Sivu 2/5

Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 20:17
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Lisää ajoharjottelua, eikä minkäänlaista tuntumaa ett pyörä kulkis ilman ett kädet on maassa , ainakin toinen. Onks kukaan kokeillu apupyöriä ? Pojantytön 5v. apupyörät joutas jo :D . Oisko tuo helpompaa jos akseliväli ois pitempi ? Vaikka kukaanhan ei oo pythonin ajo-opettelua helpoks sanonut pikemmin päinvastoin.

Kaikki nojakit on vähän "hassuja" ajaa jos pää menee taka-akselin takapuolelle, jos näin on pythonissasi niin ehkä silloin kannattaa vähän venyttää. Mut muuten ei mitään muutoksia näin alkuvaiheessa. Paljon lyhyitä harjoitus jaksoja. Jos harjoittelualusta on kalteva, niin ylämäkeen helpompi kuin alamäkeen. Olet juuri noussut toiselle askelmalle matkalla pythonautiksi: "ei tästä mitään tuu, mitäkähän apuvälineitä tähän keksisi..." lohdutukseksi voin sanoa, että pythonilla ajon oppii paljon nopeammin kuin yksipyöräisellä ajon.

Jukka


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 20:22
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Lisää ajoharjottelua, eikä minkäänlaista tuntumaa ett pyörä kulkis ilman ett kädet on maassa , ainakin toinen. Onks kukaan kokeillu apupyöriä ? Pojantytön 5v. apupyörät joutas jo :D . Oisko tuo helpompaa jos akseliväli ois pitempi ? Vaikka kukaanhan ei oo pythonin ajo-opettelua helpoks sanonut pikemmin päinvastoin.

Kaikki nojakit on vähän "hassuja" ajaa jos pää menee taka-akselin takapuolelle, jos näin on pythonissasi niin ehkä silloin kannattaa vähän venyttää. Mut muuten ei mitään muutoksia näin alkuvaiheessa. Paljon lyhyitä harjoitus jaksoja. Jos harjoittelualusta on kalteva, niin ylämäkeen helpompi kuin alamäkeen. Olet juuri noussut toiselle askelmalle matkalla pythonautiksi: "ei tästä mitään tuu, mitäkähän apuvälineitä tähän keksisi..." lohdutukseksi voin sanoa, että pythonilla ajon oppii paljon nopeammin kuin yksipyöräisellä ajon.

Jukka

Tuo oli yllätys ,ett ylämäkeen (loivaan) tuntu helpommalta ku alamäkeen. Lowracerillä kun opettelin oli päinvastoin.
Mikäs se kolmas askel on ? :wink:

Petri W


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 20:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuo oli yllätys ,ett ylämäkeen (loivaan) tuntu helpommalta ku alamäkeen. Lowracerillä kun opettelin oli päinvastoin. Mikäs se kolmas askel on ? :wink:

Mulla oli näin, jotenkin jalkojen sivuttaisliikettä oli helpompi hallita kun ne ovat jännittyneet.
Kolmas askel on kun pyörä menee muutamia kampikierroksia ennalta-arvaamattomaan suuntaan, tämä on se kulminaatiopiste, paluuta ei enään ole
Neljäs askel kun pystyt keskittyen ajamaan suppeahkolla nopeusalueella haluamaasi suuntaan
Viides askel, eli valmis pythonautti ajaa "selkäytimellä", tasapainon korjausliikkeet tulee ilman että pää osallistuu tapahtumiin. Päässä tuntuu kuin pyörä korjaisi itse kaikki horjahdukset. Tutulla reitillä pyörä näyttää väistävän montutkin itsestään.

Jukka


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 20:51
Kirjoittaja Nojanalle

Minua kiinostaa kun tämä . Suuri pyöränrakentaja väittää että sillä ei pysty ajamaan yli 40km/h nopeuksia. Aika kov väite ja hallitseva . Jos sellaisen tässä joskus kyhäis. Tehdään kuitenkin vanhat projektit loppuun. Että vaimolle ei tule liikaa kysymyksiä. Miksi mies tarvitse niin paljon leluja, eikö yksi riitä. :?


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 21:27
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Minua kiinostaa kun tämä . Suuri pyöränrakentaja väittää että sillä ei pysty ajamaan yli 40km/h nopeuksia. Aika kov väite ja hallitseva . Jos sellaisen tässä joskus kyhäis. Tehdään kuitenkin vanhat projektit loppuun. Että vaimolle ei tule liikaa kysymyksiä. Miksi mies tarvitse niin paljon leluja, eikö yksi riitä. :?

Minä olen jo kauan ihmetellyt tätä python-rakentelua. Miksi tehdä nojapyöriä, joilla joutuu henkensä pitimiksi mäissä jarrutteleen ja ajamaan monia satoja kilometrejä ennenkuin vartalo tottuu erikoiseen ohjaus+polkemissysteemiin. Sama koskee muuten myös kolmipyöräisiä pythoneita. Yhdeltä sinnikkäältä vaajakoskelaiselta pythonin rakentajalta repesi mäessä kämmenen selkämys, kun hän ei halunnut hevillä luovuttaa.

Mielestäni nojapyörien kehittelyssä kannattaisi keskittyä sellaisiin malleihin, joissa olisi kehtyskelpoisempia lähtökohtia. :roll:

Sakari


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 23:10
Kirjoittaja propel

Noh.
Syysäreyskö on mielen vallannut? Ällös rähjäös. Hyvä ketju menee ihan höpöksi.
Antaa kaikkien pyörien pyöriä.
Pitkä rauhallinen nojailulenkki korjannee olon.
T. Viidettä askeltaan ottava, onnellinen pythonautti :D


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 23:18
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Minä olen jo kauan ihmetellyt tätä python-rakentelua. Miksi tehdä nojapyöriä, joilla joutuu henkensä pitimiksi mäissä jarrutteleen ja ajamaan monia satoja kilometrejä ennenkuin vartalo tottuu erikoiseen ohjaus+polkemissysteemiin. Sama koskee muuten myös kolmipyöräisiä pythoneita.

Sakari on askelmalla 0 matkalla pythonautiksi :lol: Kestää muuten kahtella python trikeä parempaa ja turvallisempaa talvipyörää. Isot renkaat menee lumessa pieniä kevyemmin ja yli 60% painosta on vetävällä ja ohjaavalla renkaalla.

irakas kirjoitti:

Mielestäni nojapyörien kehittelyssä kannattaisi keskittyä sellaisiin malleihin, joissa olisi kehtyskelpoisempia lähtökohtia.

Ehdottomasti järkevämpää olisi toimia näin.

Nojanalle kirjoitti:

Minua kiinostaa kun tämä . Suuri pyöränrakentaja väittää että sillä ei pysty ajamaan yli 40km/h nopeuksia. Aika kov väite ja hallitseva

Eikö ole mahtavaa kun voi itse omin aistein ja testein osoittaa jonkun "viraalisen totuuden" vääräksi?

Jukka


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 20 Syys 2010, 23:46
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Minua kiinostaa kun tämä . Suuri pyöränrakentaja väittää että sillä ei pysty ajamaan yli 40km/h nopeuksia. Aika kov väite ja hallitseva

Eikö ole mahtavaa kun voi itse omin aistein ja testein osoittaa jonkun "viraalisen totuuden" vääräksi?

Jukka

Kerro, miten voit todistaa "sen" vääräksi? Eikö ole koko koko ajan tullut tietoa, että isommissa nopeuksissa python käy epävakaaksi ja miksi nojapyörän pitäisi olla vartalolle kiduutuspenkki ensimmäiset sadat kilometrit, kun on paljon toimivampia ratkaisuja? :roll:

Sakari


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 00:04
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Minua kiinostaa kun tämä . Suuri pyöränrakentaja väittää että sillä ei pysty ajamaan yli 40km/h nopeuksia. Aika kov väite ja hallitseva

Eikö ole mahtavaa kun voi itse omin aistein ja testein osoittaa jonkun "viraalisen totuuden" vääräksi?

Kerro, miten voit todistaa "sen" vääräksi?

Ajoin itse päivittäisellä työmatkallani pythonilla kahden kesän ajan joka kerta 40-50km/h nopeuksia, eikä se kyllä mitenkään vaarallisesti tuossa käyttäytynyt. Saman on todenneet kaikki muutkin jotka ovat tehneet pythoninsa oikein ja vaivautuvat sillä ajamisen opetteleen.

irakas kirjoitti:

miksi nojapyörän pitäisi olla vartalolle kiduutuspenkki ensimmäiset sadat kilometrit, kun on paljon toimivampia ratkaisuja?

Ja miksi tämä sama nillitys pitää käydä joka ikisessä python keskustelussa läpi?

Jukka


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 08:41
Kirjoittaja Nojanalle

Keskustelua käydään kun epäilijät on epäilijöitä. Mutta kysymys kuuluu kuinka kauas takapyörän voi laittaa ohjaunivelestä että pyörä vielä toimii. Netissä oli sellai en malli , jossa taakse oli rakennettu retkitavaroille oma osa. Kiinostavan näköinen oli pyörä. Rupes miettimään että onko pyörä vaaka ja kuinka ohjaus toimii tässä tapauksessa. Itselläni joka tykkään retkiajosta , tämä voisi olla ihan kiinostava kokeilu. :lol:


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 10:25
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

miksi nojapyörän pitäisi olla vartalolle kiduutuspenkki ensimmäiset sadat kilometrit, kun on paljon toimivampia ratkaisuja?

Ja miksi tämä sama nillitys pitää käydä joka ikisessä python keskustelussa läpi?

Holman setähän kuullostaa ihan pystypyöräilijältä. :shock:


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 10:44
Kirjoittaja Nojanalle

Olen tutkinut näitä netistä. Ja parhaat kulkimet kulkevat 70km/h. Että kuinka lujaa niiden pitää kulkea ja oltava hallinnassa. Sillä ei ne kaikki muutkaan nojapyörätyypit aina 100 prosentisia ole. Omakin on pitkien muutos ja viritystöiden jälkeen ruvennut käyttäytymään niinkuin tahdon. Luulen että tässätapauksessa on samanlainen ongelma, kun itse aloin opettelemaan nojapyörällä ajoa. Se pelko kaatumisesta ja asennon hallitsemisesta. Niinkun Viire sanoi, niinkauan kuin se on selkäytimessä. On hallinta hapuilua. Niin se on nojapyörässä yleensä. Itsellä kun istun pyörän päälle en ajattele tälläisiä, vaan lähden ajamaan , nauttimaan. Python videoita netistä selaamalla olen tullut siihen tulokseen tuon minä viellä rakennan ja karsin ennakkoluulot itseltäni. :shock:


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 12:43
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Keskustelua käydään kun epäilijät on epäilijöitä. Mutta kysymys kuuluu kuinka kauas takapyörän voi laittaa ohjaunivelestä että pyörä vielä toimii. Netissä oli sellai en malli , jossa taakse oli rakennettu retkitavaroille oma osa. Kiinostavan näköinen oli pyörä. Rupes miettimään että onko pyörä vaaka ja kuinka ohjaus toimii tässä tapauksessa. Itselläni joka tykkään retkiajosta , tämä voisi olla ihan kiinostava kokeilu. :lol:

Olennaista stabiiliuden kannalta on miten kuskin ruumiinosien paino jakautuu etupyörän ympärillä. Takapyörän sijainnilla ei ole olennaista merkitystä muuten kuin ohjausliikkeiden suuruuden kannalta. Tavaran paino takapyörän etupuolella tietenkin huonontaa stabiiliutta, mutta ei sillä olennaista merkitystä ole normaaleilla kuormamäärillä.
Tee niin pitkä kuin haluat, kunhan pidät jätön niin pienenä kuin mahdollista. Python on ilman kuljettajaa epästabiili ajoneuvo, mutta yhdessä kuljettajan kanssa se muuttuu stabiiliksi, kunhan jalat pysyvät polkimilla. Todellista zeniä. :)

Jori


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 13:18
Kirjoittaja PW

Onkos Jorilla pythonin ajokokemusta, vai onko tuo pelkästään matematiikkaa ?

Petri W


Re: Pythonia rakentamaan

Lähetetty: 21 Syys 2010, 13:24
Kirjoittaja Nojanalle

Siis kertaan viellä jos , noin 20kg paino sijoitetaan penkin viistouden alle ja takahaarukkaa ei vierä tarpeettoman kauas. Ei pyörän stapiilius ihan hirveesti kärsi. Entä jos käytetään esim 20tuumasts rengasta ja saamme jalkojen painolla lisättyä etuakseli painojakautumaa eremmäksi. Niin eikö tällä ole rauhottava vaikutus ajoon ja näin saamme kompensoitua takapainon lisäystä. Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen. :roll: