Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.
Ääni tälle!
Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...
Poliittinen ura on sössitty jo aikaa sitten. Onneksi silloin ei vielä ollut digikameroita, niin ei ihan kaikki leviä
Mutta jalostan ajatusta huomioimaan muut ajoradan käyttäjät. Jaksottaisesta raidasta voisi sileässä kohdassa vaihtaa ajolinjaa.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 10 Loka 2019, 05:34
Kirjoittaja Saukki
Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon.
Tässä sitten sama tapahtuma hidastettuna.
Ilmeisesti kinnerin kuomu osui vastaan tulleen auton peräkärryn renkaaseen tai jotain.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 26 Syys 2020, 20:18
Kirjoittaja janx
Ei paljon tärinäraidat herätä keskustelua Pyöräliiton pyörämatkailuun liittyvässä postauksessa. Joku jopa sanoi niiden lisäävän pyöräilijän turvallisuutta, jos piennar on tarpeeksi leviä. En saa postaukseen linkkiä, mutta ryhmä löytyy tästä: https://www.facebook.com/groups/618057351581840
Saukki kirjoitti:
Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon. ...
Jostain syystä tämä video on poistettu näkyvistä. Ehkä nyt taas ymmärrän paremmin, miksi kuvakaappaus videosta olisi tarpeen...
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 26 Syys 2020, 20:21
Kirjoittaja Wacky
Siellä ajetaan lähinnä kaksipyöräisillä joten ei osata kaivata parannusta siltä osin. Ongelma koskee lähinnä enemmän kuin kaksi pyöräisiä
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 26 Syys 2020, 20:31
Kirjoittaja janx
Wacky kirjoitti:
Siellä ajetaan lähinnä kaksipyöräisillä joten ei osata kaivata parannusta siltä osin. Ongelma koskee lähinnä enemmän kuin kaksi pyöräisiä
Minusta tuntuu, että kaupunkien välit ajetaan lähinnä autolla tms. Eikä se 2-pyöräiselläkään helpota, jos pientareella on "pakko" ajaa.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 27 Syys 2020, 06:06
Kirjoittaja Saukki
janx kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
Tärinäraidat aiheuttaa ongelmia myös muualla päin maailmaa. Tässä video josta nähdään, mitä voi pahimmillaan tapahtua, kun kinnerin takarengas osuu tärinäraitaan. Go-One lähtee lapasesta ja osuu melkein vastaantulevaan autoon. ...
Jostain syystä tämä video on poistettu näkyvistä. Ehkä nyt taas ymmärrän paremmin, miksi kuvakaappaus videosta olisi tarpeen...
Parhaat palat tuosta videosta plus sama onnettomuus toisesta kuvakulmasta löytyy mm. tästä mun videosta kohdasta 1:53:
Tässä kuitenkin muutama kuvakaappaus.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 27 Syys 2020, 07:07
Kirjoittaja jviirret
Tuossahn on 1,5m piennar tärinäraidan takana? Tämän jos liittää valitusviestiin niin saa varmasti "eikö mikään riitä?"- kommentteja.
Kyseessä ilmeisesti ohitustilanne jossa tärinäraidan takaa on siirrytty ajoradalle hitaampaa ohittamaan? Kaksipyöräiset mahtuu tuossa ohittamaan tärinäraitaa ylittämättä.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 08 Helmi 2021, 19:02
Kirjoittaja PW
On se kummallista kun pyöräliiton keskustelussa pitää pyöräilijöiden kanssa väitellä tärinäraitojen "erinomaisuudesta"
Ensin henkilö kyselee pyörämatkailureittejä kun maantienlaidassa ei haluaisi ajaa. Erehdyin sanomaan, ett kyllähän sitä maanrienlaitaakin jos niitä ei ois pilattu jyrsimällä. Vastaus: ovat kuulemma fiksuja.
Toinen henkilö heitti tutkimuksen asiasta, en muista onko tämä ollut täällä aiemmin mutta hepposilta miusta nuo perusteet näyttää ja silti loppukaneetista haaveillaan loppujenkin pientareiden pilaamisesta https://cris.vtt.fi/en/publications/t%C ... usvaikutus
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 08 Helmi 2021, 19:15
Kirjoittaja jori
Pyöräilijöiden kannalta merkittäviä ovat nimenomaan pientareen erottavat tärinäraidat. Ainoa tutkimus kertoo, ettei tästä voi sanoa juuta eikä jaata, koska kokemusta on niin vähän ja tulokset epäjohdonmukaisia.
VTT/Riikka Rajamäki kirjoitti:
Kaksikaistaisten teiden täristävien reunaviivojen osalta tutkimusaineisto osoittautui liian vähäiseksi luotettavien johtopäätösten tekoon. Oikealle suistumiset näyttivät vähentyneen tarkastelutavasta riippuen noin 10-20 % teillä, joille täristävä reunaviiva tehtiin jyrsimällä, ja lisääntyneen painettujen täristävien reunaviivojen teillä. Oikealle suistumiset vähenivät eritoten talvella, ja nopeustietojen perusteella näillä teillä myös keskinopeudet laskivat talvella. Näin ollen talvikauden suistumisonnettomuuksien väheneminen saattaa olla seurausta nopeuksien laskusta, joka ei todennäköisesti johdu täristävistä reunaviivoista. Vasemmalle suistumisten ja kohtaamisonnettomuuksien määrä näytti pysyneen ennallaan yksiajorataisilla täristävien reunaviivojen teillä.
Koska tietoa oli liian vähän päätelmien tekoon, päättivät hankkia paljon tutimusmateriaalia jyrsimällä pientareen puolen tärinäraitoja kaikki paikat täyteen. Eivät kuitenkaan tehneet uutta tutkimusta, jolla edellisen tutkimuksen puuttuva evidenssi olisi paikattu.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 27 Touko 2021, 14:56
Kirjoittaja Härski
Jiihaa.
Tekniikka & talous uutisoi että vastedes tärinäritoja vähennetään ja pientareita levennetään pyöräilijöiden hyväksi
Aukes juttu ainakin miulle. Kampanjointi kannattanut hyvä myös
Riittääkö 75cm kinnerille - ei taida
Ei oikein kunnolla. Milanin raideväli on 69 cm, joten tarkalle menee... Hollantilaisten värkeissä se taitaa olla vieläkin enemmän.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 27 Touko 2021, 21:20
Kirjoittaja jori
Aika valju menestys. Pientareen puolen tärinäraitaa ei vieläkään ole osoitettu hyödylliseksi turvallisuusmielessä.
Ajelin äsken kutostietä. Se on leveäkaistatie, jossa tilaa on valtavasti. Ohittaminen ei kuitenkaan tunnu onnistuvan, koska tärinäraidat on sekä pientareilla, että keskiviivalla. Ohittajat joutuvat kyttäämään ohituspaikkoja, kun eivät halua ajaa tärinäraitaa ohituksen aikana, eikä ohitettava (usein minä) voi väistää turvallisesti pientareelle ohittajaa rohkaistakseen.
Vieläkän en ymmärrä, miksi nukkujia ja muita trassissa ajajia pitää yrittää pitää tiellä vaarantamassa muiden liikennöintiä.
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 23 Kesä 2021, 02:24
Kirjoittaja rutunen
Kuuma, ei saa nukutuksi. Luin tieliikennelakia ja tämä pisti silmään:
18 §
Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.
Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää tai muuta moottoritonta ajoneuvoa on kuitenkin ajettava oikeanpuoleisella pientareella.
Taajaman ulkopuolella mopoa on ajettava pientareella tai ajoradan reunalla, jos se käy haitatta päinsä.
Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.
Eli onkos tuo lihavoitu lainosa nyt muuttunut sen muutaman vuoden takaisen rekkakolarin jälkeen?
Re: Tärinäraidat
Lähetetty: 23 Kesä 2021, 08:14
Kirjoittaja janx
Ei kai se mihinkään ole muuttunut. Tosin nyt on ennakkotapaus, jota voi käyttää jatkossakin korvauksien eväämiseen ja syyllistämiseen perusoikeuksien käytöstä.