordpress.com/2015/07/09/ ... apertelya/

Eli sisuskumilenkillä "kynälamppu" ohjaustankoon. Ei oo ainakaan hinnasta kiinni että joutuu ajamaan valottomalla pyörällä. Heti kun tilaa niin ennen syksyä ovat perillä :mrgreen:
Voi laittaa useampia, sytytellä ja suunnata tarpeiden mukaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Selittäkääs paremmin tietävät tää:

Jos mulla ois (on) napadynamo. Riittäiskö se pyörittään semmoista komboa että:

  1. käytössä olisi tää Busch + Müller USB-Werk 361BW jolla sais puhelimen pidettyy käynnissä pidemmälläkin reissulla http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... 480;mid=39
  2. sitten olis joku saman firman valo siellä edessä - esmes tää joka reagoi valon määrään eli olis kirkkaalla vaan semmoinen huomio ja siten pimeessä olis oikee valo. http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... oduct=9985

Tai vois olla joku muukin valo. Saa suositella.

Jos noita ei voi yhtä aikaa pitää päällä - niin olisko jotain vinkkii. Mulle tärkeetä olis saada toimintavarmuutta kun mä molen vähän tohelo jätkä. Periaatteessahan tokka USB werkillähän voisi ladata jotain patterilamppuukin?

EDIT: tässä siis jo funtsitaan tulevan Kuudee Travel mallin toimintoja :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

tässä siis jo funtsitaan tulevan Kuudee Travel mallin toimintoja :)

Napadynamo antaa matkavauhdissa sen 3 W tehoa, josta kännykkä ryöstää GPS-moodissa noin yhden watin. Pari wattia jää sitten muuhun, joko kännyn lataukseen tai valoihin. Parin watin valot ei kyllä kummoiset ole, mutta kyllä niillä itsestään ilmoittaa muulle liikenteelle.
Kannattaa harjoitella laittamaan puhelin vähän virtaa kuluttavaan tilaan. Puhelut ja yhteydet 2G moodiin Wlan pois päältä, samoin GPS, milloin sitä ei tarvita. Kaikki joutavat nettirekkulat pois, jottei tarvitse polkemalla päivittää ohjelmia tai käyttöjärjestelmää. :evil: Näistä on hyvät ohjeet. Pakettiyhteydet päälle vain, kun on aikaa pelailla puhelimen ja netin kanssa. Tavallinen älykännykkä toimii pelkkänä puhelimena helposti kaksikin viikkoa, kun kaikki tarpeeton on sammutettu. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Selittäkääs paremmin tietävät tää:

Jos mulla ois (on) napadynamo. Riittäiskö se pyörittään semmoista komboa että:

  1. käytössä olisi tää Busch + Müller USB-Werk 361BW jolla sais puhelimen pidettyy käynnissä pidemmälläkin reissulla http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... 480;mid=39
  2. sitten olis joku saman firman valo siellä edessä - esmes tää joka reagoi valon määrään eli olis kirkkaalla vaan semmoinen huomio ja siten pimeessä olis oikee valo. http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... oduct=9985

Tai vois olla joku muukin valo. Saa suositella.

Jos noita ei voi yhtä aikaa pitää päällä - niin olisko jotain vinkkii. Mulle tärkeetä olis saada toimintavarmuutta kun mä molen vähän tohelo jätkä. Periaatteessahan tokka USB werkillähän voisi ladata jotain patterilamppuukin?

EDIT: tässä siis jo funtsitaan tulevan Kuudee Travel mallin toimintoja :)

Osta mielummin suoraan B+M Luxos U-malli sopivan pitkällä johdolla. Siinä on valotehoa tarpeeksi ja USB pistoke samassa laitteessa joten ei tarvii kahta yhdessä kalliimpaa ja valoteholtaan veikompaa valoa. Tuossa valossa on myös ns. Väläytys ominaisuus jolloin se tuuttaa akun avulla kaikki mitä valosta irtoaa, voin luvata että tuolla näkee ajaa. Taloudesta löytyy jo kolme B-mallista jossa ei ole USB-pistoketta ja väläytys ominaisuutta, mutta muuten sama.
Tässä yhden kaupan hinta, tosin tuossa on vain 60 cm johto ohjaustangolle http://www.bike-discount.de/en/buy/busc ... ight-63073

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos Riku. Mä tajunnut olleskaan että tämmöinenkin tuote voisi olla olemassa. On se tää kehitys ihmeellistä.
Nerokasta. Mä en tarvi olleskaan siis tota usb pötikkää!

EDIT: Olikin liian hyvää ollakseen totta, mikäli tämä kommentti kertoo kaikista laiteyksilöistä:

Iain W. , 04.05.2015
I cannot recommend this product. I have owned two of these since March 2015, both supplied by this retailer. Both lights have suffered from water ingress. The first was water ingress into the actual lamp body, leaving dirty streak marks on the inside of the lens, reflector and on the LEDs. The second lamp failed as of yesterday, due to water ingress into the handlebar mounted switch. This has left the light totally useless, as now the head light and tail-light, which is connected via the head-light, now pulse weakly when I spin the dynamo front wheel. I had read reports prior to buying this light, about the earlier versions suffering with water ingress into the switch causing the 'pulsing' issue. However after B&M appeared to have addressed this issue, I had hoped I too wouldn't suffer the same fate. Both lights have only been subjected once to rain, during 200km and 400km audaxes respectively. For both to suffer with water ingress and for a colleagues to do the same on yesterdays ride (water in handlebar switch, causing light to pulse), shows that B&M have a BIG problem with this product. I would advise prospective purchasers to steer well clear and spend your hard earned cash on a more reliable product. I hope that bike.discount.de, turn out to be better at resolving this issue with both my lights, than B&M are at making this particular light. Bitterly disappointed, having been a B&M product owner for many trouble free years up until this point..

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tämän keskustelun aktivoitumisesta innostuneena päätin itsekin päivittää pyörän ajovalon. Viime talven ajelin LedLenser P5R pyörän keulalla. Siinä oli ihan riittävä valoteho (210 lm) mutta akku ei kestänyt kovin kauaa, eikä valokuvio oikein ollut hyvä pyöräilyyn. Yritin sitten etsiskellä valoja, joissa olisi valmiiksi kaukosäädin, että pystyisi ohjaustangosta kytkemään valon päälle ja pois ja pystyisi säätämään tehoa. Sellaisia ei vaan valitettavasti oikein tunnu löytyvän.

Päätin sitten tilata tällaisen paketin:

image.jpg
image.jpg (88.87 KiB) Katsottu 4553 kertaa

http://www.fenixvalaisimet.fi/pyoravala ... rs_paketti
(Ostin näköjään viimeisen, kun nyt näyttää varastosaldo nollaa)

Vaikuttaa asialliselta ja tehokkaalta valolta ja normi teholla (300 lm) pitäisi akun kestää 6h. Ainut miinus tällä hetkellä tosiaan se, että ei ole kaukosäätöä. Pitää ootella pimeitä kelejä, ennen kun voi kunnolla testata.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saukki kirjoitti:

Siinä oli ihan riittävä valoteho (210 lm) mutta akku ei kestänyt kovin kauaa

Taitaa olla kaikkien akkulamppujen ongelma, varsinkin jos akkua säilytetään ulkona pakkasessa :roll:
Tässä Fenixissä ilmeisesti akut on eri paketissa, joten se kulkeutuu takin mukana sisälle vaikka lamppu jää kiinni pyörään?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Taitaa olla kaikkien akkulamppujen ongelma, varsinkin jos akkua säilytetään ulkona pakkasessa :roll:
Tässä Fenixissä ilmeisesti akut on eri paketissa, joten se kulkeutuu takin mukana sisälle vaikka lamppu jää kiinni pyörään?

Jukka

P5R kesti täydellä teholla hyvissäkin olosuhteissa vain vähän toista tuntia.

Fenixissä on tosiaan erillinen akkupaketti jossa 2x 18650 Li-Ion kennoja. Sekään ei kestä täydellä teholla, kuin puolitoista tuntia, mutta tässä onkin normaaliteho parempi, mitä P5R:n täysi teho.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin