Alaohjausta virittelemässä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Otin pässiä (itseäni) sarvista, ja aloin viimeinkin edistämään alaohjauksen asentamista Paseoon.
Muutaman minuutin jopa kerkesin talliin, ja aloin purkamaan vaihde- ja jarrukahvoja pois ylätangosta.
Osina on paljolti Nazcan omat alaohjauksen palikat. Nazcahan asentaa ohjauksen näin:
Kuva

Viime kesänä tuota ihan pikaisesti kokeilin (jarrujen ja vaihteiden kahvat vielä yläohjauksessa). Edut ja haitat:

  • Heti alkuun tarkka ja luonteva ohjata
  • Vaikeuttaa pyörän päälle/päältä nousemista, ainakin korkeassa pyörässä
  • Kahvat tulevat väärin päin tai sitten joutuu laittamaan vaijerit mutkalle, ja ne vaijerilenkit tulevat vielä enemmän tielle

Siksi kokeilinkin toista ohjaustangon asentoa:
Kuva

Ja toimiihan sekin, edut ja haitat:

  • Ei haittaa pyörän päälle/päältä nousemista
  • kahvat tulevat käteen oikein päin, ja vaijeritkin lähtevät oikeaan suuntaan
  • Jyrkissä kaarteissa sisäkaarteen puoleinen kahva menee penkin alle niin ettei pysty pitämään kiinni, ja jossain kohtaa kahva ottaa penkkiin
  • Hieman epäilyttää että kaatuessa menee tanko mutkalle, ja jarrukahva rikki

Koska ei ole kiva joutua valitsemaan mitkä haitat ottaa, pitää koittaa keksiä tapa saada kaikki.

Jos ohjaustanko olisi liukuholkilla kiinnitetty niin, että sen asentoa pystyy muuttamaan ajaessa vaakakahvoista pystykahvoiksi, niin hommahan voisi vaikka toimia.
Ainakaan vaaka-asennossa en keksi 'kelluvasta' tangosta haittaa, mahdollistaa myös käsien asennon muuttamisen ettei kädet puudu pitkällä matkalla.
Kahvojen ollessa pystyssä voi olla vähän toinen juttu, silloin ehkä ohjaamiseen vaaditaan ehdottomasti kaksi kättä, tai ainakin melko tiukka puristus.
En pidä tätä ongelma, koska muutenkin tulee ajettua kaksin käsin, ja ainakin noiden pikakokeiden perusteella enimmäkseen kahvat vaakasuorassa.

Viime kesänä moista 'uivaa' tankoa vähän kokeilin niin että tankoa ei kiritetty kunnolla, ja ei nyt tuossa nurkkia kiertäessä tuntunut yhtään pahalta,
mutta kokeilu oli aika lyhyt ja pikainen, koska ilman kiristystä tankoa ei pysy paikallaan pitkään :o
Noin muuten taitaa viritys olla sellainen, että ei kukaan ole kokeillut, joten ei kai tässä auta kuin viedä tanko metallimiehelle,
ja pyytää tekemään moinen, niin pääsee kokeilemaan.

Tuohon kestävyyteen kaatuessa voisi myös kiinnittää huomiota. Azubin ratkaisu:
Kuva
Kaatuessa tanko pääsee luistamaan ruuviliitoksesta, eli alle jäävällä puolella tanko nousee ylemmäs, ja toisella painuu alemmas.

Tuohon omaan harkitsin sellaista, että kun tanko tuon liukuholkin takia katkaistaan joka tapauksessa, niin katkaisukohtaan voisi laittaa ruuviliitoksen.
Eli molempiin puoliskoihin tasaisen osat (pyörötangosta puolet pois, tai palat lattarautaa), ja ne yhteen ruuvilla, jolloin kolaroidessa liitos luistaa, eikä paikat hajoa.
En vielä ihan tiedä pitäisikö niitä ruuviliitoksia olla molemmin puolin kaksi, jotta tanko pääsee vääntymään sekä ylös että taakse.
Kaupan päällisinä tuosta saisi vielä muodoltaan säädettävän ohjaustangon.

Nyt vaan täytyy toivoa, että pajalla ei ole kohtuutonta ruuhkaa...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

- Hieman epäilyttää että kaatuessa menee tanko mutkalle, ja jarrukahva rikki

Kyllä kai tanko kestää kaatumisen, eihän pyörän päällä enään siinä vaiheessa ole kuljettajan painoa. Kahvat saattaa olla herkempiä, vaikka ihmeen lujia nekin on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

- Hieman epäilyttää että kaatuessa menee tanko mutkalle, ja jarrukahva rikki

Kyllä kai tanko kestää kaatumisen, eihän pyörän päällä enään siinä vaiheessa ole kuljettajan painoa.

Kai siitä painosta vielä kohtuullinen osa on siinä päällä.

Piirtelin vähän kuvaa metallimiehelle. Hyvä se on itse keksimään vaikka mitä, mutta jos vie valmiit kuvat niin saa nopeammin kun ei tarvitse kuin tehdä.

Kuva

Eli olen pyörääni suunnittelemassa ohjaustankoa penkin alle. Palaset sinänsä ovat olemassa, mutta suunnittelin sellaista hulluutta, että tankoa saisi säädettyä lennosta eri asentoon. Sitä varten pitäisi olla tangon olla 'liukulaakeroitu' niin, että sen pystyy kääntämään eri asentoon.

Nyt tanko on paksuimmasta kohdasta 25mm, eli pitäisi tehdä holkki (A) joka on ulkopuolelta 25 mm paksu. Sen sisälle tulisi umpi-tanko (B), jonka pitäisi siis päästä pyörimään holkin A sisällä. Holkissa A on myös urat molemmissa päissä, jonka läpi menee ruuvi E joka on kiinni tangossa B. Ruuvin + uran tarkoitus on rajoittaa tangon kiertoliike noin 120 asteeseen.

Tangon B päistä on puolet koneistettu pois, jotta sitä vasten voidaan kiristää välipala C, jonka toisessa päässä on vielä samanlainen koneistus 90 asteen kulmassa, ja siihen kiristetään ruuvilla kappale D.
Kappaleen D perään hitsataan pätkät alkuperäisestä ohjaustangosta, joka on sisältä noin 19.8 mm.

Koneistuksen ja ruuviliitoksen ideana on tarjota mahdollisuus säätöön, mutta ennen kaikkea se on kaatumista varten. Kun kaatuu, niin ei väännyt osat solmuun, vaan ruuvilla kiristetty nivel antaa periksi.

EDIT: lisätty työohje ja vähän parempi kuva

Viimeksi muokannut tavasti, 04 Huhti 2011, 14:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Jos ohjaustanko olisi liukuholkilla kiinnitetty niin, että sen asentoa pystyy muuttamaan ajaessa vaakakahvoista pystykahvoiksi, niin hommahan voisi vaikka toimia.

Hmph, sellainen haitta tuosta kyllä tulee, että jarrukahvat ovat sitten kyllä jompaan kumpaan optimoidut. Jos kahvat tangon vaaka-asennossa tulevat sormille, niin pystyyn käännettäessä jarrukahvat ovat kämmenissä ja itse tanko sormissa :oops:

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse rakensin Nazcan Pioneerin toisenlaisen ajaohjauksen . Kun en tykännyt alkuperäsessä. Pitää pyytää taas Sakaria että ottas kuvvat ja laittas tänne. Itse halusin sellaisen ajoasennon että kädet on täysin levossa ajaessa. Tietysti tuo pieni haitta kun ohjaus käänty penkin alle. Loppujen lopuksi ei se mitään haittaa. Kun niitä jyrkiä käänöksiä ei paljon tehdä. Se kyllä täytyy sanoo että kun se pyörä kaatuu ajossa, on alaohjauksessa aina nämä vääntymis riskit aika suuria. Itse kaaduin soratiellä kurvissa ja voin sanoo että jostain syystä kun kaatuminen loppu. Olin osittain kyllä viellä pyörän päällä ja kyllä siinä sarvet vähän väänty. Mutta sain ne sen verran ojottua että pääsin kotio. Mutta eniten siinä väänty ohjausakselin ja rungon yhdys pultti ja tietysti tämä eko. :mrgreen:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Pitää pyytää taas Sakaria että ottas kuvvat ja laittas tänne. Itse halusin sellaisen ajoasennon että kädet on täysin levossa ajaessa.

Kuva olisi kyllä kiva. Olenhan minä pyöräsi nähnyt, mutta en kyllä muista millainen se oli...

Lähtökohta on aikalailla sama, tavoitteena rento ja mukava ajoasento. Tuota mahdollisuutta tangon asennon muuttamiseen haluan siksi, että kuvittelen kaipaavani mahdollisuutta vaihtaa käsien asentoa pitkillä etapeilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja irakas »

tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Pitää pyytää taas Sakaria että ottas kuvvat ja laittas tänne. Itse halusin sellaisen ajoasennon että kädet on täysin levossa ajaessa.

Kuva olisi kyllä kiva. Olenhan minä pyöräsi nähnyt, mutta en kyllä muista millainen se oli...

Lähtökohta on aikalailla sama, tavoitteena rento ja mukava ajoasento. Tuota mahdollisuutta tangon asennon muuttamiseen haluan siksi, että kuvittelen kaipaavani mahdollisuutta vaihtaa käsien asentoa pitkillä etapeilla.

Joo, tulen ottamaan kuvan, kun vaan ajasta sovitaan.

Minkä vuoksi Nojanalle teet noin taivutetun ohjaustangon? Esim. SH14:ssa minulla on suht. suora tanko ja toimii tosi hyvin:

Kuva

Käännettäessä tanko ei mene juuri istuimen alle, ja senhän voi säätää kuinka paljon ohjaustanko kääntyy, jos ohjaus toimii tankovälityksellä. Väitän, että tuossa asennossa käsi todella lepää rentona tangolla. Vaijerit vaihtimista lähtevät kääntöakselia kohti eivätkä vaihtimet vaurioidu kaatuessa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kuva ja höpinä meni pajalle, katsotaan milloin kerkee edes vilkaisemaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sakari tieräthän että mitä minä yritän rakentaa. Ei siittä useinkaan tule yksi kertaista. Halusin siihen alaohjaukseen korkeuden säädön ja jämäkkyyttä . Niin siittähän tuli sitten taas sellainen tekninen metelisoppa, että jälkipolvikin jo totes että kyllä sen tietää , että sinä äijä osaa tehdä mitään yksi kertasta, etkä varsinkaan niinkuin muut. Aina niistä tulee näitä gronoraafeja. Olen sanonut että kun on tämän koulukunnan erustaja , niin ei voi odottaa muuta. Että tule vaan Sakari ne kuvaamaan kun täällä kaupunkilla kuljet. :roll:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tänään otettiin kuvat Nojanallen nojakin alaohjauksesta:

Kuva

ja muita kuvia:

https://picasaweb.google.com/saholm/20110406#

Luotettavan näköistä tekemistä! :mrgreen:

t. Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Tänään otettiin kuvat Nojanallen nojakin alaohjauksesta:
Kuva

Luotettavan näköistä tekemistä!

Joo, voishan tuota sommitella tuonkin mallista tankoa, ja kokeilla miltä käsien asento tuntuu, jos vaan on moinen tanko...

Sen muistin, että Nojanallen pyörässä oli hienoja koneistettuja osia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Joo, voishan tuota sommitella tuonkin mallista tankoa, ja kokeilla miltä käsien asento tuntuu, jos vaan on moinen tanko...

Se Paseon yläohjauksen tanko on kyllä sopivan paksuinen, mutta onkohan liian kapea? 45 cm

Paljonkos nojanallen ohjaustanko on leveä, ja paljonko arvioit että kärsis olla kapeampi että on vielä käyttökelpoinen?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Muistaakseni se on noin 50 cm luokkaa. Minulle täysin riittänyt leveydeltä. Leveempiä löytyy ja biltemassa löytyy noita moottoripyöriin tarkotettuja ja niitä kyllä saa aika leveitä. Itsellä tämä ajoasento on mahdolliseman lähellä kehoa ja mahdolliseman rento käsille. Vaikka itse kehunkin niin vuosien kokeilujen tulos ja minulle sopiva. Toinen sanoo varmaan että olo onkuin hammaslääkärintuolissa. :P

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Se Paseon yläohjauksen tanko on kyllä sopivan paksuinen, mutta onkohan liian kapea? 45 cm

No ei ole sopivan paksuinen, kun ihan aikuisten oikeasti alkaa mittaamaan. Se alaohjauksen tanko on 24.8mm, ja tuo toinen 25.4mm.
Tönäri jolla mitattu on mitä on, mutta jälkimmäinen mitta viittaisi siihen että on oikein mitattu. Onkos tuollaisia 24.8 mm paksuja ohjaustankoja
muuallakin, vai onko tuo ihan oma mittansa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Löytyy tanko 22.2 ja hätiämitiä, leikaat sopivasta alumiinilevystä siihen sovitusholkin , niin avot ongelma on ratkastu. Kyllä noista varmaan hyvistä maastopyöräliikeistä tonkin vahvunen tanko löydy. :D

Vastaa Viestiin