Sivu 1/6
Työntävä peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2011, 15:09
Kirjoittaja Kyytsis
Tämä oli mielestäni näppärä konsepti:
Eli peräkärry jossa moottori. Voisi ajatella että kuski hoitaa oman ruhonsa + pyörän ja matkatavarat/kuorma tulevat sitten tuolla avulla kun sellainen tarve iskee. Vaikka sitten lowracerilla jyrkässä ylämäessä.
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2011, 17:55
Kirjoittaja irakas
Kyytsis kirjoitti:Tämä oli mielestäni näppärä konsepti:
Eli peräkärry jossa moottori. Voisi ajatella että kuski hoitaa oman ruhonsa + pyörän ja matkatavarat/kuorma tulevat sitten tuolla avulla kun sellainen tarve iskee. Vaikka sitten lowracerilla jyrkässä ylämäessä.
Tällaisesta versiosta on ollut juttua aina silloin tällöin ja siinähän se nyt on. Monessa suhteessa tosi kätevän tuntuinen.
Yksi ongelma voi tulla, jos ei peräkärryssä ole kuormaa ja maa on liukas: Vetävä pyörä voi ruveta sutimaan. 
Sakari
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2011, 20:42
Kirjoittaja Nojanalle
Ideana ihan hyvä. Ongelmia voi tulla ääritilanteissa. Miten saadaan moottoripyörästä tasapainoinen verossa lovraideriin? Aisan pitää olla kiinitykseltään aivan toisenlainen kuin tässä. Itse tätä olen monesti mietinyt. Toteus ei ole saanut viellä kannatusta. Jos peräkärry painaa kuormankansa noin 30 kg. Niin riittääkö sen paino pitämään takapyörän kiini maassa soralla ja liukkailla pinnoilla. Epäilen syvästi. 
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2011, 21:06
Kirjoittaja jviirret
Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.
Jukka
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2011, 22:00
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.
Jukka
No menisköhän sellainen variantti läpi jossa pyörässä olisi ketjun paluupuolella vetävä moottori joka asennetaan vain kun perävaunua vedetään, ja akut olisivat perävaunussa ?
100-200 W riittänee kumoamaan perävaunun haitan kuormineen ja noin pienitehoinen moottori toimisi ilman tehon säätöäkin on/off kytkimellä ja vetotavasta johtuen olisi pakko myös polkea.
Eli pidemmällä reissulla kulkisi kaikki kamat kohtuudella mukana ja sitten "kaupunkiajoon" perävaunun akkuineen voisi jättää majoituspaikalle tms ja kulkea kevyemmin. Tällöin ainoa lisäpaino olisi moottori...
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 08:59
Kirjoittaja Kyytsis
Ainakaan Baronin kanssa en usko että liukkaat ja hiekkatiet on se suurin ongelma, vaan juurikin tuo aisan kiinnitys. Saa olla aika tukeva vaikka tarkoitus ei olekkaan puskea koko yhdistelmää ylös mäkiä.
Ja suljetuilla alueillahan näitä käytetään... Jos jatketaan ajatusleikkiä, niin millainen moottori, akusto ja säätö tuollaiseen tarvittaisiin? Pystyisiköhän tuon kokoamaan kaupalliseen yksipyöräperäkärryn runkoon? Pitäisi lisätä välipohja jonne akut.
t.Ville
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 10:47
Kirjoittaja tavasti
Joskus jollain kinnerivalmistajalla on ollut munan muotoinen peräkärry jossa on ollut akut ja moottori. Muistaakseni Cab-bike tai leiba, mutta en kyllä nyt tuota keksinyt mistään.
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 11:13
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.
Jukka
Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.
Petri
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 12:51
Kirjoittaja Nebulus
Kyytsis kirjoitti:Ainakaan Baronin kanssa en usko että liukkaat ja hiekkatiet on se suurin ongelma, vaan juurikin tuo aisan kiinnitys. Saa olla aika tukeva vaikka tarkoitus ei olekkaan puskea koko yhdistelmää ylös mäkiä.
Varmaankin kannattaisi olla tällainen takapyörän akseliin kiinnitettävä, luulisi kestävän jonkin verran työntelyä:

Kyytsis kirjoitti: Pystyisiköhän tuon kokoamaan kaupalliseen yksipyöräperäkärryn runkoon?
Golden motorilla on ainakin 16" magic pie -moottoreita, joiden pitäisi sopia heittämällä tavalliseen yksipyöräperäkärryyn:

Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 14:55
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.
Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.
Laki on aika yksinkertainen: Kaikki lihasvoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen kiellettyä on sallittu ja kaikki moottorivoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä.
Eli laki lähtee siitä että jokaista motorisoitua keksintöä ei aleta erikseen kieltämään, vaan on olemassa ajoneuvoluokitus jossa on lueteltu tieliikenteessä sallitut moottoriajoneuvot. Mitään viittausta moottoriperäkärryihin et siitä listasta löydä.
Jukka
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 17:24
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.
Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.
Laki on aika yksinkertainen: Kaikki lihasvoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen kiellettyä on sallittu ja kaikki moottorivoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä.
Eli laki lähtee siitä että jokaista motorisoitua keksintöä ei aleta erikseen kieltämään, vaan on olemassa ajoneuvoluokitus jossa on lueteltu tieliikenteessä sallitut moottoriajoneuvot. Mitään viittausta moottoriperäkärryihin et siitä listasta löydä.
Entäs tällainen ajatus. Laitetaan peräkärryn aisaan samanlainen työnnön tunnistava liitos, kuin jarrullisessa peräkärryssä. Peräkärryn moottorin kytkin kiinni tähän siten, että kärryn moottori käynnistyy vain kun aisaa vedetään. Kun pyörä jarruttaa edellä moottori tietysti sammuu, tai voisi jopa kytkeytyä moottorin jarruttamaan. Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. 
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 19:18
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. 
Edelleen moottori on peräkärryssä, eikä pyörässä
Ainoa keino tuon saamiseksi lailliseksi on kai se että kärry on kiinteä osa pyörää ja näin ollen se on kolmipyöräinen polkupyörä, jollaisen saa varustaa sähköavulla.
Jukka
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 19:51
Kirjoittaja Nojanalle
Onko peräkärry kiinteä jos se on mutterilla kiini takahaarukassa, joka sallii sen liikkumisen ylös, alas suuntaiseksi ja kärryssä on kääntyvä nivel. Eihän sillä ole väliä kuinka kiinteä rakenne on. Kunha irottamiseen tarvitaan työkalua. Silloin kun se on pikakiinityksellä , niin ole varmaankaan.
En tosin usko virkavallalla on kovin kiinostunut onko yleensä peräkärry työntävä , vai ei. 
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 21:24
Kirjoittaja Stapani
Yep
Tulee vaan ulkopuolisena mieleen, että onko asuntovaunu kiinteä, kun se on kiinni koukussa......
Saako sinnekin virittää mitä vaan, tosin sehän varmaan pitää katsastaa....
Re: Työntävä peräkärry
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 21:53
Kirjoittaja mhelander
Stapani kirjoitti:Yep
Tulee vaan ulkopuolisena mieleen, että onko asuntovaunu kiinteä, kun se on kiinni koukussa......
Saako sinnekin virittää mitä vaan, tosin sehän varmaan pitää katsastaa....
Asuntovaunuihin saa jopa jälkiasennuksena molemman puoleisiin renkaisiin rullilla pidon ottavat vaunun omalla akulla toimivat moottorit joilla vaunun voi "taluttaa" ilman hikeä haluamaansa paikkaan.
Ja noita ei tarvitse erikseen katsastaa, ovat vain lisävarusteita. Mutta niillä ei ajella autoon kytkettynä ja näin eivät siis muuta perävaunun liikennekäyttöä.
Itse taitaisin tehdä tuon 1-rattaisen perävaunun kuten noissa malleissa mutta siten että akut ovat perässä ja moottori pyörässä. Ei tarvitse tulkinnan kanssa säätää ja pelkän moottorin lisäpaino ei ole mahdoton lisä kun ilman perävaunua ajelee. Joka tapauksessa väliin joutuu jonkun sähköjohdon laittamaan, vaunu moottoroituna "kaasukahvalle" tai on/off kytkimelle ja pyörä moottoroituna vähän paksumman virtajohdon.