Hybridi

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Hybridi

Viesti Kirjoittaja pikametri »


Vähän tais homma karata käsistä, mutta sähkövedon osalta hienoa.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja ihmo »

taitaa olla sama kaveri ei taida pysyä mopo käsissä kaverilla ollenkaan :D

mikä ihme ratashässäkkä tossa on vai olisko siinä laturille veto kans vai haetaanko sillä enempi välityksiä :?:

muut tekee mitä osaa ja tää kaveri ihan mitä tahtoo 8)

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ohjau systeemi on kuin jostain entisajan hevosvankurista. Toimiiko tuo herkästi. Ainakin yksinkertainen valmistaa. Muusta en tierä. Mitä mieltä Jori? Ei muuta voi sanoo että miehellä on hanskat paikallaan ja paljon aikaa. Iso projekti konsanaan. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Ohjau systeemi on kuin jostain entisajan hevosvankurista. Toimiiko tuo herkästi.

Tuossa ajovideota, yllättävän vakaalta meno näyttää, mutta ei mitenkään ketterä peli
Tässä saman miehen koriton versio samasta pyörästä:

pikametri kirjoitti:


Vähän tais homma karata käsistä, mutta sähkövedon osalta hienoa.

Tuo sähköveto menee uusiksi osassa 4: kun korvautuu napamoottorilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aika hyvää menoa. Ohjaus geomeria vaivaa tossa mieltä. Näyttäs niinkuin koria kallistamalla tuo ohjaus tapahtuu. Ei tosiaan ketterältä näyttänyt. Vakaa kyllä oli noilla suorilla teillä. Paljonkahan tuohon saa vauhtia. Kun ei sitä missään ilmottanut. Tuulilasin rakenne helpo rakentaa itse. Siinä vinki tulevaisuuteen. Yksi kysymys mietityttää paljonkohan tämä kuljin painaa. Epäilisin että lähellä 40 kg vähintään. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Aika hyvää menoa. Ohjaus geomeria vaivaa tossa mieltä. Näyttäs niinkuin koria kallistamalla tuo ohjaus tapahtuu.

Enneminkin niin että kori kallistuu kun ohjataan. Kahvat ovat etuakselissa kiinni ja se on kiinnitetty runkoon vinolla pultilla joten akselin kääntäminen kallistaa koria. Ei tuolla toki voi ukko vastaan kallistella vaan vaatii tietenkin vähän myös kropan mukana oloa. En muista oliko periaate juuri noissa videoissa vai jossakin muussa hänen tekemissään, joskus on tullut kaikki läpi kahlattua niin ei nyt jaksanut katsoa kokonaan :oops:

Nojanalle kirjoitti:

Yksi kysymys mietityttää paljonkohan tämä kuljin painaa. Epäilisin että lähellä 40 kg vähintään. :oops:

Ei liene noilla moottoritehoilla mitään merkitystä. Ihan pieni ei voi olla napamoottorin ylijännite kun tarvii noinkin paljon parannetun jäähdytyksen. Tuskin tuota on alun alkajenkaan mistään 250w moottorista alettu muokkaan, eli löylyä piisaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Löysin aikaisemman prototyyppin ja siinä näkee paremmin tuon rungon kallistuksen , kun etupyörät kääntyvät. Yksinkertaisen oloinen rakenne. Onkohan kukaan Suomessa vastaavaa kokeilu. Vaatii aika rajun kokoisen nivelen että kestää pitemmänpäälle. Ensimmäisessä mallissa oli takahaarukkaa aika kaukana. En tiedä sille syytä. Arvuuttelen että vakauden takia . :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jospa se jori tulis ja löis faktat pöytään :D
Ei tuossa ainakaan accerman periaate toteudu kun sisäkurvin rengas kääntyy ohjatessa yhtä paljon kuin ulompikin. Vois myös kuvitella että lyö kynsille jos vain toinen eturengas osuu monttuun tai pattiin. Itselleni olen myös todistellut että jos pyörän ohjaus vaikuttaa sen kallistumiseen niin kallistuminen vaikuttaa myös ohjauskeen, tuon vaikutus varmaan näkyy kaltevalla pinnalla ajaessa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö tässä tapahdu seuraavaa. Kun molemmat pyörät kääntyy samassa suhteessa ja ovat kallistettu voimakkaasti . Joka ilmeisesti estää renkaan taittumista alle käännettäessä ja ohjaus akseli kun on arviolta lähellä 60 astetta . Tekee tästä rakenteesta geometrisesti vähän kuin pallon ja käännettäessä ohjaajan paino keventää sisempää rengasta. Elikä suuressa nopeudessa sisempi rengas sortaa . Tässä mietiskelen tätä ohjaus geometriaa. Kun vankurin kääntyvä teli oli suoralla ripustuksella ja pyörät kulki samaan linjaan suorassa . Niin toiseen pyörään kohristu murtavia voimia enemmän ja se rupes puskemaan. Luulisi. että tällä rakenteella on pyritty tästä haitasta pois. Joka tapauksessa mielenkiintoinen ohjausgeometria tästä syntyy. Pakko tästä on malli tehdä ja tutkia tapahtumaa pienoismallilla. :P

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun Nojanallen iPhonella ei linkkien siirto tänne foorumille näytä onnistuvan, hän lähetti minulle sähköpostilla kolme löytämäänsä ko.hybridiä koskevaa videota:

http://www.youtube.com/watch?v=hp0RKCga ... ata_player

http://www.youtube.com/watch?v=1iY0QQBM ... ata_player

Paikotellen näkyy hyvin etuakselin vinous.

Nämä ovat mielenkiintoisia projekteja ja malli tosiaan kannattaisi tehdä tuosta edellisestä. Voisi kuvitella, että rakenne tuossa edellisessä on yksinkertaisempi kuin normaali tadpolessa, kun ei tarvitse tehdä pyörille erillisiä nivelakseleita, ja saahan näin kunnolla kallistusta. Maavara tuntuu kovin matalalta. :roll:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu? :roll:

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 05 Helmi 2011, 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Jukka

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

No eikös kaikki sähköpyörät ole enempi tai vähempi työläitä kun akku tyhjenee? Ei kai niissä muuten edes sähköapua tarvi.

Mikäli tuon systeemin tehohäviöt ei ole kovin suuret niin siinä on etunsakkin: Akkua voi ladata vakioteholla, eli polkee ylämäessä, alamäessä, risteyksissä yms. koko ajan samalla väsyttämättömällä sykkeellä. Tavallisessa sähköpyörässä ei tätä etua ole, joutuu ylämäessä runnomaan täysillä ja risteyksissä odottelu aikoja yms. ei voi hyödyntää jos akku tyhjenee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

No eikös kaikki sähköpyörät ole enempi tai vähempi työläitä kun akku tyhjenee? Ei kai niissä muuten edes sähköapua tarvi.

Mikäli tuon systeemin tehohäviöt ei ole kovin suuret niin siinä on etunsakkin: Akkua voi ladata vakioteholla, eli polkee ylämäessä, alamäessä, risteyksissä yms. koko ajan samalla väsyttämättömällä sykkeellä. Tavallisessa sähköpyörässä ei tätä etua ole, joutuu ylämäessä runnomaan täysillä ja risteyksissä odottelu aikoja yms. ei voi hyödyntää jos akku tyhjenee.

Jukka

Tuommoinen systeemi vaatisi tosi tehokkaan moottorin. Esim. 250 W:n moottori ei riitä alkuunkaan yksinään vetämään isompien mäkien päälle. Jyrkimmissä vastamäissä joutuu polkemaan moottorin avuksi tosissaan.

On siitä ylipainosta haittaa vaikka olisikin sähköavustus. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hybridi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

On siitä ylipainosta haittaa vaikka olisikin sähköavustus.

Onhan siitä haittaa autoissakin, jos huomioidaan vain energiatalous. Mediassa paljon huomiota saaneessa VW L1 autossa kerrotaan kulutuksen olevan 1litra/100km, mutta harvassa jutussa kerrotaan kuinka pieni ja kevyt se on. Kun soppaan lisätään mukavuus, turvallisuus, hinta ja kuljetuskapasiteetti niin päädytään helposti 1500kg:n peltilehmään. Jokainen vetää sen rajan eri kohtaan. Toiset pärjää ilman moottoria ja toisilla pitää olla 200kwh tehoa ja 3000kg painoa. Jos sähköpyörä on ensimmäinen askel pyöräilystä auton suuntaan niin olisiko tämän topicin "sähköauto" sitten toinen tai kolmas askel?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin