Naapurilla on tanskalainen tavarapyörä. Sellainen Kristiania laatikko: kaksi pyörää edessä ja muuten kuin mummopyörä. Tämmöinen siis.
Sen etujarrussa on seisontajarruvivulla varustettu kahva ja laatikon alla vaijeri kahdentuu levyjarruille molemmin puolin. Vaijeri jäätyi kiinni, eikä liiku --kele minnekään. Etupyörät on lukossa, kunnes tulee suojakelit.
Minkäslaisia hankintoja tarvittaisiin, jos vaijerit vaihdettaisiin hydraulisiin putkiin. Hydrauliset jarrusatulat nyt ainakin, mutta levyt varmaan käyvät vaihtamatta.
Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?
Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
Minulla ei ole kokemusta hydraulisten jarrujen puolelta, mutta ajattelin spekuloida nykyisten jarrujärjestelyiden muuttamista paremmin pakkasta sietäviksi.
Itse yrittäisin tuossa tapauksessa vaijerilinjan muuttamista niin, että siirtäisin sen kahdennuksen laatikon alta sen taakse vähän ylemmäs. Näin saisi aikaan vaijerilinjan, joka menee kahvoista alaspäin jarruja kohti käymättä niiden alapuolella. Vaijereita asentaessa kuoreen runsaasti pakkasenkestävää voitelua, esim. aseöljyä tai teflonpohjaista. Uskoisin vaijerin liikkuvan kun linjat on vedetty niin että niihin ei pysty kertymään vettä missään oloissa.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
Kyllä sen vanhan systeemin saa toimimaan. Täytyy vaihtaa sellaisiin vaijereihin joissa on liukas teflon päälystys ja vaijeriputket ovat myös teflonia. Käyttäisin näiden asennus vaiheessa vain silikoonia . Jos ei toimi ni on ihme. Kyllä se kolmen pyörän hoitaminen onnistuu yhdellä kahvalla. Tarvitaan jonkinlainen jakopukki. Ongelma on vaan se kuinka säätää kuormanmuuttumisesta tuleva jarrujen tasapainotus. Vaikka ei kai se ongelma ole tämmösessä pyörässä kun nopeudessa on vähäisiä eroja. Kyllä siltin ensin kokeilisin ensinmainittua konstia.
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
jori kirjoitti:Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?
Ainakin Maguralta löytyy valmis Big Twin -niminen setti, jossa on yhdellä kahvalla kaksi levyä.
Bestbrakes.net myy Suomessa hintaan 390,- Ulkomailla näyttäis olevan vähän halvemmalla.
Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
kkolja kirjoitti:Ainakin Maguralta löytyy valmis Big Twin -niminen setti, jossa on yhdellä kahvalla kaksi levyä.
Bestbrakes.net myy Suomessa hintaan 390,- Ulkomailla näyttäis olevan vähän halvemmalla.
Aika tyyriiltä vaikuttaa. Eihän tuossa tarvita muuta, kuin riittävän isotilavuuksinen kahvasylinteri ja t-haara. Taitaa olla kallis ratkaisu tuo hydrauliseksi muuttaminen.
Avasin äsken sen kahdentajarasian. Vettähän siellä oli nyt, kun oli tuossa tallissa hetken lämmennyt. Itse asiassa jarru heltisi jökistään alle viidessä minuutissa sisälle tuonnin jälkeen. Vähästä oli kiinni.
Tunnistaako noista vaijereista jotenkin, onko ne niitä teflonpintaisia, joita ei ole sopivaa rasvata. Tekisi niin mieli panna öljyä sinne veden tilalle. Vai meneekö se pilalle moisesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
Jos on teflonpinnotus. Mössöksi menee , pinnotus sulaa. Kokemuksesta sanon jos laita silikooni öljy. ei syö .
Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi
jori kirjoitti:Naapurilla on tanskalainen tavarapyörä. Sellainen Kristiania laatikko: kaksi pyörää edessä ja muuten kuin mummopyörä. Tämmöinen siis.
Sen etujarrussa on seisontajarruvivulla varustettu kahva ja laatikon alla vaijeri kahdentuu levyjarruille molemmin puolin. Vaijeri jäätyi kiinni, eikä liiku --kele minnekään. Etupyörät on lukossa, kunnes tulee suojakelit.
Minkäslaisia hankintoja tarvittaisiin, jos vaijerit vaihdettaisiin hydraulisiin putkiin. Hydrauliset jarrusatulat nyt ainakin, mutta levyt varmaan käyvät vaihtamatta.
Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?
Kyllähän normilevareistakin saa rakenneltua yhden kahvan systeemin, jättää vain toisen kahvan pois. Oletan että nestesäiliön tilavuus riittää, on männän liike niin pieni. Mulla on tämän vuoden ollu käytössä Magura Big jarrut, jotka on suunniteltu nimen omaan trikeen. Tilasin Optimalta, Recumbent.com, 225 ekee. 145 millin levy. On ehdottomasti hyvä jarru. PS. Best Brakesin hinta on aika suolanen.