Nokian kisoissa sain tämän pyörän painojakauman 90kg/183cm kuskilla: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=28&t=4332
Tulos on "järkyttävä" Painosta on 77% takapyörällä, eli minun tapauksessa liki 85kg Ei ihme että rullaa vähän tahmeasti kun painetta kumissa 3bar
Kisatulokset 200metrillä keskinopeus n.26km/h ja 1h ajossa 21km/h. Viime vuonna toisen ääripään pyörä, yescom. Tulokset 200m 47km/h ja 1h ajossa 32km.
Ajoin mä tällä ihan tosissaan, mutta ei vaan kulje. Tästä kuvasta näkyy muut ongelmakohdat: https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 7869593010
Laitoin kuvan näkymään tähän. Pastori
Selkänojasta ei saa yhtään tukea polkemiseen kun sylikulma on liki 180astetta. Pystymmällä nojakulmalla taas ilmanvastus kasvaa entisestään.
Hiton hyvä vertailu pyörän kulkuun vaikuttavien rakenteellisten seikkojen huomioimisen motivaation parantamiseksi. Ajaisitko ensi vuonna samat pystärillä, niin saataisiin referenssi sillekin.
Apropå, tuossahan on ihan kilpurin (PW) sylikulma, joskin 45 astetta pystymmässä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onkos tuossa jalat riittävästi edessä että on laillinen nojakki?
On se pitkällä kuljettajalla, mutta poika olisi voinut olla sääntöjen rikkoja.
Toisaalta, Nokialla ei kai ollut kuin kolme sääntöä, joista kaksi koski pyörää ja toinen niistäkin oli vain suositus
Toimiva jarru löytyy ja taustapeilikin oli kisassa paikoillaan.
Onkos tuossa jalat riittävästi edessä että on laillinen nojakki?
On se pitkällä kuljettajalla, mutta poika olisi voinut olla sääntöjen rikkoja.
Se oliskin jotain, jos mitätöitäis kisassa viimeiseksi tulleen tulokset sääntöjen vastaisen kaluston takia. Toisaalta, olishan se lajin maineen kannalta ihan relevanttia, että hitain pois rumentamasta urheilullisia tuloksia
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Onkos tuossa jalat riittävästi edessä että on laillinen nojakki?
On se pitkällä kuljettajalla, mutta poika olisi voinut olla sääntöjen rikkoja.
Se oliskin jotain, jos mitätöitäis kisassa viimeiseksi tulleen tulokset sääntöjen vastaisen kaluston takia. Toisaalta, olishan se lajin maineen kannalta ihan relevanttia, että hitain pois rumentamasta urheilullisia tuloksia
Niin, niin mutt entäs se voitettu kulta - hitainnojakkikisassa Tartteisko tää nyt mitata tarkkaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Se oliskin jotain, jos mitätöitäis kisassa viimeiseksi tulleen tulokset sääntöjen vastaisen kaluston takia. Toisaalta, olishan se lajin maineen kannalta ihan relevanttia, että hitain pois rumentamasta urheilullisia tuloksia
Äläpä ny, tunnin ajossa olin toiseksi hitain kun stapani keskeytti
PW kirjoitti:
Niin, niin mutt entäs se voitettu kulta - hitainnojakkikisassa
Aijai, tuossa tosiaan hyötyy merkittävästi sääntöjen vastaisella nojapyörällä. Onneksi tämä ei ole sellainen, tästä voi mitata:
Onkos tuossa jalat riittävästi edessä että on laillinen nojakki?
On se pitkällä kuljettajalla, mutta poika olisi voinut olla sääntöjen rikkoja.
Se oliskin jotain, jos mitätöitäis kisassa viimeiseksi tulleen tulokset sääntöjen vastaisen kaluston takia. Toisaalta, olishan se lajin maineen kannalta ihan relevanttia, että hitain pois rumentamasta urheilullisia tuloksia
Niin, niin mutt entäs se voitettu kulta - hitainnojakkikisassa Tartteisko tää nyt mitata tarkkaan
Nyt alkaa olla SM-kisat oikeat kisat, kun aletaan väsäämään protestia että saadaan voittaja kammettua pois. Kaikkiin oikeisiin kisoihin kuuluu vastustajan kampittaminen, millä vaan keinoilla.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Jukan tekemän positiivisen myyntipuheen videon innoittamana tilasin itsekkin viime kesänä matkaajan. Muutin nojapyörän nyt talvella sähköavusteiseksi 16" etunapamoottorilla ja tuntuu että pienemmällä eturenkaalla ajosta tuli paljon vakaampaa, samoin urien hakeminen talvella vähentyi moottorin myötä. Takahaarukkaan hinkkaavasta ketjustakin pääsi eroon kun lisäsi 6mm holkin pakan puolelle ja rihtasi vanteen uudelleen. Ensiasennusrenkaat heitin mäelle ja tilalle laitoin pistosuojatut Continental TourRiderit, samoin kampisarja vaihtui vintage Shimano Deore 42/52T 170mm kampisarjaan. Matkaajalla on ollut mukava harjoitella tasapainoa, nyt kun nojapyörä kärpänen on purrut oikein kunnolla ja suunnitelmissa on ostaa se oikea nojapyörä, niin kynnys harjoitteluun pystypyörästä on ehkä vähän matalampi.
Jukan tekemän positiivisen myyntipuheen videon innoittamana tilasin itsekkin viime kesänä matkaajan. Muutin nojapyörän nyt talvella sähköavusteiseksi 16" etunapamoottorilla ja tuntuu että pienemmällä eturenkaalla ajosta tuli paljon vakaampaa, samoin urien hakeminen talvella vähentyi moottorin myötä. Takahaarukkaan hinkkaavasta ketjustakin pääsi eroon kun lisäsi 6mm holkin pakan puolelle ja rihtasi vanteen uudelleen. Ensiasennusrenkaat heitin mäelle ja tilalle laitoin pistosuojatut Continental TourRiderit, samoin kampisarja vaihtui vintage Shimano Deore 42/52T 170mm kampisarjaan. Matkaajalla on ollut mukava harjoitella tasapainoa, nyt kun nojapyörä kärpänen on purrut oikein kunnolla ja suunnitelmissa on ostaa se oikea nojapyörä, niin kynnys harjoitteluun pystypyörästä on ehkä vähän matalampi.
Tervetuloa Nojapyöräfoorumille.
"Matkaaja" minusta hieman vino nimi ainoalle nojapyörälle, jolla ei oikeastaan matkaa voi ajaa, vaan soveltuu lähinnä alle tunnin ajomatkoille. Tämä johtuu ajoasennosta, joka tässä mallissa on niin pysty, että paino lepää istumalihasten päällä. Sähköavusteisena taajamakulkuneuvona se on varmaan aivan mahtava hyvän näkyvyyden ja helpon ajettavuuden takia.
Olisiko sinulla kuvia pyörästäsi. Kuvat lisätään editointiruudun "liitteet" välilehden kautta omalta koneelta. Linkkinä "img" tagilla editointiruudun yläreunasta. Liitekuvan maksimikoko on 1200 pikseliä suuntaansa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitoksia.
Ajoasento on tosiaan aika pysty ja mitä enemmän on kilometrejä takana, niin sen makaammaksi haluaisi ajoasennon.
Oon nyt lyhentänyt selkänojan tukea ehkä 5cm ja luulen että jos vielä lyhennän tukea, niin kovaa polkiessa alkaa nousemaan selkänojaa pitkin ylös ja se ei kuulosta kovin hyvältä. Kokeillaampa jos nyt näkyisi kuvat.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma