Single-speed bicycle = mummopyörä

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Single-speed bicycle = mummopyörä

Sakari

Aika paha provokaatio tämän sinkuloiden pilkkaaminen.
Mullahan tämä Pastorin virkanimike edellyttää että lasken kymmeneen ja sitten vasta ryhdyn toimeen.

Siksipä en tästä provosoidu, vaan jätän tehtävän muille.

Enivei. Aika kiva on joskus ajella sinkulalla muutama kilsa torille. Ei ole kukaan vielä vaihteilla varustetulla pyörällä kyydissä pysynyt. Jäi senverran räyhäkät välitykset vanhan Crescentin lelukilpurin perintönä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Otetaanpa tähän väliin muisto 80-luvun loppupuolelta, kun kokeilin serkun isän/vaarin vanhaa Jaguaaria. Hillittyä arvokkuutta huokuva menopeli tuntui rullaavan erinomaisen herkästi ja alkoi suorastaan kiitää, kun sen sai ensin vauhtiin (pitkä välitys). Kun vertasi silloiseen omaan pyörääni (3-vaihteinen Helkama Kulkuri), niin tuntui fillareiden kehitys menneen joltain osin takapakkia vuosikymmenten kuluessa, sama ajofiilis ei välittynyt Helkaman sarvissa. No olihan siinä Jaguaarissa varmasti paremmat laakerit ja pitemmät kammet eikä kappavaihteen jähmeyttä, runkogeometrian eroista nyt puhumattakaan.

Vähän samanlainen fiilis tuli myöhemmin maastosinkulan myötä, teräsrunkoinen peli ilman joustokeulaa oli kevyt ja lähti kuin rusakko makuulta, kun sitä vähän kuritti. Helpohkossa ja suht tasaisessa maastossa kulki iloisesti, mutta röykyissä ja kovemmissa ylämäissä kuski joutui välilllä nöyrtymään. Yllättävän hyvin sillä kuitenkin metsäpolkua ajeli, teräsrunko tuntui sopivan mukavalta ja joustavalta, ja geometria oli kohdallaan. Runko mokoma vaan otti ja petti, jonka jälkeen pyörävalikoima kääntyi tilanpuutteen takia monikäyttöisempään jousitettuun ja vaihteilla varustettuun suuntaan. Mutta ehkä vielä jonain päivänä, jos polvet kestää...

Toisaalla foorumilla käynnissä oleva fiksi nojari -keskustelu palautti mieleen nuo muistot ja mielessä alkoi heti pyöriä ajatukset, jotta minkäläinen sinkula/fiksisovellus toimisi nojakissa. Teräsrunkoinen, kevyt Cruzbike -tyyppinen vekotin herkästi rullaavilla 28" kiekoilla, siinä voisi olla passeli kokeilun lähtökohta. Väittävät että kyseisellä pyörätyypillä olisi hyvä mäennousukyky, sitähän yksivaihteiselta vaaditaan. Mutta nyt alkaa mennä jo aiheesta sivuun ja off-topikiksi, pitänee jatkaa näitä rakennushöpinöitä siihen varatussa osiossa, jos tuosta uhkaa todella tulla itselle joskus pyöräprojekti.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Oliskohan sinkula tandemissa ideaa? Kai sellaisia on olemassa, varmaan nojakkejakin. Äkkipäätä tuntuisi hyvältä ajatukselta, kun ylämäkiin voi punnertaa tuplateholla. Kun tandemipyöräily on enempi rauhallista kruisailua, (ainakin omissa mielikuvissa) niin yksi vaihde riittää hyvin.. Etuna olisi tietysti tekninen yksinkertaisuus, mm. nipullinen vaijereita voidaan jättää pois.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eikä tarvi kuin yhden jarrun ja on laillinen :)

  1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jostain syystä nuori sukupolvi haluaa tämän " mummopyörän" . Ei ole parempaa kuljinta lyhyille matkoille , ei turhia vaihteit , eikä ikusta jatkuvaa säätämistä ja rimmaamista. Ymmärrän lastenlasten halua ajaa kunnon vanhanajan pyörällä. Sillä nämä monet vaihdepyöt mitä pitkin tavarataloja ostetaan on ala-arvosta isoa P:kaa. Eivätkä mitään luotettavaa käyttöpyörää. Että Sakarille nootti tästä Mummopyörien ala-arvostamisesta. :mrgreen:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

No jopas nyt jotakin, kun voidaan asioita ymmärtää kummallisesti! :roll:

En suinkaan väheksy enkä aliarvioi sinkuloita, vaan totesin vain, että single-speed bicycle on samanlainen kuin mummopyörä. Arvostukseni sinkulaa kohtaan oli korkealla, kun ennen kuin minulla oli käytettävissä sähköavustus, ajeli usein vastamäessä ohi joskus hyvinkin huonokuntoisen näköisellä sinkulalla hyväkuntoinen polkija.

Rumpuvaihteeseen en ole koskaan ollut innostunut, kun se on ainoa paikka, jota ei uskalla avata pyöräremontissa. Muutenhan pyörä ja nojapyörä on mukava kapistus siinä suhteessa, että sen jokaisen yksityiskohdan tuntee ja voi tarvittaessa korjata. Oli jännittävää jo pikkupoikana avata 1-vaiheisia Torpedo- ja Favorit-rumpuja ja saada ne sitten kasaan ja jopa toimimaan, kun ne olivat rakenteeltaan niin yksinkertaisia. Silloin niissä ei ollut muoviosia niinkuin nykyään, ja niinpä nämä nykyiset eivät kestäkään niin hyvin kuin ennen.

Kyllä tasaisilla mailla sinkuloilla pitkälle pärjää, mutta kovin mäkisissä maastoissa on vaihde pyörä paikallaan ellei ajokunto ole huippuluokkaa.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 01 Huhti 2011, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

En suinkaan väheksy enkä enkä aliarvioi sinkuloita, vaan totesin vain, että single-speed bicycle on samanlainen kuin mummopyörä.

Yleensä ei, mummopyörässä on jalkajarru ja näissä "hifi sinkuloissa" ei, vaan polkimia voi pyörittää taaksepäin vapaasti.

irakas kirjoitti:

Rumpuvaihteeseen en ole koskaan ollut innostunut, kun se on ainoa paikka, jota ei uskalla avata pyöräremontissa. Muutenhan pyörä ja nojapyörä on mukava kapistus siinä suhteessa, että sen jokaisen yksityiskohdan tuntee ja voi tarvittaessa korjata. Oli jännittävää jo pikkupoikana avata 1-vaiheisia Torpedo- ja Favorit-rumpuja ja saada ne sitten kasaan ja jopa toimimaan, kun ne olivat rakenteeltaan niin yksinkertaisia.

Nappaappa romukopasta joku 3vaihteinen napa ja pura, yllätyt kuinka yksinkertainen tuommoinen Nexus3 on. 7vaihteisessa törkyä onkin sitten enempi, mutta kyllä sellaisenkin auki/kasaan saa niin että voi esim. voidella.

irakas kirjoitti:

Silloin niissä ei ollut muoviosia niinkuin nykyään, ja niinpä nämä nykyiset eivät kestäkään niin hyvin kuin ennen.

Empä ole yhtään napaa avannut jossa olisi muoviosia sisällä, en uusia enkä vanhoja. En myöskään ole löytänyt mistää rikkinäistä 3vaihteista napaa, en uutta enkä vanhaa. Aina on romupyörän pois viskaamiselle ollut joku muu syy kuin navan rikkoontuminen. 7vaihteiset taas pääsääntöisesti ovat "rikki", käytännössä möykyksi ruostuneita. Ne ei kestä edes yhtä kesää sateessa, mutta muovia ei niissäkään ole yhtään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

irakas kirjoitti:

Rumpuvaihteeseen en ole koskaan ollut innostunut, kun se on ainoa paikka, jota ei uskalla avata pyöräremontissa. Muutenhan pyörä ja nojapyörä on mukava kapistus siinä suhteessa, että sen jokaisen yksityiskohdan tuntee ja voi tarvittaessa korjata. Oli jännittävää jo pikkupoikana avata 1-vaiheisia Torpedo- ja Favorit-rumpuja ja saada ne sitten kasaan ja jopa toimimaan, kun ne olivat rakenteeltaan niin yksinkertaisia. Silloin niissä ei ollut muoviosia niinkuin nykyään, ja niinpä nämä nykyiset eivät kestäkään niin hyvin kuin ennen.

