Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Täytyypi koittaa miettiä eteenpäin, jos vaikka sais tilattua esim. parikymmentä ovaalia ratasta..

Aihiot taitaa kuitenkin olla järkevintä tilata jostain muualta levystä leikattuna, sahalla härskiä kaivertaa jotain 3-4mm siivuja :D Toinen vaihtoehto tehdä isoon jöötiin muoto niin pitkälle ku voi ja siitä katkoa.

Asiaa.

3mm levyä leikkaa normaalilla koneistamon levyleikkurilla. Ja suorakulmion muotoinen aihio on ihan ok työstökoneelle, ei sitä tarvitse rattaan muotoon kaivertaa. Ensimmäinen työvaihe on porata keskireikä sekä toinen kohdistusta varten.

Itse käyttäisin karbidi työstöpäätä jolla jyrsisin suoraan hampaat muotoonsa ja samalla leikkaantuu ylimääräinen materiaali veks. Sopivalla työstöpäällä voi myös ohentaa samalla toisen puolen hampaiden linjan, ja seuraava työvaihe on (jos reikiä porataan ensin) kääntää aihio ja työstää toisen puolen hammaslinja.

Kun homman miettii huolella ei työkalun vaihtoja tule montaa. Näin kaikkein hienoimpia koneita ei tarvita ja per ratas työ helpottuu. Samalla terällä jolla hampaat leikataan voidaan myös tehdä tarpeen mukaan kevennykset ja miksei myös keskireikä. Ja kuten tuli mainittua voi kiinnitysreiät porata vaikka käsiporalla. Ja purskeet yms voi jättää asiakkaan huoleksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nopeasti noita saa tehtyä , kun leikkauttaa suoraan levystä laaserilla , tai vesileikurilla. Sen jälkeen jos tarvitsee jyrsii sivupi tojen viisteet ja muut. Laaseri , vesileikurilla saa reijätkin suoraa suuremmitta miettimättä. Ei muuta kuin ohjelma leikkuuvirmalle. :)

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mä olen jutellut nyt näiden kanssa http://www.chainrings.com/ ja näyttäisi onnistuvan.

Katoaan jos viikonloppuna lähtisi tilaus.

t.Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Mä olen jutellut nyt näiden kanssa http://www.chainrings.com/ ja näyttäisi onnistuvan.

Katoaan jos viikonloppuna lähtisi tilaus.

t.Ville

Jos saat hintaa tippumaan yhtään 80 $ kipale, jos rattaita tulee useampia, niin lähden mukaan. Mulle 10% ovaaleina 50t ja 34t 110 BCD pulttijaolla. Kevennyksiä ja mihin kohtiin kehikon pultit tulevat selviää kunhan MetaPhysic saapuisi...

Rattaiden pitää kelvata 10-vaihteisen ketjulle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Laitoin viestiä, katsotaan mihin hinta asettuisi.

Rahdissa yksi vaihtoehto on, että tilaan noi meidän jenkkitoimistolle ja sitten kun sieltä ravaa porukkaa Espoossa niin joku voi toimia kuriirina. Tai sitten posti.

t.Ville

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tää on mukana tilauksessa. Speksit myöhemmin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

11-32 tai 11-34. 100 kierroksella vauhtia saisi 58,6km/h ja 120 kierroksella n. 70 km/h ja luultavasti kevyet vaihteet olisi tarpeeksi kevyet. Ikävä DualDrivea varmasti tulisi, on se senverran näppärä/käyttäjäystävällinen vaihde.

Viikonloppuna kävin ajelemassa Lukonmäen ylös, välityksinä 32-32, ja napa piti pudottaa pienimmälle (eli vastaa käytännössä 24/32 välitystä), eikä silti oikein voima riittänyt. Jouduin kesken mäkeä vähän vetämään henkeä. Toki mäki on hurja (12% ?), enkä siitä joudu ajamaan. Tuohon mäkeen mistä on pakko ajaa usein tuollainen välitys sentään riittää, mutta täytyyi siinä vielä ajella ja arvioida mikä on suurin välitys millä sen pärjää. Sekin on hyvä kysymys pitäisikö arvio tehdä näin loppukesästä (vuoden paras pyöräilykunto) vai keväällä kun jalat heikoiten kestävät mäkiä?

Aloin taivastella näitä rattaiden kokoja ja skaalaa. Itseasiassa suurimman skaalanhan saa vähän loivemmilla pakoilla. Jos lähdetään siitä, että suurin eturatas on 50 hammasta, ja takavaihtajana 45 hampaan kapasiteetilla.

11-34 pakka, eteen 28-50, pienin vaihde 28/34 = 0.82
11-32 pakka, eteen 26-50, pienin vaihde 26/32 = 0.81
11-30 pakka, eteen 24-50, pienin vaihde 24/30 = 0.80
11-28 pakka, eteen 22-50, pienin vaihde 22/28 = 0.78

Ja kaikissa vaihtoehdoissa suurin vaihde on sama 50/11 = 4.55

Tuota pienempiä ei sitten tarvikkaan katsoa, koska alle 22 hampaista eturatasta ei normaalisti mitenkään saa. Jos meinasi ovaaleja tehdä, niin sitten ei onnistu edes noin pieni.
No, sama idea pätee, ainakin antaa mahdollisuuden suurentaa isointa eturatasta. Onkos maantie-pakat yhteensopivia noiden maasto-napojen kanssa?

Tietysti käyttökokemus on erilainen, loivalla pakalla mäkisessä maastossa aluevaihtajalle tulee useammin asiaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Aloin taivastella näitä rattaiden kokoja ja skaalaa. Itseasiassa suurimman skaalanhan saa vähän loivemmilla pakoilla. Jos lähdetään siitä, että suurin eturatas on 50 hammasta, ja takavaihtajana 45 hampaan kapasiteetilla.

11-34 pakka, eteen 28-50, pienin vaihde 28/34 = 0.82
11-32 pakka, eteen 26-50, pienin vaihde 26/32 = 0.81
11-30 pakka, eteen 24-50, pienin vaihde 24/30 = 0.80
11-28 pakka, eteen 22-50, pienin vaihde 22/28 = 0.78

Ja kaikissa vaihtoehdoissa suurin vaihde on sama 50/11 = 4.55

Tuota pienempiä ei sitten tarvikkaan katsoa, koska alle 22 hampaista eturatasta ei normaalisti mitenkään saa. Jos meinasi ovaaleja tehdä, niin sitten ei onnistu edes noin pieni.
No, sama idea pätee, ainakin antaa mahdollisuuden suurentaa isointa eturatasta. Onkos maantie-pakat yhteensopivia noiden maasto-napojen kanssa?

Tietysti käyttökokemus on erilainen, loivalla pakalla mäkisessä maastossa aluevaihtajalle tulee useammin asiaa.

Laskekaan sprocket.exe softalla että antaako se tehdä noin pieniä rattaita teidän kampisarjan BCD:lle. Jos BCD on 144, pienin 10% ovaali on 43, 130 niin 39 ja 110 niin 34 vielä näyttäisi onnistuvan (ei tehty vielä kampiin).

Ja on maantiepakat tarkoitettu samoille navoille kuin maastopakat. Jos siis puhutaan Shimano/SRAM -yhteensopivista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Laskekaan sprocket.exe softalla että antaako se tehdä noin pieniä rattaita teidän kampisarjan BCD:lle. Jos BCD on 144, pienin 10% ovaali on 43, 130 niin 39 ja 110 niin 34 vielä näyttäisi onnistuvan (ei tehty vielä kampiin).

No itsellä on pyörätohtorin 152 mm 3-lehtiset spectrat, sisimmän rattaan BCD 64, ulommat 104, joten pieniä saa. Sisimmäksi pyöreänä menee 22 hammasta (joka onkin), 35% ovaalina 25 hammasta.
En tiedä tuleeko ongelmia jos 4-pulttisella 104mm bcd:llä tekee jonkun >50 hampaisen?

tavasti kirjoitti:

Viikonloppuna kävin ajelemassa Lukonmäen ylös, välityksinä 32-32, ja napa piti pudottaa pienimmälle (eli vastaa käytännössä 24/32 välitystä), eikä silti oikein voima riittänyt.

No, kokeilin toisella strategialla. Sen sijaan että olisin koittanut pitää järkevää kadenssia, niin vänsin voimalla, jollain noin 45 kadenssilla. 32/32 välityksillä mäen pääsi ylös ja jalatkin kesti, nopeus noin 5.5 km/h. Näköjään jalat näin loppukesästä kestää tuon hillittömän voiman käytönkin. Reilumpi kadenssi olisi jaloille parempi, mutta omasta kropasta ei irtoa tarpeeksi tehoa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ensimmäinen ratas laitettu alulleen. 25 hammasta, 35% ovaali. Katsotaan mahtuuko se oikeasti siihen 64 bcd kiinnitykseen, ja tuleeko tuosta ylipäätään toimivaa.
Jotenkin on olo, että olen liian hutilus, liian huonoilla vehkeillä tekemässä, mutta katsotaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja taas mennään...
Kuva

Tällä kertaa SRAM:n rattaista on otettu mallia kevennyksiin. Omasta mielestä on tulossa ihan kivan näköiset rattaat.

Kuvan oikeassa yläkulmassa on kuva "table router" -ratkaisusta jossa Bosh:n porakone on vedetty puristimilla työpöydän jalkaan kiinni ja siinä on sylinterin mallinen karbidi-työstöpää joka tulee MDF-levyn läpi. Kaikki muotoilut rälläköinnin jälkeen on tehty tuossa käsivaralla. Ja nuo reikämäiset avaukset poraamalla 3mm terällä karkea muoto ensin.

En ottanut kuvaa kun muotoilin vielä käsiviilalla noita avauksia ja sovitin rattaat kampeen. Seuraavaksi leikkaan hampaat esiin ja muotoilen routterilla oikeaan muotoon, sekä viimeistelyksi tulee hampaiden ohennus 2mm:n vahvuuteen vain "sisäpuolelta" ja lamelli-laikalla suipotus kaveriksi.

Puuhaa on siis vielä yhdeksi illaksi, tähän asti käytetty noin yksi ilta (parin päivän aikana pikku pätkinä).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

En ottanut kuvaa kun muotoilin vielä käsiviilalla noita avauksia ja sovitin rattaat kampeen. Seuraavaksi leikkaan hampaat esiin ja muotoilen routterilla oikeaan muotoon, sekä viimeistelyksi tulee hampaiden ohennus 2mm:n vahvuuteen vain "sisäpuolelta" ja lamelli-laikalla suipotus kaveriksi.

Milläs teet tuon hampaiden ohennuksen? Ja onko väliä tekeekö ohennuksen vain toiselta puolelta, vai molemmilta puolilta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hammas ohennetaan molemminpuolin kärkeä kohti ja hyvä työkalu on muottiviila , toiseltaan nimeltään koriviila. Sai aikanaan biltsusta. Sori katsoin kuvastoo ei saa enää . Kuitenkin viila on yksihakkuinen ja alumiini ei tuki sitä. Voin ottaa kuvat jos kiinostutte asiasta . :)
Normaali ristiin hakattu viila pakkaa tunkeutua, siihen kannattaa hioa taululiitua , niin alumiini ei jää viilaan kiini. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Milläs teet tuon hampaiden ohennuksen? Ja onko väliä tekeekö ohennuksen vain toiselta puolelta, vai molemmilta puolilta?

Tähän asti olen ohentanut noin puoli milliä molemmilta puolilta. Yritin kuvata tätä jo aikaisemmin... lankkuun kiinni pieni rälläkkä jossa katkaisulaikka, ja sitten heftiä laikan alle niin että koepalalla saa ohenemaan tarvittavat 0.5-1.0 mm. Ratas työstetään siis laikan ja rälläkän välissä.

Nyt ajattelin kokeilla tuota työstöterää ja ottaa vain sisäpuolelta, eli lehtien väliin tulevalta puolelta, veks kerralla koko millin. Pienempään rattaaseen jäänee selvä pykälä, isommasta hierasen sen pois rälläkän hiomapaperi-lamelli laikalla. Samalla kun suipotan hampaiden kärjet noin millin leveyteen. Samalla poistuu enimmät purskeet.

Loppuviimeistely sitten pyöreällä viilalla per hammas (purskeet veks ketjun nivelten tieltä.

Edit: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =90#p25339 se aikaisempi kertomus...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Tähän asti olen ohentanut noin puoli milliä molemmilta puolilta. Yritin kuvata tätä jo aikaisemmin... lankkuun kiinni pieni rälläkkä jossa katkaisulaikka, ja sitten heftiä laikan alle niin että koepalalla saa ohenemaan tarvittavat 0.5-1.0 mm. Ratas työstetään siis laikan ja rälläkän välissä.

Tästä kuva olis ihan kiva.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin