Sivu 1/3
SH16
Lähetetty: 27 Marras 2010, 19:53
Kirjoittaja irakas
Olen aloittanut tekemään uutta nojapyörää SH16. Se on paljolti samanlainen kuin SH9 http://farm5.static.flickr.com/4120/480 ... 052d_z.jpg,
joka on osoittautunut yllättävän toimivaksi deltatrikeksi. Se on ketterä kaupunkiliikenteessä pienen kääntösäteensä vuoksi.
Tein uudesta hankkeesta piirroksen:

Eniten sh16 poikkeaa sh9:stä takahaarukoiden rakenteen osalta, jota rakennetta Jori aikanaan ehdotti. Ja tietenkin teen sen sähköavusteiseksi.
Avoin tavarasäilytys takana on osoittautunut toimivaksi, kun käyttää varusteiden kuljetuksessa vedenpitäviä säkkejä. Umpinainen kuljetus laatikko on melkein aina joko liian pieni tai liian iso.
Sakari
Re: SH16
Lähetetty: 27 Marras 2010, 22:39
Kirjoittaja jviirret
Nyt kun sulla on noin tarkkaan tiedossa ihanne mitat niin miksi et tekis tällaista kehikkorunkoa mitä minä käytin kinnerissäni: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1593
Pääsis eroon voimaa hukkaavasta väliakselista ja kattaminenkin olisi helppoa. Sähköapukin helppo laittaa eikä tekeminen ole juurikaan isompi homma.
Jukka
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 10:36
Kirjoittaja Nojanalle
Olen Jukan kansa samaa mieltä. Miksi tehdä turhia lisäakseleita hukkaamaan voimaa. Tee saman tyylinen veto kuin Hasen ketussa ja käytä mahdollisemman suoria voimalinjoja.
Ei tuo Jukan ehrottama hetekkakaan huono idea ole. 
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 11:08
Kirjoittaja jviirret
Tuo sakarin suunnitelma näyttää siltä että olisi helppo rakentaa yhdellä sivuputkella, vähän tähän tyyliin:
http://i313.photobucket.com/albums/ll38 ... 000355.jpg
Tuohon kätevä käsityöläinen muotoilee vaikka minkälaisen korin päälle ja reunaputkiin sen saa tukevasti kiinni.
Jukka
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 11:20
Kirjoittaja PW
Toisaalta eiks tää ollu tilaustyö, aikasemman mallin pohjalta hiukan parannellen. Voi olla ett Sakari ei voi hirveitä muutoksia tehdä. Ehotuksia saa miun puolesta silti tehdä, tehtailija itse päättää tai asiakas
.
Petri W
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 12:32
Kirjoittaja irakas
Kiitos hyvistä kannanotoista! 
Ensinnäkin Petri W on ihan oikeassa, että sh16 on tilaustyö ja tilaus koskee sh9:n tyyppistä nojakkia:

Tosin on vähän tylsää rakentaa toista melkein samanlaista, mutta sh9 tuntuu niin onnistuneelta, että se tunne täytyy niellä. 
Nojanalle kirjoitti:Olen Jukan kansa samaa mieltä. Miksi tehdä turhia lisäakseleita hukkaamaan voimaa. Tee saman tyylinen veto kuin Hasen ketussa ja käytä mahdollisemman suoria voimalinjoja.
Ei tuo Jukan ehrottama hetekkakaan huono idea ole. 
Hasen Kettelwieselhän tässä on ollut esikuvana. Jos vetää ketjun suoraan takapyörän jatketulle akselille, joutuu tekemään hankalia erikoisosia ja istuin nousee kovin korkealle. Piirtämästäni kuvasta jäi pois takarattaan edessä oleva poikittainen vetoakseli, joka oli suht. helppotehdä sh9:ään. Hyvin laakeroituna se ei mielestäni hukkaa juuri sen enempää voimaa kuin Hasessa, jossa myös on poikittaisakseli.
jviirret kirjoitti:Nyt kun sulla on noin tarkkaan tiedossa ihanne mitat niin miksi et tekis tällaista kehikkorunkoa mitä minä käytin kinnerissäni: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1593
Pääsis eroon voimaa hukkaavasta väliakselista ja kattaminenkin olisi helppoa. Sähköapukin helppo laittaa eikä tekeminen ole juurikaan isompi homma.
Jukka
Minullahan on ollut vastaavanlainen suunnitelmissa:

On vaan jäänyt tekemättä tuon hankalahkon poljinakselisysteemin vuoksi. Ehkä nyt, kun voi kansalaisopistolla työstää ja hitsata, sitä voisi harkita.
Sakari
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 14:25
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
Ensinnäkin Petri W on ihan oikeassa, että sh16 on tilaustyö ja tilaus koskee sh9:n tyyppistä nojakkia:
Tosin on vähän tylsää rakentaa toista melkein samanlaista, mutta sh9 tuntuu niin onnistuneelta, että se tunne täytyy niellä.
Myy sh9 ja tee itelle uus?
Jukka
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 16:08
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:
Ensinnäkin Petri W on ihan oikeassa, että sh16 on tilaustyö ja tilaus koskee sh9:n tyyppistä nojakkia:
Tosin on vähän tylsää rakentaa toista melkein samanlaista, mutta sh9 tuntuu niin onnistuneelta, että se tunne täytyy niellä.
Myy sh9 ja tee itelle uus?
Jukka
Ihan hyvä ehdotus, mutta en sen takia myy, kun pidän sh9:n talviajoneuvona. Vaikka tiet olisivat kaljamalla niin kaatumisen vaaraa ei ole. Sillä on myös mukava ajella järvien jäillä, jos lunta ei ole liikaa. 
Sakari
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 16:43
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Myy sh9 ja tee itelle uus?
Ihan hyvä ehdotus, mutta en sen takia myy, kun pidän sh9:n talviajoneuvona. Vaikka tiet olisivat kaljamalla niin kaatumisen vaaraa ei ole. Sillä on myös mukava ajella järvien jäillä, jos lunta ei ole liikaa.
Ei kai tuommoinen kinnerikään kaadu ja vois silläkin ajaa jäällä 
Jukka
Re: SH16
Lähetetty: 28 Marras 2010, 17:53
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Myy sh9 ja tee itelle uus?
Ihan hyvä ehdotus, mutta en sen takia myy, kun pidän sh9:n talviajoneuvona. Vaikka tiet olisivat kaljamalla niin kaatumisen vaaraa ei ole. Sillä on myös mukava ajella järvien jäillä, jos lunta ei ole liikaa.
Ei kai tuommoinen kinnerikään kaadu ja vois silläkin ajaa jäällä 
Jukka
Näin on, mutta, jos nyt rupeaa rakentamaan kinneriä ja ennenkuin se on valmis on jo kevät ja voi siirtyä taas kaksipyöräiseen.
Sakari
Re: SH16
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 14:24
Kirjoittaja irakas
SH16 sai pulverimaalaamossa Ferrarin värin:

On vielä vailla sähköistystä, peräkaukaloa ja istuinta. Kuvaan istuin on lainattu SH11:sta.
Vähän ihmettelen, miksi tämä Hase KettWiesel-deltat eivät ole suositumpia Suomessa. Minusta nämä ovat monessa suhteessa parempia kuin tadpolet.
Ketterä kaupungissa, kun kääntösäde on todella pieni. Voi tarvittaessa säätää kääntymään melkein paikallaan.
Saa taakse kunnollisen tavaratilan
Ei juuri vetävä pyörä sudi, kun sille tulee painoa. Kun laittaa toiseen takapyörään napamoottorin, vetävät molemmat takapyörät
Epätasaisella tiellä ei tärinä tunnu niin kovasti, kun ajaja istuu takapyörien välissä, joten isku ei ole niin voimakas. 
Ensimmäiset koeajot on suoritettu ja homma tuntuu pelaavan. Pysähtyminen sujuu hyvin, kun kaikissa pyörissä on jarru. Takapyöriä jarrutetaan yhdestä
kahvasta.
Sakari
Re: SH16
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 14:30
Kirjoittaja Nojanalle
Nyt sitten on tämä punainen paholainen valmis. Onneksi olkoon ja pitkiä kilometreja . 
Re: SH16
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 16:03
Kirjoittaja jori
Sakarin pyörätehdas on nyt sitten siirtynyt sarjatuotantoon. Onneksi olkoon.
Minä en toivota pitkiä kilometrejä, vaan monia lyhyen tuntuisia. 
Re: SH16
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 16:07
Kirjoittaja jori
Miten muuten teit tuon takahaarukan liitoksen. Ovatko haarukan piikit molemmat poikkiputken pintaan hitsattuja, vai onko piikkiputki porattu läpi poikkiputkesta ennen hitsausta.
Re: SH16
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 16:54
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Miten muuten teit tuon takahaarukan liitoksen. Ovatko haarukan piikit molemmat poikkiputken pintaan hitsattuja, vai onko piikkiputki porattu läpi poikkiputkesta ennen hitsausta.
Tjaa, eipä tullut mieleen moinen ratkaisu. 
Kyllä kaikki piikit on hitsattu poikkiputken pintaan. Olisi tosiaan tullut paljon lujempi pistää ne poikkiputken läpi, mutta kyllä näinkin tuntuu kestävän. Olen koeponnistellut hyppimällä keskirungon päällä.
Sakari