Sakari

Avaamisen kynnystä saattaa laskea jos on räjäytyskuva käytössä http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml tuolla esim. Shimanon napoja. Itse kyllä vielä ykköspyörän vien korjaamolle jos napa pitää aukaista mutta aikanaan kun remontteeraustaidot entraantuu niin pitää kai yksi napa hajottaa itse huoltamalla :)

Autoihin on tosi hyviä mallikohtaisia korjauskäsikirjoja jonka avulla on moottoriremppakin onnistunut mutta fillariin en ole hyvää kirjaa vielä löytänyt.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Silloin niissä ei ollut muoviosia niinkuin nykyään, ja niinpä nämä nykyiset eivät kestäkään niin hyvin kuin ennen.

Empä ole yhtään napaa avannut jossa olisi muoviosia sisällä, en uusia enkä vanhoja. En myöskään ole löytänyt mistää rikkinäistä 3vaihteista napaa, en uutta enkä vanhaa. Aina on romupyörän pois viskaamiselle ollut joku muu syy kuin navan rikkoontuminen. 7vaihteiset taas pääsääntöisesti ovat "rikki", käytännössä möykyksi ruostuneita. Ne ei kestä edes yhtä kesää sateessa, mutta muovia ei niissäkään ole yhtään.
Jukka

Minäpä olen. Muutama vuosi sitten yhden kaverin uudessa Helkama- miesten pyörästä hajosi takarumpu ja, kun sen avasin, sieltä löytyi hajonnut muoviosa. Paikallinen pyöräkorjaajakin kertoi, että jotkut nykyiset 1-vaihteiset rummut eivät kestä käyttöä niinkuin ennen. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla meni männävuonna Shimanon yksivaihteinen rumpu jumiin. Hirvee pauke vaan kuului, ei oikein rullaillut etiäppäin. Olin kiristänyt renkaan liian tiukalle ja jarruttoman puolen suhteessa liian tiukalle, ennen jarrupuolta. Sanoi siis asentaja joka laittoin ton takuutyönä kondikseen.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

irakas kirjoitti:

...Autoihin on tosi hyviä mallikohtaisia korjauskäsikirjoja jonka avulla on moottoriremppakin onnistunut mutta fillariin en ole hyvää kirjaa vielä löytänyt.

Minulla on tuollainen: http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html. Siitä on ollut suurta apua ihan periaatteisiin tutustuessa ja syvemmin paneutuessa. Hinta vaihtelee alkaen 17 euron nurkilta (tämäkin tuote löytyy hintaseuranta-sivuilta).

Kirja pitää sisällään aikamoisen paljon hyödyllistä, periaatteellista tietoa Shimanon, Campagnolon, Sramin ja Suntourin osista erilaisissa käytöissä. Mukana vilahtaa muutakin, mutta nämä ovat pääasialliset tarkatsteltavat. Ohjeita on kaikkeen yleensä tarvittavaan hyvin kuvitettuna ja jollain tavalla vaikeusasteina arvioituna.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Hopea kirjoitti:
irakas kirjoitti:

...Autoihin on tosi hyviä mallikohtaisia korjauskäsikirjoja jonka avulla on moottoriremppakin onnistunut mutta fillariin en ole hyvää kirjaa vielä löytänyt.

Minulla on tuollainen: http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html. Siitä on ollut suurta apua ihan periaatteisiin tutustuessa ja syvemmin paneutuessa. Hinta vaihtelee alkaen 17 euron nurkilta (tämäkin tuote löytyy hintaseuranta-sivuilta).

Kirja pitää sisällään aikamoisen paljon hyödyllistä, periaatteellista tietoa Shimanon, Campagnolon, Sramin ja Suntourin osista erilaisissa käytöissä. Mukana vilahtaa muutakin, mutta nämä ovat pääasialliset tarkatsteltavat. Ohjeita on kaikkeen yleensä tarvittavaan hyvin kuvitettuna ja jollain tavalla vaikeusasteina arvioituna.

Helsingin seudun kirjastoissa on tuota kirjaa 38 kpl. Voi varata netissä 50 sentin hintaan ja saada pks:n lähikirjastoon noudettavaksi. Kaukolainoina varmaan minne tahansa Suomeen ?(maksullista).
Luulisin, että muutamia omaa pyörää koskevia sivuja (kuvia esim.) voi kopsata laillisesti omaan käyttöön. Vai voiko?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Hopea kirjoitti:

Minulla on tuollainen: http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html. Siitä on ollut suurta apua ihan periaatteisiin tutustuessa ja syvemmin paneutuessa. Hinta vaihtelee alkaen 17 euron nurkilta (tämäkin tuote löytyy hintaseuranta-sivuilta).

