Sivu 1/6
"No" jaa
Lähetetty: 07 Helmi 2011, 22:34
Kirjoittaja noja
Re: "No" jaa
Lähetetty: 07 Helmi 2011, 22:55
Kirjoittaja mhelander
Vaikuttaa tuo ohjaus-tsydeemi vähän leveältä... ettei vaan vasen koipi tai polvi osu mekanismiin.
Tässä vähän mallia:


Olin vähällä saada tehtyä kaupat kuvan pyörästä mutta jenkit pelas kotiin päin
muuten muutaman viikon päästä olisi ehkä ollut tarjolla tarkempaakin kuvamateriaalia.
Tuosta tuli mieleen että ehkä kokeilen kuidusta rakennella vastaavan värkin M5:en emoputkeen kiinni, vaihtoehtona olis tehdä kuidusta nykyinen tiller-tankosysteemi joka ei juuri muita etuja toisi kuin pienemmän painon.
Edit: edellinen kuva on Mach1 ja jälkimmäinen NoCom3 kamppeista jotka on modannut sama heebo.
Re: "No" jaa
Lähetetty: 07 Helmi 2011, 23:01
Kirjoittaja PW
Mikä idea on tuossa ohjauskulmassa ja haarukka on niiku nurinpäin ?
Petri W
Re: "No" jaa
Lähetetty: 07 Helmi 2011, 23:14
Kirjoittaja noja
Ohjaus-tsydeemi valmistui tosiaan tänään ja tökkäsin tuon sarviputken siihen vain malliksi mistä se rupee sitten kehittymään. Malli kuvissa on kyllä hyvän näköiset jarrukahvat
. Tuota linkki sivua kun googella suomentelin, niin ohjauskulmia ja haarukan asentoo olivat kokeilleet ja toimivaksi todenneet, tai jotain semmosta. Että täytyy kanssa kokeilla että toimiiko 
Edit: Jaa joo, nyt vasta ymmärsin... Toi ohjaus vipu on tosiaan maksimi leveydellä, että hipoo kyllä vasenta jalkaa
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 12:29
Kirjoittaja Nojanalle
Nosta molemmat ohjausnivelet yläpuolelle. Saat enemmän tilaa ja jos kaatuu niin itseesi kohdistuvat minimimoidaan. Hurjan näkönen tuo väärinpäin käänetty etuhaarukka. Vähän se silmille hyppii. Mikäs siinä jos kestää ja toimii. Yläohauksena muuten viksu. Pitkät liikkuvat tangot puuttuu. Tosin tässä saadaan sama kuluva osa lisää kuin joissakin alaohjauspyörissä. Mutta kun laittaa hyvän nivelet niin kyllä ne kestää kymmeniä tuhansia. Tässä on itsellenikin hyvää vinkiä tulevaan etuvetopyörään jota suunittelen. Hiilikuitu olisi tässäkin oiva materiaali. Mutta kotioloissa sen käsittely on vähän hankalaa. Kiinostuksella seuraan etenemistäsi. 
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 12:56
Kirjoittaja mhelander
Jos ymmärsin Mach1 ja NoCom modit niin haarukan ohjainkannattimen nivel on lähempänä -putkea kuin ohjaustangossa oleva nivel -akselia. Näin saa vähän vääntöä lisää ohjauseen, samoin jos katsot tarkkaan noita kuvia huomaat että vaikka tanko on kapea on se akseliinsa nähden kallistettu eteenpäin -> lisää vipuvartta.
Mutta noista pitää tehdä itselle joku mockup ensin jolla voi harjoitella miten homma pelaa ja pysyykö sillä pystyssä. Jos pysyy ja pelaa niin sitten kuidusta vaan optimoimaan.
Kunhan saan ensin penkin valmiiksi, todo-listalla on tätä ennen vielä levyttää takaratas ja mahdollisesti tehdä kuidusta tuo monoforkki uusiksi...
Edit: lisää kuvia noista lowracereista: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=3687
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 14:30
Kirjoittaja jviirret
Hyvältä näyttää. Onko joku erityinen syy miksi hylkäsit suoran etuvedon? Tällainenhan löytyy mm. Minq:sta

http://www.minq.nl/engels/engindex.htm
Jukka
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 15:05
Kirjoittaja Nojanalle
Nerokas tuo suora veto. Onkohan Jukalla lisää tämmösiä. Heti piti taltioida muistiin. Onkohan kyseistä pyörää yhtään maassamme. Todellinen huomionherättäjä. 
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 15:07
Kirjoittaja irakas
Kysynpä pirusillaan, ettei jää arvailuksi! 
Mitä tarkoittavat:
heebo
mockup
monoforkki
Sakari
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 15:21
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Nerokas tuo suora veto. Onkohan Jukalla lisää tämmösiä. Heti piti taltioida muistiin. Onkohan kyseistä pyörää yhtään maassamme. Todellinen huomionherättäjä. 
Kyllä niitä googlella löytää kun keksii oikeita hakusanoja. Tuolla mun CLWB-ketjussakin( http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1103 ) on jotakin:

Pakko itsekkin yrittää pysyä näissä suoravetoisissa kun ei ole sitä sorvia jolla voisi kaikkia jänniä pylpyröitä ketjulinjaan pyöräytellä. Ja voi se olla laiskuuttakin, kun sorvi kyllä olisi käytettävissä mutta 20km päässä kotoa 
Jukka
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 15:54
Kirjoittaja PW
Näissä saattaa jäädä vähän takapainoseksi kun ovat etuvetosii, saattaa sutia.
Petri W
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 17:10
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:Kysynpä pirusillaan, ettei jää arvailuksi! 
Sakari
Mitä tarkoittavat:
heebo = tyyppi, henkilö, hemmo jne. = ei kuitenkaan arkkitehti, koska he ovat evoluutiossa heeboja korkeammalla 
mockup = testimalli, suuntaa antava malli oikeassa koossa, ei kuiteskaan välttämättä oikeita matskuja vrt. automallit tehtiin joskus savesta.
monoforkki = yksipiikkinen haarukka = yksipuoleinen haarukka siis tässä tapauksessa, ei kuitenkaan lusikka 
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 21:06
Kirjoittaja noja
Re: "No" jaa
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 21:34
Kirjoittaja Nojanalle
Tamlaakerista, tai hytdaliikkaliikeistä. Niitä mansessa riittää. Ymmärettävää jos haluu nivelet piiloo. Mutta kolaukset jalassa pidemmän pälle varmaan rupee rassaan. 
Re: "No" jaa
Lähetetty: 09 Maalis 2011, 14:22
Kirjoittaja noja
Pyörän rakennus motivaatio meinas hukkua helmikuun pakkasiin, mutta senverran on edistystä tapahtunut että ensimmäinen koeajo on nyt ajettu. Ensimmäinen ajotuntuma oli kaikkee muuta kuin hyvä. Pienten säätöjen jälkeen rupestuntumaan paremmalta. (Penkki oli liian kaukana ja liian loivassa kulmassa, Jättöäkin säädin vähän jousitusta laskemalla.) Mutta paremmin säätöjä pääsee testaileen kunhan tiet sulaa.
