TeemuN kirjoitti:
Onko sulla jo gimbal tossa, kuvasta ei saa selvää...
Joo, en joutanut etsiskelemään esittelyvideota miten toi toimii. Gimball on siis toi kahva joka on pallonivelellä kameran jalustassa kiinni. Kameran alusta on levyssä jota voi ruuvilla siirtää sivusuunnassa, ja varsi on nivelöity niin että sen asentoa suhteessa kameraan voi säätää.
Näillä yhdessä on mahdollista säätää kamera täysin vaakatasoon kuvaussuunnan horisonttiin siis, ja säätää kallistus sopivaksi. Kun vastapaino on sopivan painoinen ja muuten tasapainossa voi kameraa siirtää sivusuunnassa ja myös kääntää kevyesti sormenpäällä kahvan palloniveltä "lukiten" siten että liike on täysin sujuvaa, kuten noissa kalliimmissa vaihtoehdoissa.
Itse jousto tulee siis kuvaajan kädestä mutta tuo härpäke pitää muuten kameran vaakatasossa ja kallistelun huomattavasti vähäisempänä kuin olkapäältä tai käsivaralta kuvaamalla.
Tuohon kun lisää käden tilalle sen steadycam varren joka on jousitettu niin sitten ehkä uskaltaisi ajaa pyörällä. Mutta laite on liian iso ja mielestäni kameran kallistelu ei ole niin paha ongelma jos on kiinni jossakin jousitetussa mutta muuten vakaassa varressa kuin jalkaisin kuvatessa.
Näitä kuvaushommia on tullut vähän eri kuvioissa tehtyä aika monta sataa tuntia joten jonkin moinen "näppituntuma" jalkoihin, telineihin ja monopole-ratkaisuihin on jo muodostunut... Ja vielä en ole pyörälenkillä kameraa pitänyt mukana.
Värkki ei ollut halpa, mutta kun kuvaan pääosin aika lailla liikkuvaa kohdetta ja vaikka kamera olisi kuinka kevyt väsyvät kädet niin tuo olkapäältä kuvaaminen oli kätevin tapa. Asentoa ja tekniikkaa hiomalla pääsin helposti "YLE"-tasolle kuvan vakaudessa ja kohteen seuraamisessa. Ja nuo oikeat steadycam-vehkeet on aivan eri hintaluokassa. Tuolla ameriikan lenkillä koekäytin ne kaikki ja lopulta mukaan tarttui tämä.
Samalla reissulla tilasin myös tuon HF100 -kameran kun oli parhaiten käteen sopiva järkihintainen Full-HD kamera. Harmi kun se osaa vain AVCHD-videoformaattia (sama kuin Blu-Ray levyissä) jonka käytännössä joutuu transkoodaamaan H.264/AVC:ksi jotta sitä kunnolla voi arkistoida ja jälkikäsitellä.
Siitä huolimatta lähinnä hymyilyttää katsoa noita GoPro HD -kuvauksia kuvan laadun suhteen; en ole noin kalansilmäisen laajakulmaobjektiivin ystävä ja nähdyissä videoissa on kuvan pakkaus tuottanut melkosta nykimistä etenkin kuvan reunoille. Mitään näitä ei ole näkyvissä HF100:n 17Mbit/s AVCHD-videoissa, edes H.264/AVC jälkikäsitellyssä muodossa. Uudemmat kamerat osaa 24 Mbit/s ja ilmeisesti osa ei käytä AVCHD:ta vaan tekee suoraan h264 -videoita joilla jäisi transkoodaus steppi väliin. Mutta en enää pistää 500-1000 euroa mokomaan kun ei kamera tuosta parane.
Noh, nyt menee jo off-topic, mutta vain pikkusen 