Kallistuvarunkoisia härveleitä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sekä moottorilla että ilman: http://tiltingvehicles.blogspot.com/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Sekä moottorilla että ilman: http://tiltingvehicles.blogspot.com/

Tässä http://www.youtube.com/watch?v=9XgJRjZR ... r_embedded voisi olla kokeilun arvoinen rakenne. Kuinkahan toimisi :roll:

Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen. :mrgreen:

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 18 Joulu 2010, 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

...
Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen. :mrgreen:

Sakari

Kallistuvan rungon voi toteuttaa ainakin kolmella tunnetulla tekniikalla, joista tämä malli "Jensen" on yksinkertaisin:

Muut ratkaisut ovat Sims/Hicks:

Ja Smit:

Jälkimmäisissä myös takapyörät kallistuvat jolloin niihin kohdistuu vähemmän poikittaisia voimia. Nämä kaikki toimivat ajossa kuiten 2-pyöräinen. En ole varma onko rakenteesta mitään etua verrattuna kaksipyörään. Kenties talviliukkaalla voisi lukittava kallistus olla hyödyllinen?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

...
Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen. :mrgreen:

Sakari

Kallistuvan rungon voi toteuttaa ainakin kolmella tunnetulla tekniikalla, joista tämä malli "Jensen" on yksinkertaisin:

Muut ratkaisut ovat Sims/Hicks:

Ja Smit:

Jälkimmäisissä myös takapyörät kallistuvat jolloin niihin kohdistuu vähemmän poikittaisia voimia. Nämä kaikki toimivat ajossa kuiten 2-pyöräinen. En ole varma onko rakenteesta mitään etua verrattuna kaksipyörään. Kenties talviliukkaalla voisi lukittava kallistus olla hyödyllinen?

Kyllä tosiaan voi kysyä onko kallistuvasta kolmipyöräisestä mitään etua kaksipyöräiseen verrattuna. Ainakin painon lisäys on huomattava ja rakennekin on paljon monimutkaisempi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Kyllä tosiaan voi kysyä onko kallistuvasta kolmipyöräisestä mitään etua kaksipyöräiseen verrattuna. Ainakin painon lisäys on huomattava ja rakennekin on paljon monimutkaisempi.

Sakari

pito 3 renkaalla on parempi kuin kahdella, joten teoriassa mutkaan voisi ajaa lujempaa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Nyt kun tämä aihe tuli puheeksi, niin muistaakos kukaan muutaman vuoden takaa putkirunkoista etuvetoista delta-trikeä jossa on ohjaus kuten Joutassa? Ei millään tule merkki tai malli mieleen ja haulla en sitä täältä foorumilta löytänyt. Eli hirveän nopeaksi kehuttu trike, jossa ohjausnivel on hieman kuten hipparionissa, mutta kulmaltaan paljon loivempi. Adventuresofgregin Greg saattoi käyttää tuota pyörää esikuvanaan, kun teki rocket-nimistä etuvetoista deltaansa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Nyt kun tämä aihe tuli puheeksi, niin muistaakos kukaan muutaman vuoden takaa putkirunkoista etuvetoista delta-trikeä jossa on ohjaus kuten Joutassa? Ei millään tule merkki tai malli mieleen ja haulla en sitä täältä foorumilta löytänyt. Eli hirveän nopeaksi kehuttu trike, jossa ohjausnivel on hieman kuten hipparionissa, mutta kulmaltaan paljon loivempi. Adventuresofgregin Greg saattoi käyttää tuota pyörää esikuvanaan, kun teki rocket-nimistä etuvetoista deltaansa.

Oisko tämä Baccura:

Kuva

Toinen samaa ideaa käyttävä on trixstar:

Kuva

Tuo kuva kertookin koko toimintaperiaatteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kallistuvarunkoisia härveleitä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Juurikin tuo Baccura, kiitos!

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin