Ohjauslaakeri pulmia

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pieni ongelma mistä saisi tehtyä Härmäpyörään toimivan ohjauslaakerin. Nykyinen laakeripuslien mitat reikä 25 mm ja ulkohalkaisija 28.2 mm. Aine on jotain muoviseosta , joka mankeloituu ohjauksen välissä. Olen välillä kireä ja välillä löysä. Aine on aivan liian pehmyttä ja kuttaperkkaa. Ajattelin ensin sorvata uudet laakeripronsista. Mutta rupes arveluttaan tuo seinämän vahvuus joka on noin 1.5 milliä. Jos jollain olisi hyvä idea jostain sitkeästä ja kuormitusta kestävästä laakeriaineesta. Otan ilolla vastaan ehrotuksia. :P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahtaisko mistään löytyä noilla mitoilla olevaa kupari putkea? En kyllä osaa sanoa toimisiko se edes tuossa tarkoituksessa, mutta ei olisi kallista kokeilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mietiskelin tässä miten olisi kudoslaminaatti. Sehän on eräänlaista pakeliittia. Eikö se ole aika sitkeetä ainetta. Siittä kuulemma jotkut on tehnyt hammasrattaitakin nojapyöriin. Onko jollain kokemusta tästä aineesta. Ainkin työstäminen tuottaa mahtavat hajut. Liukulaakeri ominaisuudesta en tiedä. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja jori »

Arvaan, että kysymys ei ole mankeloitumisesta, vaan veden imemisestä. Nylon 6, jota holkit saattavat olla, imee itseensä prosentteja (korkeintaan 9%) vettä ja turpoaa sitä saatuaan. Arvelen tuo holkin materiaaliksi valitun PA-6 (Nylon), sillä sen kulumiskestävyys karkean vastinpinnan ja hiekkapölyn rasittamana on hyvä.

Tuo turpoaminen on verrannollista ilman suhteelliseen kosteuteen, joka on talvella korkea, vaikka ilma on kuivaa. :shock: Samasta syystä puiset ikkunanpokat ovat talvella turvonneet jumiin (tiiviiksi), mutta kesällä aukeavat nätisti pestäväksi. Teräsputkessa tuo turpoaminen mahtuu vain välyksen suuntaan, joten ei mikään ihme, jos takeltelee.

POM on turpoamisen kannalta paljon parempi materiaali. Se turpoaa enintään 1%, mutta se kuluu Nylonia enemmän, jos vastinpinta on karhea. Tosin kitkakerroin on pienempi, jos pinta on sileä.

Toinen ilmiö, joka aiheuttaa ongelmia muovin ja teräksen sisäkkäisissä sovitteissa on lämpölaajeneminen. Muovi lämpölaajenee kymmenkertaisesti teräkseen nähden. Tämä tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kovimman pakkasajan ja pahimman helteen lämpötilaero aiheuttaa tuossa holkissa noin 0,1 mm mittamuutoksen.

Korjausehdotuksena metallit ovat soveltuvia turpoamattomuutensa takia, mutta tuossa käytössä abrasiivinen kuluminen voi aiheuttaa ongelmia.
Kupari tai pronssi tietenkin olisivat täysin turpoamattomia, mutta kuluvat hiekkapölyn ja rasvan hankauksessa pahemmin kuin muovi. Siksi suosittelen sorvaamaan POM holkit. Jos ongelmia vielä tämän jälkeen esiintyy, on kysymys jostain muusta kuin turpoamisesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Satun tietämään, että Härmäpyörän ohjainlaakerit ovat, tai ainakin alunperin olivat Colly companyn zx-100:sta. Se on polyeteenitereftalaatti- muovia (PETP), eikä ime vettä kuin max. 0,3% tämän esitteen mukaan: http://www.colly.fi/files/colly/pdf/kii ... _esite.pdf
Alunperin laakeriholkin seinämä oli 2,5 mm, joten rakenne taitaa olla jossain vaiheessa muutettu.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Todennäköisesti moneen kertaan. Hämeenlinnan Lowdiressä tappelimme yhden Härmän kansa ja siinä mitotukset oli tästä poikeava. Ja nyylonia , nämä ei ole. Jotain muovia, koostumus tuntematon. Seinämänpaksuus olematon. Teen ne nyt POM:ta. Ajamme kesän ja jos ei toimi rakennamme tämän ohjauslaakerin kokonaan uusiksi , kunnon laakeroinilla. Niinkuin se olisi alkuunsa pitänyt olla. Turhaa luistamista tästä kohdasta. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Ajamme kesän ja jos ei toimi rakennamme tämän ohjauslaakerin kokonaan uusiksi , kunnon laakeroinilla. Niinkuin se olisi alkuunsa pitänyt olla. Turhaa luistamista tästä kohdasta. :mrgreen:

Nimenomaan, tuollaiset tavalliset tuumaset laakerisetit ohjaukseen maksaa n. 10e/puoli, väärässä kohti on säästetty kun ei ole niitä käytetty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei niiden puslien sorvauttaminenkaan halvemmaksi tule. Miksi tehdä jos ei tee kunnolla. Laatu ja hinta ei aina kohtaa. Tässä olevaa ratkaisua ei kehtaa eres ääneen lausua. :mrgreen:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aika kummallista ettei muovilaakereita saa toimimaan kunnolla. Onhan ne monessa paikassa osoittautuneet toimiviksi. Välykset ei kenties ole olleet oikeat kyseisessä tapauksessa. Holkin materiaalin pitäisi toki olla riittävän kovaa, eikä mitään "muovailuvahaa". Olisiko muuten mitään haittaa jos laakereissa olisi niin suuri välys ettei jumittaisi edes kovimmalla helteellä? Omassa tadpolessa on kylläkin pronssiholkit, eikä niissä ole viiden vuoden aikana ollut mitään ongelmia. Huoltoa toki vaativat, kerta vuoteen vuoteen prässillä rasvaa pesä täyteen. Niissä tuntuu pieni välys muttei sitä ajossa huomaa millään tavoin.

Muovi- ja pronssiholkeissa seinämää pitänee olla enemmän kuin 1,5 mm jotta saa ehjänä paikalleen. SKF:llä on komposiitti holkkeja joissa on ohut seinämä, ehkä niitäkin kannattaisi harkita: http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1851080251

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse en kauheesti tykkää koko liukulaakeri ideasta tässä paikassa. Ensinnäkin en usko niiden herkyyksiin , jos niitä verrataan kaartio rulla ja kuulalaakereihin. Itse olen tottunut että ohjauksen pitää olla herkä ja sitä ei saa samallalailla aikaiseksi millään liukulaakeri ratkaisulla. Kehuu kukin miten haluaa. Liiallinen välys laakerissa ei yksinkertaisesti toimi. Heti kun nopeudet kasvaa niin virheet korostuu ja tärinä kasvaa ohjauksessa. Itse en laittasi milloinkaan pyörän ohjaukseen mitään liukulaakeria. Tosin nyt tähän se on pakko ja hirvittää laakerille jäävä seinämänpaksuus. Todella miettii onko tässä otettu huomioon aineeseen kohdistuvia kuormi. Vai onko ne tehty vaan ajattelematta sen ......
POM on nyt vahvin ehrokas. Tästä kuitupohjasesta pakeliittivalmisteesta viellä on mietintä myssyssä. Sen liuku ominaisuuksista. Ainehan kestää hyvin hammaspyörissä, entä laakerina.
Mietin sellaistakin vaihtoehto että sen voisi tehdä niin sanotusta öljypuusta, tai muusta sorvattavasta erikoisaineesta. Pronsi ei tule kestämään kyllä tällä seinämän vahvuudella. Valitettavasti tilan puutteen vuoksi. :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja jori »

En minä oikein ymmärrä tuota puhetta ohutseinämäisen laakeriholkin kestämättömyydestä. Sehän on teräsputken sisällä, eikä aksiaalilaippa ole paria milliä paksumpi. Sitäpaitsi, jos se hajoaa, niin mitäs siinä muuta tapahtuu, kuin että laakerivälys lisääntyy tuon puolitoista milliä. Ei se metsään heitä.

Minun kokemukseni tuosta jumittavasta Härmäpyörän laakerista ovat sieltä Sääksmäen Ecotripiltä. Silloin satoi muistaakseni joka päivä, tai oli ainakin sateista aikaa ja ohjauksen jäykkyys oli tullut Härmäkuskillekin yllätyksenä. Me kaavattiin Fiskarsin oransseilla saksilla holkkeihin käyntivälykset ja alkoivat toimia. Tiedä sitten, mitä tapahtui, kun kelit kuivuivat, tuliko liikaa välystä. :roll:

Ovat muuten hyvä väline muoviin poratun reiän väljentämiseen nuo Fiskarsin sakset. Kaunista tasaista ohutta lastua ottavat, kun oikealla tavalla pyörittää. Juuri oikeat teräkulmat muoville. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö ole niin että mitä vähemmän sitä materiaalia on siinä holkissa , sitä heikommaksi se käy kuormitettaessa. Jos laakeri on vähänkin kuiva , tai jostain muusta syystä tahmea. Vaikka se on siellä teräsputken sisällä. Jää sille ja ohjausputkelle oma välys. Ja tämä välys antaa , holkille mahdollisuuden venyä . Ja mitä pehmeempää tämän holkin materiaali on sillä mitä suurempi todennäköisyys siellä reiässä mankeloitua. En tiedä oletko samamieltä. Siksi tämän materiaalin joka sinne sorvataan tarvitsee olla riittävän sitkeetä ja kovaa. Mitä tulee turpoomiseen niin se pitäs pystyä jollain tapaa kompensoimaan. Siihenkin voi vaikuttaa vai materiaali valinnalla.
Entä se rikkoutuminen . Ei siittä suurempaa haittaa ole jos sitä osas odottaa. Ajamisesta tulee vaan epämukavaa.
Itse kyllä haluaisin kyllä löytää sellaisen materiaalin mikä tähtää hyvään kestävyyteen ja kevyeen ohjattavuuteen. Eikä huollon tarpeen vähäisyyskään olisi pahitteeksi. :roll:
Mitä tulee taas tähän ohjauksen laakerointiin tuntuu että kesä sillä ajellaan ja tehdään siihen ensitalvena kunnon laakerointi. :mrgreen:

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Mistä muuten saa kuulallisia ohjauslaakereita silleensä ettei tartte käyttää romupyörien osia jos tekisi vaikka piensarjan potkulautoja, joissa kaikissa samanlaiset osat. Tuskimpa tulee tehtyä mutta kysympähän nyt kuitenkin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos tarkoitat ihan kuulalaakeri kehiä ja irtolaakereita. Poikkeeppa laakeritarvike- tai teollisuustarvikeliikkeeseen. Taasen ohjaus laakerit pyöräliikeestä saa halvimmillaan reilulla kympillä. :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjauslaakeri pulmia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on puslat sorvattu POM:ta ja tuntuvat kovemmilta, kuin alkuperäset. Mutta pieni ongelma tässä oli. Putki johon nämä istutetaan on vähänkuin epäsymmetrinen ovalii. Ja kun pyören puslan laittaa paikalle jää osa puslasta vailla tukevaa seinää. Laitamme näihin kohtiin ohutta peltiä. Vaika olin kyllä sitä mieltä kyllä ne olis saanut aikanaan valmistajalla hoonata pyöreiksi. Eikä jättää hommaa keskeneräiseksi. Olisin ne kyllä työstänyt, mutta eipä täältä keltään 25> kalvainta löytynyt , pyöräkorjaamoilta. No parempi hyvä yritys, kun ei siittä kuitenkaan " lasta saa". :mrgreen:

Vastaa Viestiin