mutta aikuisiällä saatu astma estää enemmän hengästymistä aiheuttavan liikunnan. Ja talvella ei lähde 2-pyöräisellä lipsumaan, ja jos laitetaan rengastus kuntoon niin sama vaiva vähäisellä tehon tuotolla.
Mutta jos pyörä olisikin trike jossa kevyt sähköapu muuttuisi tilanne täysin. Voisi laittaa täydellä nastoituksella gummit alle, värkin voi pysäyttää mihin vain kaatumatta ja ei silti olisi mikään kivireki polkea.
Tarkeneeko talvisessa ajoviimassa hengästymättä? Minulle ainakin "elintärkeää" että pystyy omalla tehollaan tasapainoilemaan palelemisen ja hikoilemisen välimaastossa.
Ihan mielenkiintoinen tuo momentimuuntimella varustettu moottori näytää . Hintaa en sille löytänyt. Sähköpyörä jakaa mielipiteet aika rajusti kahteen ryhmään. Itse sellaisella olen nyt kolme kesää pasattanut ja täytyy sanoo että siittä minulle on ollut enemmän hyötyy kuin haittaa. Vihdoinkin tällänen äijä raasu pääsee mäetkin polkemalla ylös. Muuten tämä harrastus olisi varmaan täällä Jyväskylässä enemmän kävely voittoista. Joillekin terveille ihmisille sähköpyörä on varmaan lelu , mutta joillekin se on avustin joka pitää miehen kiini harrastuksen parissa. Eikä näin happane sohfan perukoille.
Minulla vaimo ajelisi mielellään pyörällä kuten nuorempana mutta aikuisiällä saatu astma estää enemmän hengästymistä aiheuttavan liikunnan. Ja talvella ei lähde 2-pyöräisellä lipsumaan, ja jos laitetaan rengastus kuntoon niin sama vaiva vähäisellä tehon tuotolla.
Mutta jos pyörä olisikin trike jossa kevyt sähköapu muuttuisi tilanne täysin. Voisi laittaa täydellä nastoituksella gummit alle, värkin voi pysäyttää mihin vain kaatumatta ja ei silti olisi mikään kivireki polkea.
Näitä ajatuksia taustalla... On näille ihan perusteltujakin käyttötapoja olemassa.
Kyllä minullakin jäisi talvipyöräily vähiin ilman sähköavusteista SH9:ää:
Varsinkin mäkien nousu näin talvella olisi rankkaa ilman sähköavustusta.
Kun vielä laittaa naamalleen tällaisen viimasuojan, ei posketkaan jäädy:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Joillekin terveille ihmisille sähköpyörä on varmaan lelu ,
Ei lelu, vaan SähköMoPo(moottoripolkupyörä), laite joka yrittää täyttää sitä tehtävää mihin mopot 60-luvulla tehtiin. Sittemmin mopoilijat on pakotettu pois pyöräteiltä, käyttämään kypärää ja ajamaan ajokortin. Minusta mopo on se joka ne meilipiteet jakaa.
Jos laki sallisi 250w polttomoottorin käytön polkupyörän moottorina niin epäilen että moni taipuisi sellaisen hankintaan sähkömoottorin sijaan. Tuon tehoinen kone riittävine polttoainesäiliöineen olisi paljon kevyempi ja halvempi vaihtoehto kuin sähkömoottori ja akkupaketi.
Onhan niitä poltomoottori käyttösiä apumoottoreita. Esim. Sahsi valmistaa sellaista . Täällä Jyväskylässä on käytössä parikin. Moottori on laitettu takanavan yhteyteen ja sitä voi tarvittaessa käyttää lisävoimana polkemisessa. On muuten kevyt polkee. Tuli aikanaan kokeiltua. Pyörä oli kuitenkin saman hintanen kuin nämä sähköpyörät. Tosin ei näitä akkuja harmina. Saa kuulemma rekisteröityä niin sanotuksi kevytmopoksi. Eikä ole näin kovin vaikea saada tehtyä ihan mistä pyörästä vastaava kuljin. Valitettavasti Suomessa on unohdettu tämä ajoneuvoluokka täysin. Itse olen suunitellu että jos saisi pienen poltomoottorin , voisi sen asentaa piruttaan pitkille siirtymille pyörääni apulaturiksi, niinkuin pieni agrekaatti. Saisi kompensoitua tätä akkujen rajallista käyttöaikaa. Sopivaa systeemiä ei vaan tunnu löytyvän , joka olisi mahdollisemman kevyt ja hiljanen.
Onhan niitä poltomoottori käyttösiä apumoottoreita. Esim. Sahsi valmistaa sellaista . Täällä Jyväskylässä on käytössä parikin. Moottori on laitettu takanavan yhteyteen ja sitä voi tarvittaessa käyttää lisävoimana polkemisessa. On muuten kevyt polkee. Tuli aikanaan kokeiltua. Pyörä oli kuitenkin saman hintanen kuin nämä sähköpyörät.
Olis vaan 25ccm, olis vähän kiinostavampi. Sais rekistöröityä kevytmopoksi.
Kevytmopo=Pienitehoinen mopo? Ei tieliikennelaki tunne tuollaista kuuutiorajaa: http://www.ake.fi/autoilunerityis/fi/sivu39.htm "pienitehoinen mopo on polkimin varustettu mopo, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h sekä moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW"
Halvin sähkpyörä minkä olen nähnyt maksoi muistaakseni 349€ kärkkäisellä, oli joku maahantuojan poistoerä, vielä ainakin parikuukautta sitten sielä semmoinen pyörä nökötti. Samaten Kouvolassa China centterissä halvimmat sähköpyörät maksoi samaa luokkaa kun syksyllä poikkesin, painavimmissa painoa oli 40 kg joten sähköapu taitaa olla ihan paikallaan. Samanlaiset Shimanon 6-vaihteiset vaihteistot noissa halvimmissa tuntuu olevan. Vertailun vuoksi vaihteeton kiinalainen "mummopyörä" maksoi 69€.
Osaako kukaan sanoa noiden 2-tahtiapumoottirien päästöistä mitään? jostain minulle on päähän jäänyt, että 2-tahtisen päästöt olisi 50 kertaiset 4-tahtiseen verrattuna, mutta en mene vannomaan kun en muista mistä tuo tieto on peräisin...veikkaisin, että silloin vertailtiin moottorikelkan moottoreita...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Osaako kukaan sanoa noiden 2-tahtiapumoottirien päästöistä mitään? jostain minulle on päähän jäänyt, että 2-tahtisen päästöt olisi 50 kertaiset 4-tahtiseen verrattuna, mutta en mene vannomaan kun en muista mistä tuo tieto on peräisin...veikkaisin, että silloin vertailtiin moottorikelkan moottoreita...
Tuo 50-kertaiset kuulostaa vähän hurjalta, mutta suuremmat ne ovat jo pelkästään huonomman hyötysuhteen ja palavan öljyn vuoksi. Jos sanotaan että moninkertaiset niin ollaan ehkä lähempänä totuutta?
Tuo 50-kertainen päästö lienee sekoitetun bensan ajoilta, ja koskee lähinnä hiilivetypäästöjä. Typen oksideja ja hiukkasia tuolta ei sen enempää tule -oikeastaan päinvastoin, varsinkin typen oksidien osalta. Sitäpaitsi nykyiset tuoreöljyvoidellut kaksitahtiset taitavat olla lähes yhtä puhtaita, kuin nelitahtisetkin. Tuollainen pieni kone on kuitenkin välttämättä sekoitetulla bensa-öljy seoksella käyvä, joten hiilivetypäästöjä on kymmeniä kertoja enemmän, kuin esim. auton moottorissa. Muutenkin polttomoottori ei ole parhaimmillaan ihan pienenä. Kunnollisesti, hyvällä hyötysuhteella toimiva, polttomoottori tuottaa aina useamman kilowatin tehon. Bensanpihistyskisojen moottoritkin, vaikka ovat eristetyillä sylintereillä varustettuja, kärsivät pienen iskutilavuuden (tilavuus/vaippa) aiheuttamasta lämmönhukasta sylinterin seinämän läpi. Tässä rulaa sellainen matematiikka, että sylinterin mittojen kaksinkertaistuessa sen vaippa nelinkertaistuu ja tilavuus kahdeksankertaistuu. Teho on verrannollinen tuohon sylinteritilavuuteen ja lämmönhukka vaipan pinta-alaan, siksi hyötysuhde alkaa pienetä ja palaminen huonota, kun sylinteritilavuus pienenee. Litratehon kannalta paras sylinteritilavuus yhtä sylinteriä kohti on noin kolme desiä (riippuen siitä käytetäänkö turboa) jos tästä pienennetään hyötysuhde huononee palamisen epätäydellisyyden ja lämmönhukan vuoksi. Jos lasketaan vertailun vuoksi kaksi ja puolidesisen sylinterin ja 25 kuutiosenttisen lämmönhukkapinta-alat saadaan tilavuuseron 10 takia neliöjuuri 10 verran pinta-alasuhdetta ja siis syliterin seinämän läpi lämmönhukkaa. Seinämän läpi karkaa auton moottorin kokoisessa koneessa lämpöä jäähdytysveteen summittain sama määrä kuin mekaanista tehoa tuotetaan, eli tässä tapauksessa tuo neliöjuuri10=3,16 -kertainen määrä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No anyway, vastoin parempaa tietoa väitän että tuollainen polttoapumoottori saastuttaa luontoa vähempi kuin sähköapumoottori, jos ajomäärä olisi esim 20.000km/5vuotta.
Polttoainetta luvataan vievän 1,5l/100km, mutta mainoshelinän kun poistaa niin voisi olla vaikka 2l/100km, eli 20.000kilometrille veisi 400litraa.
Sähköpyörän hyötysuhde on paljon parempi, mutta lataus ja varastointi hukkaa tehoa. Itse käytönaikainen kulutus on siis varmasti vähemmän saastuttavaa, mutta paljonko Lithiumin louhiminen ja jalostaminen akuksi asti vie energiaa ja mahtaako akku kestää vaihtelevissa lämpötiloissa 5vuotta? Pikaisella googlettamisella päättelen että lithium kaivoksissa lithiumia on muutama sata grammaa tonnissa, eli tuhannessa kilossa maa-ainesta. Eli rekkakuormasta(50tonnia) louhittua kalliota saadaan tehtyä muutama akku
No anyway, vastoin parempaa tietoa väitän että tuollainen polttoapumoottori saastuttaa luontoa vähempi kuin sähköapumoottori, jos ajomäärä olisi esim 20.000km/5vuotta.
Polttoainetta luvataan vievän 1,5l/100km, mutta mainoshelinän kun poistaa niin voisi olla vaikka 2l/100km, eli 20.000kilometrille veisi 400litraa.
Sähköpyörän hyötysuhde on paljon parempi, mutta lataus ja varastointi hukkaa tehoa. Itse käytönaikainen kulutus on siis varmasti vähemmän saastuttavaa, mutta paljonko Lithiumin louhiminen ja jalostaminen akuksi asti vie energiaa ja mahtaako akku kestää vaihtelevissa lämpötiloissa 5vuotta? Pikaisella googlettamisella päättelen että lithium kaivoksissa lithiumia on muutama sata grammaa tonnissa, eli tuhannessa kilossa maa-ainesta. Eli rekkakuormasta(50tonnia) louhittua kalliota saadaan tehtyä muutama akku
Jukka
Perinteisessä 2-tahtikoneessa kait iso päästöjen lisääjä on, että osa polttoaineesta menee palamattomana läpi ja siitä sitten luontoon. Perämoottoreissahan 2-tahtisia ei saa enää myydä kuin kait suoraruiskulla olevia. Sähkömoottorin päästöihin vaikuttaa taas miten tuotetulla sähköllä akut on ladattu, eli jos on tuulisähkösopimus ja kotitöpselistä lataa niin silloin on oikesasti vähäpäästöinen. Tuohon akun valmistuksessa kuluvaan energiaan en löytänyt mitään kättä pitempää mutta kierrätykseenhän akut yleensä päätyvät ja sitä kautta uusiksi akuiksi? Heikosti Googlella löysin tietoa tai sitten en vaan osaa sitä etsiä.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"