Sivu 1/1
Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 28 Syys 2010, 22:18
Kirjoittaja Kyytsis
Baronissa oli alunperin 61T ratas edessä. Siihen on vaihdettu sittemmin 52T ratas ja nyt mulla olisi taas 62T ratas olemassa. Tämä vaatinee ketjujen pidennystä - onko ohjetta miten ketjun saa oikean pituiseksi? Laitetaan isoille rattaille ja katsotaan että takavaihtaja ei näytä olevan ihan oikosenaan?
Toinen ongelma on erittäin jäykkä etuvaihtaja. Eli vaatii reippaasti voimaa saada ketju isommalle rattaalle. Vaijeri tuntuisi liikkuvan ihan ok... Vaihtaja on Ultegra ja kahvat SRAM attack twistit... Pitäisi saada tuota jotenkin kevennettyä niin ei tule niin isoa heilahdusta ajolinjaan kun vaihtaa.
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 28 Syys 2010, 22:22
Kirjoittaja TeemuN
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 28 Syys 2010, 23:26
Kirjoittaja jori
Kyytsis kirjoitti:Baronissa oli alunperin 61T ratas edessä. Siihen on vaihdettu sittemmin 52T ratas ja nyt mulla olisi taas 62T ratas olemassa. Tämä vaatinee ketjujen pidennystä - onko ohjetta miten ketjun saa oikean pituiseksi? Laitetaan isoille rattaille ja katsotaan että takavaihtaja ei näytä olevan ihan oikosenaan?
Ketju on kiinni eturattaassa noin puolikkaan kierroksen verran. Tälle puolikierrokselle menee 52T rattaalla 26 lenkkiä ja 62T rattaalla 31, eli viisi lenkkiä enemmän. Viittä lenkkiä ei voi lisätä, koska liitos vaatii aina sisälenkkiparin. Vaihtoehdoiksi jää 4 lenkkiä tai 6 lenkkiä. Jatka siis ketjua kaksi tai kolme tuumaa.
Jori
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 28 Syys 2010, 23:56
Kirjoittaja PW
Omassa pyörässäni etuvaihtajan jäykkyys johtui jyrkistä vaijerin mutkista.
Petri W
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 29 Syys 2010, 09:14
Kirjoittaja Kyytsis
Kiitokset ohjaista, Jori järkeili hyvin tuon ketjun pituuden.
Vaijerin mutkia mietin isekin illalla, tuossahan on mutkia vaikka kuinka. Voisikohan vaijerin saada voideltua niin että luistaisi paremmin?
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 29 Syys 2010, 14:58
Kirjoittaja Nojanalle
Kyllä niitä mutkia olis hyvä saada loivemmiksi. Yksi hyvä konsti on vaihtaa kunnon vaijerit jotka on päälystetty teflonilla ja hyvät kuoret parantaa liukkautta. 
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 29 Syys 2010, 15:13
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Kyllä niitä mutkia olis hyvä saada loivemmiksi. Yksi hyvä konsti on vaihtaa kunnon vaijerit jotka on päälystetty teflonilla ja hyvät kuoret parantaa liukkautta. 
Nimenomaan. Ei mitään öljyä ennen kuin on selvittänyt onko vaijerissa metalli metallia vasten vai onko sielä jotakin "muovituotetta" välissä. Öly kun saattaa pehmentää tuon muovin kokonaan ja sitte on vaijeri jumissa.
Silikoni-spräyt on turvallinen valinta jos vaijerityypin arviointi ei onnistu.
Jukka
Re: Etuvaihtajan säätö
Lähetetty: 29 Syys 2010, 20:10
Kirjoittaja Nojanalle
Vaihteensiirin ja vaihde eri valmistajilta. Ei ihan hyvä yhtälö. Niistä vaijereista voin sanoa että useinmiten juuri väärät öljyt ja rasvat syövyttävät muovipohjaiset kaapeli kanavat. Jukan ehdottama silikooni sopii aika moneen ja toimii talvellakin. Ei missään nimessä saippuapohjaisia rasvoja. Ne kuivuvat ja ryyniintyvä, näin tukkivat vaijerin kulkua.
Olen joskus uittanut vaijerit teflonia täyteen ja enkä ole tämänjälkeen muuta voidetta lisänny vaijerille. Hyvin ovat toimineet ja herkästi.
