Sivu 1/1

Puomiin jatkoa

Lähetetty: 04 Loka 2010, 22:19
Kirjoittaja Kyytsis

Baronin etupuomia on sahattu lyhyemmäksi, varmaan tavoitteena on ollut keventää pyörää. Olen sen verran pitkä, että puomi on aika ulkona, se taas aiheuttaa sen ettei se yletä taemman kiristyksen kohdalle enää. Ja siitä taas seuraa puomin kiertymistaipumus ketjun puolelle kun runttaa menemään.

Optimaltahan saisi tuota etupuomia ostaa, mutta ei nyt viitsisi ihan kaikkia osia päivittää kerralla. Voikohan puomia jatkaa muuten? Alkuun tuli mieleen että vaikka hiilikuidusta laminoisi siihen jatkoa, mutta taitaisi olla helpompaa hitsata (osaavalla hitsarilla) puomiin noin 10cm jatkokappale alumiinista?


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 04 Loka 2010, 22:26
Kirjoittaja jviirret

En usko että tarvis edes hitsata, kunhan löytää sopivia putkia. Ensin pitää olla riittävän pitkä (20cm?)pätkä putkea joka on justiinsa sopiva tuonne nykyisen sisään. Sitten sen päälle samaa vahvuutta kuin nykyinen puomi on. Liimalla kasaan. Kestää kunhan liitoskohta ei tule yhtään ulos puomin sisästä. Raskaampihan siitä näin tulee, mutta ihan keittiön pöydällä ilman erikoistyökaluja rakennettava.

Jukka


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 04 Loka 2010, 22:32
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä se tietysti on mahdollista. Eikö olisi parempi jatkaa koko puomi ja hitsata uusi puomi ja sorvauttaa se sopivaksi lähempää keskiötä kiini. Jatkaminen voi olla aika pirullinen homma . Mahdollisuuksia on tietysti muitakin . Jatka puomi mahdolliseman läheltä keskiötä ja osta valmis hiilariputki ja lapinoi tämä tähän jäljelläolvaan putkennysään. Saat näin aika erikoisen ja kevyen puomin. 8)


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 10:52
Kirjoittaja Kyytsis

Tuohan olisi mielenkiintoinen ajatus!

Eli sahaisin olemassaolevan puomin kahteen kappaleeseen niin edestä kuin mahdollista järkevästi, eli tässä tapauksessa aika läheltä tuota etuvaihtajan "keppiä". Siihen sitten kiinni hiilikuituputkea 10cm ja se kiinni alkuperäisen putken pätkään.

Tällöin kiinnitys runkoon olisi yhä alkuperäinen, mutta tuo keskiö ja etuvaihtaja olisivat sitten hiilikuituputken nokalla.
Kuva

Mistäköhän löytäisi 54mm halkaisijalla hiilikuituputkea tuollaisen pätkän... ja miten se kiinnitetään alumiiniin, vaatinee ohuemmasta putkesta insertit ja sitten liimaa?


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 11:09
Kirjoittaja Nojanalle

Kysyppä Olilta mistä se hesasta se sitä hiilaria ostaa. Olin kerran mukana mutta on tämä muistikatko tältäosalta. Löytyy tietysti netistä hakusanallakin. Valmiita putkia siellä oli kyllä myynissä. :shock:


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 11:44
Kirjoittaja THuhtamaki

Kevra Oy:stä voipi löytyä


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 11:59
Kirjoittaja Kyytsis

Vähän jo googlailin, mutta löytyy vaan pienempää putkea...

Sellainenkin ajatus tuli, että jos tekisikin pidemmän tuosta hiiliputkesta, niin tuota irtileikattavaa alumiinipalaa ei enää tarvitsisi ollenkaan. Täytyy katoa myös kustannuksia, etupuomi Optimalta on 105e.


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 12:22
Kirjoittaja Nojanalle

Täytyy lötää sopiva aihio josta saa tehtyä jonkinlaisen muotin ja saa laitettua keskiön jikiin suoraan . Oikei rupee tekemään niin hylkää vanhan ja tekee kokonaan uuden puomin hiilarista. Muotinteko ja keskiöholkien teko vaativammat hommat tässä projektissa. Ei se alkuperäinen puomi ole paha hinnaltaan. Tekemisen ilo on tietysti eri asia ja sitä ei mitata rahalla. :D


Re: Puomiin jatkoa

Lähetetty: 05 Loka 2010, 13:47
Kirjoittaja Kyytsis

Juu, eihän se kallis ole, mutta se on sitten valmis ja kaupasta tehty. Tiedätte kyllä...

http://www.carbonology.com/05m-plain-ca ... p-136.html

Täällä näyttäisi olevan sopivaa putkea. Ulkohalkaisija 54mm ja sisältä 50,8... Sille kaveriksi "sisäputkeksi" ulko- 50,3mm ja sisähalkaisijaltaan 47,5 putki. Tosin kumpaakaan ei tarvitsisi olla 50cm.

Tuollaisista ei tekemistäkään olisi ihan hirveästi. Liimalla sisäputki ulkoputkeen ja sitten katkaistuun alumiinipuomiin. Vai hartsilla putket yhteen ja liimalla alumiiniin? Tuo kiinnitys vähän mietityttää, ei ole oikein tietoa miten liitos tehdään.