Thunderboltia rakentamassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Tervehdys!

Ajatus kolmipyörän rakentamisesta on kytenyt jo pidempään mielessä, ja kun satuin löytämään Thunderbolt mk I:n kuvat olin myyty... Linkki Thunderboltin rakennusohjeisiin Kyseessä on tadpole-tyyppinen trike, 20" etupyörät ja 26" takapyörä, ohjausjärjestelyiksi kaavailin yläpuolisen T-tanko-ohjauksen ja rakennusmateriaaliksi ruostumattoman teräksen jota sattui olemaan varastossa ns. reilusti,
mehutehtaan linjaston remontin jäljiltä.

Hankin vielä (pienellä) rahalla Mk II/III:n kuvat, koska ne olivat täydellisemmät ja sisälsivät listan muutoksista teräsrakennetta varten. Teräsrakennekuvat sisälsivät vieläpä muutama rakenneratkaisu tuntui paljon fiksummalta kuin alumiinirunkoisessa; osa design-muutoksista näyttää periytyneen suunnittelufirman seuraavaan Spitfire-tuotantotrikeen, joka on alumiinirakenteinen.

Käyttöön ajattelemani 51x1.25mm:n rosteriputki paljastui saumatuksi putkeksi, josta leikattu koepala vielä halkesi varsin helposti. Tämä ajatus siis paljastui vesiperäksi, joten nyt pitäisi keksiä mistä materiaali. Ruukki tykkää kiusoitella erikoislujilla teräsputkilla, joita se ei kuitenkaan halua myydö, Form-terästä pitäisi ostaa kerralla 11 tonnia ennenkuin sopimus syntyy. Näin isoa kimppaostoa tuskin on odotettavissa, kun yhteen runkoon menee vain 7-8 kiloa. Autoprojektiin kesti hyvä tovi löytää toimittaja crmo-putkille, jotka nekin ovat aivan liian järeää kamaa ihmisvoimalla liikkuvaan laitteeseen. ThyssenKruppilla olisi kyllä sopivia materiaaleja, mutta olisi hyvä tietää vaaditaanko ostoon LY-tunnus ja millaiset minimierät heillä on. Superluja rosteri (Rp0.2 1250 MPa) kyllä kiehtoisi.

Muutin hiukan piirustuksia oaremmin omiin resursseihin sopivaksi, koska alkuperäinen käyttää aika paljon koneistettuja osia, jotka voisi tehdä levystä tai kauppaosista. Penkkiin pistin hiukan enemmän ristiseläntukea, mutta istuinkankaan joutunee suunnittelemaan uusiksi. Muovipenkkiä en edes harkitse, koska ne ovat kesällä tarpeeksi hiostavia ilman että joutuisi edes itse olemaan moottorina. Lisäksi jarrujen suunnittelu vaikuttaa olevan kokonaan rakentajan vastuulla, siitä ei juuri rakennusohjeissa mainittu. Itse ajattelin käyttää Wilwoodin hydraulisia mikroautoihin tarkoitettuja symmetrisiä levyjarruja, sekä taakse vaijeritoimisen V-jarrun, johon rakennan vielä pysäköintijarrumekanismin. Vaihteiksi ajattelin Shimano XT-sarjaa, 3x9-rattailla.

Laki vaatinee kilikellon merkinantovälineeksi, mutta itse kaavailin pumpulla ja paineilmapullolla toimivaa sumutorvea tilalle. Ainakin kuuluisi kuurommallekin.

Onko kokemuksia millaisia välityksiä kannattaisi tällaiseen laitteeseen pistää (CADin mukaan paino on siellä 15-16 kilon kieppeillä varusteineen, riippuen eniten millaista putkea joutuu käyttämään), itsellä ei ole kokemusta edes tavallisista polkupyöristä. Lisäksi, onkohan kellään tietoa onko traikkeihin sopivia napadynamoja saatavilla, 12v olisi toiveena mut 6v kelpaa, ja mielellään 20mm akselilla, ja levyjarrujenkin pitää sopia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KV1252 kirjoitti:

Käyttöön ajattelemani 51x1.25mm:n rosteriputki paljastui saumatuksi putkeksi, josta leikattu koepala vielä halkesi varsin helposti. Tämä ajatus siis paljastui vesiperäksi, joten nyt pitäisi keksiä mistä materiaali. Ruukki tykkää kiusoitella erikoislujilla teräsputkilla, joita se ei kuitenkaan halua myydö, Form-terästä pitäisi ostaa kerralla 11 tonnia ennenkuin sopimus syntyy.

Entä jos käyttäs vain 50x1,5 huonekaluputkea? Kestää kyllä ja nostaa pyörän painoa vain 300g/käytetty metri verrattuna tuohon 1,25mm seinämään verrattuna.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Putki kyllä muuten kävisi mutta ongelmaksi tulee teleskooppiputki eturungolle, johon poljinasetelma tulee kiinni; 51x1.25 -putkeen sopisi erinomaisesti 48x1.25 -putki jota saa läheisestä teräsmyyälästä mutta 47mm sisähalkaisijalle onkin konstikkaampaa löytää sopiva.

Kahdeksikon mallisilla kiinnikkeillä etuputken saisi kyllä pääputken alle kiinnitettyä, mutta se näyttää vähän väkisin tehdyltä, mieluummin saisi olla teleskooppi.

Ja editti, ulkopuolelle sopivaa putkea kyllä näyttäisi saavan. Loppupeleissä aika sama miten päin se teleskooppi on...

Viimeksi muokannut KV1252, 02 Loka 2010, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KV1252 kirjoitti:

Putki kyllä muuten kävisi mutta ongelmaksi tulee teleskooppiputki eturungolle, johon poljinasetelma tulee kiinni; 51x1.25 -putkeen sopisi erinomaisesti 48x1.25 -putki jota saa läheisestä teräsmyyälästä mutta 47mm sisähalkaisijalle onkin konstikkaampaa löytää sopiva.

1mm muovista pyöräyttää väliholkin, niin 50x1,5mm putken sisään käy 45x1,5 putki. Sopivaa muovia saa muoviastioista, esim ämpäristä. Eikä puomin säätäminen naarmuta maalipintaa kuten kävisi jos puomissa olisi metalli metallia vasten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Näinhän se on, millin muovilevyllä saa adapterin. Rosteria käytettäessä ei naarmuuntumisella sinänsä olisi ollut merkitystä, koska ne olisi voitu jättää metallipinnalle.

Kävin tänään kyselemässä hieman osia Ajopyörästä. Esittelin asiani ja mikä olikaan vastaus..? Kirkastuiko myyjän ilme ja ryhtyikö esittelemään eri vaihtoehtojen etuja, ja tiedustelemaan tarkemmin mitä tarvitsisin?

No ei. Vastaus oli tyhjä tuijotus ja mykkyys. Vain suorat "onko xxxxx...?" -kysymykset saivat lyhyesti mutistun "joo" tai "ei" -tason vastauksen. Kun pyysin nähdä takavaihteistoja, kehotettiin katsomaan muista pyöristä, koska "samanlaisia ne kaikissa on". Siinä vaiheessa lähdin kaupasta, takaisin en mene.

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Oolrait, teuraiksi sopiva pyörä hommattu, cross-over -henkinen Crescent 9-lehtisellä takapakalla ja Shimano Deore XT-vaihtajalla sekä 26" takarenkaalla, mukana myös hydraulilevyjarrut. Fillarin hommasin turusta Nummen pyörästä, jossa haluttiin palvella.

Etunavoiksi tulee Cannondale Leftyt, tosin vaikuttaa että jenkeistä on tilattava; ei sinänsä mikään juttu mutta olisi sitä ollut kiva tukea kotimaista yrittäjää. Kiekot niistä sentään pyöräytetään suomessa. Materiaalit koitetaan saada Arigolta, vaikka palvelu heillä on kuulemma vähän kirjavan puoleista. Thyssen Kruppilla ei vastattu yhteenkään yhteydenottoon, joten he saavat pitää rautansa.

Tässä nopea yleiskuva siitä miltä suunnitelmat nyt näyttävät: http://koti.mbnet.fi/~vendigo/stuff/tbolt2.jpg

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Komponentteja! Postista tuli sekä navat että Pyörätohtorilta tilatut härvelit.

Pieni ongelma iski navoissa. Ostin 32-reikäiset navat, koska 36-reikäisiä ei siellä ollut. Nyt puolestaan kävi ilmi, että 20" 32h -vanteet ovat hyvin harvinaisia, pyöräfirman soittokierros ei tuottanut tulosta, itse löysin Chainreactioncyclesiltä Sun Ringle-merkkiset kehät jotka tuota kokoa ovat.

Eturattaat ovat kokoa 22-32-44. Eturattaissa tosin piikit ovat aivan mitä sattuu, onkohan tämä joku ketjunsiirtoa varten tehty tarkoituksellinen juttu tai jotain muuta... erittäin paljon vaihtelua kuitenkin on piikkien profiileissa. Poljnikammet ovat 152mm pitkiä, aluksi ajattelin 175mm mutta monet lyhyitä kampia suosittelevat kirjoitukset pistivät harkitsemaan uusiksi.

Lisäksi tuli ensimmäinen hitsattava metallipala, eli poljinkeskiön muhvi. Perjantaina lähetin materiaalikyselyn Arigolle, saa nähdä koska vastaavat. Jos Apollo Materialsilla olikin vähittäismyyntiä, se loppui samalla hetkellä kun Thyssen Krupp osti firman. Jos Arigon kanssa ei tule diilejä, pitää katsella saksan ja englannin suuntaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Hoh, olen Aircraft Sprucen sivustoja selaillut kauan (kerran oli aikeissa rakentaa PIK-26) mutta enpä huomannut tuota, hieno homma!

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Tulipahan viesti arigolta, koko satsi postikuluineen on karvan vajaa 300€. Tässä vaiheessa alkaa todella harmittaa ettei se runkomateriaaliksi alunperin kaavailtu rosteriputki ollutkaan niin lujaa kuin luulin, pistää melkoisen loven tiliin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kysyppä Helkamalta jos myisivät pienerän polkupyöriin :D tarkotettu Rautaruukin putkia. Eihä sitä koskaan tierä vaikka innostuisivat myymään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Kysyppä Helkamalta jos myisivät pienerän polkupyöriin :D tarkotettu Rautaruukin putkia.

Taitaa olla tavallista "huonekaluputkea" :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Eiköhän helkaman putket oo ihan kunnon tavaraa, mutta yleensä tehtaat ovat todella haluttomia myymään raaka-ainetta eteenpäin, koska verotusjutut tulevat todella hankaliksi ja moderni tuotannonohjauskin on vähän kömpelö. Odotellaan vielä Sprucen vastausta ja katsotaan sitten mitä tehdään. Sivut ovat rikki, noiden perusteella siellä ei ole mitään myynnissä. Tarjouspyynnöllähän se kuitenkin selviää.

Sun Ringlesit olivat vesiperä, kyseessä ei ollutkaan 406-millinen rinkula vaan 451. Jenkeistä kuitenkin löytyi myyjä jolla on 32-reikäisiä 406mm vanteita, ja tarkoitettu nojapyöriin. $32.99/pari. Näin sitä kokemusta kertyy... :roll:

KV1252
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Loka 2010, 13:38

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja KV1252 »

Laitteen suunnittelija sanoi että sen omat kokemukset 32-pinnaisista vanteista ovat olleet "rajoitetun menestyksekkäitä" eli epäonnistuneita. Nyt tarvis keksiä mikä on lujin pinna mitä n. 2.5mm pinnareikään saa sopimaan...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Thunderboltia rakentamassa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kotimaiselta valmistajalta saat laarukkaat pinnat (Symotic puh.022521862). Itse olen tilannut sieltä kaikki erikoispinnat. Jos vanteesi ei holkitettu voi reijät suurentaa ja käyttää vahvempiakin . Itse olen tehnyt jo moneen kiekkoon näin. :oops:

Vastaa Viestiin