ajarmala kirjoitti:
Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. Ari
Noniin nostetaanpa tätäkin keskustelua taas esille. Velojen koeajoretki oli siis jo huhtikuun alussa, mutta niin se aika vaan rientää eikä mitään raporttia vaan saa aikaan, huoh... Koetan nyt tarinoida retkestä edes jotain ja vähän kerrallaan, koska kaksisormijärjestelmä ei niin kovin nopea ole kirjoittaa.
Koeajettuja olivat siis:
WAW (korjattavana ollut versio Gentissä Fietzer.be:ssä), niillä ei ollut kokonaista WAWia siellä koeajoa varten.
Beyssillä koeajoin kolme kappaletta Go-One:ja, joita tosin joutui ajelemaan viereisen korttelin ympäri, joten mitään rullauskokeita ei ollut mahdollista tehdä. Mukavia pelejä, mutta oikein kunnon kuvaa ei niistä onnistunut samaan lyhyen korttelin takia.
Hannoverin maaseudulla sain ajaa Milan SL:ää: ajelin sillä viiden kilometrin päässä sijainneeseen kylään ja takaisin. Menomatkan keskinopeus oli 36 km/h ja paluumatkan 40 km/h, kun jo uskalsi päästellä vähän kovempaa. Tie oli tasamaata eli aika hyviä keskinopeuksia minun ikäiselleni ja vielä aivan pyöräilykauden alussa huhtikuussa. Erinomainen peli ja selvästi loppukilpailuun pääsevien velojen joukossa minulla. Koska tiellä ei ollut kääntymispaikkoja ja ilta alkoi jo pimetä, en voinut Milanillakaan tehdä rullauskokeita, mutta kokonaisvaikutelma oli sikanopea.
Mangoa ajelin Groningenissa ja ympäristö oli hyvä teollisuusalue. Mukava peli ja rullaa hyvin. Kokeiden tulokset: my 0,0072 ja CdA 0,136 m2. Ohjaus on pitkän varren päässä ilman tukea, mikä äkkiä ja kylmiltään väsytti käsivarret, sama vaiva oli Milanissakin...
Quest koeajossa Drontenissa. Tämäkin on mukava ja kulkikin kohtalaisen hyvin paikallisella teollisuusalueella. Kokeiden tulokset: my 0,0030 ja CdA 0,152 m2. Tässä on hieman yllättävä tulos tuolle ilmanvastukselle, joka on huonompi kuin Mangolla...
Naapurissa Alligtilla ajoin WAWin, Alleweder A6:n (kokokatteinen muovikori) ja A4:n (alumiininen ja avo-ohjaamo).
WAWin takavaihteet eivät toimineet ja jouduin ajamaan vain SRAMin Dualdriven kolmella vaihteella, tulokset: my 0,0050 ja CdA 0,134 m2.
Alleweder A6 tuntuu painavalta, mutta tulokset olivat oikein kohtalaiset: vierintäkitka on aika suuri my 0,0107, mutta ilmanvastuskerroin oli hyvä CdA 0,133 m2.
Alleweder A4 on kovin avonainen,mikä näkyykin ilmanvastuksessa: my 0,0090, CdA 0,252 m2. Ilmanvastus tässä ei ole paljonkaan parempi kuin omassa kattamattomassa midracerissäni (CdA 0,298 m2).
Drontenissa on myös Flevobike ja niillä oli koeajettavana pihallaan Orca. Tuntui kovin painavalta ja liian hienolta... Taas joutui ajamaan vain korttelin ympäri ilman rullauskokeita, kun työaika tehtaalla alkoi jo päättyä illalla...
Beverwijkissä olisi ehkä ollut Glyden koemalli, mutta olin sillä vasta illalla ja kauppa oli kiinni.
Ijmuidenissa pääsin koeamaan kahta Sunrideria. Molemmissa oli sähköavustus, mutta ekasta laitteesta se oli rikki tai ainakin akku oli tyhjä, mikä näkyi siinä, että sitä oli hyvin raskas polkea: my 0,0177 (raskas kuin mikä!), CdA 0,177 m2. Toisessa yksilössä sähköavustus toimi ja sillä oli tosi kiva kiihdytellä koenopeuksiin raskasta Sunrideria: my 0,0099 (rikkinäinen moottori ei tässä ottanut vastaan), CdA 0,182 m2. Mutta painava laite on, siinähän on kaksinkertainen kuorikin, mikä tekee tietenkin sisustasta tyylikkään, mutta painavan. Tarvitsee ehdottomasti sähköavun.
En ole vielä tehnyt ostopäätöstä ja tälle kesälle se alkaa jo olla myöhäistäkin B-(
Mutta koeajojen perustella loppukilpailukandidaatit minulle ovat: Milan (SL), Mango ja Quest. WAWissa en tykkää lattialla olevista avonaisista ohjainvarsista ja kahdesta koeajamastani WAWista kumpikaan ei ollut kunnossa... Ja Go-Oneista en oikein saanut kunnollista tuntumaa, mikä oli nyt ajateltuna harmillista.
Ja noista kolmesta Quest on vihtiläiseen mäkimaastoon 34 kilollaan aivan liian painava. Mangonkin 32 kg on oikeastaan liikaa. Jää siis vain Milan SL:n 25 kg...
Pitäisiköhän tehdä vielä yksi retki Hannoveriin (Milan) ja Straeleniin (Go-One)...
Ja siis vielä koeajamatta jäivät Leibat, jotka olisivat olleet melko lähellä Hannoveria.
T. Ari