Järjestämme ensimmäisen polkuauto Sm-kilpailuluokan suomeen joskus 2012 Vantaalla. Virallisia polkuauto kilpailuja on järjestetty Englannissa 1990 luvulta lähtien ja tarkoituksemme on tuoda tämä laji nyt suomeen. http://www.pedalcars.info
NOJAPYÖRIEN OMISTAJAT HUOM! Hyväksymme sarjaan 3 pyöräriset nojakit, mutta toivomme, että suurinosa jaksaisi kattaa oman "polkuautonsa", kinnerin/auton näköiseksi.. Suomessa ei ole vielä 4 pyöräisiä katettuja autoja montaakaan, paitsi lelumalleina
Kilpailun läpiviemimiseksi, toivoisimme n. 30-40 nojakkia/kinneriä, jotta voisimme järjestää 2 karsintaa, sekä Finaalin, eli kaikki mukaan!
Myöhemmin ensivuonna tulemme järjestämään polkuauto osakilpailuja ympäri suomea/eurooppaa.
Aikaisemmin suomessa on järjestetty polkuautokilpailut vuonna 1949 eläintarhan ajojen yhteydessä, joten teemme historiallisen paluun 2000 luvulla
Myöhemmin ensivuonna tulemme järjestämään useita polkuauto osakilpailuja ympäri suomea/eurooppaa.
FACEBOOK sivusto löytyy nimellä: Polkuautoilun Sm-Kilpailut 2011 Laittakaa kavereille kans jakoon..
Virallisten ja känsainvälisten mukaiset autojen säännöt:
Renkaiden lukumäärä
Neljä, kaikki toimivia ja painoa kantavia.Renkaiden asettelu
Tavanomaisesti kahteen pariin järjestettynä.Mitat
3.1 Maksimi kokonaispituus 3000mm
3.2 Maksimi kokonaisleveys 1125mm
3.3 Maksimi kokonais pyöränhalkaisija (Täytetyn renkaan yli mitattuna) 560mm. (Ennen uutta
sääntöä: 765mm.)
3.4 Penkkityynyn maksimi korkeus (Maatason yläpuolella) 610mm.
3.5 Minimietäisyys pyörien keskuksen välillä 650mm (Ennen uutta sääntöä: 550m.)
3.6 Minimietäisyys etu- ja taka-akselin välillä 650mm.
Turvallisuus huomautus: Kokemuksen mukaan lyhyen rengasvälin autot ovat huomattavasti
epävakaampia mutkissa. Suunnittelijoita kehotetaan varmistamaan tarpeeksi suuri koko autoilleen.
- Liikevoima
Yksittäisen kuljettajan aikaansaama liikevoima. Mikä tahansa järjestelmä, jotka muunta
a sisään- jaulostulovoiman suhdetta on sallittu. (Toisin sanoen vaihteistot on OK.)
- Ohjaus
5.1 Ohjaus täytyy rakentaa niin että auton kääntösäde ei saa olla suurempi kuin 10 metriä (sisältää
auton leveyden.)
5.2 Ohjaus täytyy rakentaa niin että renkaat voidaan kääntää täydellisesti vasemmasta oikeaan
reunaan yhdellä keskeytymättömällä liikkeellä.
5.3 Ohjauksen täytyy olla tehokas ja toteutettu eturenkaisiin turvallisella tanko- tai
kaapelijärjestelmällä. Neljän renkaan ohjausjärjestelmät ovat sallittuja. Pelkästään takarenkailla
toimivat ohjausjärjestelmät ovat kiellettyjä.
- Jarrutus
Jarrutuksen täytyy olla toimiva, tehokas ja tasapainoinen ainakin kahdessa pyörässä ja kestää
mahdollisen kulumisen kilpailun aikana. Kaikkien osien täytyy olla hyvässä kunnossa ja turvallisesti
autoon kiinnitettynä.
- Peilit
Peilit jos niitä on autoon asetettu eivät saa ulottua auton leveimmän osan ulkopuolelle ja niiden
täytyy olla muovia tai muuten särkymättömäksi tehtyjä.
- Istuimet
8.1 Ajoasennon täytyy olla pystyasennon ja takanojan väliltä (ei kasvot alaspäin).
8.2 Selkänojan kulma ei saa olla niin suuri että se estää selkeän ja helpon näkyvyyden eteenpäin.
8.3 Ajajan taytyy pystyä pääsemään autoon sisälle ja autosta ulos ilman avustusta.
Turvallisuus huomautus: Liiallinen ajoasennon kulma, joka järjestäjien mielestä vaarantaa
kuljettajan turvallisuuden törmäyksen tapahtuessa, ei läpäise vaatimuksia.
- Katteet
9.1 Katteet (jos niitä on autoon asetettu) taytyy olla rakennettu niin että kuljettaja kykenee
näkemään niiden ylitse tai niiden täytyy olla läpinäkyviä ja tuulilasin kaltaisia.
Kummassakin tapauksessa kuljettajalla täytyy olla hyvä näkyvyys joka suuntaan.
9.2 katteissa ei saa olla teräviä kulmia, jotka törmäyksen tai kaatumisen aikana voisivat aiheuttaa
loukkaantumisen.
9.3 Katteet täytyy suunnitella niin, että kaatumisen tapahtuessa kuljettaja kykenee suojaamaan
päänsä käsillään tai jos tämä ei ole mahdollista autoon täytyy asentaa suojatangot jotka ovat
ainakin tiimin pisimmän kuljettajan korkuisia.
- Turvallisuus
10.1 Käsikontrollit eivät saa olla ketjujen tai rattaiden lähettyvillä.
10.2 Ulkonevia osia, jotka järjestäjien mielestä voisivat vaarantaa turvallisuuden, ei sallita.
10.3 Mikä tahansa kulkuneuvo, joka järjestäjien mielestä voisi vaarantaa turvallisuuden, hylätään.
10.4 Yleisen turvallisuuden varmaistamiseksi kaikkiin mahdollisesti vaarallisiin osiin tulee olla
rakennettuna suojukset ja ne tulee olla sallittujen ajoneuvomittojen sisäpuolella (esimerkiksi
puskurit, suojatangot ja katteet).
- Tunnisteet
11.1 Kilpailunumerot taytyy olla selkeästi näkyvissä auton edestä, takaa ja sivuilta, kaikista
järkevistä katsontakulmista.
11.2 Kilpailunumerot täytyy olla toteutettu voimakaskontrastisilla väreillä sekä vedenpitävillä
materiaaleilla (ei siis esimerkiksi paperisia).
11.3 Kilpailunumeroiden minimikorkeus on 150 mm ja yksittäisen numeron minimileveys on 25 mm.
11.4 Tiimien tunnistamiseksi kilpailunsäännöissä voidaan määrätä pakolliset värit kilpailunumeroille
ja niiden taustoille.
- Valaisimet
Ainakin kahdet etuvalot ja kahdet takavalot täytyy olla toimintakunnossa kilpailun niissä vaiheissa,
jolloin valaistuksen käyttö on pakollista (Suomen kisoissa 2011 tällaista vaihetta ei ole = on jo). Valojen
tulee tulee olla akku- ja/tai patterikäyttöisiä. Valaisimien tulee olla turvallisesti kiinnitettyjä
vakaaseen alustaan. Valot voidaan poistaa autosta silloin, kun niiden käyttö ei ole pakollista.
Tarkemmat rajoitukset valaisimien tyyppien suhteen löytyy kisasäännöistä.