Jori yllytti toisessa keskustelussa rakentamaan talveksi toisen pyörän tuon matalan PW2:sen tilalle. On semmosen rakentaminen ollut mielessä aikasemminkin mutta rupes nyt pohdituttamaan oikeesti ett millanen sen pitäs olla.
Kaks pyöränen olis kyseessä. Jukkahan on tutkinut aihetta käytännössä runsaasti, joten tietoa ja mielipiteitä tältäkin foorumilta löytyy runsaasti.
Käsittääkseni talvipyörä sais olla:
Isommilla renkailla (2*559 mm) , hiukan pystympi ajoasento helpomman tasapainon vuoksi, jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).
Mutta mites etuveto vastaan takaveto onko pelkästään makukysymys ? Etuvedosta voi tietysti tulla pito-ongelmia jos painoo ei saa tarpeeks eteen , ittellä ei oo juuri muusta kokemusta ja oon kyllä tykänny.
Tuleeko muuta tärkeetä mieleen ?
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).
Ei helpota, vaan tekee ajosta mukavempaa.
Isopyöräisellä SWB:llä pärjää kunnes lunta on niin paljon että eka polkaisulla ei saa riittäviä alkuvauhteja tasapainon ylläpitoon. Pysty ajoasento auttaa tässä, mutta kovin pysty ei voi olla jos kammet on 20cm penkkiä ylempänä.
Etuvetoisesta loppuu pito ylämäessä ja takavetoisessa tasaisella liikkeelle lähdettäessä kun on sopivasti lunta ja liukasta.
LWB ratkaisuissa saa hyvän pidon takapyörälle ja pystyn ajoasennon, mutta pitkä akseliväli pakottaa tekemään suuria ohjausliikkeitä hitaassa vauhdissa ja ajo käy siksi lumessa rasittavaksi.
CLWB:t on taas helpoimpia hallita, mutta pienet renkaat tekevät niistä hitaita. Sen verran olen tätäkin ideaa jalostanut, että seuraava CLWB:ni tulee olemaan 24" takarenkaalla ja lyhyemmällä joustolla(istumakorkeus ja akseliväli säilyy). Näkyy varmasti nopeudessa kun painoa kantava rengas suurenee 20%.
Mitään yhtä "ehdottomasti tällainen, tämä on kaikista paras"-ideaa ei ole tähänkään esittää, kaikissa on puolensa ja eri puolella suomea keli asettaa eri vaatimukset. Pohjoisessa lunta ja lumipolannetta, etelässä rosoiseksi jäätynyttä sohjoa ja liukasta.
Ärjyt nastarenkaat. Nojakilla tasapainoilu talviaikaan on vaikeampaa kuin pystärillä, koska jalan maahan heittäminen stabiloi pyörää vähemmän. Jos alla on julmasti purevat nastarenkaat, niin liukastelun määrä vähenee huomattavan paljon. Esim nokian Hakka wxc300 tai schwalben ice spiker ovat hyviä renkaita.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Jukka
Joo, nastoista on hyötyä silloin, kun tienpinta on tamppaantunut jäiseksi tai ennen kaikkea keväällä, kun päivällä sulanut pinta jäätyy öisin. Irtolumella karkeat nappularenkaat pitävät jokseenkin yhtä hyvin, jos kumiseos vain on riittävän pehmeää.
Toisaalta, jos sää muuttuu "pääkallokeliksi" yön aikana, renkaiden vaihto aamulla on tympeää puuhaa. Siksi nastat jäävät yleensä alle lopuksi talveksi, kun ne pitää ekojen jääkelien takia laittaa alle.
Hyvät nastarenkaat ovat Schwalbe Ice Spicer 300 nastaiset 2,1 x26" renkaat. Pitävät hienosti kaikissa keleissä ja rullaavat kohtuudella. Bike-Discountista alle 40 €/kpl. Ajan talvet pystyssä maasturilla.
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Ainaki omat valitsin tämän artikkelin perusteella (marathon winter). Jäistä polannetta ja uraa on yleensä aika paljon pääkaupunki seudulla.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Voisihan jarruille kokeilla rakentaa adapterin. Jotta voisi käyttää toisenlaisia jarruja pienepien vannekokojen kansa. Saada näin käyttöön nuo nastarenkaat.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Nastoja tarttee fillarissa suunnilleen siellä missä autoissakin, eli Suomessa etelärannikolla. Muualla on oikea talvi, ja kuvio on tärkeämpi, jäätä ei juuri ole niin nastoja ei kaipaa.
Menipä tämä talvipyöräkeskustelu kumien vertailuksi, eiköhän tässä vaiheessa projektia riitä että vannekoko on sellainen johon tarvittaessa saa nastarenkaat
Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right" http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)
Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right" http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)
Yksi tykkää!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma