Hiilikuituvanteen rihtaus
TIlasin sitten kiinan ihmeen eli kohtuuhintaisen 60 mm:n aero tuubivanteen täältä: http://goo.gl/ObJ06.
Olin talvella jo rakentanut vanhan navan purkamalla 36-pinnaisen rattaan Hope Pro 3 napaan. Kokemukset oli navasta hyvät joten tilasin toisen 32-pinnaisen ja pinnat tuli tilattua "sokkona" luottaen navan ja vanteen spekseihin.
Koska vanteen oletin jäykäksi ja napa on jo erittäin lujaksi koettu ajattelin kokeilla radiaalia puolausta. 90-luvulla minulla pelasi hyvin Roval-rattaat joissa oli jämäkät profiilivanteet (valitettavasit vähemmän aerot) ja litattuja pinnoja on edessä 18 ja takana puoli-radiaalisti 24 (vetävä puoli 1-ristiin).
No lopulta sain eri lähteistä pinnat ja navan toimitukset ja eri vaiheiden jälkeen vanteen tullista. Ja ei kun kokeilemaan millainen rihtaus onnistuu näistä tarpeista. Otin varalta 3-ristiin mustat pinnat lisäksi...
Muutaman kierroksen jälkeen selvisi ettei pinnojen pituudet oikein natsannu. Ainoa mikä onnistu oli alkuperäinen ajatus laittaa pakan puoli radiaaliksi ja toinen puoli ristiin. Rosteripinnat vaan ei yltäneet kuin pakan puolelta vanteelle ja sinnekin nippa nappa kun orientaatio on sisältä-ulos. Toiselle puolelle pinnojen mitta oli nippa nappa riittävän lyhyet 2-ristiin puolauksella. Joten myöhään perjantai-iltana saunan (ja parin neuvoa antavan) avustuksella oli pinnat kiinni ja about sopivalla kireydellä vanteessa.
Yöunien jälkeen jatkoin telineessä tällä kertaa mauserin kanssa rihtaamista ja edelliseen Arc en CIel -seikkailun jälkeen tämä ratas oli tosi helppo saada suoraan. Kolme löysäyskierrosta, siis painelemalla vannetta molemmin puolin akseli puukapulan päällä ja tarkistus & kiristykset ja ratas oli valmis !
Pistin muutamaksi tunniksi tuubin vanteelle ja paineeseen asettumaan jonka jälkeen Tufon tuubiteipillä ohjeen mukaan vanteelle. Eipä ole tuubikumin laitto ole koskaan ollut näin helppoa... ilman teippiä sai gummia jumpata aika lailla kun hiilikuituinen pinta on kuin hiekkapaperille gummia venyttäis.
Tällainen siitä sitten tuli:
Ei siis hullumman näköinen kapistus. Pakkana on SRAM PG970 11-21 9-lehtinen. Kokonaispaino 1309 gramma ilman pistoakselia ja pelkkä ratas 970 g. Tuo Tofun gummi on niin sopiva vanteelle että ei mun mielestä enempää aerommaksi voi tulla.
Punnitsin vertailun vuoksi muut rattaat ja painavin on GP4 & Campo Record 36-pinnainen, sitten tuli mainittu Roval aika-ajo ratas ja kevein on tuo Arc en Ciel + Hope 36-pinnainen. Yllättäen M5 451 hiilikuituinen lapakiekko eteen painoi 1116 g. Kaikissa oli "kisagummit" ja takarattaissa pakat.
Tietysti piti käydä lenkillä koeponnistamassa miten toimii. Ja kuin tuurista koko päivän on tuuleskellu aika reippaasti ja ottaahan tuohon rattaaseen tuuli paremmin kuin normi vanteen kanssa. Mutta takatuulella ja vastatuulellakin kulkee kevyesti eikä pidä mahdotonta ääntä, varsinkin verrattuna levykiekkoihin. Ja pysyi suorana vaikka vähän tuli rymisteltyä ja paineet on gummeissa aika lailla tapissa.