Vaan auta armias jo vehkeellä jossa on jotain laitointa menet ajamaan kovaa, vaikka ilman sitä avustusta, niin vaikeuksia tulee.
Tai ajat vahingossa jonkun päälle
Mitä asiaa palvelee tällainen pelottelu. Tottakai pitää olla aina varovainen, ja moottoriperävaunun kanssa vieläkin varovaisempi, eikä ajaa ylinopeutta tai kenenkään päälle. Jos perävaunussa on tuo "vain vedettäessävetävä" kytkentä, sillä ei pääse sen kovempaa kuin ilman moottoriakaan. Mitä ihmeen vaarallista ja viranomaisen erityisesti vainottavaa siinä siis tällöin on. Lakien ja sääntöjen tarkoitus on estää ylilyönnit ja vaaralliset touhut. Minusta tuo ei ole kumpaakaan, eikä sen kieltäminen ole lain hengen mukaista, vaikka saivartelemalla sieltä kieltokin voi löytyä. Pitkän päälle moisen kieltäminen ei kuitenkaan ole perusteltavissa. Tuo säänöillä pelottelu on varmaan sitä ihmisyhteisön konservatiivisuutta, jota täytyy olla vastustamassa muutoksia, jottei maailma muuttuisi liian nopeasti. Saattaisi jonain aamuna muuten herätä siihen, että maailma onkin valmis. Mitäs me sitten tehtäisiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvä Jori. Mailma ei tule valmiiksi, vaikka kuinka vastaan panisi. Pelepelottomat ne sen lopulta vallottaa. Mitä tulee lakiin ja pykäliin. On vaan niin että ne kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan, että täällä olisi eres jokin tolku ja järjesty. Tosin sitä mietii onko niillä kaikilla järkee. Mutta eikö kaikki mikä ei ole kielettyy ole sallittuu. Että veretään siittä kukin päätelmä.
Tärkeintä on noudattaa lain henkeä ja tavoitteita, vasta toissijaisesti saivarrella sanamuodosta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tärkeintä on noudattaa lain henkeä ja tavoitteita, vasta toissijaisesti saivarrella sanamuodosta.
Lain hengen ja tavoitteiden noudattaminen riittää kunnes virkavalta syystä tai toisesta kiinnostuu puuhistasi, sitten pääsee saivarteleen sanamuodoista.
Tärkeintä on noudattaa lain henkeä ja tavoitteita, vasta toissijaisesti saivarrella sanamuodosta.
Lain hengen ja tavoitteiden noudattaminen riittää kunnes virkavalta syystä tai toisesta kiinnostuu puuhistasi, sitten pääsee saivarteleen sanamuodoista.
Jos näin tekee, toimii koulutuksensa vastaisesti, eikä ainakaan paranna, ainakin täällä ilmi selvästi heikohkoa, kuvaa poliisin toiminnasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mitä tulee lakiin ja pykäliin. On vaan niin että ne kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan, että täällä olisi eres jokin tolku ja järjesty.
Oftopikkia.
Ja natsikortti tähän
Diktatuureissakin on lait ja pykälät. Niillähän ei sinänsä ole tekemistä sivistyksen kanssa. Tolkku ja järjestyskään ei taida olla lakien varassa. Tässä sitten kätevä aasinsilta ja paluu. Schopenhauerilainen ajatus siitä että maailma ei tottele järkeä vaan enemmän tahtoa - siitähän tuli Saksassa solttujen ja sitten Aatunkin suosima ajatus.
Tälläinen sähkömoottoriavusteinen peräkärry on hieno keksintö, ehdotin sitä jo viime kesän LowRide2010 seminaaripäivänä kaupiaallekin, koska en kuormaisi kevyttä Fuegoani napamoottorilla ja akulla. Matka-ajossa työntävä kärry keventäisi juuri sitä raskainta kuormaa ja olisi siis käytettävissä vain tarvittaessa, kuka niitä yksityiskohtia katselee? Jos nyt seurataan keskusteluja kasvavista energiaveroista (polttoainehinnoista) on yks hailee jos tehdään "mualiman pelastus" ja ajetaan kauppakyyti polkupyörällä, auttaa sitä sitten myötätuuli tai vaikka peräkärryn napamoottori? Helposti tuohon Weber Monoporteeriin voisi siis koplata tuon "työntävän" sähköavusteen! Ajan kuitenkin vielä tulevan kesän omin voimin!
JormaL
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Sitä tässä ihmettelee että jos sellainen työtäväperäkärry täytyy olla. Niin miksei se voisi olla poltomoottorilla toimiva. Enenmän siitä hyötyä pitkillä pyöräreisuilla on pensaa saa aina ja latauspaikkaa ei ole aina saatavilla.
Sama se on mikä sitä työtää. Ei kai se sen kummempi olisi rakentaa. Satasella saa jo aika hyvän poltomoottorin.
Jos nyt seurataan keskusteluja kasvavista energiaveroista (polttoainehinnoista) on yks hailee jos tehdään "mualiman pelastus" ja ajetaan kauppakyyti polkupyörällä, auttaa sitä sitten myötätuuli tai vaikka peräkärryn napamoottori?
Tämän "maailma pelastuu sähköpyörillä" ajatuksen olen kyseenalaistanut jo monestikkin noissa aiemmissa sähköpyöräkeskusteluissa. Pelkästään yhden akun valmistuksen aiheuttama ympäristökuroma on melkoinen, joitakin harvinaisempia metalleja varten pitää louhia junanvaunillinen kiviainesta jokaista valmistettua apumoottoriakkua varten. Homma on "järkevää" ainoastaan silloin jos sen sähköpyörän hankinnalla voidaan välttää kokonaan yhden auton hankinta. Eli pelkästään kesäkruisailuja varten tällaisen hankkiminen ainoastaan lisää ympäristön kuormitusta.
Jos taas ihmiset siirtyy suuremmassa mittakaavassa polttomoottori kulkuneuvoista sähköpyörien käyttäjäksi, niin jotenkin niitäkin aletaan verottamaan tai sitten se vero kerätään jostakin muualta. Valtio tarvii tulonsa.
Sitä tässä ihmettelee että jos sellainen työtäväperäkärry täytyy olla. Niin miksei se voisi olla poltomoottorilla toimiva. Enenmän siitä hyötyä pitkillä pyöräreisuilla on pensaa saa aina ja latauspaikkaa ei ole aina saatavilla. Sama se on mikä sitä työtää. Ei kai se sen kummempi olisi rakentaa. Satasella saa jo aika hyvän poltomoottorin.
Fillaroinnissa on ainakin mulle tärkeää hiljaisuus. En ees kuuntele musiikkia ajaessani, lintujen sun muiden elukoiden äänien ja tuulen huminan kuuntelusta tulee hyvälle mielelle. Jos pyörän takana huutaisi savuava kakstahtikone, niin olisi ihan sama hankkia mopo ja kulkea sillä.
Diktatuureissakin on lait ja pykälät. Niillähän ei sinänsä ole tekemistä sivistyksen kanssa. Tolkku ja järjestyskään ei taida olla lakien varassa. Tässä sitten kätevä aasinsilta ja paluu. Schopenhauerilainen ajatus siitä että maailma ei tottele järkeä vaan enemmän tahtoa - siitähän tuli Saksassa solttujen ja sitten Aatunkin suosima ajatus.
Juuri tätä tarkoitin. Jos poliisi niuhottaa lain kirjaimesta ja viittaa kintaalla lain tarkoitukselle ja hengelle, toimii hän pahantahtoisesti ja koulutuksensa vastaisesti aloittelevien diktatuurimaiden mallin mukaan. Näkee tätäkin ajoittain, aiemmin kuitenkin enemmän kuin nykyään.
Minä näkisin sen polttomoottorin lähinnä pelastusveneen tyyppisenä ratkaisuna. Ukko on rengasrikkojen ja muiden epäonnisten sattumusten takia myöhässä lautalta ja ukkosmyrsky puhaltaa vastaan ja sataa kaatamalla ja rahatkin on loppu, ettei uuteen lauttalippuun ole varaa. Tuossa tilanteessa sitä sietäisi pahempaakin papatusta, jotta matka taittuisi ja pääsisi pois kurjuudesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joskus on käynyt mielessä kysyä lainoppineilta, mitä pykälät sanovat sähköpyörän tai -mopon varustamisesta aggregaatilla. Salkkumallinen ja hiljainen Honda vaan pitkän aisan päähän peräkärryyn puksuttamaan. Itse ajopeli voisi siis olla teollista tuotantoa. Vai täytyykö generaattorissa olla niin paljon tehoa, että joutuisi hinaamaan perässään kokonaista voimalaitosta?
Joskus on käynyt mielessä kysyä lainoppineilta, mitä pykälät sanovat sähköpyörän tai -mopon varustamisella aggregaatilla. Salkkumallinen ja hiljainen Honda vaan pitkän aisan päähän peräkärryyn puksuttamaan. Itse ajopeli voisi siis olla teollista tuotantoa. Vai täytyykö generaattorissa olla niin paljon tehoa, että joutuisi hinaamaan perässään kokonaista voimalaitosta?
No onhan noita aggregaatteja... omani ostin asuntovaunukäyttöä varten Puuilosta, vastaavia saa Kärkkäiseltä. 1.6kWA jatkuvaa ja 2kWA piikkitehoa. On Kipor-merkkinen (=kiinalainen), nelitahtinen, salkkumallinen, säätää kierrokset kuormituksen mukaan ja painaa about saman verran kuin täysi 11kg:n metallinen kaasupullo.
Tuolla vehkeellä pystyy ajamaan 24/7 vaunun ilmastointilaitetta jos tarve vaatii, ja tankillinen riittää yön ylikin. 1.6kWA teho riittää varmasti helposti pyörän ja tavaroiden kuljettamiseen; eihän sähkömopoissakaan ole kuin 1kW:n napamoottorit.
Mutta mukana pitäisi siis kuljettaa ainakin aggregaattia ja mahdollisesti myös bensakannua. Ei jääne kovin paljoa tilaa tavaroille sitten. Hyvänä puolena on mahdollisuus tiputtaa kahvit sähkökeittimellä jos siitä on riippuvainen
Joskus on käynyt mielessä kysyä lainoppineilta, mitä pykälät sanovat sähköpyörän tai -mopon varustamisesta aggregaatilla. Salkkumallinen ja hiljainen Honda vaan pitkän aisan päähän peräkärryyn puksuttamaan. Itse ajopeli voisi siis olla teollista tuotantoa. Vai täytyykö generaattorissa olla niin paljon tehoa, että joutuisi hinaamaan perässään kokonaista voimalaitosta?
Liiankin tehokkaita ovat ainakin polkupyörään/kinneriin. Jos olisi kevyt ja hiljainen, noin 100-300W tehon tuottava aggregaatti niin sellainen olisi passeli. Ja kinnerissä moisesta voisi vielä ottaa hukkalämpöjä talteen ja puhaltaa tuulilasia sulattamaan talvikelissä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Vaan auta armias jo vehkeellä jossa on jotain laitointa menet ajamaan kovaa, vaikka ilman sitä avustusta, niin vaikeuksia tulee.
Tai ajat vahingossa jonkun päälle
Mitä asiaa palvelee tällainen pelottelu. Tottakai pitää olla aina varovainen, ja moottoriperävaunun kanssa vieläkin varovaisempi, eikä ajaa ylinopeutta tai kenenkään päälle. Jos perävaunussa on tuo "vain vedettäessävetävä" kytkentä, sillä ei pääse sen kovempaa kuin ilman moottoriakaan. Mitä ihmeen vaarallista ja viranomaisen erityisesti vainottavaa siinä siis tällöin on. Lakien ja sääntöjen tarkoitus on estää ylilyönnit ja vaaralliset touhut. Minusta tuo ei ole kumpaakaan, eikä sen kieltäminen ole lain hengen mukaista, vaikka saivartelemalla sieltä kieltokin voi löytyä. Pitkän päälle moisen kieltäminen ei kuitenkaan ole perusteltavissa. Tuo säänöillä pelottelu on varmaan sitä ihmisyhteisön konservatiivisuutta, jota täytyy olla vastustamassa muutoksia, jottei maailma muuttuisi liian nopeasti. Saattaisi jonain aamuna muuten herätä siihen, että maailma onkin valmis. Mitäs me sitten tehtäisiin.
Ei kait tuo pelottelua ollut, ennemminkin toteamus Vahinko voi sattua vaikka kuinka varoisit, silloin laittomalla laitteella liikkuva on korvaus asioissa hivenen heikoilla. Eikö se sähköavusteisen polkupyörän määritelmä ole ihan selvä, siellä lakitekstissä. En kyllä ole tarkistanut, mutta ainakin joskus on vaatimuksena ollut avustus vain poljettaessa ja avustuksen loppuminen nopeuden noustessa 25km/h. Luulisi ettei kauheasti ole väliä avustaako pyörä vai kärry, jos muut ehdot täyttyvät.