Kirja pitää sisällään aikamoisen paljon hyödyllistä, periaatteellista tietoa Shimanon, Campagnolon, Sramin ja Suntourin osista erilaisissa käytöissä. Mukana vilahtaa muutakin, mutta nämä ovat pääasialliset tarkatsteltavat. Ohjeita on kaikkeen yleensä tarvittavaan hyvin kuvitettuna ja jollain tavalla vaikeusasteina arvioituna.

Nyt kyllä hävettää :oops: kun näin tuon kirjan kuvan niin joku raksahti päässä, varmasti olen tuollaista kirjaa hypistellyt, kämpässä on lukemattomia kirjapinoja ja kas kummaa: olen lunastanut omistusoikeuden kyseiseen opukseen 25 eurolla... Vissiin silloin on ollut skitsompi vaihe töissä kun ei ole minkäänlaista muistijälkeä jäänyt... toisaalta olen ahnehtinut kirjaston poistomyynneissä sen verran, että kyllä sinne pari muutakin helmeä on hautautunut. Juu tuo kyllä vaikuttaa hyvältä ja selkeältä kirjalta.

Kirjaston poistomyynnistä ostin myös pyöräilijän kirjan vuodelta 79, lähinnä välitystaulukoiden ja laskuesimerkkien takia. Kirjassa oli myös jotain mielenkiintoista pyörän valinnasta: "...Näiden lisäksi on olemassa kokelma lapsille tarkoitettuja pyörähirviöitä, joissa on korkea ohjaustanko, pitkä satula, naurettavan paksut renkaat ja niin edelleen. Viimeksi mainitut pyrkivät jäljittelemään moottoripyöriä ja ovat valitettavasti kovin yleisiä. Voivatko tuollaiset pyörät koskaan herättää omistajassaan todellista innostusta pyöräilyyn?..."

Kävin kattomassa omaa pyörää ja nyt kysyisin saako aikuisten pyörässä olla pitkä satula ja korkea ohjaustanko? on mulla myös toinen pyörä jossa on naurettavan leveät renkaat... :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:

Luulisin, että muutamia omaa pyörää koskevia sivuja (kuvia esim.) voi kopsata laillisesti omaan käyttöön. Vai voiko?

Mä olen kirjastosta lainattuja korjauskäsikirjoja joskus kopioinut ihan sen takia, että kirja ei likaantuisi, no lähinnä vetoakseli ym. vaseliinihommissa. Netistä löytyi seuraavaa: usein kysyttyjä kysymyksiä tekijänoikeuslaista: Saako omaan käyttöön kopioida http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/2.4.html

Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen." (12 §). Olennaisin ehto tässä on käytön yksityisyys, josta tarkemmin jäljempänä.

Säädöksessä ei ole sellaista ehtoa, että kopioijan pitäisi omistaa kappale, josta hän valmistaa kopion. Se voi siis olla lainattu. Ja jos kopioit esimerkiksi omistamasi äänitteen, saat myydä alkuperäisen pois (19 §) mutta et kopiota, koska se olisi jo käyttämistä muuhun kuin yksityiseen tarkoitukseen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Single-speed bicycle = mummopyörä

Viesti Kirjoittaja Hopea »

[quote="terppa] ...kysyisin saako aikuisten pyörässä olla pitkä satula ja korkea ohjaustanko? on mulla myös toinen pyörä jossa on naurettavan leveät renkaat... :)[/quote]

Tämä taitaa mennä jo rakentelun puolelle, mutta olkoon vielä off-topic. Minusta mikään sääntö ei rajoita tuollaisia asioita. Säädöksissä puututaan lähinnä turvallisuusasioihin (muuten vähän kummallisesti, mutta se on ihan eri juttu) kuten jarruihin, ohjaustangon kannatinputken asennuksiin yms. Jos et aio kilpailla ko. laitteella, tuollaiseen ei ole rajoituksia.

Kurkkaa vaikka JViirretin sivuilta chopperi. Kuvittele siihen pitkä penkki ja pukinsarvet. (Niin ja vaikka etujarru, tuollaisena se on laiton kuten muutkin jarruttomat fiksit. :wink: )

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin