Otin pässiä (itseäni) sarvista, ja aloin viimeinkin edistämään alaohjauksen asentamista Paseoon.
Muutaman minuutin jopa kerkesin talliin, ja aloin purkamaan vaihde- ja jarrukahvoja pois ylätangosta.
Osina on paljolti Nazcan omat alaohjauksen palikat. Nazcahan asentaa ohjauksen näin:
Viime kesänä tuota ihan pikaisesti kokeilin (jarrujen ja vaihteiden kahvat vielä yläohjauksessa). Edut ja haitat:
- Heti alkuun tarkka ja luonteva ohjata
- Vaikeuttaa pyörän päälle/päältä nousemista, ainakin korkeassa pyörässä
- Kahvat tulevat väärin päin tai sitten joutuu laittamaan vaijerit mutkalle, ja ne vaijerilenkit tulevat vielä enemmän tielle
Siksi kokeilinkin toista ohjaustangon asentoa:
Ja toimiihan sekin, edut ja haitat:
- Ei haittaa pyörän päälle/päältä nousemista
- kahvat tulevat käteen oikein päin, ja vaijeritkin lähtevät oikeaan suuntaan
- Jyrkissä kaarteissa sisäkaarteen puoleinen kahva menee penkin alle niin ettei pysty pitämään kiinni, ja jossain kohtaa kahva ottaa penkkiin
- Hieman epäilyttää että kaatuessa menee tanko mutkalle, ja jarrukahva rikki
Koska ei ole kiva joutua valitsemaan mitkä haitat ottaa, pitää koittaa keksiä tapa saada kaikki.
Jos ohjaustanko olisi liukuholkilla kiinnitetty niin, että sen asentoa pystyy muuttamaan ajaessa vaakakahvoista pystykahvoiksi, niin hommahan voisi vaikka toimia.
Ainakaan vaaka-asennossa en keksi 'kelluvasta' tangosta haittaa, mahdollistaa myös käsien asennon muuttamisen ettei kädet puudu pitkällä matkalla.
Kahvojen ollessa pystyssä voi olla vähän toinen juttu, silloin ehkä ohjaamiseen vaaditaan ehdottomasti kaksi kättä, tai ainakin melko tiukka puristus.
En pidä tätä ongelma, koska muutenkin tulee ajettua kaksin käsin, ja ainakin noiden pikakokeiden perusteella enimmäkseen kahvat vaakasuorassa.
Viime kesänä moista 'uivaa' tankoa vähän kokeilin niin että tankoa ei kiritetty kunnolla, ja ei nyt tuossa nurkkia kiertäessä tuntunut yhtään pahalta,
mutta kokeilu oli aika lyhyt ja pikainen, koska ilman kiristystä tankoa ei pysy paikallaan pitkään
Noin muuten taitaa viritys olla sellainen, että ei kukaan ole kokeillut, joten ei kai tässä auta kuin viedä tanko metallimiehelle,
ja pyytää tekemään moinen, niin pääsee kokeilemaan.
Tuohon kestävyyteen kaatuessa voisi myös kiinnittää huomiota. Azubin ratkaisu:
Kaatuessa tanko pääsee luistamaan ruuviliitoksesta, eli alle jäävällä puolella tanko nousee ylemmäs, ja toisella painuu alemmas.
Tuohon omaan harkitsin sellaista, että kun tanko tuon liukuholkin takia katkaistaan joka tapauksessa, niin katkaisukohtaan voisi laittaa ruuviliitoksen.
Eli molempiin puoliskoihin tasaisen osat (pyörötangosta puolet pois, tai palat lattarautaa), ja ne yhteen ruuvilla, jolloin kolaroidessa liitos luistaa, eikä paikat hajoa.
En vielä ihan tiedä pitäisikö niitä ruuviliitoksia olla molemmin puolin kaksi, jotta tanko pääsee vääntymään sekä ylös että taakse.
Kaupan päällisinä tuosta saisi vielä muodoltaan säädettävän ohjaustangon.
Nyt vaan täytyy toivoa, että pajalla ei ole kohtuutonta ruuhkaa...