Tervehdys!
Ajatus kolmipyörän rakentamisesta on kytenyt jo pidempään mielessä, ja kun satuin löytämään Thunderbolt mk I:n kuvat olin myyty... Linkki Thunderboltin rakennusohjeisiin Kyseessä on tadpole-tyyppinen trike, 20" etupyörät ja 26" takapyörä, ohjausjärjestelyiksi kaavailin yläpuolisen T-tanko-ohjauksen ja rakennusmateriaaliksi ruostumattoman teräksen jota sattui olemaan varastossa ns. reilusti,
mehutehtaan linjaston remontin jäljiltä.
Hankin vielä (pienellä) rahalla Mk II/III:n kuvat, koska ne olivat täydellisemmät ja sisälsivät listan muutoksista teräsrakennetta varten. Teräsrakennekuvat sisälsivät vieläpä muutama rakenneratkaisu tuntui paljon fiksummalta kuin alumiinirunkoisessa; osa design-muutoksista näyttää periytyneen suunnittelufirman seuraavaan Spitfire-tuotantotrikeen, joka on alumiinirakenteinen.
Käyttöön ajattelemani 51x1.25mm:n rosteriputki paljastui saumatuksi putkeksi, josta leikattu koepala vielä halkesi varsin helposti. Tämä ajatus siis paljastui vesiperäksi, joten nyt pitäisi keksiä mistä materiaali. Ruukki tykkää kiusoitella erikoislujilla teräsputkilla, joita se ei kuitenkaan halua myydö, Form-terästä pitäisi ostaa kerralla 11 tonnia ennenkuin sopimus syntyy. Näin isoa kimppaostoa tuskin on odotettavissa, kun yhteen runkoon menee vain 7-8 kiloa. Autoprojektiin kesti hyvä tovi löytää toimittaja crmo-putkille, jotka nekin ovat aivan liian järeää kamaa ihmisvoimalla liikkuvaan laitteeseen. ThyssenKruppilla olisi kyllä sopivia materiaaleja, mutta olisi hyvä tietää vaaditaanko ostoon LY-tunnus ja millaiset minimierät heillä on. Superluja rosteri (Rp0.2 1250 MPa) kyllä kiehtoisi.
Muutin hiukan piirustuksia oaremmin omiin resursseihin sopivaksi, koska alkuperäinen käyttää aika paljon koneistettuja osia, jotka voisi tehdä levystä tai kauppaosista. Penkkiin pistin hiukan enemmän ristiseläntukea, mutta istuinkankaan joutunee suunnittelemaan uusiksi. Muovipenkkiä en edes harkitse, koska ne ovat kesällä tarpeeksi hiostavia ilman että joutuisi edes itse olemaan moottorina. Lisäksi jarrujen suunnittelu vaikuttaa olevan kokonaan rakentajan vastuulla, siitä ei juuri rakennusohjeissa mainittu. Itse ajattelin käyttää Wilwoodin hydraulisia mikroautoihin tarkoitettuja symmetrisiä levyjarruja, sekä taakse vaijeritoimisen V-jarrun, johon rakennan vielä pysäköintijarrumekanismin. Vaihteiksi ajattelin Shimano XT-sarjaa, 3x9-rattailla.
Laki vaatinee kilikellon merkinantovälineeksi, mutta itse kaavailin pumpulla ja paineilmapullolla toimivaa sumutorvea tilalle. Ainakin kuuluisi kuurommallekin.
Onko kokemuksia millaisia välityksiä kannattaisi tällaiseen laitteeseen pistää (CADin mukaan paino on siellä 15-16 kilon kieppeillä varusteineen, riippuen eniten millaista putkea joutuu käyttämään), itsellä ei ole kokemusta edes tavallisista polkupyöristä. Lisäksi, onkohan kellään tietoa onko traikkeihin sopivia napadynamoja saatavilla, 12v olisi toiveena mut 6v kelpaa, ja mielellään 20mm akselilla, ja levyjarrujenkin pitää sopia.